شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۲۲/۰۷/۱۳۹۸
سه شنبه، ۲۰ام مرداد ۱۳۸۸
۸:۰۷ ب.ظ

فه‌رامه‌رز سدیقی

faramrz له‌ نێوان هو‌نه‌ره‌کانی سه‌رده‌مدا گه‌لێ هونه‌رهه‌ن که‌ له‌ نێوماڵ وخانووبه‌ره‌ی   هونه‌ری کورد دا جێگه‌یان خاڵی یه‌و به‌رده‌وامیش هه‌ست به‌وه‌ ئه‌کرێت پێداوێستی وکه‌ره‌سه‌ی زه‌مه‌نی ئێستا و دیالۆکی سه‌رده‌م بن. یه‌ک له‌وهونه‌رانه‌ سی نه‌مایه‌، که‌ به‌هونه‌ری حه‌وته‌م ئه‌ناسرێته‌وه‌و ئێستا له‌ کوردستان وهه‌رێمی ئێمه‌دا به‌خۆشی یه‌وه‌ خه‌ریکی گه‌شه‌سه‌ندنه‌  که‌ بێ شک که‌ڵک وه‌ر‌گرتن له‌ زمانی سینه‌ماو شانۆ و ده‌نگ وره‌نگی شاشه‌یی   ده‌رفه‌ت وده‌ره‌تانێکی زیاتر وکاریگه‌رترمان بۆئه‌ڕه‌خسێنێت هه‌تا ده‌ربڕی  زام وئازاره‌کان و بێژه‌ری ویست وداخوازی و وه‌سفی جوانی وسروشتی ناوچه‌کامان و ناسێنه‌ری  فه‌رهه‌نگ  وداب ونه‌ریت وکوولتووری پێکهاته‌کانی نێو گه‌له‌که‌مان  بین . که‌ڵک وه‌رگرتن له‌ هونه‌رو زمانی وێنه‌یی وه‌ک سینه‌ماو تلوزیۆن له‌مێژه‌ له‌ شاری سه‌قزی ئێمه‌ ده‌ستی پێکردوه‌و به‌ردی بناغه‌ی ئه‌وتریبوونه‌ نێونه‌ته‌وه‌یی یه‌ له‌ لایه‌ن که‌سانی به‌توانای وه‌ک “سوره‌ییای به‌هه‌شتی    و فه‌ره‌یدوونی ئه‌نساری وفه‌رامه‌رزی سدیقی و عه‌لیمرادی و زارع زاده‌ وپاشایی ” یه‌وه ‌دانراوه‌ که‌له‌ ناساندنی ئه‌مجاره ‌ماندا تیشک ئه‌خینه‌ سه‌ر به‌شێک له‌ ژیان وچالاکی یه‌ هونه‌ری وسینه‌مایی یه‌کانی به‌ڕێز کاک فه‌رامه‌رزی سدیقی .‌ هونه‌رمه‌ند ، مامۆستا “فه‌رامه‌رز سدیقی  کوڕی سه‌روان سدیقی ساڵی 1328 هه‌تاوی له‌شاری سه‌قز له‌دایک بوه‌ خوێندنی هه‌تا دیپلۆمی له‌ شاره‌کانی سه‌قزوتاران ته‌واوکردودواتر له‌ زانکۆی هونه‌ره‌جوانه‌کانی تاران وه‌ک خوێندکاری شانۆ وه‌رگیراوه‌و ئێستا فه‌وقه‌لیسانسی شانۆ و سینه‌مای وه‌رگرتوه‌و نیشته‌ جێی شاری تارانه‌. به‌ڕێز سدیقی ده‌سپێکی کاری هونه‌ری  ده‌گه‌ڕێته‌وه‌ بۆ ساڵی 1347هه‌تاوی که‌ به‌ده‌ورگێڕان له‌ شانۆی “روسته‌م وزۆراب” پێی نایه‌ نێو گۆڕه‌پانی به‌ربڵاوی هونه‌رو دواتر واته له‌‌ ساڵی 1351 هه‌تاوی دا به‌ده‌ورگێڕان له‌ فیلمی “چه‌شمه‌” که‌ده‌رهێنه‌ره‌که‌ی ” ئاربی ئوناسیان “بوو جیهانی پڕ ده‌نگ وره‌نگی سینه‌مایشی ناسی که‌ هاتبه‌ئێستا به‌رده‌وام له‌ سینه‌ماوشانۆ و تلوزیۆندا ده‌وری به‌رچاوی بینیوه‌. به‌شێک له‌وفیلمانه‌ی که‌ هه‌تا ئێستا ،”ئه‌وه‌ی ئێمه‌ بۆمان کۆبوه‌ته‌وه‌” فه‌رامه‌رز سدیقی هونه‌رپیشه‌ی به‌توانای سه‌قزی وه‌ک ئه‌کته‌ر ده‌وری تێدا بینیوه‌  بریتین له: فیلمی …قدمگاه         : ساڵی ۱۳۸۲ fullimageaspx فیلمی …مارال            : سالی ۱۳۷۹ فیلمی …هزاران زن مثل من:   سالی ۱۳۷۹ فیلمی …عشق كافي نيست   : سالی ۱۳۷۷ فیلمی …اسكادران عشق    : سالی ۱۳۷۵ فیلمی …پاييز بلند : سالی      ۱۳۷2 فیلمی …دادستان : سالی    ۱۳۷۰ فیلمی …دلشدگان :سالی    ۱۳۷۰ فیلمی … آخرين پرواز : سالی   ۱۳۶۸ فیلمی … دندان مار : سالی    ۱۳۶۸ فیلمی … زمان از دست رفته  : سالی   ۱۳۶۸ فیلمی … روزنه : سالی         ۱۳۶۷ فیلمی … سايه هاي غم : سالی    ۱۳۶۶ فیلمی … تيغ و ابريشم : سال       ۱۳۶۴ فیلمی …   گفت هرسه نفرشان : سالی     ۱۳۵۹ فیلمی … امشب اشكي مي ريزد : سالی     ۱۳۵۷ فیلمی … برهنه تا ظهر با سرعت: سالی      ۱۳۵۵ فیلمی … زن باكره: سالی      ۱۳۵۲ فیلمی … چشمه‌ : سالی    ۱۳۵۱ له‌به‌شی ده‌رهێنه‌ریش دا ده‌وری به‌رچاوی گێڕاوه‌ که‌ده‌کرێت ئاماژه‌ به‌ فیلمی”توعمه‌” بکه‌ین که‌ نووسه‌رو ده‌رهێنه‌ری فیلمه‌که‌ کاک فه‌رامه‌رزی سدیقی یه‌ هه‌روه‌ها ئه‌وکه‌سانه‌ی که‌ له‌وفیلمه‌دا ده‌وریان گێڕاوه‌ هونه‌رپیشه‌ به‌ناوبانگه‌کانی سینه‌ماو ده‌نگ وره‌نگی ئێرانین که‌ له‌م فیلمه‌دا بریتین له‌: تایبه‌تمه‌ندیکانی فیلمی “توعمه‌” ناوی ده‌ورگێڕه‌کان …. 93 دقیقه ماوه‌ی فیلمه‌که‌ شوێن وڵاتی ئێران ره‌نگ …. ره‌نگی ده‌نگ …. Mono فرامرز قریبیان جمشید هاشم پور هادی اسلامی رضا رویگری كامران باختر نریمان شاداب فخرالدین صدیق شریف فرهاد خان محمدی عسگر قدسی مریم مقبلی فاطمه طاهری عیسی صفایی پرویز شفیع زاده سیامك عافیت علی شیرازی ‌هه‌روه‌ها له‌ به‌شی “یاریده‌ده‌ری ده‌رهێنه‌ر”یش دا ده‌وری به‌رچاوی بینیوه‌ که‌ ئاماژه‌یه‌کی کورت به‌ دووفیلمی: ” ره‌زا حه‌وت خه‌ت      و فیلمی ” ساعه‌تی فاجیعه‌” له‌ ساڵی 1351 هه‌تاویدا که‌ کاک فه‌رامه‌رزی سدیقی له‌ودووفیلمه‌دا ده‌وری یاریده‌ده‌ری ده‌رهێنه‌ری بینیوه. فیلمی “ره‌زاحه‌وت خه‌ت” که‌ ده‌رهێنه‌ره‌که‌ی “حسه‌ین‌ تورابی ” یه‌و نووسه‌ره‌که‌ی “ئیبراهیمی مه‌کی”یه‌و ده‌ستیاره‌که‌یشی کاک فه‌رامه‌رز سدیقی یه‌ که‌ له‌و فیلمه‌دا که‌سانی وه‌ک “به‌همه‌نی موفید” محه‌ممه‌د موتیع”سیمینی غه‌فاری”عه‌لی ئه‌کبه‌ری مه‌هده‌وی فه‌ڕ”مێهری وه‌دادیان” ‌ ده‌وریان گێڕاوه‌و ماوه‌ی فیلمه‌که‌یش 93خوله‌ک ئه‌گرێته‌وه‌. له‌فیلمی”ساعه‌تی فاجیعه‌” دا دیسان کاک فه‌رامه‌رز ده‌وری ده‌ستیاری ده‌رههێنه‌ر ده‌بینێ که‌ ئه‌و فیلمه‌ده‌رهێنه‌ره‌که‌ی “رایمه‌ندهواکیمیان” ه‌ نووسه‌ره‌که‌ی “سیرووسی ئه‌لوه‌ند”ه وماوه‌ی فیلمه‌که‌  112 خوله‌که‌‌ و له‌وفیله‌میشدا که‌سانی وه‌ک “شه‌هرووزی رامتین: تاوس” ژاڵه عوو”ئه‌حمه‌دقه‌ده‌کچیان “محه‌ممه‌دئه‌سکه‌نده‌ری ” حسه‌ین گیل” هاوڕێ له‌گه‌ڵ “فه‌ره‌نگیس   فرووهه‌ر  ده‌ور ئه‌گێڕن. کاک فه‌رامه‌رزی سدیقی ، ئه‌م هونه‌رمه‌نده‌ به‌ڕێزه‌ی شاری سه‌قز وسینه‌ماو تلوزێونی ئێران به‌خۆشی یه‌وه‌ ئێستایش هه‌رهه‌یه‌و به‌رده‌وام له‌ هه‌وڵ وکۆششی هونه‌ری خۆیدایه‌و که‌هه‌رئێستایش له‌ زۆر له‌ سڕیاڵ وفیلمه‌  پولیسی وحادسه‌یی یه‌کانی ده‌نگ وره‌نگی ئێران دا ئه‌توانن بیبینن.کد خبر: 4035






