شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۲۲/۰۷/۱۳۹۸
چهارشنبه، ۲۵ام آذر ۱۳۹۴
۷:۵۱ ب.ظ
هنرمند سقزی از جشنواره تئاتر "ئامید" می گوید

گزارشی از دیاربکر

اسماعیل پاشایی چندی قبل برای شرکت در یک جشنواره تئاتر به شهر کردنشین “دیاربکر (ئامید)” ترکیه دعوت شد تا به عنوان یکی از دست اندرکاران جشنواره تئاتر کردی، چند گروه نمایشی منتخب از کردستان ایران را در این جشنواره همراهی کند. او در یادداشتی برای شارنیوز، گزارشی از مشاهدات و تجربیات خود از این جشنواره ارائه کرده است که زیر می خوانید.

ئامید (دیاربکر) ترکیه

شهر تاریخ، فرهنگ و هنر

با تلاش های بسیاری که انجام شد امسال به هر طریق ممکن گروه تئاتر شهر ئامید در دوازدهمین جشنواره تئاتر کوردی حضور بسیار خوبی داشت و بدون شک بهترین اجرای جشنواره دوازدهم نمایش “نوکر دو ارباب” به کارگردانی ” رکن الدین گوین” بود که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت . قبل از حضور در جشنواره می دانستیم آنها هم جشنواره ای دارند و دو دورۀ آن را برگزار کرده اند و در همان زمان در تماس های تلفنی اظهار داشتند که قصد دارند از جشنواره سقز نیز نمایش انتخاب نمایند.

دو نمایش “چریکه واران” از کرمانشاه و “خاو ئه رای زه مین” از ایلام دو نمایش منتخب آنان بود که به صورت رسمی از طریق دبیرخانه جشنواره تئاتر کوردی از آنها دعوت به عمل آمد. بسیار تلاش نمودم تا دو نمایش به سه نمایش برسد و یا حداقل یکی از دو نمایش یکی از کارهای استان کردستان و علی الخصوص سقز به عنوان میزبان جشنواره باشد. تلاش هایم به جایی نرسید و اعلام داشتند که تصمیمات مربوط به جشنواره را جمعی چهل نفره خواهند گرفت و تا پس از جشنواره آن جمع جلسه دیگری ندارد.

دکتر قطب الدین صادقی با بازیگران شهر ئامید نمایش “سپی مه ند” نوشته خودش را برای این جشنواره آماده می کرد که در روزهای جشنواره در دو نوبت اجرا گردید. دکتر خسرو سینا و آقای رحیم عبدالرحیم زاده هم برای سخنرانی در موضوعاتی مشخص دعوت شده بودند که متأسفانه آقای عبدالرحیم زاده به دلایلی نتوانست حضور یابد. بنده به اتفاق دکتر سینا دو مدعوی بودیم که در جشنواره حضور یافتیم. البته به پیشنهاد بنده دوستان دیگری نیز از سقز و سنندج دعوت شده بودند که هر کدام به دلایلی نیامدند.

diyarbakr (1)

ئامید که بزرگترین شهر کردنشین دنیاست و شاید یکی از زیبا ترین آنها با آثار تاریخی فراوان، مردمانی مهربان و به شدت کورد، پر است از ابنیه تاریخی، بازارهای زیبا و پاساژهای شکیل و مدرن که همین موارد و مهربانی مردم باعث شده صنعت توریسم همانند سراسر ترکیه در این شهر و دیگر شهرهای کردستان ترکیه مهم ترین منبع درآمد مردم و دولت باشد.

امسال مدیران اجرایی جشنواره تئاتر ئامید برای برگزاری دوره سوم برنامه ریزی بسیاری داشتند و آنرا به صورت بین المللی برگزار کردند و به همین منظور گروههایی از دهوک، کرکوک، سلیمانیه، کرمانشاه، ایلام، استانبول و دیگر شهرهای کوردنشین ترکیه در آن حضور داشتند. جلسات سخنرانی و کنفرانس که هر روز ساعت 12 ظهر برگزار می شد و نگاهی جدی به تئاتر کودک که بخش مهمی از جشنواره را به خود اختصاص داده بود.

