شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۰۶/۰۸/۱۳۹۹
چهارشنبه، 13th می 2009
9:01 ق.ظ

نامه دختر 11 ساله سقزی به رهبر

در جریان سفر سران نظام به گوشه و کنار ایران همواره نامه هایی از کودکان خردسال مدتی نظرها را به خود معطوف کرده است و تقریبا تبدیل به کلیشه ای شده که همواره تکرار می شود. اما نامه این دختر 11 ساله سقزی که در زیر می خوانید از چند جهت متفاوت است.اولا این نامه به قصد انتشار نوشته نشده و شارنیوز مطمئن شده نگارنده آن بدون مشورت یا اذن خانواده اش اقدام به نوشتن آن کرده است.ثانیا می تواند گزارشی از زندگی پر اضطراب یک دختر کلاس پنجم ابتدایی در حاشیه شهر و رویاهای کوچش باشد ثالثا با زبان کودکانه پاره ای ازمطالبات اساسی سقزی ها در آن مطرح شده که برای کسانی که امور منطقه را رصد می کنند و قصد خدمت دارند می تواند مورد استفاده باشد اما نامه از این قرار است: سلام به رهبر انقلاب اسلامی جناب خامنه ای من … فرزند … کلاس پنجم ابتدایی در مدرسه … می خوانم می خواستم خدمت رهبر عزیزم عرض کنم که پدرم به علت بی namehپولی نمی تواند من را به مدرسه غیرانتفاعی بفرستد برای اینکه من درسهایم ضعیف است دوست دارم که به مدرسه نمونه بروم ولی نمی توانم چون پدرم در شهر بانه کار میکند و مادرم هم در سقز کار میکند. من این نامه را دور از چشم مادرم می نویسم چون او ناراحت می شود می گوید من کار میکنم ولی تو درس بخوان ما بعضی از شب ها تنها هستیم چون خانه قدیمی است می ترسیم. به پلیس ها بگویید که مواظب ما باشند و به صاحب خانه هم بگویید که اجاره ما را زیاد نکند چون ما می خواهیم خانه های مسکن مهر را از دست ندهیم چون ما همه طلاهایمان را فروختیم مادرم میگوید فرش خانه را هم می فروشیم تا از اجاره نشینی نجات پیدا کنیم من از شما می خواهم خواهش کنم که برای پدرم دعا کنید در راه بانه و سقز سلامت برگردد و من هم کلاس پنجم قبول بشوم. دیگر عرضی ندارم من را ببخشید خداحافظکد خبر: 3326


۶۰ دیدگاه

  • salar
    salar: 5-12-2009 . 11:10 ق.ظ :

    mn av kasam hamo roje ejhm ijhin jhiani amrom afroshm bo krini nani sbem

    پاسخ دهید

    • شهروند
      شهروند: 5-12-2009 . 2:46 ب.ظ :

      واقعا” نامه تاثیر گذاری بود.
      با این شرایط مسئولین شبها چطور میتونن بخوابند و بعضی ها هم دارن سو استفاده میکنن.

      پاسخ دهید

      • محمد
        محمد: 5-12-2009 . 4:13 ب.ظ :

        با اینکه خیلی خودم رو کنترل کردم اما بالاخره اشکم دراومد.
        پروردگارا! ما را نجات ده!

        پاسخ دهید

        • xoretaw
          xoretaw: 5-12-2009 . 11:01 ب.ظ :

          آی مردم و مسئولینی که مثل کبک سر خود را در برف فرو برده اید بد نیست آن مدرک تقلبی را که سالهاست درتاقچه گذاشته اید نگاهی بیندازید شاید سوادتان یادتان بیاید تا بتوانیددرد مردم را بخوانید و موقعی که دختر و پسرتان با ماشین های مدل بالا در سطح شهرها از فرط خوشی ویراژ میدن حواسشون باشه که این مردم بیچاره هم هستن لا اقل زیرشون نگیرند اگه نمیتونن به دادشون برسن

          پاسخ دهید

          • مظفر مرداني
            مظفر مرداني: 5-13-2009 . 1:41 ق.ظ :

            دختر عزيزم خسته نباشي واقعا نامه پر گله ات اشك هر انسان دوستي را در مياورد اما اشك در اوردن چه فاييده كاش بعنوان يك همشهري ميتوانستم كمكت كنم ام من شرمندام ناراحت نباش …..

