شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۰۲/۰۱/۱۳۹۸
سه شنبه، ۱۰ام فروردین ۱۳۹۵
۶:۰۸ ق.ظ

تئاتر در سال ۱۳۹۴

نویسنده ی مقاله
داریوش رفعتی

تئاتر در سال جاری(۹۴): ضمن خسته نباشید و تقدیر از زحمات دفتر هنرهای نمایشی شهرستان و همچنین همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجتمع فرهنگی هنری سقز، به تعدادی از اقدامات و عملکردهای دفتر هنرهای نمایشی و حضور هنرمندان فعال این عرصه در سه مقوله اشاره خواهم کرد.

۱) برگزاری جشنواره ها: در سال جاری خوشبختانه سومین دوره ی جشنواره ی تئاتر خیابانی که به صورت شهرستانی بود با حضور پر رنگ هنرمندان و همچنین مردم فهیم شهرستان سقز و رقابت بین ۱۴ گروه نمایشی در ایام ۱۲ الی ۱۵ مرداد به مدت سه روز برگزار شد. همچنین دوازدهمین دوره جشنواره تئاتر کوردی با حواشی نه چندان کم – که در آخر به یک سری از مسائل آن اشاره خواهم کرد- خوشبختانه در مورخه ۱۵/۶/۹۴ شروع و در ۱۹/۶/۹۴ به کار خود خاتمه داد. جشنواره تئاتر کوردی در سه بخش برگزار شد، الف:بخش مسابقه: ۹ گروه حضور داشتند، انفال (بانه)، عیشا (سنندج)، له گوتره شاد (بوکان)، بالنده کانی گه رمیان (سنندج)، چریکه واران (کرمانشاه)، ورچ (مریوان)، ده نگ امیر (شیروان)، برینی هه زار ئاواز (سقز) و خاو ئه رای زه مین (ایلام). ب:بخش مهمان: دو گروه از سلیمانیه و دیاربکر ترکیه با نمایش های خاله وانیا و نوکه ری دوو ئه رباب به هنرنمایی پرداختند. ج: بخش ویژه: که در این بخش جشنواره دوازدهم با حضور دکتر قطب الدین صادقی و گروه اجرایی ایشان با نمایش بی تو باشتر رنگ و شرایطی ویژه داشت، به دو دلیل یکی اینکه واقعا جای بسی خوشحالی بود برای جشنواره که با حضور این اساتید اعتبار جشنواره تئاتر کوردی را بیش از پیش فزونی بخشید و دوم اینکه اکنون نیز برای شخص بنده مشخص شد که ایشان چرا چنین برآشفته بودند البته به اختصار در آخر اشاراتی خواهم نمود که امیدوارم روشنی آن نیز در آینده ای نزدیک محقق گردد. برگزاری اولین جشنواره نمایشنامه خوانی شهرستان در ۲۱ الی ۲۶ دیماه سال جاری با حضور ۱۴ گروه شرکت کننده یکی دیگر از اقدامات عملی در این بخش بود که در روز دوم این جشنواره نشستی ۲ ساعته توسط جناب رحیم عبدالرحیم زاده در خصوص تاریخچه و چگونگی نمایشنامه خوانی در ایران برگزار شد.

۲)کلاس های آموزشی: ورک شاپ نمایش عروسکی توسط هنرمند حمید عبدالملکی نماینده یونیما استان کردستان در سقز به مدت سه روز بود که به نظر بنده برگزاری چنین کلاس ها و ورک شاپ هاییدر سطحی گسترده تر حائز اهمیت است که امیدوارم تدابیری اتخاذ که بهاء بیشتری به امر آموزش به شهرستان هایی همچون سقز داده شود.

