شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۲۸/۰۵/۱۳۹۸
شنبه، ۱۸ام مهر ۱۳۸۸
۶:۵۹ ب.ظ
علی عابدی در گفتگو با شارنیوز عنوان کرد:

10 سال به پایان عمر موسیقی کردی باقی مانده است

علی عابدی سخن خود را با نقش به زعم وی مخرب سیاستمداران کرد آغاز می کند که نقش اصلی را در بی محتوا کردن موسیقی کردی ایفا کرده اند و به نظر وی این به بیراهه رفتن موسیقی کردی برای مخاطان عام ملموس نیست:”  نگاه مردم عادی به موسیقی که اگر در میان مشغله های روزانه فرصتی دست دهد از طریق گوشی موبایل، ضبط خودرو یا نگاه کردن به تلویزیون های ماهواره ای موسیقی گوش می دهند با کسانی که خود دست اندرکار تهیه موسیقی هستند کاملا متفاوت است. بنده به عنوان یکی از اعضای خانواده موسیقی کردی به صراحت عرض می کنم که غده ای سرطانی سعی در به بیراهه کشیدن و سیاسی کردن هنر خصوصا موسیقی کردی دارد. این جماعت اتفاقا تمرکز خود را بر روی موسیقی گذاشته اند چرا که قدرت بی پایان این شاخه از هنر را درک کرده و سعی در کنترل و سوء استفاده از آن رادارند.” علی عابدی این آهنگساز و نوازنده سقزی در بخش دیگری از گفتگوی خود با اعضای شارنیوز اظهار می دارد: مدتی است دیگر موسقی ارزش دار و ماندگار کردی خلق نمی شود و موسیقی عروسی جای آثار فاخر موزیک کردی را گرفته است. دیگر بهایی به آهنگ سازی ، تنظیم و اجرای با ارکستر داده نمی شود و دست اندر کاران تهیه موزیک هزینه ای برای اینگونه برنامه ها نمی پردازند. عابدی تاکید می کند: قصد سیاهنمایی ندارم و اعتراف می کنم هنوز کسانی مانند عبدالله جمال سگرمه و دکتر دلشاد سعید هستند که آثار قابل توجهی ارائه می دهند اما معتقدم بخش ناامید کننده قضیه پررنگ تر است، چرا که کارهای تولید شده طی سالهای اخیر هیچ کدام قابلیت فرموله شدن و ورود به آموزشگاهها و دانشکده های موسیقی را نیافته اند و این مساله همچنانکه در آغاز اشاره کردم برای متقاضیان عادی ملموس و قابل درک نیست. عابدی به نقطه عطف سخنان خود می رسد و با صراحت اعلام می کند: در خوشبینانه ترین وضعیت ده سال بیشتر به پایان عمر موسیقی با محتوا و آکادمیک کردی باقی نمانده است. این موضوع بسیار ناخوشایند را کسانی که به هر شکلی دستی در موسیقی دارند حتی نوآموزان هم متوجه شده اند. علی عابدی با اشاره به عدم توقع از حاکمیت در ایران برای خدمت به موسیقی کردی می افزاید: آنها نشان داده اند که دغدغه ای برای حفظ و اشاعه موزیک کردی ندارند. عملکردشان هم در این راستاست و اگر هم گاهی گشایشی حاصل می شود برای افراد مورد اعتماد خودشان است که معمولا از هنر کم بهره اند. وی رویکرد حاکمیت را مشکل اصلی قلمداد نمی کند و خود کردها را جفا کنندگان به موسیقی کردی می داند: “مشکل ما نه با حکومتهای 4 منطقه کردستان بلکه با خود کردهاست. با کمال تاسف در تحقیقاتی که اخیرا انجام داده و تا مدتی دیگر منتشر خواهیم کرد به این نتیجه رسیده ایم که آثار تولید شده در زمان رژیم فاشیسم بعثی به مراتب عمیق تر و علمی تر از دوران بعد از آن است.”علی عابدی وی با تشریح وضعیت کنونی موسیقی کردی می افزاید: به دلیل حضور رسانه های تحت کنترل سیاستمداران، سطح توقع نسل جوان از موسیقی به شدت تنزل پیدا کرده و همچون نسل های پیش از خود در گوش دادن به موسیقی دست به انتخاب نمی زنند چرا که این رسانه ها هستند که سلیقه آنها را شکل می دهند و انتخاب های محدودی در برابر مخاطبان می گذارند و در این جهت دهی، نشر سیاستمداران بر عمق هنر ارجعیت دارد. وی ضمن ابراز تاسف از وضعیت موجود گفت: متاسفم که بگویم علی رغم توسعه ارتباط و دسترسی به اطلاعات وتعامل  با فرهنگهای دیگر، نسل گذشته در گوش دادن به موسیقی بهتر عمل می کردند. عابدی درباره دلایل خود در مورد تاثیر منفی سیاستمداران کرد چه در کردستان عراق و چه در ایران با تاکید مجدد بر عدم توقع از حاکمیت در ایران می گوید: من گلایه ای از حاکمیت در ایران ندارم چون از روز اول نشان دادند که ما را شهروند درجه سه و چهار می دانند اما امروز کردها خود صاحب قدرت، حکومت و رسانه های فراگیر هستند و متاسفانه تمام امکانات را در اختیار گرفته اند تا جوانان را از همه چیز بی خبر کنند؛ جالب اینکه رسانه های وابسته به احزاب روژهه لات کردستان پیشگام این بی خبرسازی هستند. وی اضافه کرد: هیچ پروژه و پلان امیدوارکننده ای برای موسیقی توسط ساستگذاران کرد دنبال نمی شود و امروز تنها دلیل بی هویت شدن موزیک کردی حاکمان کرد هستند.
عابدی:امروز تنها دلیل بی هویت شدن موزیک کردی حاکمان کرد هستند
عابدی افزود: این افراد که مخرب ترین نقش را در موسیقی ایفاء می کنند نه تنها کمکی به ارتقاء آن نکرده اند بلکه سعی در ایزوله کردن و به گوشه ای راندن داشته هایمان نیز دارند. جوان امروز اگر موسیقی پاپ قادر دیلان متعلق به 50 سال پیش را بشنوند از سیاستگذاران خواهد پرسید که چه بر سر موسیقی غنی کردی آمده است و شما برای موسیقی کردی چه کرده اید؟ مطلع شدن از این عقبگرد تاریخی و ایجاد سوال در ذهن مخاطبان بسیار به زیان سیاستمداران خواهد بود. عابدی اگرچه عمده مشکل را سیاستمداران و دخالت آنها در موسیقی می داند اما نقش به زعم وی مخرب آندسته روشنفکران و موسیقی دان هایی که سر در آستین قدرت دارند را همپای سیاستمدارن کرد می داند و می گوید: بخشی از مشکل به روشنفکران عرصه موسیقی بر می گردد که پول می گیرند تا صدایشان در نیاید. این جمع کثیر ماموستایان و اساتید موسیقی کردی مگر شاهد این وضعیت نابسامان نیستند؟ بدون شک آگاهند و در گفتگوهای خصوصی نکات دردناکی از وضعیت فعلی را بازگو می کنند اما چون راه امرار معاش آنها پیوند با حاکمیت است از اظهار نظر خودداری می کنند.
زجری که از کار با تلویزیونهای کردی تحت نظر کردها کشیده ام ده برابر بیشتر از غیر کردها بود
وی در مقایسه ای می افزاید: زمانی فکر می کردم که برگزاری کنسرت تنها در ایران دشوار است اما جالب است بدانید برای اجرای یک برنامه در یکی از تلویزیون های کردی باید دهها نفر پارتی و واسطه داشته باشید. من با تلویزیونهای مهاباد و سنندج کار کردم اما زجری که از کار با تلویزیونهای کردی تحت نظر کردها کشیده ام ده برابر بیشتر از غیر کردها بود. بارها شعری را برای صدا و سیمای ایران فرستاده ام و بعد از بررسی رسما اعلام کرده اند که حاوی مضامین سیاسی است و قابل قبول نیست و در نهایت نیز آنقدر شرف داشته اند که بعد از رد کردن اثر، هزینه هرچند ناچیز رفت و آمد را تقبل کنند، در عوض بارها از سقز، سردشت و دیگر شهرهای کردستان برای “کوردسات” اثر فرستاده شده و بعد از ماهها پیگیری معلوم می شود آقایان اثر را گم کرده اند! عابدی در ادامه با صراحت بیشتری از نقش سیاست مداران صحبت می کند و با اشاره به انتخابات اخیر در کردستان عراق می گوید: وقتی رئیس جمهور یک کشور که خود را تبدیل به نماد یک ملت کرده است فردی را که نمی دانم او را چه بنامم کوچه به کوچه، خیابان به خیابان و استادیوم به استادیوم می برد؛ -کسی که فاصله صدایش در اکتاو پایین حتی یک پرده و نیم نیست- و وی را به عنوان نماد هنرمند کرد مطرح می کند ،با تصور اینکه تنها سبیل و لباس کردی نشان کردبودن است، دیگر چه انگیزه ای برای جوانان تازه وارد به عرصه موسیقی باقی می ماند. این جوانان با چه امیدی 10 سال آموزش ببینند تا به مرحله ای برسند که دیده شوند، در حالیکه جناب رئیس جمهور چنین فردی را به عنوان الگوی مورد علاقه خود مطرح می کنند و موسیقی وی را در جامعه ترویج می دهد. عابدی در پاسخ به این سوال که خود شما چه برنامه و پروژه مشخصی را برای موسیقی کردی تدارک دیده اید؟ می گوید : طبیعتا برنامه های فراوانی را داشته و دارم، و برای عملی شدن آنها به هر شخص و نهادی که می شد رو انداختم اما متاسفانه جواب درخوری نگرفتم؛ البته همه پیشنهادهای من بی پاسخ نمانده اما توقعاتی مطرح شده که اقدام من را از فاز فرهنگی-هنری صرف خارج و به آن رنگ و بوی سیاسی می بخشید. علی عابدی اما مدیران رده پایین هنر و اعضای ادوار مختلف انجمن موسیقی سقز هم از انتقاد این آهنگساز سقزی درامان نمی ماند.وی می گوید: علی رغم حضور 13 ساله ام به عنوان مدرس در خانه فرهنگ اداره ارشاد، در سه سال اخیر حتی یک بار رئیس ارشاد را ندیده ام که سری به کلاس های ما زده و از وضعیت آموزشی ما سراغی بگیرد. بیش از 10 بار به مسئولان گفته ام کلاس درس ما آکوستیک نیست و تمرین های ما را تحت تاثیر قرار داده است. حتا پیشنهاد دادم با شانه تخم مرغ و گونی این مشکل را حل کنند و خود ما هم حاضریم کارگری اش را بکنیم اما دریغ از یک اقدام جزئی! وقتی رئیس ارشاد نه سری به کلاس ها می زند نه به خواسته های ما توجه می کند یعنی بود و نبود موسیقی برایش هیچ فرقی نمی کند. وی در مورد انجمن موسیقی نیز می گوید: بعد از دردسرهای فراوان بالاخره کتاب رشید خان فیض نژاد را چاپ کردم اما دریغ از یک تشکر و تبریک شفاهی از سوی انجمن موسیقی سقز ! وی تصریح میکند: با این بی مهری ها چه انگیزه ای برای ادامه کار باقی می ماند؟در حالی که الان 3-4 پروژه در قالب کتاب و کاست آماده دارم که در گوشه ای  به امان خدا رها شده است.