آنچه حائز اهمیت و چشمگیر بود سیستم درستی است که اجرا می گردد. در سیستم اداری ترکیه متولی و مسئول برنامه های فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری هاست و هر کدام از این امور بر عهده دونفر یک خانم و یک آقا است که به صورت مشترک مدیریت امور را برعهده دارند. یعنی شهردار ئامید که یک خانم بود که اتفاقا حضور چشمگیری هم در در جشنواره داشت و یک آقا که تنها برای دیدن نمایش چریکه واران در جشنواره حضور داشت.

شهرداری ئامید معاونت فرهنگی و هنری دارد و هر رشته هنری با مسئولان خود زیر نظر این معاونت فعالیت دارند. ساختمان اداری تئاتر و سالن تئاتر شهر ئامید در شهرداری مرکزی این شهر و در ساختمان مختص به خود قرار دارد.

diyarbakr (3)

رکن الدین گوین مسئولیت اجرایی امور را برعهده داشت و بقیه با مسئولیت های مشخص با نظم و دقت خاصی برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره در تلاش شبانه روزی بودند. کارگاه دکور بسیار مجهز، آرشیو لباس بسار منظم و تکمیل، انبار آکسوار صحنه که هرچه را می خواستی در خود داشت و هرکدام با مسئول مشخص و چند نفر کارمند.هیچکس در کار دیگری دخالت نمی کردو هیچکس ادعای مدیریت و ریاست بخشی را نداشت و تمرکز همه در جهت برگزاری جشنواره و خدمت به مهمانان و برگزاری برنامه های پیش بینی شده بود و بس.

مهمانان در بهترین هتل های شهر جای داده شده بودند و مهمانان ویژه که تعدادمان به ده نفر نمی رسید در هتل دیس که یکی از بهترین هتل های دیاربکر و نزدیک به جشنواره بود.

جشنواره طی مراسمی بسیار کوتاه و فقط با خیرمقدمی چند جمله ای با نمایش سپی مند دکتر صادقی آغاز شد، نمایشی که بازیگران آن بسیار درخشیدند، طراحی صحنه بسیار عالی و موسیقی عالیتر که ساخته اهل مهاباد است و در ئامید ساکن و موسیقی تدریس می کند.

دیگر نمایشنامه هایی که روی صحنه رفتند:

“تابلوییک له مازوت” از دهوک به کارگردانی هه لکه وت ئیدریس عابد

“قصه هایی با پانتومیم” کاری از ساسان قجر

“خودا له وانی ستاند” به کارگردانی غیاث الدین شهیر از ئامید

“سولتانی فیلان” از شهر باتمان بر اساس رمان یاشار کمال به کارگردانی وارلام نیکولادزه

“چریکه واران” از کرمانشاه و منتخب جشنواره کوردی سقز به کارگردانی نیلوفر قلعه شاخانی

“خاو ئه رای زه مینی” از ایلام به کارگردانی حسنی قبادی

“پزیشکی هیژا” از استانبول بر اساس داستان های کوتاه آنتوان چخوف به کارگردانی مشترک ناظم قاره مان و روگه ش که ریچی

“ماسیه ره شه بچوک” بر اساس داستان صمد بهرنگی به کارگردانی روگه ش که ریچی از استانبول

“داوول توزو” نمایشی از استانبول

“سرودی گه لیکی دره نده” از کرکوک به کارگردانی مه ریوان زه نگه نه

“پیره و لویه” کار گروه ئامید به کارگردانی ئه لوان کوچه ر

“دوایین روژیکی دریژ” از سلیمانیه به کارگردانی گوران عه لی که ریم

“ئیدی به سه” از جزیر به کارگردانی حه سه ن ریمو

“ماسیه ره شه بچوکه که” از ئامید نوشته صمد بهرنگی و کارگردانی لیلا

“نمایش لیلا بر اساس حرکت”از استانبول به طراحی سرحت کورال

این نمایش ها در سه سالن ئامید با گنجایش 600 نفر، جیگه ر خوین 600 نفر و پلاتویی که گنجایش 150 نفر را داشت به اجرا درآمدو مهمتر اینکه همه نمایش ها با استقبال تماشاچیان برگزار گردید و پر تماشاگرترین نمایش این جشنواره که تعداد بسیاری ایستاده آن را تماشا می کردند ” چریکه واران” از کرمانشاه بود که پس از پرس و جو علت این استقبال را دیدن “اولین کار از کردستان ایران” عنوان کردند. الحق که اجرای بسیار زیبایی هم بود و برای این اجرا مسئولان جشنواره از هیچ کمکی دریغ نکردند. من به محض رسیدنم اعلام نمودم که گروه کرمانشاه سه درخت نیاز دارد که در کوتاه ترین زمان با نظر کارگردان سه درخت در گلدان هایی بزرگ خریداری گردید که با زحمت فراوان به سالن اجرا و به علت ارتفاع زیاد و حجیم بودن حمل گردید.

