شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۰۹/۰۱/۱۳۹۹
یکشنبه، ۱۰ام آبان ۱۳۹۴
۶:۴۷ ب.ظ

صد آمد اما نود پیش ما نیست!

نویسنده ی مقاله
دکتر خالد توکلی

1.در طول سالیان گذشته همواره یکی از دغدغه ­های اصلی مردم کردستان رفع محرومیت، ایجاد اشتغال و در یک معنای کلی دستیابی به توسعه بوده است. منطقه ­ی آزاد تجاری بانه و مریوان یا «ماد» که خبر تصویب لایحه ­ی آن در دولت و شورای عالی مناطق آزاد تجاری در روزهای گذشته منتشر گشته، موجب شده است بسیاری از مردم و فعالان سیاسی و اقتصادی، امیدوارانه و خوش­بینانه به آینده چشم بدوزند و چنان که در مجلس نیز نگاه مثبت نسبت به آن وجود داشته باشد و از فیلتر شورای نگهبان بگذرد ممکن است از این رهگذر بخشی از رنج­ها، مشکلات و گرفتاری­های مردم کاهش یابد و زندگی بهتری نصیب­شان شود.

واقعیت این است – در چارچوب گفتمان مسلط بر مباحث توسعه در ایران و کردستان – تصویب این لایحه نقطه­ ی عطف به حساب می­آید و می­تواند در جهت دسترسی به اهدافی که ترسیم شده است مؤثر و مفید واقع شود. به همین دلیل است که تقریباً تمامی مسئولین استانی، فعالان اقتصادی، سیاسی و مدنی و نمایندگان فعلی و قبلی مجلس به نوعی در به ­تصویب رساندن این لایحه نقش خود را پررنگ نشان می­دهند.      

2 همگی ما بارها این مصرع پرمعنا و معروف مولوی را شنیده­ایم: چون که صد آمد، نود هم پیش ماست. یکی از معانی این پند پیشینیان و یکی از پیش­فرض ­های بدیهی آن این است که داشتن «صد» حکایت از ضرورت وجود «نود» در نزد ما و تأکید بر ترتیب و توالی پدیده­ها و لزوم فراهم نمودن مقدمات دارد که تا «نود» نباشد «صد» نیز نخواهد آمد و در یک حالت عادی و نرمال ضرورتاً «صد» پس از «نود» خواهد آمد.

حال اگر این معنی از این پند پذیرفته شود آن­گاه این پرسش پیش خواهد آمد که آیا مقدمات و تمهیدات لازم برای ایجاد منطقه­ی آزاد تجاری فراهم گشته است و به گونه ­ای نیست که قبل از اینکه «نود» و یا شاید بسیار کمتر از آن را در پیش خود داشته باشیم، اجباراً «صد» را آورده­اند تا احتمالاً در ایام انتخابات «صدا»ها رساتر به گوش مردم برسد. البته می­توان به گونه­ ای دیگر نیز این حادثه را تفسیر کرد: این امکان نیز وجود دارد که مدعیان و دست­اندرکاران این نکته ­ی بدیهی را درنیافته باشند که «نود» قبل از «صد» می­آید (مانند بسیاری از سد!!هایی که اکنون آشکار گشته است بدون مطالعه، مراحل و عملیات اجرایی آن­ها آغاز گشته و حتی به پایان رسیده است. سد گتوند در خوزستان نمونه ­ی خوبی در این زمینه است). با این حال تردیدی نیست ابتدا باید پیش­ زمینه ­ها و مقدمات لازم برای چنین طرح بزرگی که می­تواند زندگی مردم را هم به صورت منفی و هم مثبت مورد تأثیر قرار دهد و آن را متحول سازد، فراهم آید تا بیشترین بهره را برای کردستان داشته باشد. آیا این کار شده است؟ آمادگی برای اجرای چنین طرحی پیش از هر چیز مستلزم وجود راه­های ارتباطی و سیستم حمل­ و نقل مناسب و کارآمد است که سرمایه­گذاران به طور خاص و مردم به طور عام بتوانند در کمال امنیت و آرامش به این منطقه سفر کنند؛ آیا امکانات زیرساختی و زیربنایی برای آمدورفت به این مناطق آماده است؟ آیا با چنین جاده­ هایی که در کردستان وجود دارد منطقه ­ی آزاد تجاری می­تواند بازدهی لازم را داشته باشد و آیا هزینه ­های جانی و مالی بیشتری بر مردم تحمیل نمی­کند؟ احتمالاً چند سال دیگر بزرگراه­ها، کنارگذرها، فرودگاه، سیستم حمل­ و نقل ریلی و … به بهره­برداری خواهند رسید؟ آیا میان بانه و مریوان مسیر ارتباطی وجود دارد؟ واقعیت این است ظاهراً «صد» آمده است اما تمهیدات لازم برای این آمدن اندیشیده نشده است، به عبارت دیگر «صد آمد اما نود پیش ما نیست!».