۳)اجرای عمومی آثار نمایشی ( صحنه ای، خیابانی و نمایشنامه خوانی): اجرای عمومی یکی از اهداف اصلی هنر علی الخصوص تئاتر است که به نظر بنده برای رشد، بالندگی و احساس مسئولیت به کار نمی توان از کنار آن ساده رد شد و نادیده انگاشت که خوشبختانه هنرمندان سقزی در این مقوله هیچ کم نمی گذارند و با تمام مشکلاتی که برای تولید یک اثر نمایشی چه در زمینه مادی و چه مکانی وجود دارد باز دست از تلاش بر نمی دارند، هنرمندان تئاتر سقز اجراهای متعددی در زمینه نمایش خیابانی و نمایشنامه خوانی در طول سال داشته اند  که بنده با توجه به تعدد اجراها و خدای ناکرده شاید اسم دوستی از قلم بیفتد از بازگو کردن اسامی خودداری می ورزم. اما در زمینه ی اجرای عمومی آثار نمایشی صحنه ای باید به اجرای نمایش ژوکر اثر سامان سید ابراهیمی (پلاتو)، نمایش هه موو دزان دزی ناکه ناثر داریو فو ترجمه به کوردی توسط زاهد آرمی و کارگردانی بنده، نمایش چیروکی شاره که م اثر علیرضا اسماعیلی و همچنین نمایش لیلی و مجنون اثر سه روک محمدی اشاره نمود.

ضمناً هنرمندان خوب و فعال سقز در جشنواره های برون شهری در سطح استانی و بین المللی فجر و خیابانی مریوان خوش درخشیدند که نمونه بارز آن جایزه اول بازیگری مرد در جشنواره ی تئاتر خیابانی مریوان توسط وریا شاکری، دوم بازیگری مرد توسط هاوری رضایی، دوم بازیگری زن توسط نازیلا امینی و سوم کارگردانی هیوا اسد بیگی و امین صادقی سوم طرح و ایده را از آن خود کردند که افتخاری خوب برای سقز می باشد. دوستان دیگر نیز در جشنواره های مختلف کشور حضور داشتند، حضور همیشگی گروه تئاتر پیوند در اکثر جشنواره ها و حضور آموزشگاه میم به سرپرستی سامان سید ابراهیمی در جشنواره طنز دیواندره. اما از بزرگ ترین حرکت های فرهنگی  و هنری شهرستان و حتی استان باید به جشنواره تئاتر کوردی سقز اشاره کرد که در سال ۹۳ بعد از سه سال به تعویق افتادن آن سرانجام با همت تئاتری های سقز و دفتر هنرهای نمایشی که در آن زمان مسئولیت دفتر را برعهده داشتم با تدوین آئین نامه اجرایی جشنواره که یکی از اهداف این آئین نامه تداوم جشنواره و دوری جستن از سلایق شخصی و اعتماد به خرد جمعی در امر اجرایی بود، دوباره به وقوع پیوست که متأسفانه در دوره ی دوازدهم یعنی در سال جاری با نادیده گرفتن این آئین نامه از طرف برخی از هنرمندان این عرصه و همچنین عدم حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان دوباره شاهد حواشی و نواقصی در طول جشنواره شدیم که باز هم جشنواره را به مخاطره انداخته است تا جایی که با توجه به درخواست بنده از معاون و کارشناس فرهنگی اداره کل – اگر سمت اجرایی ایشان را اشتباه نگفته باشم- جناب آقای سامان احمدی که بعد از سپری شدن چندین ماه از دوره دوازدهم با طرح این پرسش از ایشان که هنوز اقدامی جهت برپایی و راه اندازی دبیرخانه جشنواره سیزدهم صورت نگرفته، چرا؟ در جواب فقط عنوان نمودند: ممنون از دغدغه شما، اجازه بدید که اداره کل خود به نتیجه در این مورد برسد که جشنواره قابلیت سالانه را دارد یا دوسال یکبار. این دقیقا جوابی بود که گرفتم. یعنی آئین نامه بی آئین نامه.