شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۲۲/۰۷/۱۳۹۸
سه شنبه، ۱۷ام فروردین ۱۳۹۵
۷:۴۹ ق.ظ
نامه به فرماندار

آیا استخر هم باید به سرنوشت تنها سینمای شهر دچار شود؟

ماجرای تعطیلی تنها استخر سقز دست از سر مسئولان بر نمی دارد و برحواشی آن هر روز اضافه می شود. خانواده یک عضو تیم ملی ناشنوایان شنای ایران در نامه ای  به فرماندار از اثرای که فقدان استخر بر زندگی برادرش گذاشته سخن گفته و از اوخواسته است چاره ای بیندیشد.

جناب آقای ورمقانی، به امید برطرف کردن مشکلاتی که با دخالت و نظارت فرمانداری، امید رفع آن می رود، شما را مخاطب خویش قرار می دهم. با یک سوال ساده که امیدورام پاسخی پیچیده نداشته باشد.

 چگونه می شود شهر نسبتا وسیعی چون سقز که در سال های اخیر روند توسعه و پیشرفت خود را طی می کند و به سوی کلان شهر شدن پیش می رود، با بالای ۱۴۰۰۰۰ نفر جمعیت، یک استخر شنا نداشته باشد؟! شهری که دومین شهر پر جمعیت استان کردستان است و البته نیازی نیست کسی، این اطلاعات را به شما یادآوری کند؛ چون قطعا جنابعالی، به دلیل مسئولیت شغلی خویش از من و هر کسی آگاه تر به این مسئله و چند و چون آن هستید. همانگونه که مطمئنا در جریان هستید استخر سالن کاوه سقز،  از بیستم شهریور سال ۹۴ به بهانه ی تعمیر تعطیل شد و هنوز پس از گذشت ۸ ماه، کمترین اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته است. چگونه می شود، شهری که یک قهرمان شنا (شورش میرزایی قهرمان شنای ناشنوا در سطح کشوری) دارد، و قهرمانان شنای دیگری چون پرهام پروری و مبین امبین بیگی را در سطح کشور مطرح کرده است، استخری برای فعالیت ورزشکاران این عرصه نداشته باشد؟ بماند که سایر ورزشکاران این رشته و  خیل انبوهی از جمعیت این شهر، زن و مرد، خردسال و بزرگسال ورزش شنا را به عنوان تفریحی سالم برای خود برگزیده بودند حال از این فعالیت سالم که تاثیرات سالم جسمی و روانی آن بر کسی پوشیده نیست، محروم اند؛ و بماند که افرادی که در این راستا مشغول به کار بودند اکنون بیکار شده اند…

آیا شنا که توصیه ی پزشکان است و توصیه اهل علم و متخصصین سلامت، حق مردم این شهر نیست؟ آیا استخر شنای این شهر هم باید به سرنوشت تنها سینمای شهر دچار شود؟! آیا خطر این وجود دارد که هنر و ورزش هر دو مورد بی توجهی و نا ملایمتی مسئولان قرار گیرد؟ آقای فرماندار، برادر من با تلاش چند ساله ی خود توانست عضو تیم ملی شنای ناشنوایان شود و چند بار موفق به دریافت مقام های اول و دوم کشوری در این رشته شد. ایشان در همان استخر هم با نظافت استخر و ناجی غریق بودن، امرار معاش می کرد، و اکنون، هم از فعالیت ورزشی اش عقب مانده هم از تنها راه کسب درآمدش! اینجاست که به من حق بدهید، قلم انتقاد بردارم و نه با احساسات نسنجیده ی خصومت ورزانه، که صرفا و صرفا برای اعلام انتقادی سازنده و اعتراضی به جا، این نامه را خطاب به شما بنویسم. چون متاسفانه در جامعه ی ما، با وجود تمام شعارهایی که همه، چه جماعت مردم، چه مسئولین و چه جامعه ی روشنفکر و خردمند، سر می دهند، همیشه با این تناقض رفتاری روبرو هستیم که اگرچه همه دم از ضرورت وجود انتقاد می زنیم، اما همین اکثریت، عملا از آن فراری و گریزانیم و موضعگیرانه برخورد می کنیم. لطفا این اقدام مرا از این منظر و نه هیچ چیز غیر آن ببینید. انتقاد من از سر دوستی است و نگرانی برای شهری که تنها سینمایش را از دست داد و ماه هاست که تنها استخر شنایش هم تعطیل شده. من از چرایی و چگونگی این ماجرا نمی پرسم و بحث در این مورد، چه بسا به کش دار تر شدن ماجرا بیانجامد. تنها درخواست اینجانب و بسیاری دیگر، اقدام عملی در این زمینه می باشد. آیا اگر شما که در مسند قدرت هستید نتوانید پیگیر این قضیه باشید، از یک شهروند مدنی خارج از محدوده ی اعمال قدرت قانونی، باید پیگیر شد؟