——————————————————————-

توضیح رئیس اداره ارشاد سقز در خصوص اظهارات علی عابدی:

سایت خبری شارنیوز با سلام آرزوی توفیق روزافزون: احتراما در خصوص مصاحبه آقای علی عابدی مواردی لازم است جهت روشن شدن اذهان عمومی به اطلاع مردم شهرستان سقز برسد. آقای عابدی ادعا نموده اند که بیش از ۱۰ بار از مسئولان درخواست آکوستیک نمودن کلاس موسیقی را کرده اند. باید به اطلاع برساند که این هنرمند گرانقدر در طول ۲ سال اخیر حتی یکبار برای این مورد به این اداره مراجعه ننموده اند درحالی که ایشان چند مورد برای دریافت شهریه کلاسها مراجعه و یک مورد برای حذف ۱۰ درصد سهمنه انجمن موسیقی از شهریه کلاسها تماس تلفنی داشته اند. با توجه به اینکه مسئولان انجمن دائما در خصوص مسائل و مشکلات با این اداره در ارتباط هستند درطی ۲ سال گذشته تمامی انجمنهای فرهنگی هنری به سیستم رایانه ای- اسکنر- پرینتر- تجهیزات اداری مجهز گردیده و تنها در ۶ ماهه اول امسال ۸ میلیون ریال آلات موسیقی برای انجمن خریداری شده است، که متاسفانه آقای عابدی از این مسایل بی اطلاعند یا با وجود اینکه هر هفته برای تدریس به مجتمع مراجعه می نمایند با انجمن موسیقی در ارتباط نیستند. انتظار می رفت ابراز نگرانی توسط ایشان به صورت کارشناسانه تری و با اطلاع قبلی از مواردی که در طول ۲ سال گذشته صورت گرفته انجام میشد. در هر صورت ضمن قدردانی از زحمات و دلسوزی ایشان در عرصه موسیقی باید گفت با انکار واقعیات موجود، ندیدن حضور جدی هنرمندان جوان کرد در عرصه موسیقی، پیش بینی نابود شدن موسیقی کردی در ۱۰ سال آینده و محکوم نمودن این و آن، هیچ دستاوردی در راه اعتلای موسیقی بدست نمی آید مگر دلسرد نمودن هنرمندان جوان از هنر فاخر موسیقی.

