شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۲۶/۰۷/۱۳۹۷
دوشنبه، ۳۰ام شهریور ۱۳۸۸
۱:۰۶ ب.ظ

راه بانه از سقز می گذرد-شهربان

از آنجا که مدت ها ست سوالهایی مثل خوره افتاده به جانم که چرا تمام این مسافرها از شیراز و اصفهان وتهران گرفته تا  علی آباد کتول و مراغه ی صفلی به بانه می روند؟مگر چه چیز به درد بخوری آنجا پیدا می شود که در شهرخودشان موجود نیست؟یا چه چیزی در بانه هست که در شهر ما نیست و چرا باید سهم ما از این هزاران مسافر فقط توسعه ی فاضلاب باشد؟ تصمیم می گیرم با جمعی از دوستان به آنجا بروم و اوضاع را از نزدیک بیینم. هنوز در ابتدای جاده ی بانه هستیم  که راننده از این که در یک روز وسط هفته آمده و جاده خلوت و امن می باشد اظهار رضایت می نماید که همزمان یک گله 3اف روبه رویمان می آیند،به طوری که مجبور می شویم به خاکی پناه برده و تا آب ها از اسیاب بیافتد منتظر بمانیم،راننده کمی ترسیده است و در سکوتش نعره ها می توان جست. هوا بسیار خنک است و غبار غلیظی آسمان را گرفته ،انصافا پوشش گیاهی اطراف جاده در فصل بهار دیدنی است ولی در این موقع از سال هیچ چیز قابل به عرضی مشاهده نمی شود.در همه جا اعم از کله ی کوه، دامان دشت و سینه ی سنگ شعارهایی مانند موسوی اصلح و از این دست دیده می شود.در یک جا می توان حدس زد که شعار نویس تا چه اندازه در کارش مصمم بوده چون شیب کوه به حدی است که هیج جنبنده ای نمی تواند در موقعیت فیزیکی مناسب برای سرخاراندن هم قرار گیرد چه برسد به شعار نویسی. راه پر پیچ و خم را در معیت سه افانی چند ادامه می دهیم،تا این که به گلوگاه بانه می رسیم.یک مامور اخمو که راه را بند آورده است،به صورتی حق به جانب وراندازمان می کند،تا این که یادش می آیدکه اصولا زیره را به کرمان نمی برند و باید این کار را در آن یکی لاین انجام می داد و رخصت عبور می دهد. وارد شهر می شویم،در همان ورودی متوجه می شویم که بانه شهرداری ندارد .مسافران بسیاری دیده می شوند که خیلی آشفته و بی نظم ماشین هایشان را پارک نموده اند و عشق ال سی دی از خود بی خودشان کرده است. در یک مورد چند نفر که تازه از یک ماشین پیاده شده اند،اتول خود را در همان حالت رها می کنند و به سوی یک پاساژ متواری می شوند.ماهم وارد پاساژ مذبور می شویم،زن میانسالی با یک مغازه دار مشاجره می کند،از قرار معلوم یک ال سی دی را به جای مدل بالاتری از آن به طرف قالب نموده اند.مغازه دار در کمال خونسردی سرش به کار خودش است ،سوت می زند و به او اعتنایی نمی کند.آنطرف تر یک تابلوی نقاشی چشمم را می گیرد،قیمتش را می پرسم،صاحب مغازه پس از این که تمام ناحیه ی  زیر گردنش را می خاراند و مقداری هم با گوش مبارکش ور می رود زیر لب می گوید:هه ژده(هجده)،در انتهای سالن یک مغازه دار کولری را که تازه فروخته است با بغل پا به سمت مشتری پرتاب می کند.در یک مغازه ی وسایل ورزشی فروشی یک مبل بادی را می بینم،قیمتش را می پرسم،باور کنید این بار واقعا تصمیم دارم پول بی زبان را به هدر دهم،از او می پرسم که آیا وسیله ای هم برای باد کردن ان همراه دارد؟پاسخ می دهد،اون طور که تو می گی باید یه رو تختی هم همراش باشه که بندازی روش، واقعا برخورد با مشتری این بانه ای ها عالی است.منصرف می شوم. کلا اشیاء داخل پاساژ بنجل آلاتی بیش نمی باشد و با آنچه دست فروش ها در خاج آن –به نصف قیمت_می فروشند فرق چندانی ندارد، هر چه فکر می کنم علت حضور این همه آدم را درک نمی کنم. از پاساژ فوق خارج می شویم و به چند تا پاساژ دیگر  سر می زنیم،همه ی اشیاء و وسایل تکراری می باشند،و ما همچنان چیز بدرد بخوری نیافته ایم که ابتیاع نماییم.به شدت گرسنه ایم و تصمیم می گیریم حداقل یک غذای درست و حسابی بخوریم تا بهره ای از سفرمان برده باشم.به چند رستوران سر می زنیم ولی تمامشان به علت رمضان تعطیل می باشند.تا اینکه یک جا را پیدا می کنیم،چشمتان روز بد نبیند،یک گاراژ که تعدادی صندلی در آن قرار داده اند،بوی گند همه جا را برداشته،اینجا هم مملو از جمعیت است.از گارسون می خواهیم روی میز را تمیز کند،وقعی بر ما نمی گذارد و راهش را گرفته ناپدید می شود.خودمان دست به کار می شویم،سپس غذا سفارش می دهیم،مقداری لاستیک تراکتور با گوجه ی اضافی،که هنوز دل و روده ی مان در عجب است از آن همه کیفیت! راهمان را گرفته و عازم محل سکونتمان می شویم،به گلوگاه بانه که می رسیم هیچ کس به ما کاری ندارد،مامور مذکور هنوز آنطرف را بازدید می کند و علی الظاهر دوریالی اش سوراخ می باشد.جاده پر است از مسافرانی که قرار است کلی از ان بنجل ها بخرند و لاستیک تراکتور صرف نمایند و دست از پا دراز تر بازگردند.کد خبر: 4636


