شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۰۹/۰۹/۱۳۹۹
سه‌شنبه، 29th مارس 2016
12:49 ب.ظ

مجسمه (ھەڵپەڕکێی سوارۆ) و روایتی تازه

مسعود رحيمي

اگر چه مجسمه سازی در شهر ما سابقه ای چندین هزار ساله دارد اما شکاف تاریخی ایجاد شده توسط مهاجمان طماع و متحجر، پهنه ای به وسعت همان تاریخ دارد و همین امر باعث شده است که تا کنون شاهد تجدید حیات دوره های شکوهمند گذشته نبوده باشیم. این در حالی بود که پتانسیل آفرینش هنری، پشت درهای بسته شهردارهای دوره های قبل با امید به گشایش و پذیرش آثارش کورسویی را می جست تا بتواند پلی بر شکاف تاریخی هنر زادگاهش ایجاد نماید.masodrahimi

با شروع دوره تازه شورای شهر و انتخاب شهردار کنونی، دوباره دق الباب شهرداری به صدا درآمد و این بار دعوت برای مراسم رونمایی از مجسمه (ھەڵپەڕکێی سوارۆ) عنوان شد. در روز موعود شهردار و رئیس شورای شهر و تنی چند از اعضای شورای شهر در مراسمی که نخبگان و هنردوستان نیز در آن حضور داشتند؛ شرکت نمودند. این در حالی بود که در دوره پیش حتی رغبت یک بار مراجعه به شهردار سابق وجود نداشت.اما این رویداد، نمود بخشی از یک جریان تعامل و دیالوگ بین شهردار، شورای شهر و هنرمندان شهرمان بود.

چند ماه پیش از مراسم رونمایی مجسمه، تنی چند از هنرمندان هنرهای تجسمی گروهی را تشکیل دادند و در طرحی مدون تحت عنوان استراتژی زیباسازی سقز، پیشنهاد همکاری بدون چشمداشت را با شهرداری و شورای شهر در زمینه مسایل مربوط به زیباسازی مطرح نمودند. در اولین فرصت توسط آقای مهندس ضیاالدین نعمانی از این گروه دعوت به عمل آمد. سپس از جانب شورای شهر دعوت شدیم و در هر دو جلسه تفاهم دوجانبه جهت همکاری هنرمندان و مسئولین برای اولین بار در تاریخ شهرمان سقز، حاصل شد. اگرچه این گروه تا کنون برای اخذ مجوز فعالیت رسمی تلاش نکرده است. اما از همان ابتدا در رابطه با مسائل گوناگون، از جمله گزینش آثار پیشنهادی از جانب هنرمندان برای نصب در میادین شهر سقز، توسط شهرداری و شورای شهر به ارائه نظر دعوت شده است.

اگر چه این نوع تعامل جزو بدیهی ترین وظایف مسئولان به شمار می آید اما از آن جهت به تحلیلی دقیق نیازمند است که نوید ایجاد سنتی تازه را در تاریخ روابط بین مردم و دست اندرکاران به شهروندان سقزی می دهد.

این رویکرد شهردار و شورای شهر خود حاصل نگرشی متفاوت است که در فرامتن خود، از اعتقاد به جلب مشارکت عمومی در تولید فکر و سیاست گزاری امور شهری خبر می دهد. باوری که در رابطه با گروه های هنری تجلی یافته و زمینه مناسبی است برای پذیرش همکاری سایر گروه ها و نهادهای اجتماعی و مدنی. تبلور عام این منظر، تحقق عملی جامعه مدنی و تلاش برای ارگانیک نمودن جلب مشارکت شهروندی است و قبول این حقیقت که شهر در تمامی روزهای سال از آن همه شهروندان است و نباید مشارکت آنان در سرنوشت خویش فقط به حضور در پای صندوق های رأی خلاصه شود بلکه لازم است لحظه به لحظه با نظرات خویش دستگاه های مختلف نظام را متستفیض نمایند و البته این پروژه با گنجاندن نقش آنان در یک چارت فراگیر و مدرن ممکن خواهد شد. چارتی که پیشوقت شهروندان را با نگاهی نهادمحور در نهادها و گروه های مختص به خود سازمان داده باشد. تحلیل و تعمیم این رویکرد به عنوان یک سنت معاصر بسیار ضروری است. هم از آن جهت که مجریان و نمایندگان مردم به ادامه عملکرد مردم مدار خویش تشویق شوند؛ هم از آن روی که شهروندان به ضرورت حضور نهادمحور و ساختارمند خود برای مشارکتی مدرن بیشتر وقوف یابند. در ادامه موضع گیری شهردار و شورای شهر در قبال ساخت مجسمه (ھەڵپەڕکێی سوارۆ) لازم به توضیح است که این تجربه برای آنان از چند جهت جدید بود. ۱٫ حجم و هزینه پروژه نسبت به پروژه های قبلی و مشابه بیشتر بود. ۲٫ اولین باری بود که یک شهروند سقزی با چنین طرح بزرگی به میدان می آمد. ۳٫ زمینه سازی برای این اقدام متفاوت به لحاظ اداری متناسب با حجم پروژه دشوار بود.

پس از مراسم رونمایی، در عبور از تمامی تنگناهای پیش رو، تقریباً تمامی اعضای شورای شهر با نیت کمک به پروژه به میدان آمدند. البته نقش چند تن ار آنان به ویژه رئیس و اعضای کنونی کمیسیون فرهنگی و هنری بسیار پررنگ تر بود.

اما نقش شهردار محترم سقز در حساس ترین لحظات، خصوصاً در قبال کارشکنی ها و ناخشنودی بعضی از عناصر دخیل در پروژه، به حدی سرنوشت ساز بوده است که بدون دخالت مؤثر ایشان در بسیاری موارد، پروژه به توقف و مرگ حتمی منجر می شد. حمایت ایشان از اجرای مجسمه (ھەڵپەڕکێی سوارۆ) دلایل متعددی داشت.

۱٫ تحصیلات مرتبط آقای شهردار با مسایل شهری و قرابت مفاهیم معماری و مجسمه سازی و علاقه شخصی وی به زیباسازی.

۲٫ آشنایی ایشان با تاریخ هنر و معماری اروپا از طریق تحصیلات دانشگاهی و آرمان های دیرین وی جهت ارتقاء سطح منظر شهری سقز.

۳٫ اعتماد و احترام ایشان به توانایی و استعداد شهروندان سقزی جهت خدمت به زادگاه خود.

۴٫ درک دورنمای تأثیر حضور آثار فاخر در شهر بر جلب جهانگردان و معرفی تمدن دیرین این شهر تاریخی به جهانیان.

این دلایل تا کنون منجر به اتمام مرحله ساخت مجسمه (ھەڵپەڕکێی سوارۆ) شده و امید می رود که در سایر مراحل ( قالب گیری و نصب) نیز زحمات هنرمند و انتظار شهروندان را جامه عمل بپوشاند.

 halpa

کد خبر: 18623