کد خبر: 4902


۳۸ دیدگاه

  • آلزايمر
    آلزايمر: ۷-۱۸-۱۳۸۸ . ۹:۴۸ ب.ظ :

    همين چند روز پيش رئيس‌جمهور محترم در باره‌ي هنر گفته‌اند: «بهترين جلوه‌ي هنر، موسيقي است.» فكر كنيد بنيان‌هاي فكري يك انسان تا چه حد مي‌تواند ضعيف باشد كه هنر را “بهتريني” قائل! و اصولاً واژه‌ي “بهترين” را مگر راهي هست به قاموس هنر؟!

    آقاي عابدي، هميشه بر اين باور بوده‌ام كه در اين آشفته بازار، نقش يك هوچي و عربده‌كش به مراتب بيشتر از نقش يك فيلسوف، موثر است. اينكه مي‌گويم موثر منظورم تاثيري است جداي از درست يا غلط بودن آن. در اين آشفته بازار اما، باز هم هستند كساني كه قدر هنرمندان شريفي چون شما را مي‌دانند.

    آرزوي سعادت براي تمام اساتيدي كه براي موسيقي اصيل دل مي‌سوزانند. موسيقي‌اي كه همانا شرافت بشريت است.

    عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

    • ڕزگار_بانه
      ڕزگار_بانه: ۷-۱۹-۱۳۸۸ . ۱:۲۶ ق.ظ :

      سڵاوو ڕێزی تایبه ت بۆ هێژای به ڕێز کاک عه لی. مۆسیقای کوردی یه کێک له ڕه سه نترین مۆسیقاکانی مێزۆپۆتامیایه که به پێچه وانه ی زۆربه ی زمانه کان و زاراوه کانی تر ڕه سه ن ماوه ته وه . به ڵام ئه و جۆره ی کاک عه لی ده ڵێت کاریگه ری زمانه کانی تر مه ترسیه بۆ له ناو چونی نه ته نیا مۆسیقا به ڵکو جل و زمان و فه رهه نگیش.

      عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

      • هنرمند
        هنرمند: ۷-۱۹-۱۳۸۸ . ۹:۲۰ ق.ظ :

        آقای عابدی به عنوان یک هنرمند تنها نیمه خالی لیوان را می بیند و همه عالم و آدمو بدهکار خودش میدونه و انتظار دارد چون هنرمنداست همه دراختیار ایشان باشند هنرمندان بزرگ موسیقی جهان هیچگاه از جانب حکومت حمایت نشدند اما چون جوهر کار داشتند و خود را از مردم ارجحتر ندانستند در تاریخ هنر ماندگار شدند -با محکوم کردن این و آن قدر یک هنرمند واقعی بالاتر نمیرود . چند بار ایشان یک حرکت فرهنگی انجام دادند و درخواست کمک از سایر هنرمندان کردند و جواب نشنیدن -. در عرض این چندین سال ایشان چه دست گلی به سر این مردم زدند که کار همه هنرمندان موسیقی ناچیز می شمارند و آب سردی بر فعالیت انجمن موسیقی می ریزند .

        عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

        • دائو
          دائو: ۷-۲۰-۱۳۸۸ . ۴:۴۷ ب.ظ :

          هنرمند محترم آیا میشود بگوئید نیمه پر لیوان کدام است ؟
          بیت ها ازیاد رفتند حیران رو به سقوط است هوره روبه نابودی است وروز به روز موسیقی ناحنجار و عامه پسند رو به افزایش است آیا این موسیقی کردی را ضعیف نمی کند

          عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

        • عزراييل
          عزراييل: ۷-۱۹-۱۳۸۸ . ۱۱:۳۱ ق.ظ :

          ده زاني بوچي من هينده په ر يشان و خه فه ت بارم
          له بازاري ژيان غه يري هونه ر نيمه چ سه رمايه

          عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

          • نوا
            نوا: ۷-۱۹-۱۳۸۸ . ۱:۲۱ ب.ظ :

            آنچه سبب مي شود كه نيستي صورت هستي به خود گيرد ، آفرينش و خلاقيت است ازاين رو همه هنرها آفريدن است واستادان و هنرمندان همه خلاق و آفرينش گرند .
            باعرض سلام خدمت استاد و هنرمند صادق ودلسوز جناب آقاي علي عابدي كه سالهاست به فرهنگ و موسيقي خدمت شايان توجه نموده اند اميدوارم ما كساني زيادي ديگري مانند امثال شما در جامعه هنري داشته باشيم. مابايدبه هنرمندان و كساني كه با صداقت و دلسوزي كارمي كنند توجه بيشتري كنيم زيرا كه آنها شناسنامه و جزئي از گنجينه هاي يك ملت هستند .

            عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

            • نامجو
              نامجو: ۷-۱۹-۱۳۸۸ . ۲:۲۶ ب.ظ :

              هنر اگرچه همیشه مورد سوء استاده زورمندان بوده اما به خاطر وجود هنرمندانی متعهد و مستقل توانسته خود را از مهلکه های تاریخی برهاند و همچنان باقی بماند. تا شما و کسانی دلسوز چون شما هستید من نگران موسیقی نیستم چون می ماند و شگفتی ساز هم خواهد بود

              عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

              • hasan
                hasan: ۷-۱۹-۱۳۸۸ . ۷:۵۰ ب.ظ :

                kak ali barez.hamo kas jnabt ba dlsoz dazane v kas lama shak naka balam nabet ewash aw hamo zahmato v shakhavshakh choni aw aw kordana labir banawa.
                ranga ton roshtbetn

                عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                • خالد
                  خالد: ۷-۱۹-۱۳۸۸ . ۱۱:۳۵ ب.ظ :

                  با سلام خدمت کاک علی و خسته نباشید به شارنیوزیهای عزیز؛
                  تحلیل جالبی بود. در جامعه ای که تعریف ایدئولوژیک از هنر وجود دارد هنرمندان مستقل بیش از دیگران رنج می برند و نمی توانند استعدادهای خود را شکوفا سازند. شبکه های تلویزیونی موسیقی را بسیار سطحی کرده اند. چون ارزان به دست می آید و مخاطب فراوان جذب می کند.

