شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۰۷/۰۷/۱۳۹۹
چهارشنبه، 27th می 2015
7:29 ق.ظ

تکدی گری چهره نازیبای سیمای شهری در سقز

نویسنده ی مقاله
محمد باغبانی - عضو شورای اسلامی شهر سقز

تکدی را می توان تحت عنوان «دست درازی کردن » برای کسب درآمد، و احتمالاً «سؤال به کف » تعریف کرد. تکدی فراگردی است که به موجب آن، فرد متکدی از دسترنج دیگران بهره مند می شود و زندگی می گذراند. هر یک از افراد جامعه را که نه صاحب حرفه (در مفهوم اقتصادی آن) هستند و نه در تولید اجتماعی، مشارکتی دارند و همواره با شیوه ها و شگردهای متنوع، طفیلی و زائده اجتماعی هستند، متکدی می گویند(مرادی، 1370) يكي از آسيب ها و مسائل مورد توجه هر جامعه ، پديده تكدي گري و گدا صفتي است كه با ساختارهاي فرهنگي اجتماعي، اقتصادي هر جامعه اي در ارتباط است.

متکدیان با شيوه هاي گوناگون و با سوء استفاده از احساسات و عواطف انساني، سعي در كسب منافع شخصي دارند كه در نهايت باذلت و خواري و نمايش اعضاي از كارافتاده، معلول، زخمي، بدشكل و گاهاً با ارائه نسخع های جعلی و… در گوشه و كنار شهرها و حتي روستاهای كشور پديدار مي شوند . در عین حال حرکات زیرکانه متکدیان، فکر مردم را از کمک به محرومان واقعی منحرف كرده است تا از این خیر و ثواب محروم بمانند.

آن چیزی را که عرف گدایی کردن می‌نامد، ماده 712 قانون مجازات اسلامی از آن به عنوان تکدی‌ یاد نموده است. ماده مذکور بیان می دارد، “هر کس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش نماید یا ولگردی نماید به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی بدست آورده است مصادره خواهد شد.” در همین راستا با دقت در متن ماده‌ی مذکور آن چیزی که به عنوان رفتار مجرمانه بر ما مکشوف خواهد شد این است که، پیشه قرار دادن تکدی‌گری جرم است نه صرف تکدی نمودن؛ بنابراین اگر کسی به صورت اتفاقی و تنها یک بار مرتکب رفتار تکدی‌گری شود عمل وی جرم نخواهد بود. به همين علت افرادی که گدایی را پیشه خود کرده اند، مجرم بوده و برابر قانون بايد با آنها برخورد شود. جمع آوری متکدیان امری بین بخشی است و حدود 11 ارگان موظف اند كه با پديده تكدي گري برخورد كرده و آن را ساماندهي كنند، اما وجود اين پديده در شهر سقز خود نشان از عدم توجه كافي نهادهای مسئول به اين امر دارد.

 

 

همچنین ماده 713 قانون مجازات اسلامی، بیان می‌دارد “هرکس طفل صغیر یا غیر رشیدی را وسیله‌ی تکدی قرار دهد یا افرادی را به این امر بگمارد به سه ماه تا دو سال حبس و استرداد کلیه اموالی که از طریق مذکور به دست آورده است محکوم خواهد شد.”

در اين حال بايد گفت كه هر چند علت كشيده شدن بعضي افراد به تكدي گري فقر و نياز مالي آنها و بيكاري مي باشد اما آنچه مشخص است در واقع درصد كمي از گداها از روي احتياج به تكدي گري روي مي آورند و گاهاً در برخی موارد مشاهده شده که مافیایی در پشت پرده تکدی گری قرار داد و با ساماندهی آنها در سطح شهر و در اشکال مختلف تکدی گری برای خود کسب و کاری کاذب ایجاد کرده اند. 