۳۴ دیدگاه

  • h-a
    h-a: ۶-۳۱-۱۳۸۸ . ۸:۲۵ ق.ظ :

    سلام فرمايشاتن درست است با كمي اصلاح كه همه چيز بنجل نيست ولي آيا ما سقزي ها اگر كمي مغزمان را بكارگيريم بهترنيست ؟
    حالا كه خداوند اين ملت ميليوني را به اين منطقه سرازيرنموده بهتره كه ما هم سهمي بجز فاضلاب گيري داشته باشيم ودرابتداي جاده بانه اقدام به تاسيس بازارچه هايي بنماييم تاسقزهم درنقشه توريستي ومرزباني نامش ثبت شود

    پاسخ دهید

    • باران
      باران: ۶-۳۱-۱۳۸۸ . ۱۰:۱۱ ق.ظ :

      ئه وه یش که هه مانه هین راننده 3fله خوام داوایه گشتیان بیکه نه 4.5+7.5………..8.5له وانه زیاتریش

      پاسخ دهید

      • اگرین
        اگرین: ۶-۳۱-۱۳۸۸ . ۱۱:۴۴ ق.ظ :

        وه لا هیچ ره بطی به طه بیعت و جنس و به رخورد نیه.شته یی که مانعی بیشرفتی ئیمه و باقی کورده کانه کورد و سونی بونمانه.بانه ئه بی زور زیاتر له وهیش بیشرفتی کردایه.سه قزیش که ئیتر با بیسی.که س دلی بو کورد ناسوتی.ئه بی خومان له هه ر فورصه تیک وه به نوبه ی خومان قه ده م هه لگرین.نابی متلی غه یره کورد بین.ئه گه ر به راستی سه قزمان خوش ئه وی ئه بی خدمه تی بی بکه ین.نه ئه وه ی که فه قه ط بقیژینین که ئای میلله ت بگه ن به هاوارمان.هیوادارم ته واوی کورده کان بتوانن حه قیقه تی خویان زینو که نو.

        پاسخ دهید

        • زريان
          زريان: ۶-۳۱-۱۳۸۸ . ۵:۳۸ ب.ظ :

          آقاي شهربان بسيار براي جنابعالي متاسفم
          اگر سقز رونق نداره و بانه داره من و تو چرا بايد اينطوري وجهه بانه را خراب كنيم من خودم سقزي هستم ولي براي سقزيهاي مثل شما كه حسودي به بانه ميكنند متاسفم
          آنها زرنگ هستند لياقتش را هم دارند
          اگه مغازه دارهاي بانه بي كلاسند مال سقز خيلي هم بد اخلاقند اصلا تو خيابان به يكي نگاه كني خواهر مادر نفر را جلوي چشمش ميآورند يا با چاقو شكمش را پاره ميكنند
          بازارش هم كه شكر خدا هيچي نداره از لحاظ ابزار آلات صنعتي 1 دهم بوكان و مياندواب و بناب كه نميشه و وسايل ديگه هم 1 دهم بانه نميشه سه تا هم هتل داريم كه اسمشان هتل است وا الا تشريف ببر ميبيني با آن ملحفه هاي چركو و آن پتو هاي 40 سال پيششان مسافرخانه هم نيستند رستورانهايمان هم هنوز صندلي پلاستيكي دارند بغير 2 3 تا معدود
          سه افهايمان هم كه از بانه ايها قاتل تر و خشن تر آمار مرگ و مير و تصادف سه اف در سقز بيشتر از همه جاست
          اگر ما هم زرنگ باشيم رستوران خوب بزنيم هتل خوب بزنيم بازار پارچه را كه داريم يه چيزاي ديگه اي را هم توسعه بديم خوش اخلاق تر و خوشرو تر و با صبر تر باشيم ميتوانيم از سايه سر بانه يه چيزي هم ما كاسب بشيم
          تو كه داري از بانه بد ميگي و از خداته كه مسافر بانه نياد فكر كردي سرازير ميشن سقز
          نه عزيزم ميرن بندر يا آستارا يا قشم و كيش حداقل ما سقزيها كه اين كاره نيستيم حسود نباش بگذاز بانه ايها تجارتشان را بكنند به هر حال مسافرانش از سقز رد ميشن از هر 10 نفر يكيشون هم سقز نهاري يا شامي بخوره از سرمون هم زياده ما كه تلاشي نكرديم
          سرمايه داراش هم كه دارن ميان تو سقز آپارتمان سازي و پاسا‍ژسازي ديگه چي ميخواي
          ؟؟؟؟