            پاسخ دهید

            • حسین ب
              حسین ب: 5-13-2009 . 8:21 ق.ظ :

              آیا این نامه به دست رهبر می رسد و یا رسیده است؟
              — خدیا خودت صدای این دختران و کودکان مظلوم را بشنو خدایا … اینها چرا بجای بازی با اسباب بازیهایش باید به به فکر نامه و کار پدر و بدبختیهایش باشد خدایا .. اینم یک غزه سقزی…

              پاسخ دهید

              • شهاب
                شهاب: 5-13-2009 . 3:41 ب.ظ :

                جالبه بدونید طبق آخرین آمار :سقز از نظر سرانه درآمد در ایران آخرین شهرستان شد واقعا باید به مسولین تبریک بگیم
                این یعنی فاجعه یعنی فقر یعنی بدبختی همه مون خودمونو به بیخیالی زدیم!!!
                شهرهای اطرافمونو ببینید چه جوری دارن پیشرفت میکنن! حالا همه چیز برعکس شده !
                بوکان که چند سالیه شهر شده درصد بیکاری خیلی کمتری نسبت به سقز داره
                تو شهر بانه واسه همه کار پیدا میشه
                خدا کنه پدر این دختر عزیز یه کار پر درآمد تر پیدا کنه که بره غیرانتفاعی

                پاسخ دهید

                • شاهو
                  شاهو: 5-13-2009 . 3:42 ب.ظ :

                  در شهرسقز زيادن چنين بچه هاي كه با چنين مشكلاتي بزرگ مي شوند واينده انها نيز مثل والدينشان رو به بدبختي مي رود ودر همان اغاز كودكي با چنين مشكلا تي بزرگ مي شوند اي كاش مي شود سرمايه داران شهرمان كمكي به اين بچه ها مي كردند. با تشكر از شارنيوزnassr.2

                  پاسخ دهید

                  • ali
                    ali: 5-13-2009 . 4:43 ب.ظ :

                    من که………………واقعا چه بگویم

                    پاسخ دهید

                    • سیروان
                      سیروان: 5-13-2009 . 10:58 ب.ظ :

                      نامه ای که دختر نوشته بود نه تنها درد خود را گفته بلکه درد 60 تا 70 درصد هم سن و سالهای خودش است ای خدا چرا این بچه های بجای کارهایی که به سن خود مربوط است به فکر بدبختی والدینش است…..

                      پاسخ دهید

                      • سقزی بیچاره
                        سقزی بیچاره: 5-14-2009 . 8:05 ق.ظ :

                        غزه ی سقز.رهبر گرامی این ماییم .بسیاری از کودکان ما شبها با چشمان اشکبار سر بر بالین می نهدند.
                        ای وای برمسئولینی که خود را منجی و حامی مردم می دانند و غافل از حال چنین کودکانی فریاد اسلام و… سر می دهند.صدها نفر در آب دارند می سپارند جان
                        و حنجره هامان پر از فریادهای شنیده نشده.
                        اشک!چه کلمه ی آشنایی است خیلی با آن سر و کار دارم.شما چه طور رهبر گرامی

                        پاسخ دهید

                        • roya
                          roya: 5-14-2009 . 11:00 ق.ظ :

                          اين نامه مشكل و بدبختي هزاران شهروند كرد رو بيان ميكنه اما كاملا معلومه كه با همكاري پدر و مادر اين دختر نوشته شده!!
                          از صميم قلب آرزو ميكنم روزي شاهد اين باشيم كه جامعه اي دور از فقر و بدبختي رو ببينيم.

                          پاسخ دهید

                          • ریبوار
                            ریبوار: 5-14-2009 . 2:12 ب.ظ :

                            خدا! خدا!!!!!!!!
                            اصلا خدایی هم وجود داره؟
                            اگه هم وجود داشته باشه مسئول تمام این بدبختی ها خود خودشه!
                            مگه خدا مهربان و توانا نیست؟
                            پس اینا چیه؟!

                            پاسخ دهید

                            • بهمنیار ایوانغرب
                              بهمنیار ایوانغرب: 5-14-2009 . 2:37 ب.ظ :

                              خدایا کاش مسئولین به اندازه بچه های غزه و لبنان یا افغانستان به بچه های این مرز و بوم بها میدادند تا شاهد همچین فجایعی نباشیم در ضمن وضعیت این دختر بچه از خیلی ها دیگر بهتره کاش میشد……………

                              پاسخ دهید

                              • khazal la saqez
                                khazal la saqez: 5-14-2009 . 5:39 ب.ظ :

                                slam dokhtare aziz darde dele khodat ra gofti ma ham ashkeman dar amad ma ham mesle shoma mostaajer hastim va dardat ra mifahmim omid ast ke in khanehay maskane mehrke har chand dorog ast vali rast az ab dar ayad

                                پاسخ دهید

                                • baran
                                  baran: 5-16-2009 . 1:12 ق.ظ :

                                  ای آدمهایی که بر ساحل نشسته شاد و خندانید یک نفر دارد در آب جان می سپارد …
                                  این فقر حاصل ….. است و تمام کسانی که خود را حاکم می دانند مسؤل هستند ؟
                                  ای کاش خدا جواب تمام ظلمها را در این دنیا می داد ….