۲۷ دیدگاه

  • sina
    sina: ۵-۲۱-۱۳۸۸ . ۱:۰۶ ق.ظ :

    جناب آقای فرامرز صدیقی بیشتر عمرشان را در خارج از سقز بوده اند ضمن آرزوی سلامتی و مو فقیت برای این هنرمند گرانمایه ؛ سؤالی داشتم و آن این است که آیا اصلاً آقای فرامرز صدیقی خود را کرد و سقزی می داند ؟ به سقز سر می زند؟و دوست دارد پس از بازنشستگی به سقز برگردد و از تجربیات خویش مشتاقان هنر سینما را سیراب کند ؟ و …..

    عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

  • shahram
    shahram: ۵-۲۱-۱۳۸۸ . ۷:۲۷ ق.ظ :

    با سلام خدمت آقاي صديقي.اميدوارم هر كجا هستيد موفق و سربلند باشيد .اگر وقت كرديد سري به زادگاه خود بزنيد …

    عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

    • امير
      امير: ۵-۲۱-۱۳۸۸ . ۸:۵۳ ق.ظ :

      با عرض سلام خدمت همه ي بينندگان شار نيوز و دستندر كاران محترم شار نيوز .جناب فرامرز صديقي نتنها براي سقز بلكه براي تمام كردها يك افتخار است .ولي هميشه اين سوال برايم مطرح بوده است كه ايا اين هنرمند گرانقدر در مورد كرد بودنش و مخصوصا در مورد زادگاهش چه نظري دارد .

      عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

      • یک کرد ایرانی
        یک کرد ایرانی: ۵-۲۱-۱۳۸۸ . ۱۱:۴۶ ق.ظ :

        با آرزوی سلامتی برای این هنر مند و دیگر هنرمندان کرد و ایرانی امیدوارم آقای صدیقی بسان دیگر چهره های صدا و سیمای مرکزی که کرد بودن و اصالت خود را فراموش کرده اند ( آقای بابان گوینده اخبار سراسری ) ، اصالت خود را به باد فراموشی نسپرده باشد و گهگاهی با گویش زیبای کردی جملاتی را جهت دلداری کرد زبانان بر زبان جاری کند تا شبه فراموشی ایشان برطرف شود .

        عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

        • babk
          babk: ۵-۲۲-۱۳۸۸ . ۲:۳۳ ق.ظ :

          اقاي صديقي يك شخصيت ناسيوناليست نيستند به همين خاطر محبوبيت ندارند.

          عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

          • مامه خه مه ی نیشتمان
            مامه خه مه ی نیشتمان: ۵-۲۲-۱۳۸۸ . ۱۰:۳۷ ق.ظ :

            با این خیال که کاک فرامرز همشهری ما است،خوش باشید.ایشان با هنر خویش مانند بهمن قبادی درد ملت خود را به گوش جهانیان رسانده اند!!!

            عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

            • d.q.d
              d.q.d: ۵-۲۲-۱۳۸۸ . ۴:۱۰ ب.ظ :

              دواي سلاو و ريز.كاك فرامرز پياوه كي گه وره يه له سينما و له شانو …كسانيكي تر وه ك اسماعيل پاشايي و محمد زارع زاده وخالد خاكي وه كو به ريزيان خزمتكاريه كي زور يان كردوه بو كورد و به تايبه ت شاري سقز كه هيوادارم له و به ريزانش باس بكردرت

              عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

              • محمد
                محمد: ۵-۲۲-۱۳۸۸ . ۸:۴۸ ب.ظ :

                آقای صدیقی امیدوارم همیشه سلامت وتندرست باشید

                عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                • همشهری
                  همشهری: ۵-۲۳-۱۳۸۸ . ۵:۱۱ ب.ظ :

                  ظاهرا آقای صدیقی خاطره بدی از دوران کودکی یا جوانی در سقز دارند. به همین دلیل حاضر به دیدار از سقز نیستند. امیدوارم ایشان درک کنند که در حال حاضر شرایط بسیار با گذشته فرق کرده و هنرمندان زیادی توی شهرمون مشغول فعالیت هستند…

                  عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                • Zoodiak
                  Zoodiak: ۵-۲۴-۱۳۸۸ . ۷:۳۵ ق.ظ :

                  آقای صدیقی چندسال پیش در مراسمی در سنندج مورد تجلیل قرار گرفت

                  اما

                  کردی نمی تونست حرف بزنه !! چرا پر و بال بهش می دین ، غیر از فیلم های درپیت چی بلده بازی کنه !!

                  عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                • SAGHEZY
                  SAGHEZY: ۵-۲۴-۱۳۸۸ . ۱۰:۴۱ ق.ظ :

                  سلام وقتی اشخاصی مثل بعضی از اضهار کننده های بالا این طور در مورد کاک فرامرز حرف میزنند اگر من هم میبودم از گفتن سقزی بودن خودم خود داری میکردم

                  عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                  • همشهری
                    همشهری: ۵-۲۴-۱۳۸۸ . ۱۱:۲۱ ق.ظ :

                    سلام
                    اینکه یک نفر در سقز متولد شده باشد یا اینکه پدرش سقزی باشد برای یک سقزی یا یک کرد نان و آب نمی شود .
                    مهم این است که شما به آنچه که هستید افتخار کنید. من آقای صدیقی را سقزی نمی دانم و نشانه ای از کرد بودن را هم در وجود مبارکشان مشاهده نمی کنم. و سقزی بودن ایشان را هم مایه افتخار و مباهات نمی دانم .

