شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۰۹/۰۹/۱۳۹۹
دوشنبه، 29th دسامبر 2008
3:42 ب.ظ
با انتشار نامه ای سرگشاده صورت گرفت:

استعفای اعضای هیات تحریریه راسان

بعد از اعلام توقف انتشار ماه نامه راسان توسط مدیر مسئول آن ، هیات تحریره ماه نامه راسان نیز در نامه ای سرگشاده ضمن اعلام استعفای خود به ذکر دلایل آن پرداخته اند که متن کامل این نامه در پی می آید:راسان سخن گفتن از مشکلات روزنامه نگاری در کردستان و نیز سختی هایی که در این راه گریبانگیر روزنامه نگاران می شود به حدیثی تکراری بدل گشته است. در این سالها چه بسیار روزنامه نگاران دلسوز و مستقلی که بدون داشتن کوچکترین چشمداشتی ، صرفا به دلیل اعتقاد به ضرورت تامین حق همگان برای دسترسی آزادانه به اطلاعات و آگاهیهای صحیح در مورد حقایق جامعه مورد عتاب قرار گرفتند و متحمل هزینه های زیادی شدند. با وجود این شجاعانه سنت روزنامه نگاری کردی را تداوم بخشیده و به بازگویی بخشی از رنجها و مشکلات جامعه همت گماشتند. در این مسیر دشوار جدای از سانسور مطبوعات و نیز فشارهای بیرونی مختلف ، باید به مشکلات صنفی و نیز دیدگاههای تاجر مآبانه به ژورنالیسم از سوی برخی از مدیران مطبوعات وهمچنین وجود مناسبات سرمایه دارانه در این حوزه اشاره کرد که یکی از معضلات جدی در این مسیر مبارک بوده اند. به طوریکه در یکی دو سال اخیر فریاد اعتراض خبرنگاران روزنامه های سراسری را نيز بلند کرده است. روزنامه نگاران کرد به دلیل تعهد خود به دغدغه ها و مسائل سیاسی – اجتماعی مردم کردستان ، همیشه درمقابل مسائل و مشکلات صنفی خود سکوت نموده و هیچ گاه در مقابل خدمات خود حق الزحمه ای طلب نکرده اند. چه بسا در بسیاری از موارد بخشی از هزینه های اقتصادی روزنامه به آنها منتقل شده است. اگر روزنامه نگاران مرکز نشین به عدم دریافت منظم حقوق خود اعتراض و شکایت دارند ، روزنامه نگاران کرد علی رغم دریاعت کمترین حقوق و حتی با تقبل بخشی از هزینه ها، با بازیهای پیدا و پنهان برخی از مدیران مطبوعات روبرویند که با سوء استفاده از فضای فعلی مطبوعات و صعوبت گرفتن مجوز نشریات جدید، مرکب خود را به جولان درآورده و شرایط مضاعف ناراحت کنند ه ای را برای فعالان این عرصه بوجود آورده اند. ما نیز با علم و آگاهی از شرایط مذکورو علی رغم مشکلات بسیار و با امید تآثیرگذاری هر چند اندک در جامعه، در ماهنامه راسان شروع به کار نموده و با توجه مشکلات قبلی و تاخیرهای گاه و بیگاهی که در انتشار آن پیش می آمد اولویت خود را بر انتشار منظم و استقلال آن نهاده و شروع به کار نمودیم. ضمن احترام به تمامی خوانندگان و مخاظبان ماهنامه راسان، به دلیل حفظ ارزش و حرمت ماهنامه ای که انتشار آن جز با تلاش و همت بسیاری از دوستان مقدور نبود و و نیز عرض پوزش از تمامی دوستانی که صبورانه منتظر انتشار شماره 24 راسان بود ه اند، اعلام می داریم با وجود اینکه شماره 24 آن از یکماه پیش آماده بوده است ، به دلیل امتناع مدیر مسئول از چاپ آن ، استعفای خود را به دلیل اعتراض به شرایط پیش آمده اعلام می داریم. ضمن دعوت مدیران مطبوعات به رعایت حداقل حقوق روزنامه نگاران و رعایت شان و منزلت آنها از سایر دوستان روزنامه نگار می خواهیم که با رعایت هر چه بیشتراخلاق حرفه ای روزنامه نگاری عرصه را بر سودجویان مطبوعاتی تنگ نمایند. با امید به اینکه ماهنامه راسان و نیز اندک نشریات کردی بتوانند در آینده در فضایی سالمتر به اطلاع رسانی شفاف به جامعه اقدام نموده وسربلندانه این مسیر دشوار را بپیمایند. حسین رحیمیان امیر سجادی جلال حاجی زاده یونس قربانی فر شورش سعیدپور وریا نوروزی افخم مرادیانکد خبر: 1609