                                  پاسخ دهید

                                  • فرزاد
                                    فرزاد: 5-16-2009 . 10:39 ق.ظ :

                                    نمیدانم با چشمان اشکبار برای تو گریه کنم یا برای هزاران نفر مثل تو که دردی مشابه و یا بیشتر از تو دارند کاش مسولین به جای مبارزه با استعمار و یا امثال اینها ویا به جای حمایت از کودکان کشورهای آفریقایی یا غزه ای فقط گوشه چشمی به این کودکان یا هزاران فقیر دیگه ای که واقعا محتاج هستند داشته باشند دیگه شاهد اینگونه مسایل دلخراشی که حتی قلب یک کافر رو هم به لرزه درمیاره چه برسد به ما که اسم خودمون رو گذاشتیم مسلمان نخواهیم بود
                                    فقط میتوانم بگم
                                    (عجب صبری خدا دارد………)

                                    پاسخ دهید

                                    • airin
                                      airin: 5-16-2009 . 12:57 ب.ظ :

                                      nazaninan to dar har hal darseto bekhun.madreseye ghiyre entefaee hiich maziati nadare.mohem khodeti.darseto bekhun ta vase khodet ye kasi beshi va daste kam betuni ye gushe az dardaye khodet va maman babato taskin bedi.kheylia hastan ke sharayeteshun az to badtare.

                                      پاسخ دهید

                                      • nassim
                                        nassim: 5-16-2009 . 3:49 ب.ظ :

                                        salam, name in dokhtar delamo be dard avord… khodavand komakeshon kone…o omidvaram ke beshnavan…

                                        پاسخ دهید

                                        • يك معلم ابتدايي
                                          يك معلم ابتدايي: 5-16-2009 . 11:48 ب.ظ :

                                          اين يكي از هزاران مورد بدبختي و فقر جامعه است. البته نامه يه ذره تابلويه كه ماله يه دختر كلاس پنجم نيست و به احتمال زياد پدر اين دختر و يا يكي از اقوام زحمت نوشتن آن را كشيده است. و احتمالا قصد دارند آقاي خامنه اي دستور بفرمايند كه به آن ها خونه رايگان بدهند. و قبولي كلاس پنجم و … براي تابلو نشدنه اينه كه دختر بچه اي آن را نوشته است نه باباش. اي كاش نامه كمي با دقت بيشتر نوشته ميشد تا به اين حد تابلو نباشه…

                                          پاسخ دهید

                                          • صادق
                                            صادق: 5-17-2009 . 10:53 ق.ظ :

                                            واقعااين آه وناله از درون همه بچه ها وبزرگان كردستاني بيرون مي آيد

                                            پاسخ دهید

                                            • یک زجرکشیده
                                              یک زجرکشیده: 5-18-2009 . 12:51 ب.ظ :

                                              سکوت

                                              پاسخ دهید

                                              • بهروز ص
                                                بهروز ص: 5-19-2009 . 6:13 ب.ظ :

                                                ازانعكاس اين مطلب هرچند دهشتناك ومايه ي دلتنگي بود مچكرم واز اين تريبون آزاد عرض مي نمايم كه بياييم باهمياري وهمدلي وهم انديشي به سطح ترقي اين عزيزان كيفيت بخشيده وموانع آن راكه اسفناك وهولناك مي باشد ازسقزغيرتمند بزداييم . چرا؟براستي چرااينگونه باشد؟ سرمايه داران كجاييد؟ كودكي همچون جگر گوشه تان شمارا ميخواند.ميخواندتاگرسنه نماند تابانوي عالم براي شهروديارش باشد. من تازه به جمع خونگرم شارنيوز پيوسته ام وميبالم كه همرهتان هستم. جدا خسته نباشيد ميشه اسامي اين چنين افراد مستمند را محرمانه ارسال نماييد؟تادست ياري رابه آنان نثار كنيم. ممنونم

                                                پاسخ دهید

                                              • خالو ره حيم
                                                خالو ره حيم: 5-19-2009 . 10:50 ب.ظ :

                                                واقعا با تبليغات وبنرهاي چاپ شده براي آمدن رهبر چند دختر كرد بيچاره مثل—-از فقر وبدبختي نجات پيدا مي كردن؟؟

                                                پاسخ دهید

                                                • shirin giannnnnnn
                                                  shirin giannnnnnn: 5-20-2009 . 7:56 ب.ظ :

