شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۰۸/۰۹/۱۳۹۹
شنبه، 29th آگوست 2015
11:15 ب.ظ

ایست به تخریب محیط زیست

نویسنده ی مقاله
دکتر خالد توکلی

 در سخنان دیروز نماینده‌ی مردم محترم سقز و بانه دو نکته جالب توجه بود:

1. اداره‌ی محیط زیست را محیط «ایست» نامیده بود؛

2. گفته بود قبلاً اگر کسی 100 شغل ایجاد می‌کرد دستش را می‌بوسیدم اما الان اگر کسی 50 شغل ایجاد کند پایش را می‌بوسم.

در مورد نکته‌ی اول باید گفت ظاهراً جناب نماینده درک درستی از معنا و مبنای توسعه ندارند که این گونه بر محیط زیست هجوم می‌برند و از آن به عنوان مزاحم و مانع اشتغال یاد می‌کنند. در تعریف توسعه‌ی پایدار حفظ محیط زیست یکی از ارکان توسعه به شمار می‌آید که بدون آن توسعه ممکن و مطلوب نخواهد بود. این مفهوم به معنای دستيابی به توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی در مسيری است که منابع محیطی و طبيعی يک کشور را نابود نکند. این نکته آن گاه اهمیت بیشتری می‌یابد که اکنون در کشور با بحران زیست-محیطی گسترده‌ای در سطح کشور روبه‌رو هستیم که امکان زندگی سالم برای شهروندان را به شدت محدود کرده است. اگر مسئولی در محیط زیست ملاحظات زیست-محیطی را رعایت می‌کند و مانع تخریب محیط زیست می‌شود باید به جای سرزنش و توپ و تشر به ایشان دست مریزاد گفت و از برنامه‌هایش قدردانی و حمایت کرد. اکر امروزه کشور از نظر زیست-محیطی در این وضعیت فلاکت‌بار گرفتار آمده است و دریاچه‌ی ارومیه، زاینده‌رود، هزاران هکتار جنگل و بخش مهمی از محیط زیست طبیعی از بین رفته است؛ بخش عمده‌ای از آن نتیجه‌ی این نگرش مخرب است که نمی‌تواند از منافع آنی به خاطر منافع آتی چشم‌پوشی کند و در آینده هزینه‌های بسیاری بر نسل‌های بعدی تحمیل می‌کند. با این کارها نه به نسل فعلی خدمت می‌کنیم و نه منصفانه برای آیندگان ثروت و امکاناتی برجای می‌گذاریم که به نیکی از ما یاد کنند. در واقع یک نماینده‌ی مجلس به اندازه‌ی کافی قدرت و ابزارهای لازم برای تبلیغات و کسب رأی مجدد در اختیار دارد که از تخریب محیط استفاده نکند. 

جناب نماینده از دست‌بوسی و پابوسی کسانی سخن به میان آورده است که بتوانند سرمایه‌گذاری داشته باشند و اشتغال ایجاد کنند. در ظاهر امر این سخن اشکال چندانی ندارد و شاید نشان از دلسوزی و فروتنی ایشان در جهت ایجاد اشتغال داشته باشد. اما نکته اینجاست که آیا واقعاً آقای نماینده در صحن مجلس در تدوین کدام طرح یا نقد و بررسی کدام لایحه‌ی مرتبط با اشتغال نقش برجسته و مؤثری ایفا کرده‌اند که الان این گونه سخن می‌گویند؟ آیا موردی را سراغ دارند که در کمیسیون تلفیق یا هر کمیسیون دیگر مجلس شورای اسلامی، برنامه و ایده‌ای برای اشتغال ارائه کرده باشند؟ بوسیدن دست و پا شاید برخی از افراد خاص و کوتوله را به نان و نوا برساند و در این خیال خام خوش باشند که به بازی گرفته شده‌ و آدم به حساب آمده‌اند اما ایجاد اشتغال مستلزم داشتن برنامه و جد و جهد عالمانه و مستمر است که بتوان با اعتماد به نفس و عزت نفس مصالح همه‌جانبه‌ی جامعه و نسل‌های آینده را نیز در نظر گرفت. اکنون که به اواخر دوران نمایندگی جناب نماینده نزدیک می‌شویم و دست ایشان در ارائه‌ی عملکرد خالی‌تر از همیشه است مطالبات خود را از 100 به 50 و بوسیدن را از دست به پا تقلیل داده است، حال می‌توان پیش‌بینی کرد برای آنکه چیزی در چنته داشته باشد در روزها و ماههای آینده به کمتر از 50 نفر و بوسیدن دیگر اندام‌های بدن نیز اقدام نماید!!  

