شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۰۴/۰۷/۱۳۹۹
جمعه، 29th می 2015
9:31 ق.ظ

شیخ جلال الدین نقشبندی (قدس سره) عارف و عابد و دانشمند کُرد

نویسنده ی مقاله
عمر فاروقی

کردپرس- شهرستان سقز از دیرباز مهد علم و عرفان و خداشناسی و عبادت زات احدیت پیرو آیین و دین خالص محمدی (ص) بوده و وجود خانقاهها و تکایا و مساجد و حتی کنیسه یهودیان سند اثبات این اعاد می باشند.

 وجود مساجد قدیمی چون دیمه کالان – دو مناره – جامعه – شیخ مظهر – فلا ابراهیم – مسجد چکوله – تکیه بابا شیخ – خانقاه حاج شیخ مصطفی نقشبندی که در کتیبه سنگی تاریخ احداث آن را به حساب أبجد (غفور) مطابق با 1286 هجری قمری ثبت کرده اند خبر از رواج دین مبین اسلام و برپائی نمازهای پنجگانه و ذکر پروردگار توانا در این شهرستان می دهد. بدیهی است در این مراکز دینی و مذهبی بزرگانی مشغول تدریس علوم اسلامی و آداب عرفانی و طریقت و شریعت بوده اند که هر کدام در آسمان اسلام، چون ستاره می درخشند و با گونه ای که قدما و معمرین روایت می کنند در اغلب ماههای رجب المرجب و مولود یا ربیع الاول جشن فارغ التحصیلی و عمامه گذاری طلاب عاشق و قانعی بوده اند که روزگار را با نان خشک و خرما بسر آوردند تا به مقصد و مراد خود برسند.

یکی از پیشوایان طریقت و شریعت در سقز حضرت قطب العارفین شیخ جلال الدین نقشبندی قدس سره فرزند حضرت شیخ المشایخ حاجی شیخ محمد عارف، معین الدین (ق) بوده که از برکت وجودش در آن سالهای آتش و جنجال و ناامنی و بی سامانی جنگهای جهانی، در سقز امنیت و آسایش نسبی برقرار بوده.

وی پس از وفات پدر بزرگوارش در حالی که مراحل سیر و سلوک و اجتهاد را طی کرده بود بر جای او نشست و در تمام روستاها و بخشهای سقز و تکاب اقشار به ارشاد و موعظه و راهنمائی انبوه مریدان پرداخته و خانقاه حاج شیخ مصطفی که در بازار سقز واقع شده کماکان رونق اولیه را حفظ کرده و تمام زائران و مسافرین و ایتام در این مکان اطعام شده و در مقابل خانقاه، گرمابه شیخ نیز برای نظافت و استحمام مریدان و مراجعین دایر بوده و یک باب نانوائی نیز از زمان نیایش حاج شیخ مصطفی که خلیفه حضرت سراج الدین اول (ق) بوده به توزیع نان مجانی برای ایتام و فقرا و نیازمندان مشغول و دایر بود که آرد و سوطت آن را خیرین شهر و دهات بر خود واجب کرده بودند. در وقایع شهریور 1320 و لشکرکشی عشایر بانه و غیره به سقز و جنگهای ارتش و عشایر، حضرت شیخ در نقش واسطه و شفیع و میانجی ظاهر شده و از هر سو مانع قتل و غارت و ناامنی می شد و با شفاعت خود اسرای طرفین را آزاد و در حل مشکلات تلاش می کرد بطوری که امراء ارتش پادشاهی از نفوذ شیخ در میان مردم و عشایر بیمناک بوده و چند بار او را به ستاد ارتش در تهران فراخواندند که روزنامه های آن زمان خبر ورود و خروج او و همراهانش را درج می کردند و بطوری که شایع است در آخرین سقز به تهران که مرحوم پدرم ملامحمد صالح فاروقی علیه الرحمه نیز همراه او بود به دستور سپهبد رزم آرا در غذای آنان سم ریخته بودند چون پس از مراجعت به سقز شیخ در سال 1331 شمسی رحلت فرمود و در مرقد پدر و جدش در خانقاه سقز به خاک سپرده شده. مرحوم شیخ برای توجیه مریدان خود و آشنائی آنان با فرایض دینی کتابی منظوم به نام (عقیده شیخ) تألیف کرده که موزون است و هر کس که توبه می کرد و در سلک صوفیان او بود باید این عقیده را که شعر کُردی بود و حفظ کند و بدین گونه در آن زمان که زبان کُردی ممنوع بود ایشان از این راه تلفظ و نوشتن کُردی را رواج می داد و هم آداب و فرایض دین اسلام رابه آنها می آموخت در این عقیده اند معاد و جهاد و زکات و نماز و حج و سایر واجبات و چگونگی آنها سخن گفته و عموم مریدان با شوق و ذوق آن را از بر می خواندند. آن حضرت در شعر متخلص به (هشت) بود و آثار ادبی او در تاریخ مشاهیر کُرد و علما نافی خدمت دین و دیگر کتب و جُنگ های ادبی درج و ثبت شده در زمان یورش قشون روسیه و انگلیس به ایران و کردستان ایشان بهمراه پدر و عموی خود به مجاهدین اسلام پیوسته و در جنگ علیه روسیه شجاعت زیادی از خود نشان داد بطوری که درجه و لباس و شمشیر افسری مجاهدین را به وی اعطا کرده بودند این مقاله را با شعری فارسی از شیخ جلال الدین پایان می دهم.