۲۸ دیدگاه

  • sirwan shakhawan
    sirwan shakhawan: 12-30-2008 . 12:56 ب.ظ :

    زور سپاس بو هه لویستی ریکوپیکی ده سته ی نوسه رانی راسان.

    پاسخ دهید

    • هیوانه وروزی
      هیوانه وروزی: 12-30-2008 . 2:29 ب.ظ :

      خوشی له خومان مزگینی به ن ئه ونه یارانه ی که واچاویان به وگوقاره خنجیلانه یه هه لنده هات له خوام ته له به قه ت قه ت خوشی درگای خویانو مالومندالیان نه کوتیت

      پاسخ دهید

      • واقعيت
        واقعيت: 12-30-2008 . 2:36 ب.ظ :

        بنده معتقدم كه خانم عزيزپناه درست گفته است. اين دوستان واقعا به دليل ناتواني قادر به ادامه كار نبودند. آنها فكر ميكنند همين كه مدركي گرفتند ديگر براي هر كاري صلاحيت دارند در حالي كه از انتشار يك ماهنامه با اين همه نفرات عاجز بودند. روزنامه نگاري كار ساده اي نيست. آنها بهتر است به حفظ شغل خود و رضايت روسايشان فكر كنند چون: كار هر كس نيست خرمن كوفتن…

        پاسخ دهید

        • مهدي
          مهدي: 12-30-2008 . 2:41 ب.ظ :

          با سلام
          متاسفانه ديدگاه ابزاري به راسان از سوي عزيزپنا راسان را به اين وضعيت دچار كرده است. احتمالا در جايي ديگر عده اي ديگر مبلغ بيشتري به ايشان پيشنهاد داده اند.

          پاسخ دهید

          • saye
            saye: 12-30-2008 . 2:42 ب.ظ :

            واقعا بيانيه ضعيفي بود به نوبه خودم براي فرهنگ كردستان متاسفم.

            پاسخ دهید

            • کمال
              کمال: 12-30-2008 . 5:42 ب.ظ :

              با تأسف برای دوستان سرگردان هیأت تحریریه، تورا به مقدساتتون از ملت و داشته هایش برای اهداف شخصی مایه نگذارید.تاریخ مطبوعات کردی این سوءاستفاده ها را زیاد تجربه کرده است. ای کاش شماهابه تخصص خود می پرداختیدکه هم به خودتان توهین نمی کردید هم به مطبوعات و انتظارات ملت. با چه رویی از استعفا حرف می زنید وقتی پای ریسک سیاسی و مادی به میان اومد همه جیم شدید. امیدوارم حوزه های دیگر را آلوده نکنید و دنبال کارهایی بروید که تاحدودی توانش را دارید.

              پاسخ دهید

              • balatarin
                balatarin: 12-30-2008 . 7:10 ب.ظ :

                من نميفهمم كدام راسان؟ كدام استعفا؟ كدام هيات تحريريه؟ بابا 100 نفر تو سقز پيدا كنيد كه اسم اين ماهنامه را شنيده باشند بقيه شهرها پيشكش. من نميدونم اينها با چه اعتماد به نفسي اين نامه را نوشته اند؟ والا…. بابا شما نتونستين دو شماره درست و حسابي چاپ كنين. همون ساكت ميموندين سنگين تر بودين به خدا. همه ميدونن دنيا دست كيه ديگه چرا اداي دوستدارهاي مردم و فرهنگ رو درميارين؟

                پاسخ دهید

                • هه‌لو
                  هه‌لو: 12-30-2008 . 7:35 ب.ظ :