          پاسخ دهید

          • سامان
            سامان: ۶-۳۱-۱۳۸۸ . ۱۱:۲۵ ب.ظ :

            با سلام
            دوست عزیز با حرف شما موافقم با بدگویی کرد کاری درست نمیشه اگه تمام امارها رو بررسی کنیم حرف شما درست در میاد جناب شار نیوز هنوز یادم نرفته که مدتی پیش از شهردار بانه گزارش تهیه کردید و به عنوان شهرداری موفق ازش یاد کردید ولی هر چی فکر میکنم این با اون مصاحبه جور در نمیاد درسته ماهم ناراحتیم که شهر سقز وضعش اینجوریه بدبختی ما کردها همینه همش همدیگه رو لگدمال میکنیم به جای اینکه به فکر هم باشیم و مشکلات هم رو حل کنیم جناب شارنیوز شما یک تریبون خبری هستین درست نیست ازین تریبون برای بدنام کردن هم زبانان خودتون استفاده کنید . ایا واقعا حرفهای که شما زدین واقعیت داره اگه من به واقعیت بخواین میتونم ازهمین مغازه دار های بانه دهها و دهها نفر رو نشونتون بدم که از شهرهای سقز و مریوان و دیواندره و سردشت و سنندج در بانه مغازه زدن و مطمینم که شما هم میدنید . این درسته که با ابروی یک شهر بازی کنید واگه بدی و مشکلی در شهر بانه پیدا کردید همه این بدرفتاری وتقصیر ها رو به گردن بانه ای ها بندازین. واقعا درسته. شما فکر کردین تمام این مغازه ها مال بانه ای هاست ….دست شما درد نکنه امیدوارم موفق باشید . شهروند بانه ای

            پاسخ دهید

            • مهيار
              مهيار: ۷-۱-۱۳۸۸ . ۱۲:۲۶ ق.ظ :

              تنها راه موفقيت و پيشرفت سقز در اين بحبوحه زماني ، ايجاد مراكز تجاري عظيم و خدمات شايان در مسير مسافران در داخل و حواشي شهر سقز است . با تبليغات و ايجاد بازارهاي منظم در اقصي نقاط شهر و عرضه ي محصولات با قيمت مناسب ، جهش خوبي در روند پيشرفت شهرمون به وجود مياد . چيزي كه تا حدودي هر چند كم تحقق پيدا كرده . اما با تمام اين حرفا چيزي كه لزوميتش حتميه ، افزايش سرمايه گذاري و ريسكه . چيزي كه باعث موفقيت بانه ايها شده . بياييم از تعصبات فاصله بگيرم و فقط در فكر موفقيت و چاره جويي باشيم . اگه هر كدوممون به سهم خودمون و در توان خودمون آستينها رو بالا بزنيم ، (مثال مشت نمونه خروار) به زودي ان شاء الله شاهد عمران و آباداني هر چه بيشتر شهر و ديارمون خواهيم بود . خدا كنه تمام مردم كرد و كردستان در آرامش و ترقي و رفاه باشند . چيزي كه لازمه اش حركت خود ما هم هست ………….. .

              پاسخ دهید

              • علی
                علی: ۷-۱-۱۳۸۸ . ۱۱:۵۹ ق.ظ :

                به نظر من ما همه بابت این نعمت حداقل جذب توریست بایستی شکرگذار باشیم که در این شرایط بیکاری و عدم کارخانجات در استان زمینه کار برای جوانان فراهم شده و به طور حتم از گرایش جوانان از بیکاری به اعتیاد و… جلوگیری می کند پس به جای تنگ نظری باید از این شرایط استفاده نود. فقط باید سرمایه داران و کار به دستان از خود حرکت نشان دهند. شما هم مردم را به این کار تشویق کنید نه اینکه مردم بانه رو غیر مهمان نواز معرفی کنید چون مردم کرد مهمان نوازند.