                  عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                  • ڕزگار_بانه
                    ڕزگار_بانه: ۷-۲۰-۱۳۸۸ . ۱۲:۳۸ ق.ظ :

                    پرسیارێک ئاڕاسته ی کاک عه لی و هه مو خوینه ران ئه که م.. ئێمه ئه بێ چی بکه ین له قه یرانی له ناوچونی مۆسیقاو فه رهه نگ و ناسنامه کانی خۆمان ڕزگارمان بێت ؟

                    عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                    • غمين
                      غمين: ۷-۲۰-۱۳۸۸ . ۹:۴۲ ق.ظ :

                      سلاو و ريز بو برايي خوشه ويست كاك علي هنرمند و هنر پروري شاره كمان و ماندونبيني له سه روراني شارنيوز : له جوابي هنرمند دا دبي بلين كاك يا داده گيان سه رنجيكي باش بو ئو وه ته راكيشه ئووخته باش ده زاني كه له دواي چند سالي داهاتو موسيقاو ئاوازي كوردي ده بيته سوسول بازاري و بو درمانيش پيدا نابيت و ئاثاريشي نابينينوه هه رو كو ايستا كه له مالاندا كه شريتي ويژه ره برزه كان وه كو خواليخوشبو حسن زيرك و سيد علي اصغر و وو……… هيه جوانه كان دلين ئه مانه هيني قه رني حه جرن و بابتي ئه م دوره نين و باور ناكم بش گاته پينج سالي دي كه تواو ده بن و له بين ده چن كه زور له وه دا ئيشتبا ده كن ونابي ئو جه وانانه ئاداب و سونت و سونني رسن و رسنايتي خويان بو گورانيكاني غه ربي و بيگانه له بين ببن و خوا ره حم به تو و ئوانيش به كات ــ انشاالله

                      عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                      • kavan
                        kavan: ۷-۲۰-۱۳۸۸ . ۳:۳۲ ب.ظ :

                        حقيقت تلخي است كه ما از آن بي اطلاع هستيم وتا چند سال آينده چيزي از زبان وفرهنگمان نيز نمي ماند

                        عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                        • شهروند
                          شهروند: ۷-۲۰-۱۳۸۸ . ۶:۲۷ ب.ظ :

                          چه ده سال مانده باشد چه صد سال .وقتی هنوز پس از هزار و پانصد سال باربد و نکیسا و سرکش و بامشاد واسحاق و ابراهیم موصلی و صفی الدین ارموی را با آوازه ی ماندگار می شناسیم واین یعنی شناسنامه ی موسیقی یک ملت. تا زمانی که اسلام در این کشور پابرجاست دراویش قادری و نقشبندی با دف واهل حق ها با ته موره” تنبور” ذکر حق می کنند و با زبان اصیل کردی نیایش می کنند و تا زمانی که کوهی در این سرزمین باقی مانده باشد و چوپانها برای گوسفندانشان شمشال”نی لبک “بزنند و تا زمانی که احساس عاشقی در این ادمها باشد موسیقی کردی یا غیر کردی مانی و ماندگار است. پس زیاد هم نترسیم …دنیا از این زیر وبمها یسیار شنیده است.

                          عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                          • ناشناس
                            ناشناس: ۷-۲۰-۱۳۸۸ . ۱۰:۲۲ ب.ظ :

                            متا سفانه ماقدر افرادي بزرگوار مثل آقاي علي عابدي را نميدانيم كه با هنر خودكه صداي خوب وشاعر ي توانا ودرموسيقي هم استادهستندمابايد قدم چنين افرادي را روي چشم بگذاريم وباديده منت آنهارا در كارهاي فرهنگي وهنري شهرستان واستان دخالت دهيم تا فرزندان مادر اختيار آمو زش آنهاباشندتاموسيقي ماهواره اي وغربي آيا كسي هست كه صداي دلنواز ايشان را در پند پيشينيان با نواي قاله مه ره نشينده باشد. به سپاسه وه.ع. گ

                            عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                            • حه یده ر
                              حه یده ر: ۷-۲۱-۱۳۸۸ . ۱۱:۳۰ ق.ظ :

                              ویرای ده سخوشی له مالپه ری شارنیوز
                              به راستی کاک عه لی نموونه ی هونه رمه ندانی راسته قینه ی نه ته وه که مانه که به داخه وه زور که م له ناو هونه ری ئیستای کوردیدا به دیده کری. له ولامی ئه و برا به ر یزه دا که ده لی کاک عه لی چی بو خه لک کردووه؟ کاک عه لی کومیته ی ئیمداد نیه کار بو خه لک بکات ئه وهونه رمه ندیکه که به گه وا هی کاره کانی هه موو کاتی هونه ره که ی له خزمه ت نه ته وه که یدا بووه . لیوانیکیش که هیچی تیدا نیه ده بی چاو له کام نیوه ی پری بکه ی؟ کاک عه لیش نالی که ده بی هه موو که س له خزمه ت ئه ودابیت . هاواری ئه و هاواری زوربه ی هو نه رمه ندانی راسته قینه ی کورده که به داخه وه هه موویان له ژیانیکی پرمه ترسیدا ده ژِین. وتنی ئه م قسانه یش پیم وایه ئه گه ر کاک عه لیش نه یلی هه موو عاله م روژانه له میدیا کوردیه کاندا ده یبینی که کام مووسیقا له لایه ن ده سه لاتی کووردی ته بلیغ ده کری . کاک عه لیش بو گه وره بوون نیازی به ده سه لات نیه ئه وخوی به بی هیچ یارمه تیی خوی پیگه یاندووه .ئه وته نیا ره خنه له میدیا ی کووردی ده گری که هه موویان به ده ست سیاسه توانی کوورده وه ده چه رخیت و هو نه ریش بو مه به ستی سیاسی خویان به کار ده هینن

                              عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                              • هیوا(گول)
                                هیوا(گول): ۷-۲۱-۱۳۸۸ . ۳:۳۰ ب.ظ :