جناب فرماندار، شاید پاسخ شما، دربرگیرنده ی طوماری از فرآیندهای وقت گیر و بوروکراسی تدوین شده ی اداری باشد که به ظاهر پرونده ای است روی یک میز در انتظار ورق زدن مسئولین. اما نه این پاسخ و نه هیچ پاسخی مشابه این، توجیه کننده ی ۸ ماه تعطیل شدن تنها و تنها استخر قابل استفاده ی سقز نیست. ۸ ماهی که حتی یک آجر، جهت تعمیر جا به جا نشده است؟ و تا جایی که معلوم است هیچ خبری هم حاکی از چنین اقدامی نیست… و شما بهتر از هر کسی می دانید، چنین اموراتی نه با نامه نگاری ها و برگزاری جلسات و وعده وعید های امروز و فردایی که فقط با اقدامات عملی و پیگیری های قاطعانه مسئولینی چون شما، به نتیجه سودبخش می انجامد. بنابراین از شما خواهشمندم به جای هر پاسخ و توجیه- که البته در جای خود محترم است و فروتنانه شنوای آن هستم- هرچه زودتر اقدام عملی فرمائید. اگر مردم این شهر، در پیگیری امورات شهر خود آنقدر تنبل هستند که حاضرند بکوبند بروند نیاز خود به ورزش شنا را در شهر همسایه بوکان، برآورده کنند، دلیل نمی شود تا شما و هر مسئول مربوطه ی دیگر، اقدام عملی جهت تعمیر تنها استخر این شهر را به تعویق و تاخیر بیاندازد. آقای ورمقانی این نامه را با این باور که با مسئولی فهیم و عالم و اهل عمل طرف هستم می نویسم. اگرنه، مگر ممکن است جز این باشد و به نوشتن این نامه و انتشار آن بپردازم؟ پس لطفا با دید خوشبین و دوستانه به انتقاد و درخواست اینجانب نگاه کنید و با اقدام خود، تحسین همه ی منتظران چشم به درب استخر را که انتظار بازگشایی آن را می کشند، برای خود برانگیزید. البته که هر اقدام شما و سایر مسئولین در جهت آبادانی و توسعه و پیشرفت شهر، تحسین برانگیز است. امید بسیار زیادی دارم به نتیجه بخش بودن این صحبت علنی که با شما داشتم.

باشد که پیگیری قاطعانه ی شما، الگوی سایر مسئولین شود.

با سپاس

   حمیده میرزایی

۱۴/فروردین/۹۵

کد خبر: 18670


۱۰ دیدگاه

  • دانشجوی آزاد
    دانشجوی آزاد: ۱-۱۷-۱۳۹۵ . ۱۲:۲۳ ب.ظ :

    بگذارید واسه شعارهای انتخاباتی دور بعد!!!!

    عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

    • دلتنگ وطن
      دلتنگ وطن: ۱-۱۷-۱۳۹۵ . ۸:۳۵ ب.ظ :

