شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۰۱/۰۷/۱۳۹۹
سه‌شنبه، 21st آوریل 2015
10:33 ب.ظ
به داد حمام حاجی صالح برسید

تراژدی دیگری برای آثار باستانی سقز در راه است

نویسنده ی مقاله
لقمان حسینی - کارشناس باستانشناسی 

براستی برای کسی که از سال1375بدون وقفه برای جریان فکری و مدیریتی خاصی درکشور علی الخصوص شهر سقز تلاش کرده و به خاطر این طرز تفکر و پایبند بودن به اصول آن از تمام مزایایی که می توانست داشته باشد صادقانه صرف نظر کرده است و اکنون که دولت در دست جریانی است که خود را منتسب به آن طرز تفکرمعرفی می کند، بسیار تلخ است چنین بی پرده اعتراف نماید  که اگر در سطح کلان وجاهای دیگر کشور شمه ای از اصلاح طلبی در مدیریت کشوردیده می شود متاسفانه مدیریت دولت تدبیر و امید دراستان و شهر ما و برای شهروندان کوردستانی شامل این ضرب المثل کوردی گردیده است که:(کۆسە چوو بۆ ریش سمێڵی دانا) .این مطلب را برای این بیان کردم تا به تراژدی که توسط مدیران محترم این دولت در شهر سقزدر رابطه با حمام تاریخی حاجی صالح در حال وقوع است اشاره نمایم.

ابتدا مناسب دیدم برای یادآوری تراژدی هایی از این دست که توسط مسؤلین در طول تقریبا70سال گذشته بر آثار باستانی نیاکان ما آمده است اشاره ای گذرا کنم. 

تراژدی اول :

برای بار اول  میراث گرانقدردر حقیقت جهانی واقع در شهرسقز در دوران حکومت پهلوی گرفتار تراژدی گردید،هنگامی که اداره آن زمان میراث فرهنگی به شخصی به نام ایوب ربنو اجازه داد تا حفاری تجاری!!! در تپه ی باستانی زیویه که یکی از گران بهاترین آثار دوره ماد-مانایی بود انجام دهد و او بی رحمانه و در حقیقت وحشیانه به جان این میراث 2800ساله افتاد وبرای به دست آوردن اشیای زرین و سیمین( طلا و نقره) تمامی آثار معماری و شواهد باستان شناختی را تخریب نمود و خسارت جبران ناپذیری بر پیکره ی آثار باستانی و تاریخ و فرهنگ ماد که به گواهی تمامی باستان شناسان و مورخین منصف نیاکان ما هستند وارد کرد.(*)

عکس ها مربوط به سال 88 است حین ترمیم حمام حاجی صالح – عکاس: شه مال مرتضایی

تراژدی دوم:

از بین بردن شواهد بسیار با ارزش باستان شناختی بود( متاسفانه) با اطلاع میراث فرهنگی سقز در زمانی که طرح ایجاد بیمارستان سقز(در حال تاسیس) تصویب و کلنگ زنی گردید.آن زمان به همراه چند نفر از دوستان به پی کنی های بیمارستان سر زدیم و شواهد زیادی را مشاهده کردیم که بی رحمانه حال آگاهانه یا ناآگاهانه تخریب شده بود و فریاد ما هم به جایی نرسید و کسی به اعتراض ما توجه نکرد.

تراژدی سوم :

منفک نمودن غار- قلعه ی کرفتو در نقشه ی میراث باستانی و گردشگری کشور از اداره میراث سقز و واگذاری آن به میراث دیواندره است .هرچند این را نمی توان تراژدی نامید زیرا تنها یک جا به جایی در مدیریت اثر است ولی ضربه ای بسیار سخت بر پیکر حال و آینده ی گردشگری سقز می توان دانست که متاسفانه بدون هیچ سرو صدایی انجام شد و مردم ماهم بسیار ساده از کنار مساله گذشتند و به آن وقعی ننهادند.