                  به راستي جيي داخه كه ئا به‌م جوره ده‌بينين گوفاره‌كان دوا‌به دواي يه‌ك ده‌به‌سرين يان‌به‌بونه‌ي هه‌بوني گير‌و گرفته‌كان ئه‌نداماني به‌ريوه‌به‌رايه‌تي ناتوانن‌ئه‌و ئه‌ركه‌ي كه‌له سه‌ر شانيان دانراوه‌به‌جواني به‌ريوه‌ي به‌رن ،به ئاواتي‌داها‌تويكي روون بو گوفاره‌كان به‌گشتي‌وگوفاره كورديه‌كان به‌تايبه‌تي،هه‌ر سه‌ركه‌وتو بن

                  پاسخ دهید

                  • سقزی
                    سقزی: 12-31-2008 . 10:40 ق.ظ :

                    بودن یا نبودن یک ماهنامه ی ضعیف فرق چندانی به حال کسی نمی کند و من کاملا با جناب واقعیت موافقم

                    پاسخ دهید

                    • 26
                      26: 12-31-2008 . 11:33 ق.ظ :

                      به نظر بنده این کار راسانی ها در راستای همان جریان نامه نوشتن به آقای خاتمی می باشد. آخه مگه اینها چقدر می تونند کار کنند؟! نماینده ملت کرد باشند!!! نائب آقای خاتمی در منطقه باشند!! معلم و فعال اجتماعی باشند! و … بنده معتقدم که این عزیزان زیادی دنبال شهرت اند و این کارشان هم در همین راستاست و شاید پس از آمدن منجی خلق کرد(آقای خاتمی)!!! این عزیزان با چندها گاه نامه و ماه نامه و روز نامه و البته در چهره ای جدید به مکیدان می آیند.

                      پاسخ دهید

                      • 26
                        26: 12-31-2008 . 11:36 ق.ظ :

                        ببخشید اشتباه شد .منظور از مکیدان آخر میدان است..

                        پاسخ دهید

                        • محمد
                          محمد: 12-31-2008 . 1:11 ب.ظ :

                          بنده اكثر اعضاي هيات تحريريه را مي‌شناسم و بايد صادقانه عرض كنم كه مصالح كاري و شغلي خود را بر هر چيز ديگري از جمله روزنامه‌نگاري كردي ارجح ميدارند. متاسفانه اين دوستان نتوانستند راسان را به قسمتي از حافظه مطبوعاتي كردستان تبديل كنند و علارغم اينكه شكست خوردند به اعتبار اين حرفه هم آسيب رساندند. آنها بايد از مردم طلب مغفرت كنند.

                          پاسخ دهید

                          • 27
                            27: 12-31-2008 . 3:39 ب.ظ :

                            باید به 26 بگویم کسی در نامه به فکر منجی نبوده. مشکل ملت کرد هم با منجی حل نمی شه. به دنبال شهرت بودن بهتر از اینه که به دنبال تخریب دیگران باشیم. منجی شما صدیق پاوه ایی است که در تیشک تی وی نامه را به قول خودش نقد کرد. یادش رفته طرح ترور قاسملو را می ریخت؟

                            پاسخ دهید

                            • 27
                              27: 12-31-2008 . 3:45 ب.ظ :

                              در مورد نامۀ راسانی ها باید بگم که نباید ناتوانی خود را به مسایل سیاسی نسبت بدهند. کار روزنامه نگاری کار دشواری است و این افراد مرد این میدان نبودند. بیشتر به فکر تنگ نظری بودند تا ارتباط با دیگران.

                              پاسخ دهید

                              • هیوانه وروزی
                                هیوانه وروزی: 12-31-2008 . 6:13 ب.ظ :

                                خوانندگان عزیز وخیلی محتئم که به راسان وهیات تحریریه آن انواع انگ های مختلف میزنیدلطفاجواب بفرمایید(البته مثل نظرهای قبلیتون ناشناس!!!!!!!)شما چه تواناییهایی داریدوبه منصه ظهوررسانده ایدمگرشما چه گلی برسرآرشیوروزنامه نگاری کردی زده اید که این بی ادعایان که ازفرط کمبود مطالب ارسالی جامعه مطبوعاتی سقز؟؟!!مجبوربه انواع واقسام شب نخوابی هاشدندنزده انداگررعایت اصول آزادی نباشد مدیرمحترم سایت نظرات تنگ نظرانه شمارانمی بایست بنمایاندزیرافعلاشارنیوزتریبون شماست فردا براشارنیوزوچل چه مه نیز همین گونه خواهیدبودبرایتان متاسفم