                پاسخ دهید

              • omid
                omid: ۷-۱-۱۳۸۸ . ۵:۲۵ ب.ظ :

                همه ی اینها به سرمایه داران سقزی بر میگردد که پولشان را به جای سرمایه گزاری در سقز در مکانی مقدس به نام بانک قرار می دهند وسود حاصله را بدون هیچ زحمتی می بلعند

                پاسخ دهید

                • یک شهروند از تهران
                  یک شهروند از تهران: ۷-۲-۱۳۸۸ . ۵:۵۲ ب.ظ :

                  کاملا درست می فرمائید. شاید تمام مردم سقز توانایی این رو نداشته باشند که بتونن سرمایه گذاری کنن و کسب و درآمدی برای خودشون راه بی اندازن. اما اگر این آقایان سرمایه دار سقزی تنها به فکر جیب خودشون نبودن و با راه انداختن پاساژ و هتل و رستورانهای شیک هم به مردم سقز کمک می کردن و هم به سرمایه خودشون هم اضافه میشد الان وضع سقز از بانه بهتر بود.
                  لزومی نداره به بانه ای ها بدو بیراه بگید دوستان عزیز. باید ما سقزی ها هم سعی کنیم بهتر از اونها بشیم. وقتی موفقیت دیگران رو می بینیم باید سعی کنیم خودمون رو به اونها برسونیم نه اینکه کار اونها رو بی ارزش کنیم.
                  اما افسوس که سرمایه داران سقزی بدجوری به پول چسبیدن و سودشو تو جیب بانک می ریزن.
                  کاشکی سرمایه دارن به جای این همه حرص و ولع برای پول یک کمی هم به دنبال کارهای خیر خواهانه باشن. با وجود اینهمه سرمایه دار سقزی باید یه فرد تهرانی بیاد سرپرست بچه های یتیم سقزی رو بعهده بگیره!!! صد رحمت به غربیه ها………..

                  پاسخ دهید

                • مظفر
                  مظفر: ۷-۱-۱۳۸۸ . ۷:۴۶ ب.ظ :

                  زردآلو بيا گلو

                  پاسخ دهید

                  • سقزی دلسوز
                    سقزی دلسوز: ۷-۱-۱۳۸۸ . ۹:۴۲ ب.ظ :

                    کاسبی عرضه وجربزه می خواد چون بااون همه بداخلاقی که نوشتی بانه شلوخ بوده وشلوغتر هم میشه در نوشتن هم عفت کلام (گله 3F)داشته باشید

                    پاسخ دهید

                  • سوران
                    سوران: ۷-۱-۱۳۸۸ . ۹:۵۰ ب.ظ :

                    با سلام خدمت همه شهروندان شهر سقز وبخصوص اعضاي محترم شارنيوز … من يك بانه‌اي هستم و 22 سالمه‌ … چند ماهه با سايت شما آشنا شدم و نتايج زحماتتون رو روي سايت مي بينم الحق بايد مردم شهر سقز به وجو شما افتخار كنند اما يك موضوع واقعا منو نا اميد كرد . اينكه مردم يك شهر و كسابتشان را زير سوال مي بريد و با لحني تمسخر آميز اين مطلب را روي سايت مي آريد كار بسيار عجيب وغريب از طرف شما بود . مگه اين پيشرفتي كه خود مردم با هزينه خودشان تو بانه به وجود آوردند به شما ضرر زده آقاي شهربان ؟؟؟ الان تو بانه حدود 36 پاساژ ساخته شده و تقريبا 3-4 تا ديگه هم در شرف اتمام هست … آيا دولت پول جداگانه به بانه اختصاص داده براي ساخت اين پاساژها ؟ مردم بانه با سرمايه گذاري كه خودشان كرده اند بانه رو متحول كرده اند . خوشبختانه نظراتي رو كه مخاطبين شما در مورد اين مطلب نوشته بودند مي خوندم پي بردم كه خوانندگان ومخاطبان شما بسيار با منطق و به قول معروف حرفه اي هستند وبا ديدن اين نظرات پي بردم كه حداقل نظر اكثر مردم سقز با نظر آقاي شهربان عزيز متفاوته … يك مطلب بگم تو پرانتز تنها مردم شهري كه مي بينند بانه اينقدر پيشرفت كرده به درد مي آيند سنندجي ها هستند . (همه مردمش نه بيشتر مردمش ) . هر چيزي كه از مغازه دار سوال مي كنند در جواب مغازه دار ميگن ” كورسانيش هر آو قيمه ته يه ” . فرهنگ بد خريد كردن رو هم فراموش نكنيد كه تقريبا همه به آن مبتلا هستند… بگذريم .آقاي شهربان مگه مردم بانه وسقز با هم فاميل نيستند . من خودم 2خاله و چند دوست تو سقز دارم . و حتما مردم سقز هم فاميل تو بانه دارند … ببينيد ما كردها براي اينه كه هيچ وقت نتونستيم لياقت ، شايستگي و قدرت خودمان را به دنيا نشون بديم چون بين خودمون مشكل داريم … اگه واقعا كرد بوديد بايد از اين موقعيتي كه بانه به دست آورده خوشحال باشيد … موفقيت بانه ، در اصل موفقيتي براي كردستانه … مگه سقز جزء كردستان نيست ؟؟؟‌ در هر حال من حرف زياد دارم اما نمي خوام پر حرفي كنم و از همه خوانندگان هم عزر خواهي ميكنم … اگر جمله بندي حرفهام جالب نبود به بزرگي خودتون ببخشيد . در آخر آرزوي پيشرفت روز افزون براي كردستان دارم … در ضمن كردي هم بلد بودم بنويسم اما به فارسي نوشتم كه همه بخونن سومين سالروز پايه گذاري شارنيوز رو هم تبريك ميگم … با آرزوي موفقيت براي مردم شريف سقز بخصوص شارنيوز … با تشكر