به گفته مسئول یکی از موسسات خیریه ی سقز، در خصوص جمع آوری متکدیان چندین بار در فرمانداری سقز با ادارات مرتبط مانند شهرداری، نیروی انتظامی، بهزیستی ،کمیته امداد و تشکل های غیردولتی جلسه داشته اند، و مصوباتی تدوین شده است و کارهایی انجام شده است ولی نتیجه کار هنوز ملموس و رضایت بخش نیست زیرا که این کار نیازمند فرهنگ سازی کارآمد در میان عامه مردم است. گواه فرمایش این بزرگوار هم اخبار زیر است:

فرماندار ویژه سقز، مهندس علی اکبر ورمقانی در جلسه شورای اجتماعی شهرستان گفته اند “پیشگیری از اعتیاد، طلاق و تکدی گری اولویت کاری شورای اجتماعی سقز است”(منبع کردپرس)

فرماندار شهرستان سقز گفت: “جمعی از متکدیان از شهرهای استان‌های همجوار برای تکدی‌گری به سقز آمده‌اند که باید اکیپ گشت مشترک برخورد با متکدیان تشکیل شده و آنها را از سطح شهر جمع‌آوری کند.”( خبرگزاری تسنیم)

معاون برنامه ریزی فرماندار سقز(مهندس رستم پور) با اشاره به اینکه تکدی‌گری یکی از آسیب‌های اجتماعی است، گفت:” تکدی گری ماحصل ضعف و نبودن فرهنگ کار و کسب حلال در جامعه است.”(خبرگزاری مهر)

شکل های جدید تکدی گری مانند انجام حرکات آکروباتیک در پشت چراغ قرمز موضوعی مهم و جالبی است که این روزها شاهد آن هستیم. امروزه گدایی کردن با سبک های قدیمی تکدی گری مانند “علیل و ذلیل و بدبخت و بیچاره هستم “،  “مسافرم و در این شهر غریبم”، “کیف پولم را زده اند، کرایه راه ندارم”،  “بچه ام مریضه و توی بیمارستان بستری است”، “کلیه هایم عفونت کرده و دیالیزی هستم”  منسوخ شده است. (سایت گولان سقز)

به گفته یکی از شاهدان عینی در روزهای گذشته در شهر سقز گدایی گرفته اند که گوشی 700 هزارتومانی بهمراه 100 هزار تومان پول نقد داشته! و متولیان امر بعد از رها کردن گدای مربوطه در کنار گورستان آیچی و تحویل دادن گوشی و درآمد آن روز به خود متکدی، او را رها کرده اند، در حالی که نیم ساعت بعد گدای تادیب شده! دوباره جهت ارتزاق به داخل شهر برگشته است.( هرچند دلیل این موضوع نبود امکانات نگهداری آنان است.) در همین شهر سقز پس از مرگ گدایی که بسیاری از مردم او را بعنوان یکی از چهره ای شاخص سقز می شناختند، شایعه ای در شهر پیچیده بود که ایشان حدود 700 میلیون تومان در حساب بانکی خود داشته اند!

تجربه های مختلف در خصوص تکدی گری:

تبریز: 

چند سالی است که به همت موسسات مختلف خیریه به خصوص، موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز این صحنه زشت از چهره تبریز پاک شده و به جای آن تابلوی پر افتخار تبریز شهر بی گدا نصب شده و این واقعیتی است که حتی برای مسافران نیز به اثبات رسیده و در اظهار نظرهای مختلف رسانه ای، بارها به این امر اذعان کردند. موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز از جمله مراکز تاثیرگذار در تحقق این افتخار است که با تلاش خیرین دلسوز تبریز با هدف جلوگیری منطقی از تکدی و آبروریزی و جایگزینی مساعدت های آبرومندانه و سامان دادن به کمک های مردمی در سال 1351 تاسیس شد. کارهای ارزشمند این صندوق در دفاع از عزت محرومان واقعی و ریشه کنی تکدی گری از تبریز، جایگزین کردن مساعدت های آبرومندانه با اولویت های مربوط به خود از جمله کارهای اساسی و ارزشمند است که این موسسه را از دیگر موسسات متمایز کرده و موجب جلب اعتماد مردم نسبت به آن شده است. مسئولان این موسسه خیریه امیدوارند كه مردم با پرهیز از کمک مالی مستقیم به گدایان حرفه ای و راهنمایی افراد محروم به این موسسه، آنها را در انجام بهتر وظایف خود یاری کنند، زیرا که کمک مستقیم به این عده افراد حرفه ای کار خیرین را چندین برابر مشکل می کند.