                                به راستی کاک عه لی هه لسه نگاندنیکی جوانی له بواری موسیقای کوردی له ئیستاو داهاتوودا کردوه . کاتی که هونه رمه ندانیک وه ک حه سه ن زیره ک .ماملی. عه لی مه ردان و.. نه ماون وهونه رمه ندانیکیش وه ک ناسری ره زازی. نه جمه ی غولامی .ره شیدی فه یزنژاد و…به هوی ئه و بی یاساییه که له ناو هونه ری کوردیدا هه یه حازر به کارکردن نین دیاره که سانیکی بی هونه ر سه ر هه لده ده ن و خویان به هونه رمه ند ده زانن.من پرسیارم له و که سانه که ره خنه له کاک عه لی ده گرن ئه وه یه که ئیوه بیجگه له گورانی هونه رمه ندانی که ناوم برد که سانی ناو به رن که له موسیقای ئه مرودا سه ریک له ناو سه راندا بن .هونه ری ئیستای کورد به ده ست که سانیک وه ک عه زیزی وه یسی. قادر ئه سه د. هه لکه وت زاهیر. چوپی فه تاح .و زور له بی هونه راندایه که ته نانه ت له کوردستانی باشووریش هیچ جیگه و پیگه یه کیان نیه . ئه وه یه که کاک عه لی زور باش هه ستی به م راستیه کرددوه که چی به داخه وه که سانی بی ئه وه ی له مه به ستی قسه کان حالی بن بی بنه ما هه لده کوتنه سه ر کابرا و تاوانباری ده که ن

                                عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                • روژمان
                                  روژمان: ۷-۲۱-۱۳۸۸ . ۴:۲۰ ب.ظ :

                                  سلام
                                  تو نیکی میکن و در دجله انداز
                                  که ایزد در بیابانت دهد باز
                                  اگر هر هنرمندی بعد از انجام کاری از ارگانها یا انجمنهای مربوط انتظار تشکر داشته باشد باید گفت از همین امروز کل کارهای هنری اش تعطیل کند چون به نظر بنده این مهم هیچوقت عملی نخواهد شد.

                                  *ازاده رویدن هنر بسیار بزرگوار است نه دیکته کردنش حال شما اگر بعد از انجام کاری انتضار تشکر دارید بعد از چند صباحی به هنرمندی دیکته شده تبدیل میشوید که باید در تمهای مشخص شده ای که به شما اعمال میشود کار نماید و به نظر من این جالب نیست
                                  اقای عابدی شما به مرور زمان بیشتر به یک منتقد تبدیل شدید تا یک هنرمند پس سعی کنید و جرئت کنید برای یک بار هم شده به بچه سوسولهای که به قول شما خائنین به موسقی کردی هستند با اجرای یک کنسرت راه درست را نشان دهید البته اگر توانش را داشته باشید

                                  عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                  • محمد -
                                    محمد –: ۷-۲۱-۱۳۸۸ . ۹:۳۸ ب.ظ :

                                    با سلام حضور همگى احتراما در جواب رئيس اداره ارشاد شهرستان سقز:
                                    من يكى ازشاگردان كلاس استاد گرانقدر على عابدى در مجتمع هستم ، وميدانم كه بارها ايشان براى اكوستيك كردن كلاسها، مسئولان، اعم ازشما وديگران را اگاه نموده است،ولى چون جوابى دريافت نكرد. ديگر ناچار روى اين درخواست سرپوش نهاد.در ضمن ايا قبل از خريد 8ميليون ريالى آلات موسيقى با استادان كلاسها مشورت كرديد؟ كه بدانيدچه الاتى براى آسانتر نمودن فرايند اموزش در كلاسها لازمتر است ؟ مطمئنم كه مشورت نكرديد،چون اگر مشورت كرده بوديد حداقل يك دستگاه ارگ كه براى كار سلفژ و ريتم خوانى لازم است ميخريديد!!…شايد هم انجمن موسيقى در اين رابطه مقصر باشد ولى در هر صورت رئيس و ناظر همه انجمنهاى مجتمع شما هستيد.!من بيش از 3سال است كه هنرجوى كلاس ويولن در مجتمع هستم ولى حتا يك بار هم شما را نديدم كه سرى به كلاسها بزنيد ،تا از عملكرد استادان ومشكلات هنر جويان اگاه شويد.شما به عنوان يك مسئول دلسوز چند بار هنرجويان و استادان و هنرمندان را تشويق كرديد و به انها انگيزه داديد و از بودجه سازمان يك لوح تقدير به انها هديه كرديد!؟يا در انجام پروژه هايشان به انها كمك كرديد وبراى انها اسانكارى كرديد!؟اين در حالى است كه خيلى از هنرجويان به خاطر مشكل مالى و عدم توانا يى پرداخت شهريه كلاس را رها كرده و به كارهاى ناسالم پناه بردند . و من در جريان هستم كه استاد على عابدى حاضر بوداند كه از آن هنرجويانى كه مشكل مالى دارند شهر يه نگيرد .حالا به من بگوييد استاد على عابدى هنرمندان وهنرجويان را دلسرد و بى انگيزه مى كند يا شما ها؟استاد على عابدى واقعيات امروز هنر موسيقى كردى را بيان نموده اند ،ولى چون شما وخيليهاى ديگر هنر مند نيستيد و يا از هنر شناخت كافى نداريد،مشكلات هنر مخصوصا حوزه موسيقى را نيز لمس نميكنيد.!”توضيح :اينكه هنر مند كسى است كه در حوزه هنرى خود خلاقيت و افرينش داشته باشد پس نه هر كه سر بتراشد قلندرى داند”

                                    عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                    • شاهو.م
                                      شاهو.م: ۷-۲۲-۱۳۸۸ . ۱۲:۰۹ ق.ظ :

                                      سلام به دست اندرکاران شارنیوز.درجواب رئیس ارشاد باید بگویم : به صورتی کم انصافانه با مطلب آقای عابدی برخورد فرموده اند و منت اسکنر وپرینتر بر دوش هنرمندان می گذارد .اولا عصرارتباط به هر خانه وحتی بقالی می روی این وسایلهارا دارند .دومااین وسایلها و 800هزار تومان پولی نیست که شما برسرهنرمندان منت بگذارید .سوما این مقدارپول نا چیز ازجیب شما بیرون نیامده که باهاش بلوف میزنید . اگه شما و جما عت هنری دست پرورده شما به هنرمند علی عابدی غرض نداشتید برای سطح اگاهی مردم ازآقای عابدی دعوت می کردید که نقد ونظراتش را درسمیناری عمو می بیان می کرد. باید به عرض رئیس ارشاد و همفکرانش برسانم که تازه علی عابدی محبوب ملت کرد شده و هم خودش وهم آثارهایش با رنج ملتی مظلوم چنان در آمیخته شده که با این جوسازیهانمی توانید وزنه هنری وشخصیتی اورا کم کنید.از روزی که این هنرمند دست بکار شده خیلی ازاین جو سازیها را براش کردند اما نتوانستند اورا به زانو درآورند چون او مظهر یک هنرمند مستقل و متعهد است. گذشته ی او و ملت کرد و همچنین آثارهایش گواه این حقیقت است. آقای رئیس ارشاد دغدغه آقای عابدی سرنوشت موزیک یک ملت است نه اسکنر و پرینتر.