                    پاسخ دهید

                    • Anti Eslam
                      Anti Eslam: ۷-۱-۱۳۸۸ . ۱۱:۲۲ ب.ظ :

                      جناب نویسنده.به راستی‌ نوشته خیلی‌ مغرضانه بود.به دور از ادب نویسندگی یا اعلان آن از این تریبن هستش.من بانه‌ای نیستم‌ام به راستی‌ فروشنده هاش وجدان دارن.و طرز برخوردشان هم با مشتری خوبه.و کباب بانه هم حرف نداره.مشکل رمضان را به پای بانه نگذار.و جناب عالی‌ به ملتم توهین کردی که نمی‌فهمن و جنس بنجل میخرن و یا سرشون کلاه میذارن.اگر اینجوری بود فکر نکنم این همه مردم اونجا سرزیر میشد.سقز تونمندیهی خودشو داره که باید فعال بشه و مسول دلسوز می‌خواد.

                      پاسخ دهید

                      • گریزان
                        گریزان: ۷-۱-۱۳۸۸ . ۱۱:۲۷ ب.ظ :

                        دوستان نظر دهنده ظاهرا تحمل پذیرش هیچ نقدی رو ندارن. خوی این دیدگاه یک با چند فرد چرا جوری برخورد می کنین انگار کسی از بستگانتان رو به قتل رسونده؟

                        پاسخ دهید

                        • silas
                          silas: ۷-۲-۱۳۸۸ . ۹:۴۶ ق.ظ :

                          من هم موافقم که از موقعیتی که برای بانه پیش آمده ما هم می توانیم استفاده کنیم.ولی در بی کیفیت بودن بیش از 90 درصد جنسهای بانه هم شک ندارم.از وسایل آرایشی گرفته تا لوازم برقی.جنسهای درجه چندم چین که حتی نمی نویسند ساخت چین است و تنها از روی چک کردن بارکد آن می توان فهمید چینی است.دلیل عمده قیمتهای پایین آن هم همین است.در واقع در وسع مردم نیست که جنسهای مرغوب مارکدار بخرند.
                          ولی خوب مشتریهای خود را هم دارند.هرچند بعد از مدت کوتاهی به بی کیفیتی آن پی می برند ولی همه همین طورند که قیمت ارزان در اولویت است.
                          در عوض سقز به مرکز بازار پارچه معروف شده.که همین موضوع هم اگر توسعه پیدا کند ، سقز هم می تواند پیشرفت کند.

                          پاسخ دهید

                          • ساغر
                            ساغر: ۷-۳-۱۳۸۸ . ۱۰:۵۲ ب.ظ :

                            موافق نظر اکثر دوستانم .نباید مطلب توهین آمیز نوشت ما سقزی ها هم چیزی مون از بانه ای ها کمتر نیست فقط یه جو همت لازمه.با تشکر

                            پاسخ دهید

                            • che
                              che: ۷-۴-۱۳۸۸ . ۱۲:۰۸ ق.ظ :

                              دوستان عزیز شهربان یک تریبون طنز ازاد که مسائلهای مهم اجتماعی رو با زبان کنایه و طنز بیان میکند(مثل هادی خرسندی)ما نباید ناراحت بشیم چیزایی که شهربان گفته شاید خیلیهاش منطقی باشه انتقاد از برخورد یک مغازه داربانه ای به خاطر مشغله زیاد کاری این مغازه دار غرض یا حسادت نیست دلسوزی من به عنوان یک ناسیونالیست کرد واقعا نسپت به برخورد.پارکینگ.غذاخوری.شهر بانه اعتراض دارم به خصوص یک عادت بد و به دور از انسانیت که بارها در بازار سقز(اردلان)و پاساز نور بانه دیدم دست زدن به نوامیس مردمه پس بیایید مشکلات را بازگو کنیم تا بهتر زندگی کنیم.

                              پاسخ دهید

                              • بانه ای
                                بانه ای: ۷-۵-۱۳۸۸ . ۷:۵۳ ب.ظ :

                                سقزی هاازقدیم به بانه حسودیشان می شد.شهرشماهم که درداشتن لات وچاقوکش شهره ی عام وخاص است.