واما تراژدی چهارم که در حال وقوع است وهدف اصلی این نوشتار است حمام حاج صالح می باشد :

حمام تاریخی حاجی صالح یکی از بناهای با ارزش شهر سقز می باشد که در خیابان فخررازی ودر مجاورت کاروانسرای تاریخی تاجوانچی واقع گردیده است.مساحت این بنا حدود900مترمربع است و تمام بخش ها و فضاهای یک حمام قدیمی شامل بینه،سربینه،خزینه،خلوتی،شاه نشین،تون و… را در خود دارد.قدمت بنا به دوره ی صفویه برمی گردد و بخش هایی نیزدردوره زندیه به آن افزوده شده است.این حمام تا سال 1354کاربری خود را حفظ کرده وازسال 54تا73به زورخانه و باشگاه ورزش های باستانی تبدیل گردید از سال 73تا 81کاملا متروکه بوده و بالاخره در سال1381 اداره کل میراث فرهنگی استان این بنا را به تملک خود درآورد وبه شماره 2830در فهرست آثار ملی کشوربه ثبت رسانید و از این سال به بعد تقریبا به صورت مداوم وبا هدف احیای بنا و تبدیل به موزه ی شهر سقز مرمت هایی در آن صورت گرفته که خوشبختانه با تلاشهایی که شده است این حمام با ارزش تاریخی جان تازه ای گرفته است.

اما متاسفانه علی رغم تمام این تلاش ها و وعده هایی که مسولین پیشین استانی و شهرستانی برای تبدیل آن به موزه داده بودند و تمام مرمت ها نیز به همین منظور انجام گرفته است و مردم هر لحظه چشم انتظار افتتاح موزه ی سقز در این مکان هستند چند روزی است که مطلع شده ام گویا این اثر با ارزش ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور با تصمیم مدیران دلسوزشهر!!! از جمله فرماندار محترم دولت تدبیروامید و معاون شان و رییس محترم میراث فرهنگی قرار است از موزه(کاربری فرهنگی-تاریخی) به سفره خانه سنتی (کاربری تفریحی)تغییر کاربری داده شود و با کمال تاسف باید بنویسم که برای این کار قرارداد هم بین میراث فرهنگی و بخش خصوصی منعقد گردیده است .

برای اثبات این که این کار یک تراژدی است و اگر آگاهانه باشد حتی خیانت به حساب می آید کافی است این چند دلیل ذیل را مد نظر قرار دهیم:

1-  دیوار های داخلی تمام حمام های قدیمی از جمله حمام حاجی صالح اغلب آهک بری شده هستند و در فضای خشک دوام نمی آورند، آهک بریها بعد از مدتی از بین می رود بنابراین نیاز مداوم به حراست و حفاظت دارند.

2-  از بعد وجاهت و حفظ حرمت بناهای تاریخی نیزتغییر کاربری یک بنا به قهوه خانه و مرکز تفریحی علاوه بر لطمات جبران ناپذیر به بنیان بنا،بزرگترین لطمه را به وجاهت فرهنگی- تاریخی بنا وارد می سازد.

3-اگر این سؤال هم برای خواننده پیش بیاید که پس چرا در شهرهایی همچون زنجان،تهران،تبریزو..بناهای تاریخی را با چنین تغییر کاربری هایی احیا نموده اند؟در پاسخ باید گفت که در غالب موارد این تغییر کاربری ها مطابق و هم خوان با کاربری اصلی بناهای تاریخی صورت گرفته است به عنوان مثال کاروانسراها را به رستوران یا کافه سنتی تبدیل کرده اند که در واقع با کاربری اصلی کاروانسراها به عنوان مراکز پذیرایی و اسکان مسافران در طول تاریخ مغایرت ندارد . 

همشهریان عزیزم به راستی  اگر بنده وشما این بار هم از کنار این ستم واجحافی که نسبت به شهرمان می شود ساکت بمانیم چگونه می توانیم در برابر روح گذشتگان و شعور آیندگان مان سر بلند کنیم.