                    عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                    • SARTON
                      SARTON: ۵-۲۴-۱۳۸۸ . ۱۲:۳۶ ب.ظ :

                      كاكه گيان ! جناب آقاي فرامرز صديقي : ضمن سربلندي برايتان در مراحل زندگي خداي منان نگهدارتان باشد . انشاالله

                      عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                      • خه مين
                        خه مين: ۵-۲۵-۱۳۸۸ . ۷:۵۴ ق.ظ :

                        حيف كه يك بار اؤ تلويؤيون سنندج اعلام كردكه كردي بلدنيست وحائر نشد يك كلمه هم صحبت كنه

                        عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                        • هیوا
                          هیوا: ۵-۲۵-۱۳۸۸ . ۱۰:۵۹ ب.ظ :

                          سلاو من زۆر پی خۆشه‌ که‌ هه‌رجارێک هۆنه‌رمه‌ند و که‌سایه‌تێکی ناسراو شاره‌که‌ به‌ خه‌لک ده‌ناسرێنن به‌لام به‌داخه‌وه‌ ئێمه‌ ئه‌م هونه‌رمه‌نده‌ که‌ کورده‌ هیج هه‌نگاوێکی بۆ کلتور و فه‌رهه‌نگی کوردان له‌ رۆژهه‌لاتی کوردستان نه‌ناوه‌
                          خۆزگه‌ ئه‌و هونه‌رمه‌نده‌ بیتوانایه‌ت هه‌ر له‌به‌ر ئه‌وه‌ی کوردان بیانسن خزمه‌تێک به‌ گه‌له‌که‌ی بکرادایه‌ت به‌رهه‌مێک یان هیج نه‌بیت درامایه‌کی کوردی بکات

                          عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                          • Zoodiak
                            Zoodiak: ۵-۲۷-۱۳۸۸ . ۷:۱۲ ق.ظ :

                            مزحکه که عده ای خطاب می کنند کاک فرامرز !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                            باور بفرمائید اگه خودش بشنوه یه جایی بهش می گن ((کاکا فرامرز)) سکته می زنه از اینکه احساس بی کلاسی می کنه !

                            شما چقد خوش خیالید ! به قول دوستان دیگه هنرمند هرجا که بتونه باید ((کساییتی )) خودش و به رخ بکشه !

                            الان متاسفانه در سیمای ایران همه هنرمندان ترک و آذری به نوعی چند کلمه ترکی حرف می زنن یا لهجه اصفهانی اصفهانی ها گاهاً شنیده می شود
                            اما
                            اینجناب اینی نیست که فکر می کنید. نه بهمن قبادیه نه دکتر صادقی … خوشبختانه همیشه نقش های بنجل داشته !

                            آخه می گن آدم نون دلش و می خوره

                            هدیه تهرانی ، گلشیفته فراهانی ، سمیرا مخلباف این ها همه کرد نیستند اما به هنر کردی خدمت کردن آقای صدیقی یاد بگیرید.

                            عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                            • هیوا
                              هیوا: ۵-۲۹-۱۳۸۸ . ۱۰:۴۵ ق.ظ :

                              ئه‌م هاورێ که‌ باس له‌ ده‌رهێنر و ئه‌کته‌ره‌کانی فارس ده‌کات که‌ له‌ فیلمی کوردیدا به‌شدار بوون ئه‌ی بۆ باس له‌وه‌ ناکا که‌ به‌سه‌دان یا زیاتر ئه‌وانه‌ له‌ پێشدا خزمه‌ت به‌ زمان و کلتوری گه‌له‌یان کردوه‌ پاشان ئه‌و فیلمانه‌ی که‌ ئه‌وان به‌شداریان کردوه‌ ئه‌وه‌نده‌ باسیان له‌ ئێش و ئازاره‌کان نه‌کردوه‌ و یان نه‌یانتوانیه‌وه‌ تێر گرفته‌کان بکه‌ن
                              پێم وایه‌ هه‌ر ئه‌کته‌ریه‌ک جا چ فه‌رامه‌رز سادقی بێت چ که‌سێکی دیکه‌ ده‌بێت له‌ پێشدا خه‌زمه‌ت به‌گه‌ل و ناو چه‌که‌ی بکات مه‌حرمیه‌ت ئاوه‌دان نه‌بوون گرفته‌کانی و زمان ،ئاسمیلاسیوان له‌ به‌چاو بگرێت پاشان به‌شه‌کانی دیکه‌
                              راستیان وته‌وه‌ ئه‌و چرایه‌ که‌له‌ ماله‌وه‌ پێویسته‌ به‌ مزگه‌وت و خانه‌قا حه‌رامه‌

                              عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                              • awat, london
                                awat, london: ۵-۳۰-۱۳۸۸ . ۱:۱۲ ب.ظ :

                                man sad dar sad ba doostemoon zoodiak mowafegham ..