3. همه اتفاق نظر دارند که تصویب لایحه­ی ایجاد منطقه­ی آزاد تجاری ماد در شورای عالی مناطق آزاد تجاری خبر خوش و حادثه­ی عظیمی است که در گذشته بی­سابقه بوده است و می­دانیم تا حد زیادی نتیجه­ی رأی معنادار مردم کردستان به روحانی، رایزنی­های طولانی و تلاش­های فراوان فعالان اقتصادی و مدنی، مدیران استان و شخص استاندار است و در نهایت همانند وعده­ی دولت قبلی در مورد فرمانداری ویژه­ی!!؟ سقز نیز بی­مبنا و پوشالی نیست. لذا باید آن را جدی گرفت. برای روشن شدن موضوع این­بار نیز از مولوی مدد می­گیریم و نکته­ای دیگر در این رابطه تذکر داده می­شود؛ مولوی داستان مرغی را تعریف می­کند که اشتری را به مهمانی به خانه­ی خود دعوت می­کند اما به محض اینکه وارد خانه می­شود:

چون به خانه مرغ اشتر پا نهاد           خانه ويران گشت و سقفش اوفتاد

و در نهایت «خانه از مرغ تهی و از  اشتر پُر» می­شود. سعدی نیز می­فرماید:

دوستی با پیل­بانان یا مکن          یا طلب کن خانه­ای در خور پیل                                     

بدیهی است تأسیس منطقه­ ی آزاد تجاری در یکی از شهرها یا در مناطقی از استان کردستان نسبت به طرح­هایی که در گذشته اجرا شده است، چنان طرح چشم­گیری است که به دنبال خود تغییرات و دگرگونی­های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی خواهد آورد لذا در صورتی که آمادگی پذیرش آن وجود نداشته باشد پیامدهای مثبت و منفی فراوانی را به دنبال خواهد داشت. امروزه در کشورهای توسعه­یافته برای اجرای چنین طرح­هایی، قبل از هر چیز پیامدهای زیست-محیطی، اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرار می­گیرد. آیا برای ایجاد منطقه­ی آزاد تجاری ماد نیز این تحقیقات انجام پذیرفته است؟ یکی از نگرانی­ها این است که محیط طبیعی بانه و مریوان تحت تأثیر این پروژه تخریب و آلوده گردد؛ به لحاظ اجتماعی نیز این پروژه، پیامدهای فرهنگی و اجتماعی فراوانی از جمله تضاد طبقاتی، رواج فرهنگ مصرف­گرایی، سودپرستی و … را ممکن است به دنبال داشته باشد و به تدریج کل فرهنگ و سنت­های اصیل، مشاغل بومی و … را نابود سازد و سقف بیافتد و خانه ویران شود.   

کد خبر: 16275


۱۸ دیدگاه

  • 1
    1: ۸-۱۰-۱۳۹۴ . ۱۱:۱۶ ب.ظ :

    درود بر دکتر توکلی و بیان واقعیات

    عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

  • قندیل
    قندیل: ۸-۱۱-۱۳۹۴ . ۱:۱۵ ق.ظ :

    به احتمال زياد تأثيرات مثبتش بيشتر خواهد بود. منم موافقم که هنوز زير ساختهاي لازم براي اين کار وجود نداره ولي ، تصوب اين طرح سبب فشار چند برابر به دولت براي تسريع در ساخت بزرگراه ، فرودگاه و کمربندي شهرها خواهد شد. و از اين جهت مثبت خواهد بود. البته تا عملي بشه، فک کنم حداقل1 سال طول بکشه و در اين مدت طبق قولهاي دولت ميشه به اتمام کنارگذر سقز و پيشرفت محسوس در ارتقا جاده ها و فرودگاه اميدوار بود.
    فقط اميدوارم اين قولها و وعده ها به دليل نزديکي انتخابات نباشه…

    عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

    • ramin
      ramin: ۸-۱۱-۱۳۹۴ . ۷:۵۱ ق.ظ :

      با سلام، دغدغه های آقای توکلی بجاست، اما لازم است دوستان دقت بفرمایند و همه چیز را اینقدر بدبینانه نگاه نکنند، با این جاده ها که آقای توکلی می فرمایندباز می بینیم مردم از تمام کشور به بانه آمده و خرید می کنند، خوب است بجای بازی باکلمات و آیه یاس خواندن اگر ایراد می گیرید گاه گاهی هم راهکار ارائه بدهید

      عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

      • خالد توکلی
        خالد توکلی: ۸-۱۳-۱۳۹۴ . ۱۲:۳۷ ق.ظ :

        سپاس از شما جناب رامین.
        1. انتقاد با بدبینی دو مقوله متفاوت هستند. من تلاش کرده‌ام بر اساس واقعیتهای موجود نقدهایی را مطرح نمایم. اگر روند توسعه و پیامدهای نامناسب آن را در مناطق مختلف ایران ببینید احتمالاً به من حق خواهید داد که بدبین نیز باشم!
        2. مردم زیادی از سراسر کشور به بانه می‌آیند اما آمار تصادف هم زیاد است؛ آیا اگر جاده‌های بهتری داشتیم مردم بیشتری نمی‌آمدند؟
        3. بار ترافیکی این جاده‌ها بعد از اجرای برنامه‌های مربوط به منطقه آزاد بسیار سنگین‌تر می‌شود، در این صورت ممکن است مشکلاتی را برای مردم و مسافران ایجاد نماید.
        4. راهکار را باید متخصصین ارائه کنند. ولی به عنوان یک راهکار کلی باید عرض کنم که تحقیقات متعددی در حوزه‌های مختلف اجرا شود و پروژه‌هایی چون فرودگاه و بزرگراه کرمانشاه – تبریز به سرانجام برسد آنگاه ممکن است پیامدهای منفی آن به حداقل برسد.
        با تشکر.

        عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

      • شهرام عزتی
        شهرام عزتی: ۸-۱۱-۱۳۹۴ . ۱۱:۰۱ ق.ظ :

        جناب دکتر توکلی عزیز
        نقد بسیار بجایی فرمودید و لزوم توجه به زیرساخت ها واقعا بجا و ضروری به نظر می رسد اما یک سوال به نظر شما هنوز که طرحی به این بزرگی تصویب نگردیده است آیا دولت اقدام به ایجاد زیرساختهای چندین هزار میلیاردی در این استان محروم میکند؟ بدیهی است اولین قدم تصویب طرح خواهد بود و بعدها در سایه تدبیر دولت زیرساختهای لازم ضروری و باید در اسرع وقت اجرا گردند که روال کار معمولا بدینگونه است از درآمدهای حاصل از همین پروژه و کمکهای دولت پروژه های بنیادی همچون ساخت جاده و فرودگاه و غیره صورت گیرد . در اینکه استاندار در این طرح همت لازم را داشته شکی نیست اما اگر بگوییم تنها استاندار بوده بی انصافی محض است و چشم پوشی از حقیقت . بنده که از بهار سال گذشته که آقای مهندس ترکان به کردستان آمدند پیگیر این موضوع بودم و شاهد هستم که تمامی ارگانهای دخیل در موضوع و حتی نظام مهندسی ساختمان استان و بالطبع نمایندگان استان کردستان خصوصاً نمایندگان این سه شهر تمامی همت و سعی خود را داشته اند و بارها مسئولین مربوطه و آقای مهندس ترکان رو به کردستان آورده اند . بی شک بدون پیگیری نمایندگان هرگز چنین پروژه ای آنهم در کردستان از کانال هییت دولت عبور نخواهد کرد . بدیهی است در تصویب لایحه در مجلس هم باید لابی نمایندگان کرد فعال عمل کند و بتواند رای لازم را بگیرد هرچند مطمئن هستم بعد از تصویب طرح در مجلس هم بعضی از دوستان بازم نقش نمایندگان را زیر سوال خواهند برد . در پایان بهتره در اینچنین کار بزرگی که در حال وقوع است بیشتر نیمه پر لیوان را دید دوست من . من بارها متن شما رو خوندم ولی خداییش آخرش نفهمیدم این پروژه خوبه یا بد ؟!! با احترام

        عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

        • خالد توکلی
          خالد توکلی: ۸-۱۳-۱۳۹۴ . ۱۲:۲۹ ق.ظ :

          با سپاس از شما جناب مهندس عزتی بزرگوار؛
          1. به نظر من پروژه اگر تمامی جوانب آن در نظر گرفته شود می‌تواند موجب تحولاتی مثبت در رشد اقتصادی در این منطقه شود؛
          2. با توجه به تجربه‌ای که از روند توسعه در ایران موجود است، اولاً درک علمی و دقیقی از توسعه وجود ندارد و اگر برنامه‌های موجود به طور دقیق و علمی مورد نقد و بررسی قرار گرفته نشود آنگاه ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری داشته باشد. باران‌های اسیدی در خوزستان، نابودی زاینده‌رود در اصفهان و کارون در خوزستان، دریاچه ارومیه و آلودگی هوا در تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ و … نمونه‌هایی از توسعه ناپایدار هستند.
          3. فرمایش شما درست است و بسیاری دیگر نیز در به ثمر رسیدن این امر دخیل بوده‌اند و اتفاقاً جزو اولین کسانی بودم که این نکته را تذکر دادم.
          4. امیدوارم ابهام رفع شده باشد.
          سپاس دوباره.

          عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

        • کامل سیدی مقدم
          کامل سیدی مقدم: ۸-۱۱-۱۳۹۴ . ۹:۱۴ ب.ظ :

          اساسا رویکردهای توسعه ای در کشور تا کنون بصورت برنامه ریزی شده و همه جانبه نگر بندرت یافت میشود و امورات بصورت نیاز های آنی و روزمره پیش میرود از آن موارد حتی به احداث کارخانجات و زیر بناها و زیرساختها و غیره اشاره نمود که هیچگاه توجیهی نداشته اند و اکنون با کمترین بهره وری در حال فعالیت میباشند و تنها با نظر مساعدت افتتاح شده است اما باید گفت در مناطق کردستان با وجود ظرفیت ها و جایگاه ویژه آن که تا کنون کمترین نرخ سرمایه گذاری را دارا میباشند اینک مناطق آزاد تجاری – صنعتی جهت شهر های بانه و مریوان در هیئت وزیران تصویب شده است و متعاقب اجرایی شدن آن طی دوره های آتی امکان جذب سرمایه خواهند داشت و از این منظر با طرح ریزی کارخانجات مادر استحصالی و فرآوری در زمینه متعدد در شهرستان سقز و اطراف آن با جمعیت انبوه و مستعد کار توجیه پذیر باشد.
          با آرزوی موفقیت

          عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

          • احمد محمدی
            احمد محمدی: ۸-۱۲-۱۳۹۴ . ۸:۵۷ ب.ظ :

            انتقاد همکار عزیز و فرهیخته ام جناب دکتر توکلی ، آنجا که از نبود زیرساختهای ارتباطی و مواصلاتی سخن می گویند کاملاً بجا ، منطقی و دلسوزانه است . از وضعیت اسفبار جاده ی معروف سقز – مریوان ، همه ی ما به خوبی آگاهیم . با اینکه هر از گاهی مسئولین و نمایندگان شهرمان در زمینه ی بهبود وضعیت این مسیر قول و قرارهای بسیار می دهند اما هنوز هم وضع این جاده کما فی السابق تغییر چندانی ننموده است . تصویب منطقه ی آزاد تجاری ماد در دولت ، بدون شک مایه ی دلگرمی و امیدواری بسیار است با این حال ، شرط بازدهی و بهره وری در این طرح ، توجه ویژه به زیرساخت ها در دیگر زمینه ها از جمله راه و سیستم مناسب رفت و آمد است . فلذا نقد جناب دکتر توکلی در این مقطع ، حاکی از صداقت و از سویی دیگر دل نگرانی قابل درک ایشان از اوضاع نابسمان راههای ارتباطی درون استان می باشد .

            عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

            • کارگران کردستان
              کارگران کردستان: ۸-۱۳-۱۳۹۴ . ۱:۳۳ ق.ظ :

              اميدوارم در عمل براي کردستان کاري صورت بگيره و نه در حرف . بنده با شک و ترديدبه اين قضيه نگا ميکنم. چون قبلا ، خيييييلي وعده داده شده ولي هيچکدام عملي نشده و الانم نزديک انتخابات هستيم و شايد ترفندي براي دلخوش کردن مردم و راي دادنشون باشه…!؟!
              البته بايد ببينيم در عمل چه اتفاقي ميفته…

              عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

              • محمد رضائی
                محمد رضائی: ۸-۱۴-۱۳۹۴ . ۹:۲۵ ق.ظ :

                با سلام
                هرچند تصویب منطقه آزاد بانه -مریوان خبری خوشایند برای مردم منطقه است و در صورت آماده کردن زیر ساخت ها می تواند گامی بلند در راستای توسعه همه جانبه منطقه باشد اما با توجه به نبود حداقل زیر ساخت ها در منطقه اجرای کامل و موفقیت آمیز آن مشکل خواهد بود لذا به قول دکتر توکلی احتمال اینکه برای منطقه طبعات منفی هم داشته باشد وجود دارد. متاسفانه دولت سالهاست در تکمیل بزرگراه و فرودگاه و سد چراغ ویس و … مانده است حالا به نظر شما می تواند در مدت زمان کوتاهی تمامی زیرساختهای لازم برای اجرای طرح فوق را داشته باشد به طوری که این پروژه هم مثل خیلی از پروژه های دیگر فرسایشی و حتی باستانی نشه؟!!!
                فعلا در مقطع کنونی ما هم مثل همه مردم از تصویب این طرح خوشحالیم و البته این حق را هم داریم که نگرانی های خود و کمبودهای لازم را بروز دهیم تا انشالله مسئولین هم آن را پشت گوش نینداخته و مثل خیلی از پروژه های دیگر از جمله دانشگاه صنعتی کردستان، دانشکده صنعت و معدن قروه، دانشکده کشاورزی و پرستاری سقز و کارخانه سیمان سقز که هر کدام بنا به اقتضای زمان و مناسبت های سیاسی و انتخاباتی عصر خود بزرگ نمایی شده و بعدا نه تنها کوچک نمایی شد بلکه حتی آثارش هم از بین رفت!

                عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                • ماجد
                  ماجد: ۸-۱۴-۱۳۹۴ . ۱۱:۱۳ ق.ظ :

                  مانعه الجمع نیستند اگه به نظر اقای توکلی باشه و منتظر باشیم تا زیرساختها کاملا درست بشن انگاه منطقه ازاد تجاری بشیم شاید پنجاه سال دیگه هم انجام نشه. سلز مخالف زدن هنر نیست

                  عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                  • کارگران کردستان
                    کارگران کردستان: ۸-۱۵-۱۳۹۴ . ۴:۱۰ ب.ظ :

                    درود بر تو. منم موافقم ، اگه1 نقطه منفي داشته باشه 100 نقطه مثبت و با ارزش داره که متأسفانه اقاي توکلي عمدي يا غير عمدي به ان توجه نکردند. درسته بيگلري دروغ و هياهو زياد داره ولي نبايد انصاف را بيخيال شد.

                    عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                    • خالد توکلی
                      خالد توکلی: ۸-۱۶-۱۳۹۴ . ۱۰:۵۲ ب.ظ :

                      دوست عزیز شما جواب خود را داده‌اید. طرحی که زیرساختهایش تا 50 سال دیگر هم آماده نشود تبعات منفی آن بسیار بیشتر خواهد بود از منافعی که ممکن است داشته باشد. به نظر من انتقاد دانش و جسارت می‌خواهد و صرفاً به معنای ساز مخالف زدن نیست. طرحهای بیشماری در ایران وجود دارند که به نام توسعه و به هدف ایجاد رفاه اجرا شده‌اند اما چون زمینه‌های لازم برای آنها فراهم نشده و اثرات آن مورد بررسی قرار نگرفته، الان رنج و مشکلات فراوانی بر مردم تحمیل می‌کنند.

                      عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                      • کارگران کردستان
                        کارگران کردستان: ۸-۱۹-۱۳۹۴ . ۵:۰۲ ق.ظ :

                        يعني جناب توکلي شما ميفرماييد ما 50 سال ديگه هم صبر کنيم؟! شايد مشکلات خاص خود را داشته باشه ولي مطمئنا نقاط مثبت و مفيدش خييييلي بيشتر خواهد بود. تصويب منطقه ازاد به همراه پيگيري یک نماينده دلسوز و واقعي و فشار مضاعف به دولت براي تامين زير ساختها ، ميتونه تحولي بزرگ در سقز ايجاد کنه. بنده مخالف و منتقد بيگلري هستم ولي نبايد در حقش بی انصافي کرد. اکثر پروژه هاي سقز هر چند لاکپشتي ولي فعالند.