                                پاسخ دهید

                                • راستگو
                                  راستگو: 12-31-2008 . 10:11 ب.ظ :

                                  خانم عزيزپناه يك عنوان تاريخي به اين بزرگواران داده است كه تا ابد بر پيشانيشان ميدرخشد: “ناتوان” واقعا آنان ثابت كردند كه به جز يك مشت ادعاي پوچ و تو خالي چيز ديگري نيستند. برويد دنبال كارتان بابا ول كنيد ملت را. از روژهلات و آشتي و آسو ياد بگيريد روزنامه نگاري يعني چه؟ آنها از افتخارات روزنامه نگاري كردي هستند نه شما.
                                  با تشكر از دست‌اندركاران محترم شارنيوز.

                                  پاسخ دهید

                                  • هه واره به رزه
                                    هه واره به رزه: 1-1-2009 . 5:32 ب.ظ :

                                    همزبان راستگو بایدبه عرضتان برسانم هنگامی که شما اصلا یادنگرفته بودیدبنویسید تاریخ یکی ازهمین اعضای هیات تحریریه راسان کارشناسی ارشدتاریخ معاصرخوانده اندوزمانی که شماتوانستیدتاریخ راتلفظ کنید ایشان ازپایان نامه خوددرحضوزبزرگان این رشته بامضمون جمهوری کردستان دفاع نموده اند پس درنظرات مخربتان تجدیدنظر فرمایید

                                    پاسخ دهید

                                    • هه‌لو(a)
                                      هه‌لو(a): 1-1-2009 . 6:43 ب.ظ :

                                      به داخه‌وه ده‌بينين كه بريك له خوشه‌ويستان له حاليكدا خويان هيچ تواناييكيان نيه و ناتوانن ده نگ هه‌لينن و له سه‌ر مافه‌ره‌واكانيان بنوسن و بلين بو چي ئيمه ئيستا ليره‌داين؟ ،هه‌ول‌و تيكوشاني ئه‌م خوشه‌ويستانه‌و ته‌واوي‌ئه‌و ئازيزانه‌ي كه له ريگه‌ي گه‌ياندني ده‌نگي زولم لي كراوي نه‌ته‌وه‌كه‌يان به‌گشت دونيا هه‌لده‌سورن به گالته‌ده‌گرن و زور به‌داخه‌وه هه‌زاران ئه‌نگيان پيوه ده‌نين ،مه‌يداني خه‌بات‌و نوسين وخزمه‌ت به‌كومه‌لگا مه‌ردي مه‌يداني ده‌وي ئه‌گه‌ر ئيوه‌ ده‌توانن فه‌رمون ، با راسان نه‌بي يه‌كيكي ديكه‌.ماندونه‌بونيش به‌ته‌واوي دوستانم له‌مالپه‌ري شار نيوز ده‌ليم هه‌ر سه‌ركه‌وتو بن.

                                      پاسخ دهید

                                      • راستگو
                                        راستگو: 1-1-2009 . 7:53 ب.ظ :

                                        شما چند ماه در راسان بوديد با مدارك تاريخ و سياست و جامعه شناسي و… چكار كرديد. تازه اگر آن چند شماره به پروپاي قنديل نميچسپيديد و در مورد آنجا حرف نميزديد چيز ديگري براي گفتن و نوشتن نداشتيد. كجاست مدارك تحصيلي تان كه از آن دم ميزنيد؟ واقعا با نظر balatarin موافقم كه مردم سقز هم از اين نشريه خبر نداشتند چه برسد به مردم كرد كه به خيال خودتان برايشان بيانيه صادر فرموده ايد. آنهم اين بيانيه تاريخي!!! حقوقتان را بگيريد سنگين تريد به خدا. شماها را چه به اين كارها.