مسئولین درجه اول استان که در شورای اداری حضور داشته و به دلیل نماینده‌هراسی در برابر سخنان نادرست و غیر توسعه‌ای نماینده سکوت پیشه کرده بودند باید به مسئولان اداره‌ی محیط زیست این فرصت را بدهند تا به دفاع از عملکرد خویش بپردازند تا اهمیت توسعه‌ی پایدار بر همگان آشکار شود.

کد خبر: 15544


۱۸ دیدگاه

  • دیپلم قدیم
    دیپلم قدیم: 8-30-2015 . 7:10 ق.ظ :

    واقعا متن شرم آوری بود.كاملا جهت دار و فقط با هدف تخریب نماینده.
    از آقای توكلی انتظار نمی رفت كه قلم وزین خودشونو بصورت سفارشی به چرخش در بیارن. خدایش این توكلی همان توكلی نیست كه در اذهان قشر روشنفكر سراغ دارم.
    با رفتار دیكتاتورمابانه ای كه قبلا از شارنیوز دیدم و عدم رعایت اخلاق حرفه ای و رسانه ای قطعاً كامنت بنده به نمایش در نخواهد آمد. اما می نویسم تا تلنگری باشد بر وجدان های خواب آلود این عزیزان…

    پاسخ دهید

    • Azad
      Azad: 8-30-2015 . 6:38 ب.ظ :

      با سلام
      بدون اینکه قصد حمایت یا تکذیب و … چیزی رو داشته باشم با خواندن متن بر خود واجب دیدم ابتدا از آقای توکلی به عنوان یک جامعه شناس دلسوز تشکر کنم و در ثانی نکاتی را تحت عنوان خرده یا تذکر خدمت ایشان عرض کنم:
      جناب توکلی بنده فرمایشات نماینده را از همین سایت شارنیوز خواندم و اشاره ای به محیط زیست نداشتن! حتی در صورت چنین چیزی فکر نمی کنم ادبیات و نحوه نقد حضرتعالی درست باشد ! برای من خواننده اولین چیزی که به ذهن رسید این بود که شما در مقام غرض ورزی و به دور از نقد منصفانه که از یک جامعه شناس باید سراغ داشت این متن را انتشار داده اید.حضرتعالی قطعا بهتر از بنده متوجه هستید که نقد در فضای نشریات و سایت ها اگر منصفانه و با ادبیات درست و معقول نباشد اولین چیزی که به ذهن خواننده متبادر می شود غرض ورزی و داشتن کینه بین نویسنده و مخاطب نوشته است. علی الخصوص زمانی که نوسینده شخصی دانشگاهی و به نوعی لیدر برخی از جناح ها باشد. با تجدید احترام و عرض ارادت

      پاسخ دهید

      • شاهو
        شاهو: 8-30-2015 . 7:57 ب.ظ :