                                پاسخ دهید

                                • سامان
                                  سامان: ۷-۷-۱۳۸۸ . ۶:۰۴ ب.ظ :

                                  سلام
                                  آخه بانه هم قدیم و جدید داره ؟ بگو از پیرار سال بهش حسودی کردن اونم اگه حسودی باشه

                                  اگه مردم سقز چاقو کش بودند که مسافرهای بدبخت جرات می کردند تو بانه بخوابند و پارک لاله و همه بلوار های سقز پر از مسافر نمی شد.

                                  من خودم از معاون دانشگام وقتی که فهمید سقزی هستم شنیدم که اخلاق سقز و بانه چقدر با هم فرق داره و از سقز حمایت می کرد (اینا رو می گم که واقعیت رو بدونید)

                                  من با بانه مشکلی ندارم … مشکل خودمونیم که چند هزار ساله که شهر مون همین جوری مونده که 200 سال پیش بوده وگرنه وقتی سقز دانشجو و تحصیل کرده داشت والا به خدا سنندج و بانه اصلا شهر نبودند . هممون کردیم ولی این دلیل نمیشه که شهر مون رو ول کنیم که چون بانه و سنندج هم دستی بر آتش دارند (البته فراموش نشه بر آتش بازار)
                                  اینا رو گفتم که بانه ای ها بدونن که شاید بشه سقز رو با بانه از لحاظ افتصادی توی 3 سال گذشته مقایسه کرد و در هیچ زمینه ی دیگه ای نمیشه .
                                  شکر خدا دید مردم باز تر شده و سقز رو به پیشرفته آسیاب به نوبت

                                  موفق باشید
                                  ترافیک و شلوغی نسیب ما شده و بس

                                  پاسخ دهید

                              • ڕزگار_بانه
                                ڕزگار_بانه: ۷-۸-۱۳۸۸ . ۲:۱۶ ق.ظ :

                                له گه ڵ ڕیز و سڵاو بۆ بیرو بۆچونه کانتان.. بانه و سه قز فه رقیان چیه ؟ بۆچی ئه بێ ئێمه له 50سا له وه پیشی خۆمان بژین؟ مه گه ر هه مو هاوزبان نین؟ ڕاسته بانه توانیویه تی زۆربه ی بازاڕه کان بگرێته ده س هه موشمان ئه وه ش ئه زانین که له خه ڵکی دێهاته کانی مه رزی بانه وه بیگره هه تاکو زۆریه ک له بنه ماڵه کانی سه قزو بۆکان و مه هاباد و هتدک… له مه رزی بانه نان ئه خۆن ئه وه ش بۆ ئیمه که بانه یین مایه ی خۆشحاڵیه و جیاوازیێک له نێوان بانه و سه قزو شاره کانی تر نابینین..ئیستاکه زۆریه ک له و گه نجانه ی که له سه قزه وه بۆ کاسبی ڕو له بانه ئه که ن هێنده زۆره که توانیویانه زۆریش سه رکه وتو بن جه نابیشت که بڕوات ئه وه یه مسافر ته نیا کاری ده ست به ئاوی ئه هینێته سه قز ئه توانی وه ک زۆر یه ک له و گه نجه سه قزیانه ی بۆ کاسبی ڕویان کردۆته بانه و مه رزه کان هه وڵ بده ی و له م بازاڕه یا به ژدار بیت. من پرسیارێکم له جه نابت هه یه:؟ ئه گه ر که لو په لی بانه له و شارانه ی تر هه رزانتر نیه و خه ڵکی بانه ناشیرین وڵامی مشته ری ئه یه نه وه چۆنه که رۆژ به ڕۆژ هاتنی کڕیار به ره و بانه زیاتر ئه بیت و بازاڕی ڕۆژ به ڕۆژ زیاتر ئه بێت؟ هه ڵسو که وتی جوانی خه ڵکی بانه له گه ڵ مسافر توانیویه تی کاریگه ریێکی با
                                شی له کێشانی خه ڵک له چوارگۆشه ی ئێرانه وه بۆ ئێره ببێت. ئه م کاسبیه به س بۆ بانه یی نیه تۆش ئازابه و بتوانه و له گه ڵ ئه و خه ڵکه یا هه وڵ بده با به شێکت له و کاسبیه یا ببێت.. هیوام ئه وه یه وشه ی بانه و سه قز له نێوان خه ڵکا نه مێنێت نابێ خۆمان له یه ک به جیا بزانین..ڕزگار له بانه..