(*) برای مطالعه ی بیشتر در مورد قلعه ی زیویه مراجعه شود به مقاله ی (از توهم تا واقعیت )به قلم بنده در مجله ی راگه شماره 1و2

کد خبر: 13720


۲۹ دیدگاه

  • حمید
    حمید: 4-22-2015 . 7:10 ق.ظ :

    سلام آقای حسینی از دلسوزی شما متشکریم اما رعایت چند نکته و اطمینان از ان لازم و ضروری است.
    1- اولا فرد متقاضی تازه معرفی شده و تا اخذ قرارداد باید هفت خان رستم طی کند و هنوز قراردادی بسته نشده است که اگه بسته شود این کاربری متناسب با بناهای تاریخی تعریف شده است و در اکثر شهرهای کشور انجام شده است که تصمیم نهائی با کمیته فنی استان می باشد که تاکنون گرفته نشده و منبع خبری شما هرکس که باشد به روال کار آشنا نبوده است 2- گویا جنابعالی سنندج تشریف نبرده اید که ببینید خانه کرد با توجه به وسعتش دارای دو کاربری موزه مردم شناسی و سفره خانه سنتی می باشد البته جنابعالی در دوران دانشجویی اکثر شهرهای ایران رفتی الان اگه دوباره سری بزنی می بینی که تمام بناهای تاریخی با توجه به سیاست سازمان تغییر کاربری داده اند3 بحث تبدیل حمام حاج صالح به موزه مردم شناسی کاری نا کارشناسی می باشد زیرا این حمام با توجه به کاربری حمام و آهکی بودنش و نمناک بودن آن که تاکنون حل نشده است مکان مناسبی برای موزه مردم شناسی نیست شان مردم شهرستان سقز بالاتر از اینست که یک فضای کوچک که جای بیش از 4 ویترین نیست به معرفی مردم شناسی شهرستان آن تبدیل شود در نهایت با هماهنگی فرماندار دلسوز و مردمی شهرستان و مکاتباتی که فرمانداری محترم انجام داده است پیشنهاد واگذاری یکی از زمینهای متعلق به راه شهرسازی به استان داده شده که در صورت تائید با قول مساعد جناب اقای مهندس ورمقانی در کمیته برنامه ریزی شهرستان برای ساخت ان تامین اعتبار خواهد شد که هم شامل موزه باستان شناسی،مردم شناسی، تالار کنفرانس و جلسات و انبار اشیا خواهد بود

    پاسخ دهید

    • سید لقمان حسینی: 4-28-2015 . 12:27 ق.ظ :