این در حالی است که جناب سامان احمدی خود یکی از حامیان و پیش قدمان برای تدوین آئین نامه جشنواره بودند. از سوی دیگر در جلسه ای که در فرمانداری شهرستان سقز با حضور جناب آقای مهندس ورمقانی فرماندار محترم برگزار شد و وقتی از طرف عده کثیری از هنرمندان بحث آئین نامه جشنواره پیش کشیده شد و عنوان گردید که یکی از معایب برگزاری جشنواره دوازدهم بی توجهی به بیشتر بندهای آئین نامه بوده و دوباره همان اعمال سلیقه های شخصی و دیکتاتورگرایی در امر اجرای جشنواره مشهود بوده جناب آقای پاشایی- دبیر اجرایی جشنواره دوازدهم- چنین گفتند: اینقد آئین نامه آئین نامه نکنید چون آئین نامه فاقد اعتبار بوده و هنوز از سوی اداره کل هنرهای نمایشی کشور رسمیت ندارد. این مصائب و مشکلات که عنوان شد نمونه هایی است که برخی از حواشی جشنواره دوازدهم اشاره کرد. از جریان پر از بحث استاد دکتر قطب الدین صادقی که از همین تریبون درخواست صادقانه از دکتر صادقی گرامی و عزیز دارم که به روشن شدن مسائل مربوطه اقدام کنند چراکه بنده را متهم به جعل امضای اعضای دبیرخانه دوازدهم ( البته دبیرخانه سوری) کرده اند. طبق گفته جناب آقای پاشایی که در همان جلسه فرمانداری ایراد فرمودند: نامه ای از طرف دبیرخانه با امضای جعلی بنده وآقایان زارع زاده، اسماعیلی ودلارامی به مرکز هنر های نمایشی ایران با این مضمون که با حضور دکتر صادقی به عنوان داور مخالفت می شود و حتی نمایش بی تو باشتر مجوز اجرا ندارد ارسال شده است. که طبق گفته آقای پاشایی تنها عضو دبیرخانه جشنواره بنده می باشم که امضا ننموده ام لذا غیر مستقیم به بنده اتهام جعل امضا را وارد نمودند که در اینجا واقعا جای تأمل است، به دو دلیل: یک اینکه چرا آقایان برای چنین خیانت سنگینی ( جعل امضاء) هیچ اقدامی ننموده اند تا از مراجع قانونی پیگیری شود. دوم اینکه این نامه از کجا ارسال گشته است؟ و آیا مرکز هنرهای نمایشی هر نامه ای را از هرکجا ارسال شود می پذیرد؟ یکی دیگر از مسائل جشنواره دوازدهم هزینه نسبتا زیادی برای بولتن روزانه و ویژه نامه های آن بود که به یاد دارم که چگونه در دوره یازدهم به خاطر اینکه عکس چند تن از افراد خاص در بولتن زده نشده بود چگونه صورت جلسه ای نگاشته شد که خواستار پرداخت کلیه هزینه های بواتن از سویاداره به آقای سامان سید ابراهیمی که مسئولیت بولتن دوره یازدهم را برعهده داشتند شدند.اکنون با سپری شدن نزدیک به شش ماه هنوز ویژه نامه آخر جشنواره دوازدهم منتشر نشده یا حداقل بنده ندیده ام و جالب اینجاست هیچگونه اعتراضی هم مشاهده نشده است. از دیگر مشکلات جشنواره تکرار شدن رانت بازی و بده بستان های درون و برون مرزی می باشد. مثلا بدون اینکه هیچ یک از اهالی تئاتر این شهر یا حتی الامکان دبیرخانه جشنواره که برای جشنواره تئاتر کوردی با جان و دل زحمت می کشند اطلاع داشته باشند دو گروه منتخب جشنواره به جشنواره ئامید ترکیه معرفی می شوند و افرادی نیز به صورت دلبخواهی از سوی دبیر اجرایی جشنواره به عنوان مهمان به دبیرخانه جشنواره ئامید معرفی می شوند. عدم بیانیه ای از سوی دبیرخانه جشنواره دوازدهم یا دبیر اجرایی جشنواره دوازدهم بعد از جشنواره دوازدهم از دیگر ضعف ها این دوره بود.

شاید بتوان گفت این نمونه مشکلات و ضعف ها و همچنین مواردی دیگر که ناگفته ماند لطمه های شدیدی بر پیکره ی جشنواره ی تئاتر کوردی وارد نموده که اداره کل را وادار به این نموده است که برای برگزاری آن در دوسال یکبار به فکر بیفتد. اینها همه درد دلهای بنده و خیلی ها همچون بنده که چشم اندازی خوب و آینده ای خوب به دور از رابطه های زشت و مخربانه برای تئاتر کوردی سقز داشته و داریم، می باشد.

در آخر ضمن تقدیر از همه عزیزانی که برای تئاتر این شهرستان و استان کردستان زحمت های صادقانه و بدور از توقعات مالی میکند کمال سپاس را دارم و امید وارم روزی برسد تا بتوانیم  همگی برای ابادانی این هنر گام برداریم نه برای منافع شخصی. لازم به توضیح است که اگر از عملکرد بعضی از دوستان نقدی صورت گرفت و به ناچار اسم این عزیزان بازگوشده تنها به خاطر سمت اجرایی آنان در مدت تعیین شده می باشد .

کد خبر: 18573