بجان تو قسم. روی تو دیدن آرزو دارم

بتو پیوستن و از عالم بریدن آرزو دارم

خدایم شاهد است ای جان شیرین درگه و بیگاه

زسر پا کردن و پیشت دویدن آرزو دارم

پی دفع غم و تفریح روح و عشرت خاطر

لب شیرین تر از شهدت مکیدن آرزو دارم

خدا را از چه دور افتادی از دیده آخرین

دوز لف عنبرینت را شمیدن آرزو دارم

اسیر بی پروبا لیستم ور نه خدا داند

تمام عمر سوی تو پریدن آرزو دارم

زنوک خنجر مژگان و تیر غمزه ات جانا

سرشک از دیده خون از دل چکیدن آرزو دارم

در این بازار پر وحشت که من افتاده ام دانم

به نقد عمر خود مردن خریدن آرزو دارم

ولی مانع نباشد درد منداز چاره مرهم

من بیچاره هم از غم رهیدن آرزو دارم

اگرچه وصل تو دانم میسر نیست مر (دهشت)

بیاد دوست، خاطر پروردیدن آرزو دارم 

 

منبع: کردپرس

کد خبر: 14271






۲۰ دیدگاه

  • ابوبکر
    ابوبکر: 5-29-2015 . 6:34 ب.ظ :

    سلام
    خدا رحمتشان كند ولي اشتباهاتي هم داشته اند مثلا رابطه آنها با سران آن موقع تهران به اين صورت كه به تهران رفت و آمد كنند اصلا درست نبوده، يا جنگیدن با قوای روس و انگلیس اصلا هیچ کدام مطابق شرع اسلام نیست، اطعام فقط به مریدان و زائرین جدا از مابقی مردمی که محتاج بوده اند نادرست است،

    پاسخ دهید

    • عمر فاروقی
      عمر فاروقی: 6-2-2015 . 5:49 ب.ظ :

      پس ارتباط شما وامثال شما درحال حاضر باتهران ودیگر جاها چه؟ ایا کارشما درست است؟ مگر ما ایرانی نبوده ونیستیم؟ پس برای رفع مشکلات به عربستان سعودی برویم؟چرا جنگیدن با قوای روس وانگلیس درست نیست..مگر وقتی قوای کفار خارجی بوطن شما تجاوز کنند باید دسته گل تقدیم کنید؟ این دیگر چه نوع تفکری است…..بعدهم سفره ونانوائی خانقاه برای فقرا بوده واین نص صریخ قران است که دستور باطعام گرسنگان داده

