شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۲۶/۰۶/۱۳۹۸
پنج شنبه، ۶ام خرداد ۱۳۹۵
۶:۳۳ ب.ظ
گزارشی از سخنرانی دکتر قطب الدین صادقی در سقز

چگونه اسطوره های”مار” و “ضحاک” به نماد های اهریمنی تحریف شدند؟

چهارشنبه ۵ خرداد دکتر قطب الدین صادقی استاد برجسته تئاتر ایران در سالن ارشاد سقز، پیرامون “اسطوره مار و ضحاک” و “حکومت مادها” به سخنرانی پرداخت. به گزارش شارنیوز این نشست که با همت انجمن په یڤ و انجمن جامعه شناسی برگزار شد با استقبال خوب همشهریان همراه بود و علی رغم اینکه قرار بود این photo_2016-05-26_19-30-47سخنرانی در یکی از کلاس های خانه فرهنگ برگزار شود اما به دلیل تعداد زیاد حاضران به سالن آمفی تئاتر منتقل شد.

دکتر قطب الدین صادقی در آغاز محور های این سخنرانی را به این شکل دسته بندی کرد:

۱- اسطوره مار چیست و چه مفهومی دارد

۲- باید بتوان تفاوت بین اسطوره و افسانه را تشخیص داد

۳- درک تاریخ

دکتر صادقی به تعابیر مختلفی که از”ضحاک” شده است اشاره نمود و گفت: بنا به متون زرتشتی ضحاک یک دشمن خارجی است که کشتن او نمایانگر رفتن خشکسالی و آغاز بهار است. در برخی پژوهش‌های جدید نیز ضحاک را به عنوان یک پادشاه معرفی کرده‌اند که همچون یک پادشاهی مقام خدایی دارد. وی افزود: دشمن خارجی نماد گناه و رذیلتهای اخلاقی و چیزی است که با از بین بردن آن آبادانی و فراوانی به وجود می آید. وی همچنین به تعریف اژدها از دیدگاه یونگ پرداخت و گفت: اژدها ناخوداگاه تاریک ذهن است و برای پاکسازی آدم از گناه، کشتن آن ضرورت دارد.

قطب الدین صادقی در این بخش از سخنانش به فرضیه ی خود اینگونه اشاره کرد: من معتقدم دگردیسی و تحریف در اسطوره ضحاک روی داده است.

در ادامه قطب الدین صادقی به تفاوت بین “اسطوره” و “افسانه ” پرداخت و گفت: اسطوره گزارشی است که به بعد زمان نیاز ندارد و بی زمانی و بی مکانی از خصوصیات اسطوره است و اصولا اسطوره به شخصیتی می گویند که به ماوراء الطبیعه وصل باشد، اسطوره از مبارزه جدا نیست و اسطوره ها معناهایی در تاریخ دارند حال آنکه افسانه فاقد این خصوصیات است و بیشتر شبیه به قصه می ماند”.

این مدرس دانشگاه  با استناد به مطالب دیاکنوف در تاریخ ماد گفت: یاکونوف در کتاب خود بیان کرده که هیچ قومی در طول تاریخ بشریت، مانند مادها برای آزادی خود قیام نکرده است. حال مگر می‌شود این قوم با این عظمت فکری نقشی تاریخی در ساختن اساطیر نداشته باشند؟

به گفته ی صادقی آشوریها سرپل ذهاب و دشت گادر(نزدیک اشنویه و نقده) را همانند سیلوهای گندم خودشان می پنداشتند و بارها بابت تهیه آزوقه به این مناطق یورش برده اند و به شکل وحشتناکی مرتکب جنایت شده اند.

وی همچنین به فراوانی آثار باستانی در گادر اشاره کرد و گفت: بیست تپه باستانی همانند زیویه در آن منطقه وجود دارد و بزرگترین نماد کشاورزی هم در جامی که در گادر پیدا شده است نشان از فراوانی و همچنین کار کشاورزی مادها دارد.

در این بخش قطب الدین صادقی به صحبت در مورد مادها پرداخت.وی گفت: مادها دینشان مهری بوده است و بزرگترین حمله ی آنها هم بر می گردد به، حمله به آشوریها، اصولا اتحاد مادها بر علیه آشوریها بود تا از تجاوز و حملات پی در پی آنها نجات یابند.

صادقی به کتیبه ای که در آن شعری با این مضمون ” این حمله مادها تاوان حملات ماست که زنان و دختران و فرزندانشان را به اسارت بردیم و اموالشان را غارت کردیم حال این نتیجه ی اعمال ما می باشد” درج شده اشاره کرد و آن را شاهدی بر حمله ی مادها به آشوریها ندانست.

وی گفت: مادها به اتحاد روی زمین معتقد بوده اند و آئین مهری، زمینی بوده است حتی “دیاکو” خودش را دارای مشروعیت زمینی می داند. دکتر صادقی برای این بخش از سخنانش به تحقیقات مهرداد بهار پسر ملک الشعرا اشاره کرد و گفت: معماری زورخانه و ادوات آن که نشان از مردانگی است بر گرفته از همان فرهنگ مهری است او به دوره هخامنشیان هم پرداخت و گفت: نوه ی اژیدهاک(کوروش) از درگیری داخلی مادها استفاده کرد و پس از سه سال جنگ و خونریزی هگمتانه را گرفت. به عقیده ی صادقی تحریف تاریخی ضحاک از زمان داریوش اول شروع شد. وی معتقد است مادها پس از حمله کوروش و در دست گرفتن قدرت توسط او و تاسیس سلسله هخامنشیان، به خاطر نوع حکومت داری کوروش که توام بوده با ظلم و زور، دل پری از هخامنشیان داشتند، بر همین مبنا هنگام حمله اسکندر آتروپاتن حاکم ماد کوچک(کردستان کنونی)را به دلیل خیانت به هخامنشیان نکشتند و علت خیانت او هم برمیگردد به کینه ای که از هخامنشیان داشته اند.