                                                  vaghean afradi mese in dokhtar khanom va kheili badtar az ishon vojod daran aslan jaye taajob nadare

                                                  پاسخ دهید

                                                  • shirin giannnnnnn
                                                    shirin giannnnnnn: 5-20-2009 . 7:58 ب.ظ :

                                                    vaghean aghaye farzad dorost neveshtan ke ajabbbbbbbb sabri khoda daraddddddddd

                                                    پاسخ دهید

                                                    • سقزي بيچاره
                                                      سقزي بيچاره: 5-22-2009 . 5:18 ب.ظ :

                                                      قابل توجه دوستي كه مي فرمايد كاش خدا جواب تمام ظلام ها را در دنيا مي داد.هرچند بحثي مفصل مي طلبد اما همين اندازه مي گويم كه اين دنيا ظرفيت چنين چيزي را ندارد.

                                                      پاسخ دهید

                                                      • erfan
                                                        erfan: 5-24-2009 . 11:41 ب.ظ :

                                                        با سلام با تشکر از سالار فکر کنم راجع به این نامه قشنگ ترین نظرو ایشون دادند دیگه نظر دادن معنی نمیده فقط:
                                                        ئمه‌ ئه‌و که‌سانه‌ین هه‌موو رۆژئ ئه‌یژین های ژین….

                                                        پاسخ دهید

                                                        • کوردستانی شه هید
                                                          کوردستانی شه هید: 5-25-2009 . 12:01 ب.ظ :

                                                          سلام من هم جمال هستم از دیرینه شهر سقز
                                                          نمیدانم اینها به قول دوستمون مسئولان چطور میخوابند البته تو نظام ایران این چیز ها فاحشه و کسی هم خبر نداره….
                                                          از این افراد زیادند و همه مفت خور//
                                                          منم واسه این خانووم کوچولو درد گرفت اما شبیه به اوونم خیلی داریم.
                                                          مرسی از فرصتی که به ما میدین.

                                                          پاسخ دهید

                                                          • چوار پارچه
                                                            چوار پارچه: 5-25-2009 . 12:06 ب.ظ :

                                                            در گذشت استاد هنر مردان کورد قادر عبدالله زاده{قاله مه ره} تسلیت باد و باید به خانم کوچولوی سقزی بگم ما نیز همه به این درد خواهیم مرد.

                                                            پاسخ دهید

                                                            • salymst
                                                              salymst: 5-25-2009 . 12:40 ب.ظ :

                                                              فقط می تونم گریه کنم.
                                                              واااااااااای ما چه بی خبریم!!!!

                                                              پاسخ دهید

                                                              • کاوه
                                                                کاوه: 5-25-2009 . 7:43 ب.ظ :

                                                                خواهر خوب وضع معیشتی خانواده منم ازمال شما بهتر نیست ولی واقعا ناراحت شدم.

                                                                پاسخ دهید

                                                                • یک هنرمند
                                                                  یک هنرمند: 5-27-2009 . 1:13 ق.ظ :

                                                                  غزه غزه غزه ….اینجا هم غزه است البته در ایران وبا قومیت کرد….سقز…وخدایی هم آن بالاهاست….

                                                                  پاسخ دهید

                                                                  • erfan
                                                                    erfan: 5-29-2009 . 1:21 ق.ظ :

                                                                    با سلام خدمت دوستان و با احترام کامل به نظراتشون ولی شما را به مقدسات کم مارا با غزه مقایسه کنید بابا اونا خدوشون و آبااجدادشون این بلاها را به سرشان آورده اند ولی ما (کردها)این بلاها را بر سرمان می آورند و ما نمیتوانیم حتی کوچکترین اعتراضی نسبت به وضع موجود انجام دهیم.

                                                                    پاسخ دهید

                                                                    • ایوب
                                                                      ایوب: 6-3-2009 . 4:07 ب.ظ :

                                                                      سلام نامه ات خیلی خوب بود

                                                                      پاسخ دهید

                                                                      • میدیا
                                                                        میدیا: 6-10-2009 . 12:14 ب.ظ :

                                                                        خدا بزرگ است…………………………..

                                                                        پاسخ دهید

                                                                        • سقزی
                                                                          سقزی: 8-8-2014 . 6:21 ق.ظ :

                                                                          خدا صد البته عظیم تر از قوه درک و شعور ماست….. اگر خدا را مبنای زندگیمان قرار بدیم نه فقری خواهد بود نه حرص و طمعی

                                                                          پاسخ دهید

                                                                        • mehran
                                                                          mehran: 6-24-2009 . 11:21 ب.ظ :