      پاسخ دهید

      • ابوبکر
        ابوبکر: 6-3-2015 . 10:06 ق.ظ :

        سلام آقای فاروقی
        متشکرم که افتخار دادید و جواب نوشتید این نشان از مردمی بودنتان دارد
        عرض کنم سوال و پیشنهادم فقط بنا به آنچه از قرإن کریم یاد گرفتم بوده و خودم بالشخصه از دور یا نزدیک با مشایخ ارتباطی نداشتم و ندارم اما اینکه عرض کردم بنا به قرآن شأن کسانی که در امر دیانت مردم مسلمان هستند و مورد مراجعه مسلمانان بالاتر از إن است که برای رفع مشکلات به جایی مثل تهران مراجعه کنند …در ثانی قوای روس و انگلیس برای جنگ و کشتن نیامده ایرانی و کوردستانی نیامده بودند فقط دستور داشتند مدتی ایران را در اشغال داشته باشند جنگ با آنها مفسده بوده و به زیان کوردستان. در مورد اطعام فقرا حق با شماست ولی من از متن بالا اینطور فهمیدم که فقط برای مریدان شیخ بوده نه برای مابقی فقرا.
        البته اینکه مشایخ اینگونه اشتباهات را داشته اند بر می گردد به فاصله مکانی میان کوردستان و عربستان که امکان ارتباط حضوری و حداقل تلفنی با برادرانمان در عربستان ( مکه و مدینه ) برای مشایخ فراهم نبوده و اینکه شور و مشورت با دیگر مشایخ و ماموستاهای مساجد و دیگر متدینین ضعیف بوده است …….در هر حال هر مسلمانی که از گذشته و حال برای کوردستان مسلمان سعی و تلاش کرده خداوند تعالی رحمت و رضایت و برکت خود را نصیبش فرماید.

        پاسخ دهید

    • ابوبکر
      ابوبکر: 5-29-2015 . 10:32 ب.ظ :

      سلام مجدد
      امیدوارم آقای فاروقی به عنوان مورخ بخصوص در رابطه با دین و متدینین جانب احتیاط را رعایت کننند و قبل از اینکه در این رابطه از مشایخ و ملایان و اهل دیانت و مسجدو….غیره قرآن را که اصل دین است کاملا فهمیده باشند بعد از افراد تعریف و تمجید کنند ….این امر بسیار حساسی است و با همه وقایع و اتفاقات و اخبار تاریخی دیگر فرق دارد …….همانطور که در پست قبلم اشاره کردم بعضی از کارها ی این مشایخ مطابق دین اسلام نبوده و بلکه حتی با آن مخالف است ……إقای فاروقی مواظب باشید قلم تان را قرص و محکم نگهدارید و اجازه ندهید تحت تاثیر اسامی و عناوین و تعاریف این و آن و خودساایی ها و گروهها و جریانات قرار گیرد تاریخی که می نویسید به دست دهها نسل دیگر خواهد رسید و یوم القیامه از آن سوال خواهید شد.

      پاسخ دهید

      • شنگول منگول (م خ م)
        شنگول منگول (م خ م): 5-31-2015 . 2:56 ب.ظ :

        عجب داستانی!
        خرافه پرستی هم یکی دیگر از دردهاست

        پاسخ دهید

        • عمر فاروقی
          عمر فاروقی: 6-2-2015 . 5:44 ب.ظ :

          خداوندا…سخن گفتن از خدا پرستی وشریعت وطریقت شده خرافات؟……من را که در پی روشن کردن زوایای تاریخ این منطقه هستم خرافه پرست میدانید؟مثل اینکه اشکال از حسادت وبیچارگی است که خوب است درمانش کنید

