شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۰۳/۰۷/۱۳۹۹
جمعه، 18th دسامبر 2015
12:41 ق.ظ
دیدار از کارگاه مجسمه سازی مسعود رحیمی

“هه ڵپه ڒكێ سوارۆ” تا نوروز آماده می شود

مجسمۀ “هه ڵپه ڒكێ سوارۆ” در حال ساخت و اثر مسعود رحیمی از هنرمندان سقزی است. شارنیوز به محل کار مسعود رحیمی و کارگاهی که محل ساخت این مجسمه است رفته تا از نزدیک میزان پیشرفت این اثر هنری را پیگیری کند.

مسعود رحیمی در ابتدای سخنانش در پاسخ به این سوال که چرا در مورد “هه ڵپه ڒكێ سوارۆ” کمتر می دانیم گفت: “اولین بار و اولین جایی که در مورد “هه ڵپه ڒكێ سوارۆ” سخن گفته شد همان کتاب خودم است که در سال 1376 به چاپ رسیده، است. این مراسم بیشتر در عروسی ها و به هنگام روانه کردن عروس انجام گرفته است و از آن جهت برای من جذاب بود که اولاْ خِرَد انسان، حیوان را تربیت می کند تا حدی که بتواند از موسیقی تبعیت کند، دوم اینکه توانسته است رقابتی را در میان افراد ایجاد کند و اینکه کوردها هم یکی از برنامه های شان انتقال رقابت از میدان جنگ به میدان ورزش بوده است تا بتواند از میزان فجایع کم کند.” halparkeswaro (7)

مسعود رحیمی در مورد ویژگی های منحصر به فرد این اثر گفت:” تمامی اعضای اسب و کل کار برای من چالش خاص خود را داشته است و ممکن است در ادامه با چالش های جدی تری نیز روبرو شوم اما آنچه مهم است این است که نمی تواند مغلوبم کند. این کار با ماکت اولیه تفاوت های جدی دارد چرا که در اینجا تکوین بیشتری پیدا کرده است و متناسب با آن خود نیز تکوین پیدا کرده ام چرا که هنر پروسه ای است که به صورت یک دیالوگ دوستانه و دو طرفه ظهور و نمود می یابد و هر کدام به تکمیل دیگری کمک می کنیم.”

وی همچنین ادامه داد: ارتفاع مجسمه با سوارۀ آن بالای پنج متر خواهد بود. مجسمه اسب از نظر ایستایی چالش برانگیز است و مجسمه هایی که بر روی دو پا می ایستند چون از دُم آنان نیز به عنوان یک پایه استفاده می شود و در عین حال عمودی نیز هستند پس در ایستایی مشکل کمتری دارند، اما مجسمه هایی که در حالت افقی قرار دارند دارای پیچیدگی بیشتری هستند چراکه حجم عظیم که همان بدن مجسمه است باید بر روی دو دست و دو پا قرار بگیرد. اما در این اثر یکی از دست های مجسمه بالا رفته است که خود به سختی کار می افزاید، مخصوصا اینکه به خاطر موضوعی که دارد حالات قرار گرفتن پاهایش در خدمت انجام حرکت است که این کار موجب می شود کمتر بتوان از پاها به عنوان ستون استفاده کرد که حل این موضوع بسیار کار سخت و طاقت فرسا بود. پس کاری کرده ام که هیچ کدام از دست و پاها وزنی را متحمل نشده باشند.

halparkeswaro (6)

رحیمی در ادامه حل مشکل وزن این اثر را اینگونه توضیح داد که : برای حل این معما از روشی مبتکرانه بهره برده و می توان گفت روش منحصر به فردی در تمام دنیاست، چراکه جهت ایستایی مجسمه درحال ساخت از خود داربست به عنوان ستون حامل مجسمه استفاده کرده ام و داربست را از داخل بدن اسب عبور داده و شاسی بندی کرده ام و با آرماتور قفسۀ سینۀ اسب را درست کرده ام و به نوعی کل اسکلت از جمله گردن و سر اسب را درست کرده ام که در نهایت قریب به چهارصد قالبگیری از آن به عمل خواهد آمد و در محل قرارگیری مجسمه با بتن گلاسه قالب ریزی خواهد شد که این بتن گلاسه از بتن محکم تر و نسبت به فایبرگلاس در برابر نورخورشید مقاومت بیشتری از خود نشان خواهد داد.

همچنین این هنرمند در مورد فرم و قالب اسب افزود: این اسب ضمن اینکه تمام قواعد آناتومی اسب بر روی آن اعمال شده باید گفت یک اثر هنری است و اغراق هایی در آن صورت گرفته است تا بتواند به موضوعی که عنوان کار است خدمتی کرده باشد. در عین حال من نخواسته ام که اسبی معمولی از آب در آید بلکه اسبی حماسی و افسانه ای درست شود به همین دلیل تغییراتی در بافت و ساخت این اسب ایجاد می شود که در حالت معمولی این تغییرات وجود ندارد همچون تعداد ماهیچه ها، ربات ها و … که با ظرافت خاصی نشان داده خواهد شد. این کار باید مبتنی بر یک شناخت کامل از فرم باشد. از سوی دیگر این اسب یک اسب کوردی است که حامل یک سری ویژگی های منحصر به فرد کوردی است و برای این که به زیبایی آن کمک شود تغییراتی در شکل اسب کوردی داده ام تا دارای کشیدگی و قامت مناسب باشد تا بتواند از نظر حالت قرار گیری ماهیچه، کتف و دست یک نوع حالت هنری را به بیننده القا کند.

halparkeswaro (2)

رحیمی با توجه به تقسیم بندی اثر مذکور به دو قسمت اسب و سواره و میزان پیشرفت هر قسمت گفت: کار اسب تا حدودی تمام شده است و می توان گفت از این به بعد مشغول به ریزه کاری های آن همچون یال، دُم، افسار و زین و برگ آن خواهم بود.

