شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۳۱/۰۶/۱۳۹۹
یکشنبه، 15th مارس 2009
11:26 ق.ظ

در انتظار مامه نه وروز

سال گذشته در آستانه نوروز جمعی از علاقمندان به فرهنگ با همراهی گروه تئاتر خه لکینه، سعی در زنده کردن یکی از شخصیت های تاریخی منطقه به نام مامه نه روز کردند. در همان زمان هم برخی وجود مامه نه روز را به دلیل نبود اسناد تاریخی مستدل زیر سوال بردند اما همان گروه سال گذشته در تلاش هستند امسال نیز همین مراسم را در مهدهای کودک برگزار کنند.این گروه طی مطلبی به شارنیوز سعی در تبیین دلایل برگزاری مراسم مامه نه روز کرده اند که متن کامل آن که به قلم سروه صائب می باشد، به شرح زیر است: سال گذشته در روز 26 اسفند ماه بود كه مامه نه روز (عمو نوروز ) به مناسبت فرا رسيدن سال نو پس از سالها دوري كه به دست فراموشي هم سپرده شده بود به سقز آمد و با 020كادوهايي كه با خود در خورجين اش آورده بود ساعات و لحظاتي پر از شادي را براي بچه هاي مهد كودك گلهاي زندگي به ارمغان آورد. اين برنامه يعني آمدن مامه نه وروز( عمو نوروز ) كه پيام آور آماده شدن براي شروعي تازه و بازگرداندن هويت و فرهنگ رو به زوال رفته ي ما بود ايده ي آموزشگاه نقاشي باران بود كه پس از مطرح شدن آن گروه تئاتر خه لكينه و گروه تئاتر عروسكي آناهيتا براي همكاري اعلام آمادگي كردند و پيمان مهري كه سرپرست و كارگردان گروه تئاتر خه لكينه بود نقش مامه نه وروز ( عمو نوروز ) را اجرا كرد و مهد كودك گلهاي زندگي هم در صبحي آفتابي همراه با وزش نسيمي خنك كه نويد بهار را مي داد پذيراي مامه نه وروز و ميهمانان قبل از نوروز شد تا هم آداب و رسوم فراموش شده را در ذهن كودكان تداعي كند و هم زمينه سازي درست و صحيح را براي كودكان در برابر هجوم فرهنگ هاي ديگراني كه مي خواهند ما را به صورت مصرف گراي فرهنگ خود در بياورند ، به وجود بياورد . پس از اين حركت فرهنگي ما اميدوار شديم چرا كه تصور مي كرديم به اهميت هويت اجتماعي خود پي برده و مي خواهند كارهايي بنيادي انجام داده و به اين تفكر رسيده اند كه « كودكان امروز آينده سازان فردا هستند » و مي خواهند حركتهايي اساسي را در جهت حفظ هويت و اعتلاي فرهنگي خود بردارند ولي دريغ از يك نيمچه حركت ديگري از اين نوع . و اما چرا حفظ هويت و اعتلاي آن را به ميان آوردم :‌ « از همان روزي كه پست استراكچراليسم مضامين انساني را پاره پاره و مركز زدايي شده تلقي كرد ، مفهوم متعارف هويت هم دستخوش دگرگوني هاي گوناگون شد . انسان امروز در اجتماعي زندگي مي كند كه بيش از هر زمان ديگر ذهني است . پيش تر ، در جوامع كوچك تر ، فضا و امكان ظهور و رشد ذهنيت محدودتر بود اما امروز در جهان پست مدرن و « كاپيتاليسم نظم ناپذير » ذهنيت ، بر هر امر ديگر مقدم شمرده مي شد . امروز كار به جايي رسيده است كه برشمردن عوامل تأثيرگذار بر ذهنيت و هويت انسان ناممكن شده است . هويت بسياري از انسانها زير تأثير كالاهايي است كه مصرف مي كنند و با هر لباسي كه مي پوشند و هر چيزيي كه مي خرند و به خانه مي برند هويتي تازه پيدا مي كنند . ايماژهايي كه مي بينند ، مطالبي كه مي خوانند ، چگونگي انديشيدن به جنسيت خود و موضع و ديدگاهشان نسبت به اجتماع و آرمان و آرزوها و دگرگوني هايي كه به آن اعتقاد دارند يا ندارند ، همه در شكل گيري هويت نقش دارند . به همين سبب ها هم هست كه امروز هيچ كس از هويت واقعي خود آگاهي ندارد ، دست و پاي همه در پوست گردوي دو سودايي پست مدرن گير كرده است ، همه در چارچوب ها و حد ومرز هويت خود و ديگران به ديده ترديد مي نگرند و مسأله هويت هميشه با ابهام  و ايهام توأم بوده است . اين واقعيت ها برخي از انديشمندان را به اين فكر انداخته است كه مبادا امروز شكل و تعريفي تازه از هويت سربرآورده باشد . مفهومي كه امروز پست مدرنيسم از هويت ارائه مي كند با تعاريف شكسته بسته و ميثاق هاي گذشته همخوان نيست و امروز به مقوله « هويت فردي » تنها به آن مفهومي كه ماركس آن را « مجموعه روابط اجتماعي » مي ناميد مي توان اشاره كرد . تازه آن هم به شرطي كه تاريخمندي آن را جنبه ي اساسي و بنيادين هستي بدانيم . ناگفته پيداست كه همه در راستاي به كرسي نشاندن اين انديشه است كه امروز هويت اصلي و اساسي ، چيزيي بيش از يك توهم نيست و تازه همين اندازه هم به شناخت و احاطه ي آگاهي ذهني هر كس از فضا و شرايط  حاضر موكول است و…. » 09حال با اين تعريف هويت كه از كتاب تبار شناسي پست مدرنيسم بخش روايت هويت ( علي اصغر قره باغي ) آوردم بايد بدانيم كه مي خواهند با ايماژها و فرهنگ خود نه تنها  سرزمين ، بلكه داخل خانه هاي ما را هم مورد هجوم قرار دهند و ذهنيت و هويت آشفته ي ما را ويران و هر چه بيشترآشوب زده كرده و با بحران هويت و مصرف گرايي بي حد و حصر فرهنگ و هويت ما را ويران و فرهنگ خود را از طريق تبليغات و رسانه ها جايگزين كنند و در اين بين هنرمندان ، نويسندگان ، روشنفكران و… كه با اين كارهاي كوچك و كوتاه نااميدانه تلا ش مي كنند تا با برانگيختن خودآگاهي هاي ملي و به دست دادن طرحي براي حفظ هويت ، شرايط حاكم شده را گوشزد كرده و با تلنگرهايي اين چنين آن را حفظ و از رو به زوال رفتن آن جلوگيري كنند . اما صد افسوس كه ما به خواب غفلت فرو رفته ايم و اين را نمي دانيم كه به قول محمود درويش « بعد از آخرين مرزها به كجا مي توان رفت و پرنده بعد از آخرين آسمان به كجا پرواز مي تواند كرد .» و….. سروه صائب 24/12/87 منبع : تبارشناسي پست مدرنيسم ( علي اصغر قره باغي )کد خبر: 2755