سایر شهرها:

در برخی شهرها پس از گرفتن گداهای حرفه ای پول های آنها را به نفع کمیته امداد یا بهزیستی ضبط می کنند و در برخی دیگر مدتی آنها را در گرم خانه های مخصوص نگهداری می کنند. در شهرهای دیگری هم با حرفه آموزی به متکدیان و ساماندهی آنها در قالب تعاونی های مردمی موجب ارتقای عزت نفس این افراد و تبدیل به افرادی اثربخش شده اند. در کلان شهری مانند تهران نیز سرپناه های شبانه با اندک غذایی گرم پذیرای گداها و بی خانمان هاست.

در واقع باید گفت گدایی برای اکثر متکدیان بصورت یک عادت درآمده است و ترک آن برایشان تقریباً غیر ممکن است، این موضوع به مثابه حکایتی طنز است، که آورده اند روزی دو گدا با هم صحبت می کردند. اولی گفت :”اگر من قارون بودم از خود قارون هم ثروتنمد تر بودم” دومی گفت” مگر می شود؟ اگر قارون بودی به اندازه قارون ثروتمند می بودی!” و اولی فرمود:” آخر در کنار قارون بودن گدایی هم می کردم!!”

بطور کلی تکدی گری وصله ناجوری است که سیمای کالبدی شهرها را زشت و ناپسند نموده است و مسئولین امر باید با اجرای راهکارهای عملی و اثربخش بکوشند سیمای نازیبای شهری را پیرایش نموده و تا حدودی از منظر زشت و کریه آن بکاهند. به امید اینکه روزی که شاید سقز جزو شهرهای بدون گدا یا حداقل کم گدا در کشور گردد.

منابع:

مرادی، علیرضا، بررسی علل تکدی در ایران، سال اول 1370، ص 5، شماره 110

اینترنت

 

کد خبر: 14237


۱۱ دیدگاه

  • ابوبکر
    ابوبکر: 5-29-2015 . 10:50 ب.ظ :

    سلام
    در مطالب مرتبط = عنوان وضعیت متکدیان …..به مرحله بحرانی رسیده تا ریخ آن مهر ۸۸ است بخوانید
    از آن تاریخ تا الان حدود ۶ سال گذشته ……معلوم شد مسئولان خیلی در فکر حل مشکل تکدی گری در سقز هستند ……!!!!!!!

    پاسخ دهید

    • یاوه ر
      یاوه ر: 5-31-2015 . 8:42 ق.ظ :

      دوکتور گیان ده ستان خوش بیت
      هیوای روژ یکی بی سوال و سوال کردن بو شاری سه قز داخوازین

      پاسخ دهید

      • كريمي
        كريمي: 5-31-2015 . 10:26 ب.ظ :

        به ده س خوش ي بو نوسه ر .بو نمونه روژيك له بانگي ميلله ت بوم ژنيكي سوالكه ر له سه ر به هره ي كه مي حيسابه كه ي ئه ي نالان .به پرسيار زانيم سه د ملويني له حيسابا هه يه !!!!!!

        پاسخ دهید

        • مارتیا
          مارتیا: 6-7-2015 . 11:36 ق.ظ :

          سپاس بو به ریزت.کاک موحه مه د ئه بی خوومان دل ره حمی بنینه ئه ولاوو به هه مو که سیک خیر نه که ین.قه دیمی ئه فه رمن خیر بووخویش نه بو ده رویش یانی له پیشدابه خزمه کانی خوومان که مووحتاجن یارمه تی بده ین.

          پاسخ دهید

          • محمد
            محمد: 6-9-2015 . 9:16 ق.ظ :

            همه ما کم و بیش به شهر تبریز رفت و آمد کرده ایم و بنده در صدها باری که انجا رفته ام فقط یکی دو مورد گدا دیده ام که به گفته ساکنان تبریز انها هم تبریزی نیستند
            مسئولان ما از مسئولان تبریز بپرسند که انها چطور توانسته اند در کلان شهری مثل تبریز گدا نداشته باشند.