      عرض سلام و ادب دارم خدمت تمامی خوانندگان محترم نوشتار فوق خصوصا دوستان بزرگواری که کامنت گذاشته اند .
      لازم می دانم در جواب دوست گرامی جناب حمید(گلالی ) ریس محترم میراث سقز چند نکته ای را برای اذهان خوانندگان روشن نمایم.
      ۱- برادر بزرگوار بنده در هیچ جای مطلب فوق پیشنهاد نکرده ام که این مکان ارزشمند به چه چیز تبدیل شود این که این مکان از خیلی وقت پیش قرار بوده برای موزه تعمیر و مرمت شود نظر من نیست بلکه خواست مسؤلین قبلی شهرستان و حتی استان و مردم سقز بوده است و حالا به چه دلیل دوستان میراث شهرستان با هماهنگی فرمانداری تصمیم به تغییر کاربری این اثر گرفته اند من نمی دانم و قطعا کار مناسبی نیست همان طور که در وایبر به شما پاسخ دادم حالا که شما و دوستان دیگر میراث با موزه موافق نیستی چرا تغییر کاربری بنا را به سفره خانه در نظر گرفته اید . چرا آن را به یک مکان فرهنگی تبدیل نمی کنید مگر نمی دانید که در این شهر فضای فرهنگی پاینتر از تمام استاندارد های کشور است ، این همه هنرمند سقز در زمینه های موسیقی ،نقاشی و طراحی ،تاتر و سینما و …. که همگی برای فرهنگ و هنر این شهر از زندگی خود و خانواده شان مایه می گذارند تا هنرو فرهنگ و موسیقی …این شهر را سر پا نگه دارند اگر در شهری دیگر این همه ، هنرمندان برای جا و مکان در تنگنا باشند و ۹۰۰متر فضا در بافت قدیمی شهر بلا تکلیف قطعا مسؤلین دستشان را هم می بوسیدند و تمام هزینه های لازم را هم انجام می دادند و دو دستی با سلام و صلوات تحویل شان می دادند.
      ۲- سقز به غیر از این حمام و یکی دو خانه تاریخی چه اثری دارد که سرپا باشد و بتوان دست یک مهمان را گرفت و برد نشانش داد شما چرا سقز را باسنندج مقایسه کرده اید سنندج ده ها اثر دارد که یکی از آنها خانه کرد است و به قول خودتان تازه قسمتی از آن به سفره خانه تبدیل شده است.
      ۳-اگر این مکان به قول شما نمناک است و آهکی که راست هم می فرمایید پس نیاز مضاعف به نگهداری دارد و باید از آن مراقبت شود تا از بین نرود نه این که در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد که قطعا هدف آنها کسب درآمد است نه نگهداری و مراقبت از اثر.
      در پایان دوست دارم قبل از همه از خودم و سپس از تمام همشهریان عزیزم به شدت انتقاد نمایم که چرا در برابر مسایلی که برای آینده شهرمان بسیار حایز اهمیت است تا این اندازه سهل و ساده تن به تسلیم می دهیم و هیچ عکس العملی نشان نمی دهیم مگر نه این شهر مکان زندگی نیاکان ما بوده و پرورش فرزندان مان هم در این شهر خواهد بود.

      پاسخ دهید

    • فرهاد
      فرهاد: 4-22-2015 . 5:09 ب.ظ :

      با تشكر از برادرعزیزكاك لقمان حسینی
      از مسولین شهر و شهرداری و شورای شهر خواهشمندیم با این تغییر كاربری مخالفت نموده و به خواسته بیشتر اهالی سقز مبنی بر ایجاد موزه این شهرستان اقدام فوری نمایید .

      پاسخ دهید

      • saad
        saad: 4-22-2015 . 5:16 ب.ظ :

        واقعا متاسفم!!!

        پاسخ دهید

        • آزاد
          آزاد: 4-22-2015 . 7:28 ب.ظ :

          با تشکر وسپاس از اطلاع رسانی جناب آقای حسینی، بواقع با دیدن تراژدی های بزرگ که هویت وشناخت تاریخی مارا هدف قرارداده، بنده نیز هم صدا باایشان خواستار اقدام عاجل جهت ایجاد حمام بعنوان موزه هستم.امیدوارم مدیران شهری به خواسته های مردم توجه کنند.

          پاسخ دهید

          • صالحی
            صالحی: 4-22-2015 . 10:05 ب.ظ :

            این حمام خاطره ی به جا مانده از جد بزرگوارم حاجی صالح بود. ام ما نمیتونیم هیچی بگیم در حالی که این حمام نشانه قدمت خانواده ی ما و متعلق به مردم این شهر است نه فرمانداری و شهرداری … متاسفم

            پاسخ دهید

            • سقزی
              سقزی: 4-23-2015 . 1:03 ق.ظ :


              لااقل چند نفر مشغول کار میشن!!!!!
              در پایان:
              فکر نان باش که خربزه آب ست!!!!!!