    مطالب مرتبط:


۴ دیدگاه

  • نوروز
    نوروز: 3-15-2009 . 4:51 ب.ظ :

    با سلام و خسته نباشيد
    به اميد تبليغ بيشتر و رواج بيشتر مامه نوروز در ميان كودكانمان واهميت دادن به فرهنگ و سنت خود در جامعه
    مقاله هم بسيار عالي بود

    پاسخ دهید

    • ناصر
      ناصر: 3-15-2009 . 8:19 ب.ظ :

      با سلام و خسته نباشيد
      نويسنده مقاله مامه نه وروز سروه خانم صائب انگار كه همكاري سايت آرتا كوردو را به خاطر اينكه خودشان هم عضو آن هستند فراموش كرده اند در حالي كه سايت آرتا كوردو هم همچون گروه خه لكينه و آناهيتا همكاري نموده اند فقط ايده ي مامه نه وروز كار آموزشگاه نقاشي باران بود
      شاد و موفق باشيد .

      پاسخ دهید

      • پیمان مهری
        پیمان مهری: 3-16-2009 . 4:02 ب.ظ :

        با تشکر از خانم صایب و تمامی عزیزانی که به فکر زنده موندن پیشینه تاریخی این ملتند وبا تشکر از سایت ارتاکورد و نقاشی باران و مهد کودک گلهای زندگی و گروه عروسکی اناهیتا و تمام کودکان مهدکودک . سال تازه مبارک از طرف مامه نوروز خسته نباشید به شارنیوز

        پاسخ دهید

        • کورد
          کورد: 4-15-2009 . 9:29 ب.ظ :

          نه وروز ته نها هی کورده و نه که سی تر.هیوادارم هه موو خه لک ئه وه بزانن،که جیژنی نه ته وایه تی ئیمه یان دزیوه.

          پاسخ دهید