                                      عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                      • سوران .ح
                                        سوران .ح: ۷-۲۲-۱۳۸۸ . ۹:۳۹ ق.ظ :

                                        باسلام به سایت شارنیوز.درجواب جناب روژمان باید ب داده وشما یا ناآگاهیت یا خود را به ناآگاهی میزنید وگرنه تازمانی آفای عابدی در شهرهها ودرسطح دانشگاههای کشور برنامه وکنسرت برپا می کردند شما مشغول … بودید. آفای علی عابدی آنفدر کار کرده وآنفدرآهنگهای زیبا ساخته که اگر همین الان از کار هنری دست بکشد گذشته هنری او آینده اش را ساپورت می کند.ضمناوقتی کسانی همچو شما به یک مشت دست بوس ریاست اداره ها تبدیل شده اید وجنم آن راندارید یا عمدا نمی خواهید ازفرهنگ یک ملت دفاع کنیدپس آفای عا بدی حق دارد هم هنرمند با شد هم منتقد واین کار هم عرضه ودرک هنری ووطن دوستی می خواهد.این هنرمند برجسته همیشه وهمه جا برای بهترشدن فضای هنری بی پروا نوشته وسخن رانده وهمین درک وجسارت وراستگویی درمیان ملت کرد اورا به شخصیتی متفاوت ودوست داشتنی تبدیل کرده است او یا دنگرفته ودرشان وشخصیتش نیست که همچو عده ای شبه هنرمند درفبال امتیا زوپول وموقعیت برای دست بوس ریاست احزاب وادارات زانوبزند.درآینده تاریخ وملت کرد درفبال شماهاوآفای عابدی قضاوت خواهند کرد. گویم که استاد عابدی چندین برابر توان خود کارهنری انجام

                                        عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                      • حیدر
                                        حیدر: ۷-۲۲-۱۳۸۸ . ۱۰:۴۴ ق.ظ :

                                        با سلام به خدمت رئیس محترم اداره ارشاد . میخواستم توضیحاتی در مورد جوابیه ای که برای آقای عابدی فرستاده اند مطالبی را به عرض برسانم. ایشان آقای عابدی را متهم میکنند که با بیان چند نقد هنری که اگر تمام آن را خوانده باشند میدانند که بخش عمده ای از آن رسانه ها و سیاستمداران کرد را شامل می شود موجب دلسرد کردن جوانان می شوند!!! جای بسی تعجب است که رئیس یک اداره مهم که با فرهنگ و هنر یک شهر سروکار دارد چنین مواضعی می گیرند. همین چند وقت پیش آقای شجریان در یک رسانه بیگانه و مخالف جمهوری اسلامی تمام مسئولان از رئیس جمهور گرفته تا وزیر فرهنگ و ارشادرا به باد انتقاد گرفت وفردای آن به ایران بازگشت وصدایی هم از کسی برنخواست یا حتما ایشان ماهنامه های موسیقی که در ایرا ن منتشر میشوند را ندیده اند که با چه زبان تند وگزنده ای مسئولانشان را نقد میکنند وهیچ کس به دلسرد کردن جوانان هم متهم نمیشود. آقای رئیس شما که میگویید جوانان دلسرد میشوند چه برنامه هایی برای دلگرم کردن آنان انجام داده اید ؟حتما میفرمایید برایشان پرینتر خریده ام !!!! جای بسی تعجب است که شما انجام چنین کارهای پیش پا افتاده ای را جزء اقدامات اداره مهمی همچون فرهنگ و ارشاد یک شهر میدانید. شما در طول مدتی که مسئولیت فرهنگ و هنر این شهر را برعهده داشته اید از چند پیشکسوت عرصه هنرو فرهنگ تجلیل کرده اید .؟ شما حتی یک تقدیر خشک وخالی به وسیله یک کارت صدتومانی را از آنها نکرده اید. شما که حالا پرینتر دارید حتی صدتومان هم خرج برنمیدارد!!! بسیاری از هنرمندان بزرگ این شهر که فرهنگ وهنر این دیار با آنها شناخته میشود به علت بی توجهی شماها دچار گوشه گیری و انزوا شده اند. آقای عابدی به اندازه صد اداره مثل آنی که شما مسئول آن هستید به این شهر خدمت کرده اند .آنوقت شما خرید چند آلت موسیقی و دستگاه اسکنرو ..را جزء افتخارات خود میدانید؟ هنرمندانی را میشناسم که به خاطر کم توجهی :به کارهای پیش پا افتاده ای روی آورده اند که درشان هنرمندان شهری به مثابه سقز نیست.آقای رئیس شما در رونق دادن به یک سینما در شهر عاجز مانده اید .آیا بهتر نیست کار را به دست کاردان بسپارید تا فرهنگ وهنر این شهر گشایشی به خود ببیند واز این وضعیت اسفبار نجات یابد؟

                                        عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                        • کاوان 8
                                          کاوان 8: ۷-۲۲-۱۳۸۸ . ۶:۱۷ ب.ظ :

                                          آقای رئیس ارشاد چرا حاشیه می روید آیا شما اصلا مطلب را تا آخر خواندع اید مشکل آقای عابدی اسکنر و چاپگر نیست بلکه سرنوشت موسیقی ملت کرد است .

                                          عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                          • دۆستی دڵسۆز
                                            دۆستی دڵسۆز: ۷-۲۲-۱۳۸۸ . ۶:۱۹ ب.ظ :