            پاسخ دهید

            • ابوبکر
              ابوبکر: 6-11-2015 . 3:07 ب.ظ :

              سلام کار آنطرفها نمایشی و تحمیلی است مثل حجاب و پوششی که با فشار و تحمیل بر سر زنان در شهرهایی مثل تهران و شیراز و اصفهان و غیره می کنند. بر روی کارهای آنها نباید حساب کرد در پشت کارهایشان درک و فهم مردم نیست..

              پاسخ دهید

            • آزاد
              آزاد: 6-10-2015 . 12:18 ب.ظ :

              جناب آقای دکتر باغبانی از بیان چنین مسائل اجتماعی از شما متشکریم وامیدوارم شورای شهر ودیگر مسئولین شهری در این زمینه مساعدت وتلاش لازم مبذول فرمایند

              پاسخ دهید

              • خالد بهرامي
                خالد بهرامي: 6-11-2015 . 10:39 ق.ظ :

                جناب باغباني عزيز دستت درد نكند واقعا كامل و جامع و به جا بيان فرموديد انشا الله جنابعالي و مسئولين ذيربط بررسي و اقدام نمايند قطعا اگر فعاليت ملموس باشد مردم با فرهنگ سقز هم همراهي ميكنند و توصيه هاي مسئولين رو در خصوص عدم كمك به متكديان حرفه اي جدي گرفته و عمل ميكنند به اميد روزي كه مطالب فقط در حد يك مقاله نباشد و عملي شوند.

                پاسخ دهید

                • ئاوات
                  ئاوات: 6-12-2015 . 3:24 ب.ظ :

                  ده ست خۆش به ڕیز
                  راسته سواڵکردن دیارده یه کی ناحه زه و سیمایه کی ناشیرین به شاره کان ده به خشێ. به ڵام زۆر دیارده ی تر هه یه که زۆربه ی به رپرسان به رامبه ر به و که مته رخه من وه ک دیارده ی نووشته نووسینی ئه و کابرا سه یده ی به ر پارک سه واره به خۆی و دام و ده زگاکه یه وه که داوا کارم به ره نگاری ببنه وه نه به ئیزن دان پێی به کار و پیشه یه کی ره وا پیشان بدرێده ست خۆش به ڕیز
                  راسته سواڵکردن دیارده یه کی ناحه زه و سیمایه کی ناشیرین به شاره کان ده به خشێ. به ڵام زۆر دیارده ی تر هه یه که زۆربه ی به رپرسان به رامبه ر به و که مته رخه من وه ک دیارده ی نووشته نووسینی ئه و کابرا سه یده ی به ر پارک سه واره به خۆی و دام و ده زگاکه یه وه که داوا کارم به ره نگاری ببنه وه نه به ئیزن دان پێی به کار و پیشه یه کی ره وا پیشان بدرێ

                  پاسخ دهید

                  • ابوبکر
                    ابوبکر: 6-25-2015 . 4:29 ب.ظ :

                    سلام
                    برای حل مشکل تکدی گری لازم است ۱ـ آنها را مالک کنبم خانه به اسم خود آنها حتی اگر کوچک ماشین به اسم خود آنها برای مسافرکشی و…..۲ـ مددکار اجتماعی مدت طولانی لازم است تا تقسیم کار کند و با کمک گرفتن از دیگر ادارات و اشخاص معتمد پیگیری مسائل شخصی و خانوادگی و اجتماعی آنها شوند و عملا برای رفع آنها اقدام شود ۳ـ از افرادی که زودتر و بهتر استقبال می کنند برای کنترل و راهنمایی و ارشاد و بازگرداندن دیگرانی که دوباره به تکدی رو میاورند استفاده کنند ۴ـ از ملاهای مساجد برای ارشاد و ارتباط با إنها و بخصوص انجام اعمال عبادی دعوت به همکاری شود ماموستاها قرآن خوانده و میدانند پس عهدی که با خداوند تعالی دارند فراموش نکنند
                    ص

                    پاسخ دهید

                    • ابوبکر
                      ابوبکر: 6-25-2015 . 5:08 ب.ظ :

                      ادامه=>
                      همچنین به کار گماردن متکدیان بنا به علاقه استعداد و تواناییشان برای کسب درآمد ـ تعیین مستمری …….میتواند متکدیان را به افرادی شاد و با عزت نفس و مستقل تبدیل کند …….

                      پاسخ دهید