                                عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                • Zoodiak
                                  Zoodiak: ۵-۳۱-۱۳۸۸ . ۹:۳۷ ق.ظ :

                                  مخلصم آوات

                                  سه ر که وتو بیت ره فیق

                                  عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                  • سيد محمد
                                    سيد محمد: ۶-۳-۱۳۸۸ . ۱۱:۲۳ ق.ظ :

                                    استاد گرامي جناب آقاي صديقي برايتان آرزوي عزت وسربلندي مي كنم همان بهتر كه به زادگاهتان برنگشتيد چون سقز شهر نخبه كشان است ونخاله ها جاي همه را گرفته اند اگر فردي با زبان كردي به مردم خدمت كند براستي جايي ندارد صداقت وتعهد به گور رفته است مديران به اصطلاح بومي پول هاي كلان دولت به مناطق محروم را سرازير جيب هاي مبارك شان مي كنند با زبان كردي بر سر همشهريان خاك مي ريزند نخبگان را راهي غربت كردند دانشگاههاي پيام نور وآزاد اسلامي به مركز نخاله تبديل شده است زيرا نا استادان رياست وكرسي علمي را تصدي كرده اند خوب خواندن معيار نمره گرفتن نيست فساد اخلاقي معيار نا استادان براي نمره است

                                    عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                    • رستمي
                                      رستمي: ۶-۳-۱۳۸۸ . ۱:۱۶ ب.ظ :

                                      بسيار جاي تاءسف است برخي به اين راحتي به ترور شخصيتهايي كه شناختي ازآنها ندارند ميپردازند.اطمينان دارم اگر پيشنهاد بازي درفيلمي به آقاي صديقي بشود كه منادي به تصوير كشيدن دردهاي مردم كردرا درسناريويش ببيند ، نه تنها درنگ نخواهد كرد بلكه آنچه را درتوان داشته باشد براي تاءثير گذاري بر مخاطب از بكسو و كمك به تمامي عوامل سازنده ازسوي ديگر دريغ نخواهد كرد.لطفا منصف باشيد.

                                      عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                      • شا هو رحيمي
                                        شا هو رحيمي: ۶-۳-۱۳۸۸ . ۵:۵۸ ب.ظ :

                                        ما در كر دستان.چند هنر مند داريم.كه توانسته اندبه حق به مردم خدمات هنري داده باشند من در حال حا ضر دانشجوي.دانشگاه آزاد در رضائيه.هستم.خيلي خوب يادم هست فقط ما جمعه ها از شبكه.سنه(حه مه ده نگ خوشي داشتيم)كه واقعا”با طنز درد مردم را بيان مي كردآنهم با زبان شير ين كردي.حال من از ايشان خبر ندارم آيا زنده است يا مر حوم شده به هر حال يا دشان بخير شما از آقاي صديقي نام بر ده ايد دستتان درد نكند.ولي بنده در حسينيه ارشاد تهران كه محله اي است در سال 83خد متشان رسيدم باور بفر مايد ايشان اصلا” كردي بلد نبو دند خو ش به سعادت هنر مندي كه زبان خود را فر اموش نمي كند.

                                        عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                        • سیروان زرینی
                                          سیروان زرینی: ۷-۸-۱۳۸۸ . ۷:۲۰ ب.ظ :

                                          فارسی مینویسم تا حات کنه : فری اگه تن صدات نبود هیچی نمیشدی

                                          عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                          • مامو
                                            مامو: ۱۰-۱۹-۱۳۸۸ . ۲:۲۵ ب.ظ :

                                            بژی فه لامه رز!
                                            بژی فه لامه رز!

                                            عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]