        – سلام ، متاسفانه کسی نیست که به آقای نماینده بفرمایید شما که چهار سال است عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس که یکی از کمیسیون های محوری و توسعه ای کشور هستند . چه کار یا خدمت یا لایحه یا رایزنی یا لابی گری برای کردستان و بالاخص سقز و بانه نمودیید .شما حتی نتوانستید یک دخانیات عهد بوق را هم راه اندازی مجدد کنی. تنها کارتان تجلیل از نمایندگی خدمات بعد از فروش ایران خودرو و سایپا در سقز بود. حمایت از بنجل فروشها – در موضوع محیط زیست سخنان ایشان حکایت از عقب ماندگی فکری دارد آخه شما که فوق لیسانس منابع طبیعی دارید حداقل به حرمت تحصیلات تان باید از این حوزه حمایت کنید . آقای نماینده با طناب پوسیده اطرافیانتان که شما را بسوی اقدامات منفعت طلبانه و سود آور برای خودشان در این پروژه ها هستند به چاه نروید. فکر آبرو و حرف مردم بعد از دوران نمایندگیتان باشید بلاخره تمام می شود .

        پاسخ دهید

        • که ژوان
          که ژوان: 9-5-2015 . 11:11 ب.ظ :

          کاک شاهو گیان
          وقتی از چیزی خبر نداری همینجوری اظهار نظر نفرمایید همین امروز شنبه مبلغ 600میلیون تومان از طریق مکاتبات و پیگیری های مستمر اقای بیگلری جهت اورهال کردن دستگاهای سیگارت سازی دخانیات سقز اختصاص تا هزینه شود باور ندارید بیاید تابلو اعلانات دخانیات رو مشاهد بفرمایید.

          پاسخ دهید

        • خوره تاو سقزی
          خوره تاو سقزی: 8-31-2015 . 2:56 ب.ظ :

          این متن را خیلی دوست داشتم
          چون حقیقت محض است

          فردی چندین سال شاگرد نقاش بزرگی بود و تمامی فنون و هنر نقاشی را آموخت.استاد به او گفت که دیگر شما استاد شده ای و من چیزی ندارم ک به تو بیاموزم.
          شاگرد فکری به سرش رسید، یک نقاشی فوق العاده کشید و آنرا در میدان شهر قرار داد ، مقداری رنگ و قلمی در کنار آن قرار داد و از رهگذران خواهش کرد اگر هرجایی ایرادی می بینند یک علامت × بزنند و غروب که برگشت دید که تمامی تابلو علامت خورده است و بسیار ناراحت و افسرده به استاد خود مراجعه کرد .
          استاد به او گفت: آیا میتوانی عین همان نقاشی را برایم بکشی ؟
          شاگرد نیز چنان کرد و استاد آن نقاشی را در همان میدان شهر قرار داد ولی این بار رنگ و قلم را قرار داد اما متنی که در کنار تابلو قرار داد این بود که : اگر جایی از نقاشی ایراد دارد با این رنگ و قلم اصلاح بفرمایید غروب برگشتند دیدند تابلو دست نخورده ماند.استاد به شاگرد گفت: همه انسانها قدرت انتقاد دارند ولی جرات اصلاح نه.

          پاسخ دهید

          • محمد
            محمد: 8-31-2015 . 3:03 ب.ظ :

            با توجه به نزدیکی ایام انتخابات بیان چنین نکاتی منبعد دور از انتظار نخواهد بود اما از شخصیت های تحصیلکرده و فرهنگی انتظار استفاده از استعارات و کنایه های با درون مایه های ادبی می رود. بی حرمتی یا کنایه های دارای ابهام نمی تواند در این شرایط سبب تنویر افکار عمومی شود.
            بنده در هنگام سخنرانی مهندس بیگلری در سالن بودم و ایشان در خصوص محیط زیست و جلوگیری این سازمان از اجرای پروژه شهرک صنوف آلاینده صحبت فرمودند و البته با توجه به زمین های فراوانی که در شهرستان بدون استفاده وجود دارند جا دارد به جای بستر و حریم رودخانه در مکان دیگری این طرح اجرا شود. در خصوص ایجاد اشتغال و دست یا پابوسی نیز خدمت جناب توکلی عرض کنیم که اینها استعاره و کنایه به سرمایه داران و اربابان بازار است و در حال حاضر معضل بیکاری به گونه ای در کل کشور ریشه گرفته که نیاز به همت ملی برای حل این مشکل داریم.
            این که نماینده در کمیسیون چه فعالیتهایی کرده در سالهای اینده مشخص خواهد شد، اما در حال حاضر برخی از مشکلات اصلی منطقه مانند وضعیت راهها و جاده ها و کنارگذر شهری در حال مرتفع شدن است که صد البته جای تقدیر دارد.