                        عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                    • حمه سعی
                      حمه سعی: ۸-۱۸-۱۳۹۴ . ۹:۳۷ ق.ظ :

                      با عرض سلام و آرزوی توفیق برای دکتر توکلی عزیز
                      نمیتوانم خوشحالی خودرا از اینکه جوانان فرهیخته‌ای در شهر و دیارم هستند که آگاهانه و دلسوزانه به مسائل توجه دارند و با علم ودانش بالا و آینده نگری ژرف و عمیق عاقلانه نقد و بحث میکنند . بیان نکنم
                      آری طرحهای بدون مطالعه و احساسی و حتی سیاسی نه تنها به حال مردم مفید نخواهند بود بلکه آثار و عواقب زیانبار آنها به مراتب باعث مشکلات بیشتری خواهند شد . منطقه آزاد اول مطالعه و بعد زیر ساخت میخواهد . امکانات ارتباطی ( راه و مهمانسرا و امکانات ارائه خدمات ترانزیتی و … ) اما همه آنها و به یکجا از عهده هیچ دولتی بر نمی آید . چند فرودگاه و صدها کیلومتر اتوبان و راه آهن و چندین هتل و مهمانپذیر و ترمینالهای بار و مسافر و غیره … ظرفیت طرف مقابل و بازار خارجی هدف ما کجاست ؟ . چی میاوریم و چی عرضه میکنیم و برای کی عرضه میکنیم ؟ . مریوان و بانه سالهای سال است بیش از صد سال به صورت سنتی بازار مرزی هستند ( مگر چند سال است که بازارهای بایوه و باشماخ و بانه بسته شده اند ؟ . )
                      اگر منظور از منطقه آزاد احیای آن بازارهاست که بودند و خواهند بود . فقط مقداری سختگیریها کمتر خواهد شد . و اگر منطقه آزاد تجاری صنعتی به معنای واقعی آن مورد نظر است که نقد جناب دکتر توکلی بسیار بجاست و من پیشنهاد میکنیم اول مطالعه جامع و کامل اقتصادی اجتماعی فرهنگی و حتی ژئو گرافی منطقه ضرورت دارد و بعد براساس یافته های مطالعاتی طرحهای توجیهی علمی و فنی و عملی و سرانجام انشا الله اجرا . به امید توسعه و رونق همه جانبه کردستان و ایران . حمه سعی

                      عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                      • محمد
                        محمد: ۸-۱۹-۱۳۹۴ . ۱۲:۱۹ ق.ظ :

                        امیدوارم اظهار نظر افرادی مانند دکتر توکلی بر پایه نقد سازنده باشد نه انتقادات جناحی و فصلی در آستانه انتخابات.
                        واقعیت این است که همیشه می توان برای پیشرفت آماده نبود اما واقعا کی می توان آمادگی برای پیشرفت داشت؟؟؟
                        در جوامع سنتی مقاومت ذاتی در برابر پیشرفت و صنعتی شدن وجود دارد که بنابر ترس از تغییر است.
                        اکنون بانه به شهری توریستی و پر از درآمد تبدیل شده آیا ترس از ورود گردشگر مانع از تبدیل بانه به آنچه امروز هست نمی شد؟؟
                        البته مطمئنا برخی دوستان شرایط قبلی بانه را بیشتر دوست دارند که همانهایی هستند که از تغییر می ترسند.

                        عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                        • راستگو
                          راستگو: ۸-۲۶-۱۳۹۴ . ۲:۳۸ ب.ظ :

                          سلام اقای توکلی هر چیزدر قالب گفتن شیرین است اما در عمل تلخ اقای استاندار ویارانش تا کنون در کردستان چند طرح اشتغالزایی ایجاد نموده اند در روند اجرایی شدن طرح چه گامهای مثبتی بر داشته شده است اگر این عزیزان اندکی مسایل سیاسی را بردارند وجامه عمل بپوشانند خیلی کارها انجام می پزیرد چون نظام تمام شرایط را فراهم نموده است

                          عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]