                                        پاسخ دهید

                                        • هه‌لو(a)
                                          هه‌لو(a): 1-1-2009 . 9:36 ب.ظ :

                                          زور زور جيگه‌ي داخه كه ده‌بينين ناوي گه‌وره‌ي قه‌نديل له‌لايه‌ن بريك‌له خوشه‌ويستانه‌وه له‌گه‌ل گالته هاورييه، به‌لي راستگوي خوشه‌ويست ئه‌و كات كه‌ئيوه نه‌تان‌ده‌زاني تاريخ چيه‌و نه‌ته‌وه‌كه‌ت له رابردودا چي به سه‌ر هاته به ده‌ستي زورداران ، لاويكي به غيره‌تي ئه‌و شاره له تاريخ و به سه‌ر هاتي نه‌ته‌وه‌كه‌ي باسي ئه‌كرد به‌ناوي پايان نامه‌كه‌ي ،به‌داخه‌وه بريكي زور كه‌مي خه‌لكي ئه‌م شاره ميشكيان به هه‌ندي شتي ديكه‌وه مه‌شغول كردوه كه زور جيي داخه به‌و ئاواته‌وه كه روژيك بي ببينين گشتمان بو هاو زمان و هاو شاري خومان ريز دا بنين و ئه گه‌ر رخنيكمان هه‌يه له‌كاره‌كانيان نه‌به خراپ كردن به‌لكو به ريكو پيكي وهاوري له‌گه‌ل ريز دا رخنه بگرين

                                          پاسخ دهید

                                          • هه‌لوي كويستان
                                            هه‌لوي كويستان: 1-2-2009 . 1:30 ق.ظ :

                                            من له‌گه‌ل بوچووني “راستگو”دام به‌لام كميك به توندي نووسيويه‌تي. براي ئازيز كاك هه‌لو په‌نا مه‌به بو شتي وه‌ك پايان‌نامه و … ئه‌وه لايه‌نگرييه‌كي جوان نيه له‌و دوستانه. ئه‌وان ده‌بي قه‌بوولي بكه‌ن كه نه‌يانتواني به‌و شيوه‌يه‌ك كه شياوي خه‌لك و روژنامه‌گه‌ري كوردييه ئيش بكه‌ن و ئه‌و هه‌له باشه‌يان له ده‌س خويان و شاري سه‌قز كرده‌وه. چاوه‌ريين ئه‌و به‌ريزانه بتوانن به كاريكي ديكه‌و له شوينيكي ديكه‌دا ئه‌م له كيس چوونه جوبران بكه‌نه‌وه. زور سوپاس

                                            پاسخ دهید

                                            • امید
                                              امید: 1-2-2009 . 9:38 ق.ظ :

                                              در مورد بی مطلبی هم باید گفت که نوروزی عجب اعترافی کرده اند. بارزترین نشانۀ ناتوانی این افراد همین بود که نمی توانستند مطلب جمع کنند. دوست گرامی روزنامه نگاری یعنی همین. نه غرض ورزی و کیف در دست گرفتن و …..

                                              پاسخ دهید

                                              • هه‌لو(a)
                                                هه‌لو(a): 1-2-2009 . 2:02 ب.ظ :

                                                هه‌لوي كويستاني ئازيز به ئه‌و په‌ري ريز وحورمه‌ت بو‌تيبينيه‌كه‌ي ئيوه ، ئه‌وه په‌نا بردن نيه‌به‌لكو به‌سه‌ر دا‌چونه‌وه‌ي رابردوي ئه‌و ئازيزانه‌يه كه به‌خويندن له‌سه‌ختترين كاته‌كاندا به‌و ئاواته‌ون كه‌روژيك بي و بينه‌وه ناو خه‌لك‌و نه‌ته‌وه‌كه‌ي خويان‌و له‌و شتانه‌ي كه‌ وه‌ريان گرتوه بو‌پيش كه‌وتن و سه‌ر به‌رزي نه‌ته‌وه‌كه‌يان كه‌لك وه‌ر بگرن ، ئيستا ئيمه‌يش هاوري له‌گه‌ل ئه‌و زانستيانه‌ي ئه‌واندا ده‌توانين ده‌ست بده‌ينه‌ده‌ست يه‌كه‌وه و بو روژنامه‌گه‌ري كوردي به‌فه‌رموده‌ي جه‌نابت ئيش بكه‌ين كه‌شياوي خه‌لك بي ، ئه‌وان ده‌توانن ئه‌گه‌ر من‌و تويش بتوانين .