            پاسخ دهید

            • همشهری law
              همشهری law: 8-31-2015 . 6:39 ب.ظ :

              سلام : دست مریزاد جناب دکتر توکلی ،واقعا چرا که توهین به شعور جامعه نشان از فلاکت جامعه است . حرف دل اکثر جامعه دانشگاهی بدون طمع در پست و قدرت را زدین . واقعا کسی نیست سوالی در مخیله خود داشته باشد که .آیا می طلبد برای تجدید بنا و تسخیر کرسی پارلمانی از هر دست آویزی استفاده نمودن و به سخره گرفتن افکار جامعه استفاده نمود .؟خوشبختانه امثال جناب دکتر در جامعه هستن و تذکرات بجا و شایسته را گوش زد می کنند . و این پراکندگی و تشویش افکار حاکی از بدون برنامه و در فکر تبلیغات پارلمانی بودن باشد . چرا که در اواخر دوره حضور تبلیغی اکثر عالی جنابان و اطرافیان در گردا گرد نماینده و منتسب نمودن هر نوع از محسنات به مجلس و قوه مقننه و حتی دخالت در امورات قوه مجریه و قضاییه بنظر با تفکیک قوای جناب منتسکیو مخالف باشد و موافق اصل 76 ق ا نمایندگان محترم حق تحقیق و تفحص در امور کشوری را دارند . پس با این وصف این حق ایجاد دخالت در امور قوای مذکور را جهت نمی دهد . امید است دوستان محترم غرض ورزی را کنار گذاشته و جهت اعطلای هر چه بهتر جامعه از سر صداقت و توان علمی در پیش برد و احقاق حقوق حقه مردم و موکلین خود حمایت نمایند و به امید جامعه مدنی با پشتوانه نماینده حقوقی

              پاسخ دهید

              • پیشوا
                پیشوا: 9-1-2015 . 9:21 ب.ظ :

                سلام اقای توکلی اینجانب ازطرفداران پروپاقرص جنابعالی بودم زمانی که کاندیدای انتخابات سال 78بودم ولی نقد جنابعالی خیلی غیرمنصفانه جهت داربود امیدوارم تجدید نظر فرمایید

                پاسخ دهید

                • رضا قادربیگ زاده
                  رضا قادربیگ زاده: 9-3-2015 . 6:53 ب.ظ :

                  کاک خالد سلام این جمله آخرت آکادمیک نبود اگرچه نقدت هم وارد باشد

                  پاسخ دهید

                  • سه یوان
                    سه یوان: 9-5-2015 . 11:06 ب.ظ :

                    باعرض پوزش
                    یادم رفت در رابطه با مقاله یا پاسخ آقای ماجدی به این متن دکتر توکلی به عرض برسانم که مسیول سایت از گذاستن پنجره نظرات برای این پاسخ خوداری فرمودند و بارها از نشان دادن نظرات بنده و یک سری از دوستان که به مذاجشان خوش نیامده خوداری نموده اند این هم از مطبوعات بی سانسور

                    پاسخ دهید

                    • احمدی
                      احمدی: 9-6-2015 . 8:25 ق.ظ :

                      با سلام خدمت همشهریان
                      آقای توکلی جای بس تاسف است که شما به عنوان جامعه شناس همچین موضوعی را مطرح میکنید شما به عنوان تحصیلکرده تا حال حاضر چه اقداماتی جز انتقاد آن هم برای شخصی که اگر مقایسه کاری ایشان را با 16 سال اقدامات سایر نمایندگان انجام دهید حداقل تفاوت را مشاهده خواهید کرد.چه طرح وبرنامه ای را برای این دو شهرستان انجام دادید .