          پاسخ دهید

        • ئاواره
          ئاواره: 5-31-2015 . 11:49 ب.ظ :

          یک نظر شخصی:
          با دقت در این حکایات و منسوجات آقای عمرفاروقی به روشنی مشخص است که اکثر این جریانات و موضوعات فاصله زیادی با حقایق و وقایع تاریخ سقز داشته و با توجه به بعضی نوشته جات با ارزش و دور از غرض و مرض اساتید برجسته ای همچون ماموستا هیمن(تاریک وروون) و ماموستا هه ژار(چیشتی مجیور) و بسیاری کتابهای تاریخ قوم کرد در کردستان به خوبی میشود به غیراعتماد بودن و جهت دار بودن مطالب عمرفاروقی در جهت تحریف برخی از وقایع مهم و پر ارزش تاریخی توسط ایشان پی برد و ضمنا” باید متذکر شویم که ازنظر کتابهای تاریخ عمرفاروقی کسانی همچون اسماعیل خان شکاک(سمکو) و حمه رشیدخان بانه(ژنرال جمهوری کردستان) تقریبا” چته یا یاغی هاییی غارتگر بیش نیستند ولی ملامصطفی بارزانی و مسعودبارزانی و شیخ و مشایخ گمنام و شیوخ نقشبندی از کمالات و اوصافی برخوردارند که شاید در بسیاری موارد تا حدودی مشکوک و جای شک و شبهه زیادی هستند….
          شارنیوز عزیز وگرامی;
          لطفا امانت دار باشید و با درج این کامنت زمینه جوابگویی جناب عمرفاروقی و فضای بحث وگفتگو برای روشن شدن حقیقت را ایجادفرمایید.

          پاسخ دهید

          • عمر فاروقی
            عمر فاروقی: 6-2-2015 . 5:40 ب.ظ :

            بنده فقط بیوگرافی ان حضرت را نوشتم..فاصله بین حه مه ره شی خانی که دارودسته اش انچه بلا بود بسر مردم اوردند وسمکو که در خاطرات مرحوم ضیائی وتیمورزاده نمونه اش درج شده با عارفی عابد وخادم فقرا زیاد است..من کجا دراین نوشته از بارزانی وغیره نوشته ام وشما کجایتان وچرا بدرد امده که چنین اه وناله سردادید؟

            پاسخ دهید

            • ئاواره
              ئاواره: 6-4-2015 . 1:28 ق.ظ :

              جناب ادیب با ادب، من هیچ جاییم درد نمیکنه ولی شما چی؟!
              اینجا یک سایت روشنفکریست نه سایت شیخ و مشایخ؟!
              آخه کدام حضرت؟!
              کار دین و خداپرستی مربوط به پیامبران و امامان و علمایان دینی است و چکار به حضرات شیخ و مشایخ دارد؟!!

              پاسخ دهید

            • ابوبکر
              ابوبکر: 6-3-2015 . 3:06 ب.ظ :

              سلام
              جناب ئاواره اولین کسی است در این سایت که خواهان بحث و گفتگو شده. استاد فاروقی جواب نوشتند …..تا ببینیم پاسخ کاک ئاواره چیست و امیدوارم این بحث و گفتگو همچنانکه گفتند به روشن شدن حقیقت کمک کند …….