              پاسخ دهید

              • میژو
                میژو: 4-23-2015 . 7:25 ق.ظ :

                با اشتغال چند نفر نمیتوان صورت مسئله را پاک کرد چون در واقع این مسئله لطمه ای جبران ناپذیر به این بنای تاریخی وارد می آورد…..جالب اینجاست که همین مسئولین و کارشناسان میراث فرهنگی بارها از تغییر کاربری های قبلی این حمام به عنوان زورخانه و باشگاه ورزش باستانی انتقاد کرده اند که به نظر من الان هم اگه این بنا به زورخانه تبدیل شود خیلی بهتر است

                پاسخ دهید

              • میژو
                میژو: 4-23-2015 . 7:19 ق.ظ :

                با سلام….فکر کنم اولین نظر رو یکی از کارشناسان و متولیان میراث فرهنگی نوشته !!!!
                من هم به نوبه خودم این عمل غیر کارشناسی و تغییر کاربری یک بنای فوق العاده جذاب و در واقع قدیمی ترین بنای بجا مانده در شهر سقز را محکوم می کنم و به مسئولین پیشنهاد می کنم که مقداری درنگ کنند و خوب بیندیشند که احیاء یک بنای تاریخی بایستی به چه قیمتی انجام گیرد….آیا به قیمت ضربه زدن به بنیان آن و از بین رفتن وجهه تاریخی و فرهنگی بنا….؟ و اگر قرار است موزه سقز در جای مناسبتر احداث شود پیشنهاد می دهم که کارشناسان این امر بیشتر مداخله نمایند و جهت احیاء حمام حاجی صالح طرحهایی ارائه دهند تا هم به بنیان بنا آسیبی وارد نیاید و هم شان یک بنای تاریخی به یک مرکز تفریحی و قهوه خانه ای تنزل پیدانکند….در پایان این سوال را از مسئولین محترم استانی و شهرستانی دارم که آیا در شهر سقز با کمبود واحد های پذیرایی و قهوه خانه ای مواجه هستیم که میخواهید بناهای تاریخی را نیز به قهوه خانه تبدیل کنید…. خواهشمندم مقداری بیندیشید.

                پاسخ دهید

                • شادی
                  • ستوده
                    ستوده: 4-23-2015 . 12:01 ب.ظ :

                    جناب آقاي لقمان حسيني
                    سپاس از شما
                    اين شهرستان بايد به داشتن جوانان باسواد و با شرفي جون شما افتخار كند
                    موفق باشيد

                    پاسخ دهید

                    • وکیلی
                      وکیلی: 4-23-2015 . 2:18 ب.ظ :

                      جای بسی تاسف است ، امیدوارم مسئولین محترم با نگاه کارشناسانه و به این تغییر کاربری بسیار نامناسب و بااحساس مسئولیت نسبت به میراث ارزشمند نیاکانمان، از این امر جلوگیر کنند. با تشکر از برادر بزرگوار، جناب حسینی.

                      پاسخ دهید

                      • ابوبکر
                        ابوبکر: 4-23-2015 . 2:55 ب.ظ :

                        سلام
                        برای ترمیم و بازسازی این آثار ۱ـ باید پول کلان خرج کرد ۲ـ از بهترین هنرمندان معمار بصورت مشورتی و کار تیمی استفاده کرد ۳ـ ناظری کارشناس و مسئول و متعهد لازم است
                        در ضمن کاک عبدالله شریف پور میتواند یکی از ناظران بسیار خوب باشد

                        پاسخ دهید

                        • ناشناس
                          ناشناس: 4-23-2015 . 5:00 ب.ظ :

                          محسن صادقی
                          آقای لقمان حسینی بسیار ممنون از تذکر و یادآوری بجا تون. بنده براین باورم حمام حاج صالح مکان ایدآل و مناسبی برای موزه نیست علتش هم رطوبت زیاد و دسترسی دشوار به آن محل می باشد صدالبته تغیر آن مکان هم به سفره خانه سنتی نه اشتباه بلکه گناهی نابخشودنی و به قول کاک حمید غیر کارشناسانه است. با در نظر تکثر آثار و ابنینه های باستانی وتاریخی و قابلیتهای بیشمار فرهنگی تاسیس مرکز تحقیقاتی – پژوهشی جهت فهرست برداری حفظ و مرمت اشیاء تاریخی و نسخ خطی در ساختمان مذکور و بهره مند شدن از تخصص و ایده ی کارشناسان مجرب ودلسوز شهر واستان بنسبت بسیار مفیدتر می باشد. درضمن تاسیس چنین مرکزی زمینه را برای احداث موزه و تغیر نگرش مسئولانه مردم و مسئولین مهیا خواهد نمود.