این هنرمند در تبیین ویژگی های سواره گفت: سوارۀ اسب نیز همچون خود اسب به خدمت موضوع هنری مورد بحث درآمده است و حالتی دارد که این موضوع را به خوبی نشان می دهد اما در عین حال دارای هیبت و شکوه خاصی است که یک سواره باید داشته باشد.

وی جهت توضیحات بیشتر در این مورد گفت: مجسمه ای درست خواهم کرد که مردم شهر با وجود آن احساس شکوه و عظمت کنند. پس باید این اثر نمود و نمایش یک مراسم منحصر به فرد باشد و نشانگر عظمت مردم شهر سقز باشد چراکه نمونۀ این اسب از لحاظ بزرگی و قامت تا کنون دیده نشده است. کاراکتر سواره نیز نمایشگر شخص خاصی نیست اما ویژگی های چهرۀ یک سقزی را در آن منتزع خواهم کرد و مجموعه ای از ویژگی های خاص صورت را در کاراکتر قرار خواهم داد. در کل می خواهم به مردم شهر نشان دهم که حق دارند خود را والا و ارزشمند بپندارند. برای اینکه اسب دقیقا به اندازه سواره اهمیت پیدا کند سعی کرده ام کاری “انتروپومورفیستی” به معنی انسان شبیهی انجام دهم، یعنی شخصیت و روان شناسی این اسب روان شناسی انسان است، گویا انسانی در کالبد این اسب وجود دارد و با همان خرد و احساس و با همان روحیات انسانی کاری را انجام می دهد و تلاش کرده ام شخصیت این اسب را در حد توان به یک انسان نزدیک کنم.

رحیمی میزان پیشرفت کار را اینگونه عنون کرد که: میزان پیشرفت کار به گونه ای است که نود درصد مربوط به اسب به اتمام رسیده است و سواره نیز اگر با کل مجموعه حساب شود تنها سی درصد کار را در برمی گیرد چرا که کاره سواره به مراتب از کار اسب آسانتر است و می توان گفت مرحلۀ سخت کار را پشت سر گذاشته ام.

تاریخ دقیق اتمام کار را نمی توانم اعلام کنم اما آنچه می توانم بگویم این است که تا نوروز می توانم کار را اتمام کنم.

رحیمی در پایان میزان همکاری ارگان های مربوطه را اینگونه عنوان کرد: صراحتاٌ اعلام می کنم که جدا از شخص شهردار و چند نفر از اعضای شورا که سعی در رفع تنگناهای کار داشته اند می توان گفت بعضی از معاونین شهردار رسماً مخالف این کار بوده اند و کارشکنی کرده اند اما من کوتاه نیامده ام چرا که حاضر به ترک کار نبوده ام چرا که احساس می کنم حمایت یک شهر پشت سر من است و متقابلاً من نیز نسبت به آنان احساس مسئولیت دارم و خرد حکم می کند تمام توان خود را در این راه بکار ببرم.

کد خبر: 17150


۶ دیدگاه

  • محمد
    محمد: 12-18-2015 . 6:50 ب.ظ :

    ماندو نه بی ماموستا

    ده ست وپه نجه که ت هه ر خوش بیت

    پاسخ دهید

    • omid
      omid: 12-19-2015 . 8:03 ق.ظ :

      هه ر بژی و ماندو نه بی

      پاسخ دهید

      • وجدان بيدار
        وجدان بيدار: 12-19-2015 . 3:26 ب.ظ :

        اما اقاي رحيمي بهترة بدونن كة اين درست نيست كار هرچه از اب درومد بعدا براي اون توجيه بتراشند!اگر اسب كرديست، بايد اناتومي اسب كردي رو داشته باشه و درست نيست كةًچون كار شما با واقعيت تفاوت زياد داره از خودتان بگيد كة عمدا فلان كار و بهمان تغيير رو دادم!! اين كار كپي بسيار واضح از اثر دن كيشوت مي باشد پس چرا مخترعش را خودشان ميدونند؟ ضمنا تا انجا كة خبر داشته باشم ايشان اولين كارشان همين موضوع بسيار مهمة! كار اسب بسيار كار سختيست و مرد كهن ميخواهد كة با توجه ساده به اسب ايشان به راحتي ميتوان فهميد كةً حجم كلي اسب است و الا در جزييات ضعيف است! هر چند اميدواريم دوبارةًنگن خودم خواستم اينجوري در بياد!!!!

        پاسخ دهید

        • یاور
          یاور: 12-20-2015 . 11:29 ق.ظ :

          تا حالا هزاران اسب مجسمه ساخته شده که حتی بروی دوپا هم ایستاده اند کسی هم نگفته کار منحصر بفردی انجام داده …

          پاسخ دهید

          • احراری
            احراری: 12-21-2015 . 10:23 ق.ظ :

            هه ر بژیت ماموستا

            پاسخ دهید

            • ناشناس
              ناشناس: 12-21-2015 . 7:34 ب.ظ :

              فیضی:
              ماندو نبی ماموستا له شت ساخ بیت

              پاسخ دهید