                                پاسخ دهید

                                • ناشناس
                                  ناشناس: ۷-۸-۱۳۸۸ . ۹:۳۲ ق.ظ :

                                  اميدوارم سقزي ها بااستفاده ازاين موقعيت مراكز خدماتي ورفاهي روزيادكنن قرارنيست همه فروشنده وپاساژ داربشن كارخدماتي مثل غذاخوري مسافرخانه و— خوابيدن درخانه وحرف زدن كارودرست نميكنه اينها محصول بي توجهي دولته 3اف و —

                                  پاسخ دهید

                                  • ناشناس
                                    ناشناس: ۷-۱۲-۱۳۸۸ . ۱۲:۰۶ ق.ظ :

                                    من نه سقزیم ونه بانه ای ولی واقعا متاسفم برای ایشان که نه فهمد دارند ونه درک البته ناراحت نشن ایشان در اوج بی ادبی دارن نعمت خدارا نکبت حساب میکنند زهر مار شان باد بااین نوشتار خواسته ادای سفرنامه نویس رادربیارد ولی اگر نظرات را مطالعه بجراند متوجه تاثیر وبی اجر بودن نظر واندیشه خبیث خود خواهد شد

                                    پاسخ دهید

                                    • صلابت
                                      صلابت: ۷-۱۲-۱۳۸۸ . ۱۲:۴۲ ب.ظ :

                                      آقای شهربان از حسن نظر شما ممنونم شما باید اینرو هم بدونید که سقزجذابیت های فراوانی برای جذب گردشگر داره خودتون خبر ندارید شما می تونید با افتتاح یک مرکز تولید چاقو و قمه و هم چنین انستیتوی آموزش چاقوکشی دست هر چی چاقو کش تو کشور ببندید شما خودتون خبر ندارید..اونی که سامان خودشو معرفی کرده بودو می گفت سقز پر از پروفسوره باید بدونه که رییسه دانشگاه پیام نور سقز اهل بانه است ….

                                      پاسخ دهید

                                      • محمد سقز
                                        محمد سقز: ۷-۱۲-۱۳۸۸ . ۱:۲۹ ب.ظ :

                                        به جاي اين حسب حال نويسي يك حسب حال براي جوانان هلو-قدس بنويسيد.

                                        پاسخ دهید

                                        • نادر/تبریز
                                          نادر/تبریز: ۷-۱۸-۱۳۸۸ . ۱۰:۵۸ ق.ظ :

                                          من یک تبریزی هستم/باتوجه به این که برای رفتن به بانه بایستی از سقز گذشت حداقل برای مسافران اینطرفی که خیل عظیمی از مسافران را به همراه داره مردم نجیب و فهیم وآگاه سقـــــــــــزمیتوانند ازاین موقعیت بنحواحسنت استفاده کنند

                                          پاسخ دهید

                                          • فقه رئوف
                                            فقه رئوف: ۸-۲۵-۱۳۸۸ . ۲:۵۰ ب.ظ :

                                            من هم سقزی هستم اما می دانید اگربه دادگاه سربزنید درروز 20پرونده حقه بازی کلاه برداری چاقوکشی است درحالی که درسال دردادگاه بانه 20پرونده است آن هم نه چاقوکشی نه کلاهبرداری نه حقه بازی بلکه مشکلات طلاق با زنهای سقزی یا مردهای سقزی ما حسودیم

                                            پاسخ دهید

                                            • یوزارسیف زمانه
                                              یوزارسیف زمانه: ۹-۴-۱۳۸۸ . ۸:۵۶ ق.ظ :

                                              متاسفم، برای سقز؛ برای بانه؛ برای بوکان؛ برای مهاباد؛ برای کردستان؛ برای میلیون ها کرد در سراسر گیتی؛ برای تمدن 2500 ساله کرد. شاید باور نکنید من برای سفر به شهرهای مرکز ایران رفته بودم. متاسفانه بیشتر مردم این منطقه از وجود شهرهای کردنشین این مرزو بوم اظهار بی اطلاعی می کردند و یا ما را ملتی ناسازگار و اهل جنگ می دانستند و با گفتن خاطراتی که مطمئن بودم تاثیر شانتاژهای مغرضان و دشمنان این ملت ( کرد) بود سعی در تخریب چهره فرهنگی این ملت با این تمدن کهن داشتند. دوستان من آیا بهتر نیست در حالی که دنیا هر روز کوچکتر می شود و می رود به سوی دهکده شدن ما هم از شهر من شهر من دست برداریم و سعی کنیم به جای شناساندن خود با عنوان های چاقو ساز و چاقو کش و چینی و چینی فروش محض از سرازیر شدن ملت به سوی شهرهایمان بیشترین سود را ببریم و سعی کنیم با مهمان نوازی و رفتاری در شان ملت بزرگ کرد جهره ای را که دشمنان از ما ساختند از خود دور سازیم و فرهنگ غنی کرد را به همگان نشان دهیم و اگر به قول دوستان از اجناس بنجل چینی خوششان نیامد لااقل از کرد و کردستان خاطره ای خوش داشته باشند. من به فرهنگ بوکان و تمدن سقز و زیبایی مهاباد و بازار بانه می نازم و همه کردستان را خانه خود می دانم و امید وارم نظر من خاتمه این منم منم باشد.