                                            . با سپاس از علی عابدی و سایت محترم شار نیوز و تمام دوستان حاشیه‌ نویس و دلسوز به‌ بحثهای اینچنینی! شکی نیست جناب علی عابدی از هنرمندان باکفایه‌ت شهر ماست و آثارش نه‌در سطح مۆسیقی علمی و ئاکادمی، بلکه‌ از منظر نوازندگان و شنوندگان متوسط مقبولیتی نیز دارد.. اما متاسفانه‌ در بیان نظرات خود و نقد علمی موسیقی (چنانچه‌ از گفته‌های نقل غیر مستقیم او) آشکار است. بسیار ناتوان و متناقص گوست. برای مثال رابطه‌ هنر و سیاست یا هنر و سیستمهای قدرت چگونه‌ است یا چگونه‌ باید باشد؟ اگر هنرمندان را با سیاست و سلطه‌ کاری نیست؟ (که‌ البته‌ در طوڵ تاریخ چنین نبوده‌ و نخواهد بود) چرا باید از سیاست و سلطه‌ انتظار کمک داشت. چرا در کلاسهای آنان باید به‌ تدریس پرداخت؟ یا از ناچیزترین مهره‌ قدرت (مسئول یکی از ادارات شهرستان) باید متوقع بود؟ و سیاستمداران چناچه‌ از نامشان پیداست به‌سیاست و هه‌مه‌چیز درخدمت سیاست خود میپردازند.. چرا باید هنرمندی چنان بینگارد که‌ حتما باید در خدمت کلیپ ویدیوی او باشند و شبکه‌های ماهوارای خود را برای وی که‌ به‌ آنان ناسپاس است قرار دهند و… و…و… ؟
                                            آنچه‌ از هنرمند به‌جای میماند هنراوست … نه‌ قیل و قالش… زمانی شاید، آوازهای شما را یکی دیگر از سیستمهای قدرت از شبکه‌های ماهواره‌ای و ناماهوارای خود پخش نماید.. نگران نباشید به‌ کار هنری خود مشغول شوید تا از قافله‌ هنر جانمانید.. سیاست را به‌ سیاسیون و قدرت را به‌ قدرتمندان بسپارید( البته‌ بر اساس تحلیل خودتان از سیاست و سلطه‌ی قدرتمندان).. موفق باشید. در ضمن منتقد پیشگو نیست، حتما پیشگویی خود را پس بگیرید تا به‌ شهرتتان آسیب نرسد. هنر در جریان است و هیچ قدرت را توان مقابله‌ با او نیست! دڵسۆز

                                            عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                            • هیوا
                                              هیوا: ۷-۲۳-۱۳۸۸ . ۱۰:۴۷ ق.ظ :

                                              برادر یا خواهر من دغدغه آقای عابدی پخش آثارش از تلویزیونهای ماهواره ای نیست . چرا شما متوجه اصل قضیه نیستید و زود تصمیم میگیرید .ایشان راهی را که موسیقی امروز میرود را نقد میکند وگرنه آثار ایشان نیازی به پخش از این وآن کانال ندارد امروز کردی نیست که آواز های ایشان در سوگ حلبچه ویا کارهای ملی او را نشنیده باشد .همان طور که آقایی به اسم حیدر در نظراتشتان گفته اند نقد امروزه امری بسیار عادیست که در تمام دنیا وجود دارد وتنها کسانی از آن واهمه دارند که خواستار ماندن بر وضع موجود هستند. به باور من آقای عابدی بسیار خوشبینانه به قضیه نگاه کرده اند وگرنه به باور هنرمندانی چون ناصررزازی عمر موسیقی که ارزش هنری داشته باشد به پایان رسیده و ده سال دیگر بقایای آن نیز با رفتن هنرمندان متعهد کرد نیز از بین میرود

                                              عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                              • دۆستی دڵسۆز
                                                دۆستی دڵسۆز: ۷-۲۴-۱۳۸۸ . ۴:۵۱ ب.ظ :

                                                موسیقی و هنر هیچ ملتی در عصر دیجیتال و انفورماتیک از بین نخواهد رفت. این خصیصه‌ دوران گذار از ترادسیون هنری به‌ جهان و هنر مدرن است! هنرمندان و منتقدانی که‌ این دورانرا درک نکنند… متاسفانه‌ ماندگار نخواهند بود. انقلاب نوگرایی تلفات هم دارد.. به‌ اینده‌ هنر خوشبین باشید!

                                                عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                                • حیدر
                                                  حیدر: ۷-۲۵-۱۳۸۸ . ۱۱:۴۸ ق.ظ :

                                                  دردوران گذار به عصر مدرن فرهنگهایی که زیر سلطه قدرتهای خودکامه هستند ویا هنوز لزومات وابزار ورود به این دوران را در اختیار ندارند بیش از دیگر فرهنگها دچار تلفات خواهند شد و یا شاید در آن حل شده واز بین بروند .شما باید درک کنید که کرد یک ملت تحت سلطه میباشد که متاسفانه در هیچ یک از حوزه های فرهنگی و سیاسی خود قادر به دخالت مستقیم نیست و کسانی برای این ملت تصمیم میگیرند که به هیچ عنوان حتی موجودیتش را اذعان نمیکنند .شما ظاهرا ملت کرد را با ملتهایی مقایسه کرده اید که دارای فرهنگی پویا ومسلط هستند .امروزه پایگاه ترویج فرهنگ این مردم همان رسانه های کردی هستند که همگی وابستگی حزبی و سیاسی دارند وبه این مقوله مهم وتاثیر گذار جامعه از دیدگاه تنگ وجهت دار سیاسی مینگرند ودر چنین فضایی متاسفانه دلسوزان این ملت جایی ندارند

                                                  عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                                  • دۆستی دڵسۆز
                                                    دۆستی دڵسۆز: ۷-۲۵-۱۳۸۸ . ۳:۲۶ ب.ظ :

                                                    حه‌یده‌ر گیان! شما مقوله‌ی هونر را با همان عینک سیاه- سفید سیاست قرائت کرده‌اید. هنر مقوله‌ای جهانیست، و بامعیارهای نقد جهانی نیز سنجیده‌ و خوانش و بررسی میشود. دلسوزان هنر نیز در طول تاریخ با اینکه‌ تحت فشار بوده‌اند … اما هنر پویا و هنرمندان راستین را حامی بوده‌اند. نگران نباشید. موسیقی کردی نیز از این قانون مستثنا نیست. چنانچه‌ تاحال مستثنا نبوده‌ است.

                                                    عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                            • عبدی
                                              عبدی: ۷-۲۲-۱۳۸۸ . ۱۱:۰۰ ب.ظ :

                                              سلام:
                                              در جواب آقای هنرمند باید بگویم که شما باید سری به کانالهای ماهواره ای کردی بزنید ویا حد اقل به پخش ماشینهای جوانان امروز گوش دهند تا نیمه ی خالی لیوان را ببینند و خواهند فهمید که دارد چیزی از نیمه ی پر باقی نمیماند

                                              عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                              • رشید فیض نژاد
                                                رشید فیض نژاد: ۷-۲۲-۱۳۸۸ . ۱۱:۲۷ ب.ظ :