      خانم میرزایی عزیز
      از این خبر بسیار ناراحت شدم و از این که نمی توانم کمک بکنم بسیار غمگین هستم…
      اما قلم شما خواهر گرامیم را تحسین می کنم کاش من هم مثل شما جرات ماندن و مبارزه کردن برای حقوق اولیه شهروندی داشتم…
      آما من نتوانستم تحمل کنم و از وطنم خارج شدم .
      شاید اگر امثال شما را بیشتر میدیدم به واقع تصمیم دیگری می گرفتم… من از بی تفاوتی جامعه خسته شده بودم… کاربرد مسولین هم فقط زدن لبخند برای جامعه است(برخی هم نه). غافل از اینکه روزی جایی لحظه ای باید در پیشگاه حق پاسخ بی لیاقتی ها و قبول مناسب مدیریتی که بسیار دشوار می باشد را بدهند. این گونه از مسولین حتی اگر ادم خوبی باشند اما خود را به خواب ندیدن زده اند اما بدانند که باید حساب پس بدهند…به چه کسی و کی هم بماند…
      با اینکه مشکلات اجتماعی همه جا هست و اینجا هم مردم بی تفاوت زیاد هست اما حکومت قانون هست و مسولین در هر سطحی در صورت اشتباه به واقع به زیر کشید می شوند وای به روزی که یک مسول شاکی مردمی داشته باشد اگر به دادگاه نرسد یقینا روزنامه ها و جراید ول کن ماجرا نیستند تا کار به حل موضوع و عذر خواهی و استعفا کشیده شود.

      براتون آرزوی روزهای خوش وسلامتی خواهم کرد.

      ارادتمند
      یک دانشجو در آمریکا

      عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

    • لادن
      لادن: ۱-۱۸-۱۳۹۵ . ۱:۰۱ ق.ظ :

      بعضی وقتها مشکل از مسئولان نیست. یعنی چی شد این همه استخر خوب در جهان همه دولتی اند؟ جایی که استخر خوب دارد، خصوصی و دولتی اش را در د و سقز که استخر خوب ندارد، دولتی و خصوصی اش خوب نیست. تنها عنصر مشترک این قضیه مردم هستند همون آقای مسئول. در واقع باید نک پیکان انتقادات رو به خودمون برگردونم و هی مسئولین مسئولین نکنیم.
      اگر اصفهان و یزد این مشکلات رو ندارد به خاطر اینه که دو مدیر دلسوز دارن و اون مدیران هم از دامن همین مردم دلسوز و مدبر شدن. اگر روی سخن شما با تبعیض و اقلیت بودن شهر است که اون هم بی دلیل با مردم نیست. شاید همون آقایانی که دنبال خودمختاری بودن کار رو برای امروز ما خراب کردن و برای همیشه کردستان رو به این وضعیتی که الان داره کشوندن.

      عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

      • ح. میرزایی
        ح. میرزایی: ۱-۲۰-۱۳۹۵ . ۱:۲۸ ب.ظ :

        بله ممکن است بسیاری نهاد ها یا سازمان ها خصوصی باشند و ربط چندانی به دولت نداشته باشند اما دولت ناظر و حاضر بر امور آنهاست. من اگر با مدیر یا مدیران استخر صحبت می کردم ممکن بود با یک پاسخ سلیقه ای طرف شوم… طرف می تواند بگوید: اختیار مال خود را دارم. برای همین من یک مسئول دولتی را مخاطب قرار دادم که اساسا باید با مدیریت صحیح شهری، از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کند. اگر بناست کسی ملک شخصی اش را که کارکردی و استفاده ای اجتماعی دارد ببندد پس قبلا باید دولت جای دیگری برای جایگزینی آماده کرده باشد. تا حقوق شهروندی به خاطر سلایق و ماجراهای شخصی پایمال نشود!

        عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

      • پرهام پروری
        پرهام پروری: ۱-۱۸-۱۳۹۵ . ۱۰:۲۵ ب.ظ :