                                              پاسخ دهید

                                              • farhad & vafa
                                                farhad & vafa: ۱۰-۱۴-۱۳۸۸ . ۵:۰۶ ب.ظ :

                                                كورد ئه به د ناگاته مه قسه د نوكه ري بيگانه يه

                                                دوو دلن پيسن له گه ل يه ك بويه وا بي لانه يه

                                                ميلله تيكن بو نه ماني يه كتري هه ر هه ول ئه ده ن

                                                داخه كه م ورد و درشتي شيت وشه يداي ئا نه يه

                                                (فايه ق بيكه س)

                                                ببخشيد اگر قواعد نوشتاري كردي را رعايت نكرديم چون فونت فارسي نداشتيم

                                                پاسخ دهید

                                                • هاوولاتی بوکانی
                                                  هاوولاتی بوکانی: ۱۰-۱۴-۱۳۸۸ . ۸:۲۸ ب.ظ :

                                                  از اینکه نظرات خودم را با فارسی می نویسم هیچ احساسی ندارم . اهل بوکان هستم چند سالی است که در شرکتی در بانه فعالیت دارم قبل از اینکه ، بازار شهرستان بانه بدین شیوه که الان رونق داره در بیاد ، وضع کار و درآمدمان خوب نبود . ولی خوشبختانه بعد از اینکه اوضاع عوض شد و سیر مسافران از اکثر نقاط ایران به بانه سرازیر شد ، وضع ما هم بهتر شد توانستم به کارم رونق بدم خیلی ها رو می شناسم که از سایر شهرهای دیگر کردنشین به بانه آمده اند و در کنار سایر شهروندان بانه یی مشغول کسابت هستند و اموراتشان را می گذرانند . از لحن و نوشتار و طرز فکر نویسنده این مقاله پیداست که خیلی به امور واقف نیستند و درک شرایط کردستان و منطقه را ندارند. بانه باشد یا سقز یا مهاباد یا بوکان چه فرقی دارد مهم اینست که از کل شهرهای ایران برای تجارت و گردشگری به کردستان می آیند چرا باید اینچنین فکر بکنیم به قول خودتان بانه که از سقز می گذرد چرا باید نگران و ناراحت باشیم . مشکل اینست که شما درک تشخیص مسائل را نداشته اید و بی جهت سعی دارید مردمان شهرهای همجوار را به جان هم بیاندازید و تفرقه ایجاد کنید . اگر امروز بیشتر مردم ایران از بانه خرید می کنند دلیلش ارزانی کالا نسبت به شهرهای همجوار است که ناشی از موقعیت جغرافیای شهر بانه است . نویسنده این مقاله سعی دارد وانمود کند که مردم شهر بانه ، پیش همه مردم ایران از مردم سقز و شهرشان بد گفته اند که از آنجا خرید نمی کنند . در رابطه با وضع نابسامان شهر بانه از لحاظ نبود امکانات مردم شهر مسئول نیستند امکانات رفاهی شهر در دست مسئولان ذیربط است نه مغازه دار بانه یی. من همه مردمان سرزمینم را دوست دارم از ماکو گرفته تا دهلران و همه شهرهای دیگر سرزمینم کردستان . امیدوارم گردانندگان این سایت منافع شخصی خود را کنار بگذارند و در فکر منافع ملی باشند چرا که به قول خودتان بانه از سقز می گذرد و سقز و بوکان هم جزئی هستند از کردستان .

                                                  پاسخ دهید

                                                  • همشهری
                                                    همشهری: ۱۰-۱۷-۱۳۸۸ . ۷:۰۸ ب.ظ :

                                                    سلام
                                                    انگار بعضی ها مثل زریان دنبال کلاس هستن و تحمل انتقاد رو ندارن.باید قبول کرد شهرداری بانه و مردم ساکن این شهر یک مقدار کم لطفی می کنن.بانه و سقز نداریم همش کردستانه

                                                    پاسخ دهید

                                                    • دوست
                                                      دوست: ۱۰-۱۷-۱۳۸۸ . ۷:۲۰ ب.ظ :

                                                      من واقعا متاسفم برای افرادی مانندفقه رئوف یقینا میخواد موستا بشه!

                                                      پاسخ دهید

                                                      • سقزی
                                                        سقزی: ۶-۵-۱۳۹۴ . ۲:۱۵ ق.ظ :

                                                        سلام واقعا برای بعضی از دوستان متاسفم که شهرمان را چاقو کش خطاب می کنند.من در طول عمرم فقط یکبار بانه رفتم که مطمینم اخرین باره داشتیم از جلو مغازه ها رد میشدیم و حرف میزدیم که یکی از مغازه دارها گفت این سقزی ها دیگه وقت سر بریدنشونه خدا شاهده عین حقیقته به نظرم رفتار و طرز فکرشون خیلی زشت بود واقعا متاسفم

                                                        پاسخ دهید