                          پاسخ دهید

                          • ناشناس
                            ناشناس: 4-23-2015 . 5:38 ب.ظ :

                            از شما ممنون هستیم با دلسوزان دیگر شهر هم با دلیل و منطق وعلم و اگاهی تخصصی خود هماهنگ شو و داد مارا به گوش بالاییها برسان

                            پاسخ دهید

                            • هیمن
                              هیمن: 4-24-2015 . 12:18 ق.ظ :

                              با سلام….از دلسوزی کارشناسانه آقای حسینی بسیار ممنونم و امیدوارم این مقاله و تلاشهای بعدی مانع اینتغییر کاربری غیر اصولی شود…..البته ذکر این نکته نیز لازم است که تصمیم اصلی رو مسولین استانی میگیرند و شهرستان نقش چندانی ندارد…از جناب آقای بیگلری هم خواهشمندیم در این زمینه دلسوزانه اقدام عاجل نموده و مانع این تخریب و بی آبرویی برای شهر عزیمان سقز بشوند.

                              پاسخ دهید

                              • فرهاد
                                فرهاد: 4-24-2015 . 11:14 ب.ظ :

                                سلام….
                                ضمن عرض خسته نباشید خدمت همه اعضای سایت جذاب شارنیوز و تشکر از آقای حسینی…به قول حمید که هنوز چیزی قطعی نشده…من که فکر نمیکنم این خبر زیاد واقعیت داشته باشه…درسته که سقز از خیلی جنبه ها عقب مانده ولی فکر نمیکنم از بین بردن آثار تاریخی و باستانی به همین راحتی باشه که شما بیان کردید. هزینه های زیادی توی این حمام صرف شده..مسولین جواب بدن تا به همه ثابت بشه که این خبر شایعه ای بیش نیست!!!!!!

                                پاسخ دهید

                                • سواره
                                  سواره: 4-25-2015 . 8:29 ق.ظ :

                                  یکی از اصول مرمت: احیای کاربری بناهای تاریخی است راهی است در جهت بقا و پا برجایی آن، و با توجه به اینکه این بنای با ارزش مدتی است متروکه بوده و هیچ اعتباری از طرف دولت نمی توان به آن اختصاص داد بنابر این تبدیل آن به سفره خانه سنتی تنها کمکی است به بقاء و حفظ آن و در کنار آن زمینه اشتغال چند نفررا فراهم می نماید.- اینکه حفظ رطوبت با تغییر کاربری آن موجب صدمه به آهکبری آن می شودباید گفت با توجه به قرار قبلی مبنی بر تبدیل آن به موزه رطوبت آن به طور کامل قطع خواهد شد و بیشترین لطمه را به آن خواهد آورد اما سفره خانه سنتی تا حدودی رطوبت آن را تأمین خواهد کرد و عملکرد بهتری نسبت به مورد اولی خواهد داشت- خواهشمند است نظرات خودرا کارشناسانه ارائه دهید برادر گرامی این قدر تنگ نظر نباشید

                                  پاسخ دهید

                                  • هو گرت :ئه میر
                                    هو گرت :ئه میر: 4-25-2015 . 12:35 ب.ظ :

                                    ریزو حورمه ت بو هه وله کانت برای به ریز !هیوادارم کاربه ده ستان هه موو شته کان له به رچاو بگرن تاکوو شوناس وهو ویه تی شاره که مان له مه زیاتر نه چیته ژیر پرسیار !!دسیان سپاس….