              پاسخ دهید

              • که ژوان
                که ژوان: 6-3-2015 . 10:07 ب.ظ :

                بسمه تعالی
                قبل از هرچیز بنده قصد نقد شخصیت مرحوم نقشبندی رو ندارم و فقط و فقط نقد تاریخ نگاری جناب فاروقی معزز میباشد.
                1-جناب فاروقی ما ندانستیم که شما تاریخ نویسی یا غیب نویس !که میدانی آن دوستمان که یک کامنت گذاشته به کجا وصله.تاریخ استدلال میخواهد نه تعصب مثل اینکه شما نه تنهابه نوشته هایت بلکه به انچه بوده (خود تاریخ)تعصب دارید و اگه هم اینطور باشه مشکلی نیست.پس باید به کشت و کشتاری که حمه رشی خان(بفرموده خودتان) نیز کرده اند تعصب داشته باشی
                2-جناب فروقی معزز مطلبی تاریخ از حضرتعالی در آوا سقز در مورد تاریخ نماینده گان سقز و بانه منتشر شد که 3تا 4 اشتباه داشتند بنده یاداور شدم شما تصیح نفرمودی و جواب ندادی ولی در این مطلب چون احتمالا به مکتب حضرت علاقه مندی جواب دادی و تعصب نشان دادی
                3-در مطلبی دیگر در رابطه با محل قبر شاهان سکاها در روستای سرا .حضرتعالی هیچ ابرویی برای آن نفری که فرمودید قبرها رو غارت و حفاری کرده نگذاشتی مستقیم نام بردی .به نظر شما دور از انصاف نیست ابروی یک نفر بردن
                4-از شما سخنانی چون(شماکجایتان وچرا بدرد امده که چنین اه وناله سردادید؟00پس ارتباط شما وامثال شما درحال حاضر باتهران ودیگر جاها چه؟ )واقعا واقعا بعیده!!!!!!!!!!!!!!

                پاسخ دهید

                • عمر فاروقی
                  عمر فاروقی: 6-4-2015 . 5:09 ب.ظ :

                  لازم می دانم بعرض خوانندگان برسانم راجع به مرحوم شیخ جلا الدین در تاریخ مشاهیر کرد بقلم بابا مردوخ روحانی شیوا وعلمانا فی خدمت الدین ملا عبدالکریم مدرس ترجمه حواری نسب ویادداشتهای شیخ ضیائی وخاطرات تیمسار ارفع وتاریخ وفرهنگ سقز جلداول وتذکره سادات وصلحائ ودیوان ومنشائات سید محمد صادق مدرس کرفتو .هیبت وچندین کتاب دیگر ذکر شخصیت وفضائل وی تحریر شده

                  پاسخ دهید

                  • ابوبکر
                    ابوبکر: 6-10-2015 . 4:20 ب.ظ :

                    سلام آقای فاروقی
                    شخصیت و فضائل آنان با تصمیمات و اعمال آنها مشخص می شود اشتباهات آنها بقوت خود باقی است حتی اگر مشکلات و موانعی سد راهشان بوده باشد مثل اینکه قرآنهای چاپی و خطی آن زمان در کوردستان خوانا نبوده باشد و امکان فهم و درک همه آن میسر نبوده یا اینکه امکان ارتباط تلفنی و حضوری با برادران عربستان فراهم نبوده …..در این زمانه که اشتباهاتشان با قرآن مشخص شده دیگر ذکر شخصیت و فضایل برای شیوخ نقشبندی نمی تواند درست باشد حتی اگر صدها کتاب همنوا شوند ……شیوخ نقشبندیه الگو و اسوه های نامناسبی هستند و باید که دفترشان بسته شود و مریدانشان پراکنده شوند و بدنبال این باشند که قرآن را مثل ما بقی مردم مسلمان کوردستان شیخ و امام خود کنند ـ همچنانکه خان های ایل نشین هم الگو و اسوه نادرستیبودند

                    پاسخ دهید

                  • هیمن
                    هیمن: 6-6-2015 . 2:36 ب.ظ :

                    ‌‌‌جناب فاروقی ادبیات شما در پاسخ به منتقدان گویای بسیاری چیزهاست،یک مقاله یا اثر علمی روایی خود را از باورهای یک جامعه ی سنتی بی سواد و خرافاتی نمی گیرد ، شما در این نوشتار یک شخص بسیار عادی را در مقام دانشمندان رسانیده اید و با القاب مخصوص بزرگان او را مدح کرده اید در واقع وظیفه ی یک مرید را انجام داده اید ، البته سایر نوشته های شما نیز فاقد ویژگی های یک اثر علمی هستند . برای بزرگی اسباب بزرگی نیاز است .