                      پاسخ دهید

                      • منتقد
                        منتقد: 9-6-2015 . 8:38 ق.ظ :

                        با وجود تمامی انتقاداتی که بعضی از دوستان در این پست به نقد آقای توکلی داشتند بایستی عرض کنم که نقد ایشان کاملا درست و بحا است چرا که اگر از همان اویل نمایندگی ایشان صحبتهای غیرتخصصی و بعضا بی ربط نماینده محترم در محافل مختلف مورد نقد قرار میگرفت دیگر شاهد همچین حرفهایی از ایشان نبودیم.
                        بالاخره این صحبتها از زبان کسی خارج میشود که خود را نماینده دو شهر میداند و به نوعی صدای ایشان صدای مردمان دو شهر است لذا تنها آبروی خود را نمیبرد بلکه آبروی دو شهر را میبرد. پس بایستی شدیدترین نقدها را نثار سوتی های ایشان کرد تا اگه نمیتواند حرف سنجیده بزند حداقل حرف نسنجیده نزند.
                        دست مریزاد آقای توکلی

                        پاسخ دهید

                        • ناظر
                          ناظر: 9-6-2015 . 8:39 ق.ظ :

                          براستی زشته

                          پاسخ دهید

                          • تلخک
                            تلخک: 9-6-2015 . 12:46 ب.ظ :

                            سلام تا جایی که عقل حکم میکند کار نماینده دست و پا بوسیدن نیست شاید عده ای را بشود با این ادبیات جلب کرد اما میدانیم، گذار به توسعه نیاز به فکر ،برنامه ،تلاش وپیگیری دارد که متضمن موفقیت همه این ها درستکاری وصداقت است نه شعار

                            پاسخ دهید

                            • سقزی
                              سقزی: 9-7-2015 . 11:20 ب.ظ :

                              کاک محمدماجدی چرا سلهای دیگر معلوم خدمتها و فعالیت جناب بیگلری چی بوده؟!
                              لطفا” همین امروز مشخص بفرمایید
                              در ضمن فرمایشات کاک خالدتوکلی خیلی بجا و درست و منصفانه بود ولی خب، خوبیش به صراحتش بود

                              پاسخ دهید

                              • به من میگن هیچ کس...
                                به من میگن هیچ کس…: 9-9-2015 . 9:58 ب.ظ :

                                (…حال می‌توان پیش‌بینی کرد برای آنکه چیزی در چنته داشته باشد در روزها و ماههای آینده به کمتر از ۵۰ نفر و بوسیدن دیگر اندام‌های بدن نیز اقدام نماید!! … )
                                اینم اخر عاقبت نمایندگی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                                پاسخ دهید

                                • محمد
                                  محمد: 9-10-2015 . 7:13 ق.ظ :

                                  با سلام. بنده کارمند محیط زیستم ولی اقای مهندس بیگلری هدفش تخریب محیط زیست نیست هدفش برداشتن موانعی است که محیط زیست میتواند کمک حال وارایه دهنده راهکار باشد نه به تعویق افتادن پروژه ها. خوشبختانه مهندس بیگلری سرامدترین نماینده استان است ومایه مباهات است. این ادبیات آقای توکلی ادبیات انتقادی نیست واقعا جای تاسف داره.

                                  پاسخ دهید

                                  • منتفد
                                    منتفد: 9-11-2015 . 11:07 ب.ظ :

                                    جناب محمد عزیز
                                    کاش معیارهایتان برای انتخاب ایشان به عنوان سرآمدترین نماینده استان را هم عنوان مینمودید تا ملت هم میفهمیدند.
                                    دوست عزیز به جای اینکه روی اصول

                                    پاسخ دهید