وی گفت: فره ایزدی در زمان کوروش وارد فرهنگ هخامنشیان شد که این فره ایزدی در بابل بخشی از فرهنگ مردم بوده است و پادشاهان هخامنشی به هیچ وجه به جز مجموعآ ۷نفر کسی صورت آنان را نمی دید چون مقام خدایی برای خودشان قائل بوده اند و دین کوروش دین بین النهرینی است و حتی در منشور او ۱۲ بار از مردوخ(از خدایان بابل) بابت اعطای قدرت به او وپسرش(کمبوجیه) تشکر کرده است.

به عقیده ی این مدرس دانشگاه دیکتاتوری سلطنتی از زمان کوروش آغاز شده است و حتی لباس پادشاهان هخامنشی با خدایان بین النهرین مشابه است. صادقی نمادهای آیین مهری را مار و شیر دانست و گفت:کشتن شیر نزد هخامنشیان مرسوم بوده و آنها مار و شیر را پلید می دانستند.”مادها بر روی قبر مردگانشان از شیر سنگی استفاده می کردند”

در ادامه این استاد دانشگاه یکی از عیوب ایرانیها را نابودی آثار به جای مانده از سلسه و حکومتهای پیش از خود می داند.

وی شکست مادها از هخامنشیان را شکست مادر سالاری به پدر سالاری تعبیر می کند و اذعان کرد: زن در فرهنگ مادها نماد هستی و فراوانی و بخشش است و حتی در تحقیقاتی هم که به عمل آمده پس از شکست مادها(شکست مادر سالاری) خدایان واحد ظهور پیدا می کنند و خدایان مرد هستند. وی همچنین تاکیید کرد: اژدها کشی یا مار کشی دقیقا یعنی تثبیت حکومت پدر سالاری!

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کانی(چشمه)، درخت، ماه و مار نماد آئین مهری هستند و الان هم اگر بیشتر بیتها و اشعار و داستانهای فولکلور را خوانده یا شنیده باشید حتما یکی از این عناصر در آن به کار برده شده است چراکه فرهنگ مادها فرهنگی زمینی بوده است و بزرگترین نماد آئین مهری هم مار بوده که نماد خرد و عقل و زندگی و باروری است و چون بزرگترین سیاست هخامنشیان دشمنی با مادها بوده این نماد آئین مهری را با تحریف تاریخ، به اهریمن تبدیل کرده اند ولی هنوزهم پس از قرنها نشانه های فرهنگ مهری در بین ما وجود دارد و در شاهنامه(جنگ رستم و اسفندیار)جنگ بین زردشتی و مهری است و سیمرغ هم نمادی از آئین مهری می باشد.

دکتر قطب الدین صادقی چند دلیل را برای اثبات این تحریف تاریخی به شمار آورد: هفت مرحله در فرهنگ مهری وجود دارد که مقدس است همانند هفت خان رستم. در آئین مهری شیر مقدس است و اگر به مناطقی از زاگرس رفته باشید هنوز آثاری از شیرهای سنگی روی قبرها وجود دارد که نشان از تقدس شیر دارد- یکی از بزرگترین مستندات این دگردیسی تاریخی مجسمه ضحاک است که اکنون در لوور فرانسه موجود است. ضحاک دو مار را به دست گرفته و بر زمین ایستاده است “در تحریف هخامنشیان مارها بر دوش قرار دارند در حالیکه مارها بر دست ضحاک نشان از مقدس بودن و نگهبانی گنجهای زمینی(کشاورزی) دارند”- در کردستان ترکیه و شهرهای باتمان،وان و آمد و دیگر شهرها هنوز از نماد “شامار” بر سردر مغازه ها و خانه ها وکوچه وجود دارد- در اورامانات برای مدیریت مناطقشان انتخابات انجمن برگزار می کنند و در این انتخابات “پەوەر یا پیر” را انتخاب می کنند که دقیقا برگرفته از فرهنگ مهری است- هنوزبسیاری از شهرها و مکانهایی وجود دارد که اسامیشان نشان دهنده ی فرهنگ مهری است مکانهایی چون:آرمرده در بانه، مار ایوان(مریوان)،مارگیان، مارانکار، کانی ماران، سومار، تپه ماران، کانی طومار و مارکو و… که نشان از مقدس بودن مار دارد.

دکتر صادقی در پایان به فرهنگ مقدس بودن مار در ملتهای دیگری همچون هندی، مصری و آفریقایی اشاره کرد و گفت در این فرهنگها نیز مار نماد زایش است و اگر زنی فرزند نداشته باشد از نماد مار برای فرزنددار شدن استفاده می کند. در هند زن باید مار کبری بگیرد و در آفریقا زیر تخت خواب زن از ماری چوبی شکل استفاده می کنند. این نشست در پایان با پرسش و پاسخ چند دقیقه ای به کار خود پایان داد

 کد خبر: 19240