                                    پاسخ دهید

                                    • هو گرت :ئه میر
                                      هو گرت :ئه میر: 4-25-2015 . 12:37 ب.ظ :

                                      ریزو حورمه ت بو هه وله کانت برای به ریز ! هه رگه لیک بوناساندنی هوویه تی شوناسی ،میراته کانیه تی ..!هیوادارم کاربه ده سان له به رچاوی بگرن….

                                      پاسخ دهید

                                      • کریم رحمتی
                                        کریم رحمتی: 4-26-2015 . 9:07 ب.ظ :

                                        حمام حاجی صالح به عنوان یکی از معدود آثار باقی مانده از گذشته تاریخی سقز ، نباید قربانی ضد و بند و بی مسئولیتی عده ای از مسئولان شهر شود. ضمن تشکر از شما آقای حسینی عزیز ، به عنوان یک شهروند از شما تقاضا می کنم راهکاری عملی برای جلوگیری از تغیر کاربری این حمام پیشنهاد نمایید تا صدای نارضایتی مردم شهر به گوش مسئولان برسد. همه ما در برابر هویت و تاریخ و قدما و آیندگان شهر مسئولیم. سوال اینجاست : چه کار می توانیم بکنیم؟!

                                        پاسخ دهید

                                        • همشهری
                                          همشهری: 4-27-2015 . 1:33 ق.ظ :

                                          سلام:واقعا متاسفم..اگه این واقعه ی وحشتناک رخ بده باید در اداره میراث فرهنگی رو گل گرفت…. به نظر شما هم اینگونه نیست؟!!!!

                                          پاسخ دهید

                                          • سید لقمان حسینی: 4-28-2015 . 12:21 ق.ظ :

                                            عرض سلام و ادب دارم خدمت تمامی خوانندگان محترم نوشتار فوق خصوصا دوستان بزرگواری که کامنت گذاشته اند .
                                            لازم می دانم در جواب دوست گرامی جناب حمید(گلالی ) ریس محترم میراث سقز چند نکته ای را برای اذهان خوانندگان روشن نمایم.
                                            1- برادر بزرگوار بنده در هیچ جای مطلب فوق پیشنهاد نکرده ام که این مکان ارزشمند به چه چیز تبدیل شود این که این مکان از خیلی وقت پیش قرار بوده برای موزه تعمیر و مرمت شود نظر من نیست بلکه خواست مسؤلین قبلی شهرستان و حتی استان و مردم سقز بوده است و حالا به چه دلیل دوستان میراث شهرستان با هماهنگی فرمانداری تصمیم به تغییر کاربری این اثر گرفته اند من نمی دانم و قطعا کار مناسبی نیست همان طور که در وایبر به شما پاسخ دادم حالا که شما و دوستان دیگر میراث با موزه موافق نیستی چرا تغییر کاربری بنا را به سفره خانه در نظر گرفته اید . چرا آن را به یک مکان فرهنگی تبدیل نمی کنید مگر نمی دانید که در این شهر فضای فرهنگی پاینتر از تمام استاندارد های کشور است ، این همه هنرمند سقز در زمینه های موسیقی ،نقاشی و طراحی ،تاتر و سینما و …. که همگی برای فرهنگ و هنر این شهر از زندگی خود و خانواده شان مایه می گذارند تا هنرو فرهنگ و موسیقی …این شهر را سر پا نگه دارند اگر در شهری دیگر این همه ، هنرمندان برای جا و مکان در تنگنا باشند و 900متر فضا در بافت قدیمی شهر بلا تکلیف قطعا مسؤلین دستشان را هم می بوسیدند و تمام هزینه های لازم را هم انجام می دادند و دو دستی با سلام و صلوات تحویل شان می دادند.
                                            2- سقز به غیر از این حمام و یکی دو خانه تاریخی چه اثری دارد که سرپا باشد و بتوان دست یک مهمان را گرفت و برد نشانش داد شما چرا سقز را باسنندج مقایسه کرده اید سنندج ده ها اثر دارد که یکی از آنها خانه کرد است و به قول خودتان تازه قسمتی از آن به سفره خانه تبدیل شده است.
                                            3-اگر این مکان به قول شما نمناک است و آهکی که راست هم می فرمایید پس نیاز مضاعف به نگهداری دارد و باید از آن مراقبت شود تا از بین نرود نه این که در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد که قطعا هدف آنها کسب درآمد است نه نگهداری و مراقبت از اثر.
                                            در پایان دوست دارم قبل از همه از خودم و سپس از تمام همشهریان عزیزم به شدت انتقاد نمایم که چرا در برابر مسایلی که برای آینده شهرمان بسیار حایز اهمیت است تا این اندازه سهل و ساده تن به تسلیم می دهیم و هیچ عکس العملی نشان نمی دهیم مگر نه این شهر مکان زندگی نیاکان ما بوده و پرورش فرزندان مان هم در این شهر خواهد بود.