                    پاسخ دهید

                    • ابوبکر
                      ابوبکر: 6-7-2015 . 12:27 ق.ظ :

                      سلام
                      انتظار داشتم حداقل نظرهایی را که خطابش با آقای فاروقی نیست علنی کنید ..
                      در ضمن آقای فاروقی مورخند وجایگاه خود را دارند و هر کسی
                      بنحوی مراتب قدرشناسی خود را ابراز کرده است ولی این دلیل نمی شود مورد سوال و انتقاد از بعضی مسائل تاریخی قرار نگیرند و لازم باشد همه چیز را کامل و تمام شده بدانند! مثلا مورخی بنام دکتر پور پیرار چند سال از طریق سایتش به سوالات و انتقادات مردم جواب میداد هر چند مخالفانش آخر سر سایتش را غصب کردند..در هر حال پاسخ ندادن آقای فاروقی به معنی نداشتن تحلیل در رابطه با بیانات تاریخی آنهاست و این بشدت از ارزش کتابهایشان کم می کند

                      پاسخ دهید

                      • حمه سعی
                        حمه سعی: 6-7-2015 . 12:24 ب.ظ :

                        جناب ئاواره . کاک ابوبکر . شنگول و منگول عزیز .
                        کامنت گذاشتن و اظهار نظرتان نشان میدهد که به مطالبی که در مورد شهرمان نوشته میشود بی تفاوت نیستید و خوشبختانه اهل مطالعه هستید .
                        اما از شما و از بسیاری دیگر از روشنفکران و تحصیلکرده های همشهریم میپرسم . تا کنون چه اندازه در مورد تاریخ چند هزار ساله سقز تحقیق کردیده اید ؟ .
                        چه چیزهائی به دست آوردیده اید ؟ . وچه خدمتی به شهرتان برای شناساندن آن به نسل بی اطلاع امروز کرده اید ؟ .
                        اگر کاک عمر فاروقی با استناد به همان مدارک و مستندات ( به قول شما ضعیف و مشکوک ) بیش از نیم قرن است در باره سقز و به نام سقز مینویسد . آیا گناه کرده است . ؟ .
                        مگر از خاندان نقشبندی و یا بارزانی و غیره کسی هست که صله ای به آقای فاروقی بدهد و یا کاری برای وی انجام دهد که ایشان را طرفدار و نوشته هایش را جانبدارانه خطاب کرده اید . ؟ .
                        آخر انصافتان کجا رفته است .؟ .
                        خود تان برای شهرتان چکار کرده اید ؟ .
                        اینگونه اظهار نظرهای غیر منصفانه متاسفانه بجز مطرح کردن خود در لوای نام بزرگمردی چون فاروقی نیست .

                        پاسخ دهید

                        • که ژوان
                          که ژوان: 6-14-2015 . 12:06 ب.ظ :

                          با سلام
                          قابل توجه کاک حمه سعی و همفکرانش و آقای فاروقی
                          1- ملتی که سواد نداشته باشه و همه سواد و تمدنش از حجره های آن زمان که تنها مکان تحصیل و دیانت بود پیدا شده میخواهی دنبال چی و کجا بگردی
                          2-کدام کتاب خانه و کتابهای قدیمی(غیر از چند صد ساله ی اخیر چون شما فرموده ای تمدن هزار ساله)که مطالعه و استخراج کنی
                          3- تمام تاریخ کر د و کردستان که برای ما باقی مانده همه از زبان خارجیانی که برای گشت و گذار از این مملکت رد شده اند ثبت شده است
                          4- وقایع نویس و تاریخ نگار و مریدی با هم متفاوتند
                          5-بزرگمردی نه بنام و نشان است بلکه به اخلاق نیک است در غیر اینصورت همه باید در لوای بزرگمردی چون کریس کوچرا که اینهمه از کردستان نوشته مطرح شویم

