شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۲۲/۰۷/۱۳۹۸
سه شنبه، ۲۹ام اردیبهشت ۱۳۹۴
۱۰:۳۵ ق.ظ

برزگداشت خیام و فردوسی در دانشگاه آزاد

به مناسبت روز “فردوسی” و روز “خیام” مراسم بزرگداشتی در سالن اجتماعات استاد دکتر محمد فاضلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز روز سه شنبه 29/2/94 ساعت 16 برگزار گردید.

در ابتدای مراسم دکتر شهباز محسنی ریاست دانشگاه ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین، سالگرد تشریف فرمایی مقام معظم رهبری را به استان کردستان گرامی داشته و آرزو کردند که برکات حضور ایشان همچنان ادامه داشته باشد.

در ادامه وی اعلام نمود: فاصله نزدیک روز حکیم خیام و حکیم فردوسی باعث گردید که همزمان بزرگداشتی برای این دو که چهره ای ملی و جهانی اند گرفته شود. خراسان در طول تاریخ مهد شخصیت های علمی فراوان بوده است. محسنی افزود فردوسی عامل پیوند اقوام ایرانی است و در شاهنامه همه اقوام از جمله قوم کرد هم نقش دارد و از طرفی خیام مشهورترین شاعر ایرانی در جهان است که رباعیاتش تاکنون به بیش از صد زبان دنیا ترجمه شده است و فقط حدود 55 بار به زبان عربی برگردانده شده است و این اهمیت شعر خیام را می رساند و البته توسط استاد هژار هم به زبان کردی ترجمه شده است.

فردوسی، شاهنامه را با ” به نام خداوند جان و خرد    کزین برتر اندیشه بر نگذرد”  آغاز می کند و تأکید بر خرد و جان دارد و ما را به سوی اعتدال فرا می خواند. در شعر فردوسی که حدود 50 هزار بیت است هیچ سخنی به دور از اخلاق و ادب نمی بینیم و اشعارش همه بر اخلاق استوار است. محسنی سخنان خود را با خواندن اشعار دیگری از فردوسی به پایان رساند.

در ادامه دکتر احمدامینی که رساله دکترای خود را درباره شاهنامه انجام داده است به پشت تریبون رفت و اعلام نمود که فردوسی موحد بود، ایران دوست بود و بیگانه ستیز و تمام موارد خلاف و خطا را از بیگانگان و افراد غیر ایرانی می بیند.

دکتر امینی در ادامه از ویژگی های قهرمانان شاهنامه سخن گفت و افزود ایرانیان هرگز آغازگر جنگ نبودند، هیچ وقت از جنگ فرار نکردند و حیله به کار نبردند که نمود آن ر ا در جنگ تحمیلی ایران و عراق می توان یافت

وی علت تناقضات در شاهنامه را به دلیل امانتداری ایشان در منابع پیشین وی و عدم دستکاری در آن و همچنین بودن اندیشه حماسی فردوسی دانست چرا که در اندیشه حماسی می توان تمام عیب ها را پوشاند.

سخنران بعدی امیر گرشاسب ابوالحسنی بود که به پیشینه تاریخی پیدایش شاهنامه اشاره کرد و افزود دوره ای که فردوسی در آن می زیست به علت ظلم خلفای عباسی و عدم استقلال ایران از آنان باعث سرافکندگی ایرانیان شده بود و فردوسی با نوشتن شاهنامه بابی را گشود که اندیشه ایران دوستی و حماسه و آزادگی را در ذهن ایرانی پروراند.

khayam (3)

در ادامه حیدر لطفی نیا مواردی را درخصوص شاهنامه کردی برای حاضران توضیح داد و اعلام نمود که شاهنامه کردی در راستای شاهنامه فردوسی و حتی در مواردی تکمیل کننده شاهنامه است. کسانی همچون الماس خان کندوله ای در دوره افشاریه شاهنامه کردی را به زبان گورانی سرود که می توان از این شاهنامه های کردی حماسه های قوم کرد و ارتباط تنگاتنگ آن با داستان های شاهنامه فردوسی را نمایان ساخت.

سپس قطعاتی موسیقی سنتی به خوانندگی عبدالرحمان رحیم نژاد و با نوازندگی دانش مردانی، بهنام اردلان و نیما نیک گو اجرا گردید که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

مهران احمدی سخنران بعدی از تأثیر اشعار خیام در غرب سخن گفت و نحوه برخورد و فهم غربیان با اشعار خیام  را برای حاضران بیان نمود.

شهرام شمسی خطاط سقزی نیز رباعیات خیام را براساس ترجمه کردی ماموستا هژار به خط نستعلیق کتابت نموده بود که توسط سوران محمدی به شیوه پاورپوینت معرفی گردید. این کتاب در 96 صفحه و با کاغذ گلاسه و به صورت رنگی به زیور طبع آراسته می گردد که در نوع خود اولین می باشد.

انور محمدی

انور محمدی

آخرین سخنران مراسم آقای انور محمدی بود که درخصوص مبحث واجب الوجود و ممکن الوجود در اشعار خیام بحث نمود و اشعاری سروده خود را در این زمینه برای حاضران دکلمه نمود.

کد خبر: 14181