نمایش “خاو ئه رای زمین”به درخواست کارگردان در پلاتو اجرا گردید. بازی های این نمایش فوق العاده بود و بسیار مورد توجه قرار گرفت .

سالن “جیگه ر خوین” سالن بسیار پیشرفته و مجهزی بود با صحنه ای بسیار اصولی و سقف بلندی که طویل ترین دکورها را در خود به راحتی جای می داد. در همه سالن های نمایش نظم حرف اول را می زد و امکان نداشت نمایشی با تأخیر اجرا گردد ( کرمانشاه با پنج دقیقه تأخیر استثنا بود).. زمان مناسب برای گروه ها در چیدن دکور و تنظیم نور( یک روز کامل)،نیروهای متخصص در هر زمینه ای که احساس مسئولیت بالایی داشتند. کافی شاپ طبقه پایین که به صورت مجانی به مهمانان سرویس می داد و…

diyarbakr (2)

حضور در این جشنواره تجربه بسیار خوبی بود برای من که سال هاست در جشنواره های مختلف و تئاتر کوردی سقز مسئولیت هایی داشته ام. آنجا بود که واقعا درک کردم که مشکل ما در برگزاری جشنواره هایمان داریم سیستم درستی است که نداریم.اصولا ما برای هیچکدام از کارهایمان برنامه و سیستم درستی نداریم و به همین علت است که علی رغم همه تلاش ها و برنامه ریزی ها، به هنگام اجرا نابسامانی هایی داریم.

کد خبر: 17119


۷ دیدگاه

  • شهروند
    شهروند: ۹-۲۵-۱۳۹۴ . ۱۰:۵۰ ب.ظ :

    دوست عزیز اولا آکسسوار درست است نه آکسوار!!! دوما بیان خاطرات شخصی از یک سفردر قالب خبری با ماهیت نقادی دور از حرفه ای گری می باشد. ببخشیدا…

    عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

    • محمد
      محمد: ۹-۲۶-۱۳۹۴ . ۱۲:۱۲ ق.ظ :

      گزارش جالبی بود دست شما درد نکنه
      امیدوارم نزد ماهم هنر های نمایشی جایگاه خود را بازیابد.

      عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

      • ناشناس
        ناشناس: ۹-۲۶-۱۳۹۴ . ۱:۰۰ ق.ظ :

        درودبرهنردرودبرهنرمندان درکشورهای اروپایی وامریکایی وحتی آسیایی وقتی ازفرهنگ ملتس می خواهندآگاه شوند بسراغ سینما وتاترآن کشورمی روندتامیزان فرهنگ هنر آن کشور یاآن منطقه راارزیابی می کنند بگذریم بنده چندین سال مسول حوزهای مختلف فرهنگی وهنری بودم وتاحدودزیادی ازکم وکیف تاترسقزباخبرم جشنواره تاترکردی اتفاقی بس خوب است امامتاسفانه درسالهای گذشته یا بعارتی دهه دوم جشنواره کردی بواسطه مدیریت ناصحیح لابیگری رانت بازی هیچ حرفی نداردیامیتوان گفتدستاوردی براشهرستان سقزنداشته من یک سوال ازآقای پاشایی که خود را صاحب جشنواره کردی می داند هرچند هربیننده ای این نوشته ها رابخواند بی شک حرف من راتایید می کند جناب پاشایی جشنواره کوردی متعلق به عزیزانی است که بدون واسطه وباکما میل من خود شاهد بودم جاروبدست خدمت می کردند بنظرشما آن ۹نفری که دعوت شده بودند بهتر نبود ازجوانان شهرمان انتخاب می کردی آن دوست عزیزی که ازمهاباد شما دعوت کردی به دیار بکر بهترنبوداززحمتکشان جشنواره کوردی باشد یا دوست عزیزمان ازبوکان وسنندج که ازسهمیه جشنواره کوردی عازم ترکیه شدید خدایش کارت اشتباه بودحالا خودت و…. رفتید امیدوارم خوش گذشته باشد اما این حق شما نبودومن فکرمی کنم آثارخوبی هم بجای نمیگذاردامیدوارم از بنده نرنجی امااین حقش نبود واین دستاورد جشنواره نیست که شما درانحصارخود گرفته اید چرا کارسقز انتخاب نشد باتوجه به اینکه چند کار دیگر هم قویترازآن بود که خودت هم می دانی وعرض کنم خدمتتان تاریخ هیچ چیزی را فراموش نمی کند از سایت شهرنیوز سپاسگزارم که بی غرض نظرات ما رامی پذیرد

        عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

        • عبدالرحمن عزیزی
          عبدالرحمن عزیزی: ۹-۲۶-۱۳۹۴ . ۱:۳۱ ق.ظ :

          جشنواره تئاترئامد
          فرصتی مناسب برای پر کردن خلا ء بین رفتارهای اجتماعی وفرهنگی وهنری بین هنرمندان کوردستان است وبستری را فراهم خواهد کرد به واسطه این اقدام هنرمندان نتیجه سالها زحمات سیاسی واجتماعی با قدوم مبارک سفیران صلح واشتی به سرانجام برسد .
          هنرتئاتر وهنرمندان این رشته هنری مواضع روشن صلح وآشتی برای ملتها را با بیانی بسیار ساده وهمه فهم عرضه کردند و وحدت وتعامل وارتباط سالم باهم دیگر را به دنیا شناساندن .
          کسب تجربه ودیدن سیستم های درست واصولی ومدیریت درست سیستم برگزاری جشنواره هم از مزایایی این سفر بوده است که مژده ای بسیار عظیم برای چشنواره شانوی کوردستان وهنرمندان شانوی کوردی وسیزدهمین جشنواره تئاتر کوردی است .
          ارتقای کیفیت خدمات در جشنواره
          ارتقای آموزش وایجاد تربیت نیروی متخصص به ویژه در حیطه هنر تئاتر وارتباط وتعامل فرهنگی بین ملتها
          رفع موانع وایجاد هماهنگی بین ارگانهای دولتی و مدیریت جشنواره برای دعوت وحضور هنرمندان دیگر مناطق
          رشد وتوسعه تحقیقات وپژوهش های جدید تر در تئاتر کوردی با تعامل وحضور هنرمندان تئاتر کوردی دیگر مناطق
          وکشف وشناسایی اسیب های تئاتر کوردی و معرفی آن بصورت بین اللملی
          مشارکت وهمدلی وهم زبانی بین هنرمندان تئاتر
          حفاظت و کشف ادبیات نمایشی و ترمیم تئاتر کوردی و میهنی کوردستان
          وبسیار مزایایی دیگری که تنها گوشه ایی از دستاوردهای سفیران صلح وآشتی هنرمندان تئاتر به ئامد بوده است .
          همه دستان پر مهر شان را می بوسیم و یکصدا به آنها می گوییم …….. ماندوو نه بن هاوریان سلاوتان لی بیت.

          عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

          • محمد اردلان
            محمد اردلان: ۹-۲۶-۱۳۹۴ . ۱۱:۴۶ ق.ظ :

            جه نابی کاک اسماعیل پاشایی به ریز
            از گزارش بسیار زیبا و سفر فرهنگی تان بسایر خوشحال شدم
            آنچنان زیبا نوشته اید که خودم را در فضای دیار بکر و تماشای نمایشها احساس کردم
            موفق و پیروز باشید

            سه ر که وتنتان ئاواتمه – شاد و سه لامه ت بژیت

            عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

            • احمدصحرايي
              احمدصحرايي: ۹-۲۸-۱۳۹۴ . ۶:۵۹ ب.ظ :

              هنر هنر است وهيچ قيمتي را روش نمي توتوان گذاشت اما عده اي متاسفانه باكارهاي الكي هنر را فروختندجناب كاك اسماعيل براستي مسير جشنواره كوردي را تغير داديد بس است بگذاريد جوانان به صحنه بيايند

              عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

              • رامين
                رامين: ۹-۲۸-۱۳۹۴ . ۷:۰۲ ب.ظ :

                كاك سمايل سفرنامي شخصي جه نابت به ئيمه چي
                ئمه بوه دستاورداي خاك به سه ري مني هنرمند

                عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]