                          پاسخ دهید

                        • ابوبکر
                          ابوبکر: 6-10-2015 . 2:40 ب.ظ :

                          سلام کاک حمه سعی
                          دلیلی ندارد یک مورخ جانبدارانه یا به تقلید از کتابهای دیگر از شخصی یا اشخاصی تمجید کند که از نزدیک کاملا نشناخته فقط به این دلیل که ایمان و اعتقاد دین اسلام را می پسندد
                          یک مورخ لازم است نظر و انتقاد و حتی مدارک فرد دیگری را از همان شهر بشنود و ببیند اگر صحیح است در کتابش حتی وارد کند و اگر اشتباه است با دلیل و مدارک رد کند نه اینکه فورا إن طرف را طرد کند و نشان بدهد که علیه شما یا دسته خاصی هستم مخصوصا فرد با ایمانی همچون آقای فاروقی که حتما لازم است آغوش استقبال باز کند چه موافق چه مخالف ا

                          پاسخ دهید

                          • ابوبکر
                            ابوبکر: 6-10-2015 . 2:49 ب.ظ :

                            ادامه

                            انتظار هست آقای فاروقی همه صحبت های موافق و مخالف را بشنود و همچنین برای تاریخ سقز تحلیل داشته باشد مثلا چرا حه مه رشی خان آنچه بلا بود بر سر مردم آورد؟ چه کسی یا چه کسانی پشت سر فردی مثل اسماعیل خان سمکو بود؟ چرا شهرنشین ها با این دو نفر که ایل نشین بود همکاری نکردند؟ ….سوالات فراوان که به جواب نیاز دارند ….و تاریخ نویس اولین کسی است که قبل از همه مورد پرسش قرار می گیرد و این اصلا بقول شما گناه نیست …..

                            پاسخ دهید

                            • سوران
                              سوران: 7-12-2015 . 9:25 ق.ظ :

                              جناب آقای عمر فاروقی
                              بنده کمی اهل مطالعه هستم و نوشته های شما را کم و بیش دنبال می کنم . یک مشخصه شما این است : کسی را که دوست داشته باشید به اعلی علیین می رسانید و با کسی که دشمنی بورزید به اسفل السافلینش می نشانید . در حالی تاریخ نگار و یا نویسنده ای که دم از تاریخ می زند نباید چنین باشد . شما ، بزرگمرد ملت کرد یعنی سمایل خان سمکو را از نظر و دید یک ایرانی ناسیونالیست می بینید . نه از چشم ملت کرد !!!!
                              و همچنین محمد رشید خان ، در اوج خفان رژیم رضا شاه تنها کردی که برعلیه حکومت مرکزی قیام نمود محمد رشیدخان بود . شهرهای بانه و سقز و سردشت و مریوان را آزاد نمود و می رفت تا سنندج را هم آزاد نماید و تا نزدیکیهای دیواندره هم پیش رفت ، اما شما این قیام ملی را یاغی گری و جنگ سقزی و بانه ای معرفی می کنید ، و دقیقا در جهت حکومت مرکزی و ایرانی گری حرکت می نمایید .
                              سابقه شما در زشت معرفی کردن خوبان ، و زیبا نشان دادن بدان باعث شده است تا مردم در مورد این شیخ بزرگوار هم دچار شک شوند .
                              من به عنوان یکی از خوانندگان آثار شما از شما پاسخ نمی خواهم بلکه می خواهم که راه حق و انصاف را بپیمایید و با یک عذرخواهی رسمی در مورد سمایل خان سمکو و محمد رشید خان ، آب رفته به جوی را بازگردانید .
                              زیاده عرضی نیست .

                              پاسخ دهید