                                                پاسخ دهید

                                                • هه واره به رزه
                                                  هه واره به رزه: 1-3-2009 . 6:41 ق.ظ :

                                                  فرستنده ايميل بانام واقعيت شماكه به دشواري كارواقفيدبركدام خرمن كوفته ايدحرف زدنت مثل اينست كه استخوان خوردكرده باشيد!!!!!!!!!! فرستنده ايميل بانامsayeمعني بيانيه وكاركردبيانيه موردنظر عزيزيان راسان نيست كمي به خودزحمت مطالعه دهيد* درجواب كمال حتي درصورت ادعاي خودتان(مطالعه تاريخ مطبوعات كردي)بايدميدانستيدكه دوران قرباني شدن وروي دست مردم بوكردن در (دهكده جهاني)هنرنيست*جناب بالاترين!!ياحساب نياموخته ايديادرتاريكي شبهايتان عينك دودي زده بوديد*جنا ب سقزي بهتربود بانام تكريتي ايميل ميفرستادي*كاكي هه لوي كويستان شما بفرماييد5خط درمورد كردوقنديل (به زعم شماهاكمترازخاتمي)بنويسيدتامعني راستكورادانسته باشيم درنهايت اقايان (ف ا*رج)نام كمي هم ازخودتان بنويسددلم برايتان لك زده!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                                                  پاسخ دهید

                                                  • برووسكه
                                                    برووسكه: 1-3-2009 . 11:01 ق.ظ :

                                                    دوستان عزيز در اطلاعيه آمده كه مدير مسئول از چاپ ماهنامه خودداري كرده و دليل عدم چاپ عزيز پناه بوده است. پس لطفا غرض ورزي شخصي را در نظرات خود راجع به قضاوت درباره اين دوستان دخيل ندهيد. در مورد ناتواني اين دوستان همين بس كه اقاي حاجي زاده دبير سرويس سياسي به طور مرتب در روزنامه هاي ديگر مانند روژهه لات و ئاشتي و سايت هاي كردي انترنتي مطالبشان منتشر مي شود و دوستان ديگر مانند آقاي تيفوري نيز كه كارنامه شان بر همگان آشكار است. پس لطفا كمي انصاف داشته باشيد

                                                    پاسخ دهید

                                                    • تعبير
                                                      تعبير: 1-4-2009 . 1:31 ب.ظ :

                                                      كاك هه‌واره به‌رزه به جواني ده‌رتخستووه كه نه هه‌وار ده‌ناسي و نه به‌رزي. ئه‌م هه‌مووه پلامارو هه‌لمه‌ته چييه؟ ياني جه‌نابت ئه‌وه‌نده شاره‌زايت كه هاوكات ده‌توانيت جوابي هه‌موو ئه‌و خه‌لكانه بده‌يته‌وه؟ زور به داخه‌وه‌م بو كورد و روژنامه‌گه‌ري كوردي كه جه‌نابت پالپشتي ده‌كه‌ي.

                                                      پاسخ دهید

                                                      • امید
                                                        امید: 1-4-2009 . 2:50 ب.ظ :

                                                        برووسکه جان اینا رو در رادیو ژیار هم گفتی. اندکی انصاف داشته باشید. انگار فقط شما راسان را منتشر کرده اید و بس. قبل از شما هم کسانی بودند که اتفاقاً به طور مرتبتر آن را منتشر می کردند.

                                                        پاسخ دهید

                                                        • حمید
                                                          حمید: 1-6-2009 . 2:31 ب.ظ :

                                                          سلام. من درک نمی کنم در حالی که خانم عزیز پناه از سوی دستگاههای امنیتی تحت فشار است چرا اعضای تحریریۀ راسان که اتفاقاً یک شماره بیشتر منتشر نکرده اند، اینقدر سر و صدا راه انداخته اند و مسئلۀ احضار ایشان را کاملاً پنهان کردند. از تحریریه های قبلی یاد بگیرید. در مقابل یک مدید مسئول بی پناه، این همه سر و صدا لازم نبود.

                                                          پاسخ دهید