        با عرض سلام خدمت همشهریان و مسولین محترم.در تایید این سخنان به جا و این نقد واقع بینانه،بیطرف و بی پروا،تصمیم گرفتم پس از چند سال بالاخره سکوت خود را بشکنم و از شرایط نابهنجار و نامناسب این سالهای شنای سقز لب به سخن بگشایم.با توجه به اینکه بنده قریب به ده سال واز دوران کودکی و همزمان با حضور مرحوم خاکی در اداره ی استخر کاوه در این ورزش فعالیت داشته ام و از نزدیک از اوضاع و شرایط هیئت شنا کم و بیش با خبر بوده ام،این اجازه را به بنده بدهید که گلایه ای از جانب شناگران و اعضای هیئت شنا از اکثر مسئولین مرتبط با این ورزش و اداره ورزش و جوانان نه تنها سقز بلکه استان کردستان داشته باشم.تا جایی که در خاطر دارم از همان ابتدا رشته ی ورزشی شنا برای فعالیت به صورت حرفه ای شرایط چندان مناسبی نداشت و گاه تمرین های این هیئت تا یکسان به تعطیلی کامل می انجامید و به طور خلاصه در اکثر دوره هایی که استخر اجاره داده شده بود این ورزش کم و بیش مورد کم لطفی مسئولین وقت قرار گرفته بود به گونه ای که اکثر علاقه مندان، فعالان و ورزشکاران این رشته کم نظیر ورزشی پس از مدتی سرخورده شده و بی انگیزگی حاکم ،موجب پراکنده شدن این علاقه مندان شده و عملا نتیجه ی شاید ماه ها و سالها زحمات خود و مربیان به ناچار بی سر انجامی بود.در سالهای اخیر نیز این بی برنامگی و عدم مسئولیت پذیری متاسفانه نتایجی که باب میل همه بود را به دست نداد.البته قضاوت کردن یکطرفه قطعا ناعادلانه است و چه بسا بسیاری از خود ما یعنی شناگران و والدین در پیگیری نکردن این مشکلات مقصر باشیم.عدم وجود هماهنگی بین مسئولین سقز با یکدیگر،عدم وجود هماهنگی مسئولین سقز با مسئولین استان جهت هماهنگی مسابقات،کمبود امکانات،کمبود مربی و افراد متخصص(به طوری که گاهی مجبور میشدیم یکی از خود ما شناگران مسئولیت بقیه را در امر تمرین دهی بر عهده بگیریم و چه بسا روزهایی که خود من در اثر بی توجهی مسئولین این مسئولیت را به ناچار بر عهده گرفته ام در حالی که تخصصی جز تجربه شنای حرفه ایم نداشته ام که احتمالا باید اعتراف کنم برای امر تمرین دهی کافی هم نبوده است )،عدم وجود بهداشت مناسب آب،نا مناسب و بالا بودن دمای آب جهت تمرین شناگران،عدم غربالگری مناسب شناگران و هدر رفتن انرژی مربی دلسوزمان استاد ناصح حسین نژاد (که تا جایی که توانسته اند پشتیبان ما بوده اند)،عدم برگزاری مسابقات تمرینی جهت بالا رفتن سطح آمادگی شناگران،عدم هماهنگ کردن خوابگاه جهت یک خواب مناسب قبل از مسابقات انتخابی،عدم هماهنگ وسیله نقلیه مناسب و استفاده از امکانات والدین جهت رفتن به مسابقات و غیره و غیره موجب شد افرادی با استعداد و با با پشتکار چون شورش میرزایی با مشکلات فراوان شخصی،مهران قاسمی،مبین امین بیگی،ماهان محمودی،سینا قدیمی و در نهایت بنده حقیر که همگی ورزش شنا را با وجود مشکلات شخصی فراتر از یک ورزش میدیدیم و به نوعی برایمان یک سبک زندگی بود،آهسته و دردناک به کناری بگذاریم و اکنون این تعطیلی طولانی مدت تاثیر روحی روانی و اقتصادی زیادی بر همه ی کسانی که به این سبک زندگی و ورزش و کار و تلاش خو گرفته بودند وارد کرده است.به طوری که هم اکنون همه پرانده شده و به شخصه در شهر ارومیه و با پشتیبانی ناچیز دانشگاه به این ورزش عاشقانه ادامه میدهم.مسئولیت دست اندر کاران این ماجرا ها و حاشیه ها( که در حقیقت همه اینها برای یک ورزش کار حاشیه است)،مسئولیت در قبال زندگی تمام افراد تحت تاثیر در این عرصه است.پس از این همه آیه یاس خواندن از تمامی کسانی هم که بی چشم داشت و مسئولین پشتیبان ما بودند واز همه شناگران که قلب تپنده ی این شهر بودند نهایت سپاس را دارم.وجود و فعالیت تیم شنای سقز بسیار فراتر از یک ورزش بود و با افتخار میتوانم بگویم بیشتر اعضای این تیم افرادی نخبه در نوع خود بودند و اکثر شناگران کم سن و سال تر در مدارس تیزهوشان و نمونه مشغول به تحصیل بودند و از نظر اخلاقی سالم ترین ورزشکاران شهر در این تیم حضور داشتند.در نهایت از تمامی کسانی که میتوانند در این زمینه سهمی در کمک به تمام شهروندان شهر ۳۵۰۰ ساله سقز(جای تامل دارد) داشته باشند عاجزانه تقاضا دارم از این لطف دریغ نورند.و از مسئولین محترم خبر رسانی شارنیوز تقاضامندم با انعکاس این سخنان نقشی مهم در این زمینه ایفا کنند. با تشکر
        پرهام پروری

        عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

        • همشهري
          همشهري: ۱-۱۹-۱۳۹۵ . ۹:۲۱ ب.ظ :

          با سلام
          بنده در زمستان پیشنهاد تعمیرات و نوسازی قسمت های برق و مکانیک و تصفیه خانه رو با سرمایه و همچنین تجربه در مقیاس بزرگتر رو پیشنهاد دادم تا استخر سقز دوباره سرپا شود و بعد راه اندازی نیز تعمیرات و آرایه خدمات نیز بر عهده گروه کاری بنده باشد ولی مثل اینکه یه گوش و در کردن و یکی رو دروازه کلا بیخال شدن بنده نیز بیخیال شدم

          عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

          • یاسین فتحی
            یاسین فتحی: ۱-۱۹-۱۳۹۵ . ۱۰:۱۷ ب.ظ :

            با عرض سلام وادب خدمت تمام همشهریان عزیزم:
            من نیز واقعاً از محرومیت شهر ودیارم عاجزانه نارحتم واز مسؤ لین عزیز شهر نیز واقعآ گلایه دارم بر سر موضوعاتی که واقعاً بر فرهنگ ما تاثیر دارد برای مثال در زمانی که سینما در شهر سقز وجود داشته ودر حالی که دلیل معلومی برای این کار وجود ندارد که واقعاً چرا تخریب شده است؟ و حال نیز استخر ما که جای ورزش جوانان وحتی افراد مریضی که با آب درمانی می شد که مشکل آن ها حل می شد حال باید به شهر های اطراف برای یک شنای ساده بروند.
            بنده نیز عاجزانه از مسؤ لین محترم وبه خصوص نماینده ی عزیز آقای محسن بیگلری درخواست دارم که نسبت به شهر خودشان بی تفاوت نباشند نگزارند که موضوع استخر نیز به عاقبت سینما گرفتار شود ..
            ودر اینجا نیز جا دارد که موضوع تاءتر را نیز مترح کنم که واقعاً سالن کوچکی برای تماشاگران وجود دارد که در نمایش های پر طرفدار بسیاری از علاقه مندان باید بی ثمر به منازل خود برگردند.
            عزیزان مسؤل توجه داشته باشید: که مساءل ورزشی وبه خصوص هنری به فرهنگ ما وتعیین کننده ی آینده ی جوانان ما تاءثیر دارد
            {یاسین فتحی۱۴ ساله دانش آموزخواستار اصلاح موارد با اهمیت}

            عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

            • ح. میرزایی
              ح. میرزایی: ۱-۲۰-۱۳۹۵ . ۱:۳۴ ب.ظ :

              سپاس از شما… من تصمیم دارم این قضیه را همچنان پیگیری کنم… شما هم حق خود را فراموش نکنید و بطلبید.

              عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

              • آزاد
                آزاد: ۱-۲۱-۱۳۹۵ . ۳:۳۰ ب.ظ :

                سلام و سپاس
                بنظر من تنها مشکل از جانب دولت و مسئولین نیست.
                چه می شود که یک همشهری سقزی بیاید استخری بپا کند ؟
                مگر استخری که در بوکان احداث شده کار مسئولین است؟
                بیاد دارم تا چند سال پیش از بوکان و حتی دیواندره برای استخر به سقز عزیمت میکردند اما حالا چی؟
                با شناختی که از سقز دارم، کسی از همشهری ها پیدا نمی شود که دلسوز مردم باشد، هرکس پولی دستش را میگیرد یک ماشین گران قیمت (ترجیحا SUV) میخرد و میادین قدس و هه لو را ویراژ میدهد.
                مفهوم سرمایه گزاری توسط همشهریان گرامی خیلی وقته گم شده.

                عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]