                                            پاسخ دهید

                                            • ریبوار
                                              ریبوار: 4-29-2015 . 7:22 ق.ظ :

                                              سلاو له هه مو له یه کتان..
                                              ده ست خوشی ئه که م له کاک لوقمانی به ریز ..هه ر وه ها ماندو نه بونی کار به ده ستانی سایتی شارنیوز ئه که م که به راستی دلسوزانه له ته واوی بواره کانا تی ده کوشن بو سه ربه رزی شاره جوا نه که مان سه قز….
                                              له بابه ت ئه م حه مامه میژوییه دایش گوی بیستی ماموساکانمان هه ین و هه ر کاریک له ده ستمان بیت بو پاراستنی ده یکه ین….هه ر بژی…

                                              پاسخ دهید

                                              • سامان س
                                                سامان س: 5-2-2015 . 6:10 ق.ظ :

                                                با سلام
                                                اولا
                                                من با اقای حسینی موافقم
                                                ثانیا
                                                مگه سقز متاسفانه به لحاظ قهوه خانه و کافه سنتی رتبه اول استان رو نداره که میخوایین این مکان مقدس رو به حد کشوری برسونین ؟!؟!؟!

                                                ثالثا یا الله تا بخوان برای موزه زمین بدن و تایید کنن و ساخته بشه والله اعلم ما فوت کردیم و باید نوادگان بیان موزه سقز رو ببینن!!!

                                                پاسخ دهید

                                                • شارخۆشە ۆیست
                                                  شارخۆشە ۆیست: 5-4-2015 . 10:03 ق.ظ :

                                                  سلام خدمت کاک لقمان عزیز دستان دلسوزتان را می بوسم بخاطرمقاله ی زیبا یتان تو را خدا بازهم بنویسید وکارشناسانه بررسی کنید واگر لازم میدانید یک روز را برای تجمع واعتراض مردم جلو فرمانداری وادارات دیگر مشخص فرمایید بنده وخیلی از دوستانم در خدمت خواهیم بود

                                                  پاسخ دهید

                                                  • کامران سهرابی
                                                    کامران سهرابی: 5-4-2015 . 7:54 ب.ظ :

                                                    منم متاسفم. گویا همه دست به دست هم داده اند تا ما را از نیاکانمان دور کنند . هر کس به شکلی

                                                    پاسخ دهید

                                                    • ریبوار
                                                      ریبوار: 5-6-2015 . 8:35 ب.ظ :

                                                      با سلام.چنین به نظر میرسد که مسؤلین میراث فرهنگی از تصمیم تبدیل حمام به قهوه خانه منصرف شدن ولی دلسوزان تاریخ و فرهنگ سقز همچنان باید گوش به زنگ باشند تا خدای ناخواسته اتفاق ناگواری برای یادگارهای تاریخی شهرمان نیفتد.

                                                      پاسخ دهید

                                                      • نظام
                                                        نظام: 5-19-2015 . 10:49 ب.ظ :

                                                        به تمامی دوستداران و دلسوزان تاریخ و فرهنگ سقز درود می فرستم . همه در حفظ میراث شهرمان با هم خواهیم بود

                                                        پاسخ دهید