                                                با عرض سلام و خستة نباشید خدمت ادارة کنندگان و مسئولان محترم این سایت خوب و مفید *شازنیوز* و همة خوانندگان عـزیز و ارجمند شارنیوز و ارزوی شادکامی و سلامتی برای همگیتان!! خواستم بندة هم بعـنوان کسی که بیش از چهل و پنج سال از عـمر خود را در راه تمرین و تحصیل و خواندن و ابداع و نواختن و تدریس موسیقی صرف و وقف نمودة ام، در همین رابطه و در تأید فرمایشات هنرمند عـزیز شهرمان: سقز ، و همچنین مقداری توضیح و روشنگری در این زمینة مطالبی بعـرض برسانم!!
                                                مهربان یاران و عـزیزانم در اینکة امروزة متآسفانة موسیقی جهان بالکل و کردی بالاخص دچار نوعی آشفتگی و بهم خوردگی و بی سرو سامانی گشتةاست، گمانی نیست و هیچ جای شکی برای کسی کة در کردستان، بلکة در سراسر جهان پهناور باقی نماندة و هر جا که قدم بگذارید این نارسائی و ناهنجاری یا بهتر است که بگویم این پدیدة شوم را در موسیقی هر کشوری در همان ساعات نخست متوجه خواهید شد!! امّا چه چیزی باعث این ناهنجاریها و آشفتگیهای هنری گشته و میشود، خود لارمة بحث زیادی است کة در این مجموعة واقعاً نمیگنجد تنها باین باید بسنده کنم
                                                که بگویم چندین عامل در کردستان، باعث شدةاند کة این وضعیت پیش بیاید! 1: نبود هیچگونة ابرار رسمی رسانةای پر بینندة و پر شنوندة غـیر حزبی و تشکیلاتی و غیر دولتی از قبیل رادیو و تلویزیون در اختیار مردم، مستقل و غیر وابستة، که میتواند در جهت حفظ و اشاعة هنر اصیل و خالص و سنتی این مرز و بوم و هدایت جوانان بة جهت مثبت و واقعی و استفاده درست از ملودیهای زیبا و با ارزش موسیقی منطقة نقش اساسی ایفا کند 2: نبود ناظران با تجربة و متخصص برای کنترل و نظارت بر کارهای جدید و آمادة پخش هنرمندان و جلوگیری از تخریب هنر بومی
                                                و قاطی نمودن با انواع ملودیهای بیگانة تحت لوای نوآوری و تازةگری و مدرنیزه نمودن که موسیقی ما را که دارای هزاران ملودی و آوازهای زیبا و دةها مقام و قظار و حیران و بیت و لاوک و داستانهای ملودیک حماسی منطقة کردستان را به این روز سیاة برسانند!! 3: متأسفانة کوتاهی نمودن تا اندازة زیاد خود ما موزیسین ها و تنظیم کنندگان و آهنگسازان و رهبر ارکسترها هم دراین آشفتگیها و ناهنجاریها دخیل بودة و به هیچ وجهی قابل توجیة نمی باشد!! یعنی ما ها هم به نوبه خود میتوانستیم با نو آوری و تازةگری و ابتکار خود آنقدر زحمت بخودمان
                                                میدادیم ، در وقت حساس و فرصتهای از دست دادة، که البتة حالا متأسفانة دیگر دیر شده، در تب و تاب آن روزها که جوانانمان بر اسب احساسات سوار بودند و آن چیزی را میخواستند که قبلاَ نبود و یا نشنیدة بودند! خودتان میدانید جوان امروز و نسل امروز بطور کل همیشه بدنبال چیزهای تازه و مدرن هستند و دائماَ بدنبال نو آوری می باشند! پس میبایست ما هم پیش از اینکه بة قول معروف پوست را آب ببرد در پی چارة اندیشی می بودیم و در انتخاب نوع آواز و ملودیها دقت بیشتری می نمودیم بطوریکه در همان حال که سعیمان بر آن میبود در هنگام
                                                انتخاب و تنظیم و احتمالاَ ساخت آهنگها از حال و هوا و اصالت ملودیها خطور نکنیم، در همان حال هم آنچنان آن ملودیهارا تزیین میکردیم، آنقدر رنگ و روی زیبا و دلفریب و در یک کلمه: جوان فریب و جوانپسند بة آن میدادیم که تازة و مدرن جلوة میداد، و دیگر جوانهایمان نیاز و کمبود احساس نمی کردند تا مجبور شوند بخاطر نیازات روحی روانی که معمولاَ در بحرةای از سن جوانی کاملاَ مشخص است، به انواع و اقسام موزیک بیگانة روی بیاورند و در آوازهای به اصطلاح جدید خود به اشکال مختلف ملودیهای ترکی
                                                و عربی و غیره را بنام موسیقی کردی بخورد ملتمان بدهند و با اظهار تأسف و نیز تعجب فراوان از اینکه حزبها و سازمانهائی هم که امکانات رسانةای همچون رادیو و تلویزیون را که در اختیار دارند بصورت خیلی نامسئولانةای با این مسئله برخورد نمودةاند و بطور مداوم از اینگونه هنرمندان هم سوئـ استفاده نمودةاند زیرا که بخیال واهی خود شاید از این طریق، یعنی باصطلاح خوانندگان جدید با سبک جدید بتوانند جوانان بیشتری را به طرف خود جلب بنمایند و مشتری بیشتری بیابند! البته بازهم میگویم واقعاَ بسی جای تأسف است که
                                                موسیقی ما باین روز افتادة است و بنا بدین دلایل که ذکر شد واقعاً فرمایشات همکار خوب و هنرمندم جناب آقای کاک علی عابدی کاملاَ صحیح و بجا است و من همة آنها را تأیید می نمایم و به نوبت خود هم از اینکه ایشان نیز همچون انسانی نیکو و هنرمندی دلسوز که احساس می کنم ایشان هم همچون من و عده زیادی اساتید رشته هنر دلشان بحال ملت و هنر ملتمان میسوزد و احساس مسئولیت در مقابل هنر موسیقی مرز و بوم خود دارند قلباً تشکر و سپاسگزاری مینمایم. خدا یار و یاور همگیتان باد! برادرتان: رشید فیض نژاد هلسینکی _ فینلاند

                                                عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                                • په شیو
                                                  • په شیو
                                                    په شیو: ۷-۲۳-۱۳۸۸ . ۲:۳۶ ب.ظ :

                                                    با احترام به اهالی شارنیوز باید بعرض برسانم برای اظهار نظر و اینکه نوشته من تک رای است زود قضاوت کرده اید شما باید برای چنین نظراتی با کارشناس این رشته مشورت کنید تا درستی یا نادرستی گفته ها بر شما آشکار گردد و این حق مردم است که حقایق را بدانندو وظیفه شما رساندن اخبار و اطلاعات درست به مردم است در غیراینصورت نظرشما تک رای است که بدون تحقیق در مورد گفته های من آن را به مردم نرسانده اید ومانند سایر خوانندگان احساسی با مو ضوع برخورد کرده اید اگر خودم سقز بودم شخصا” با شما دیدار و بحث میکردم .چون مردم بزودی از حقایق با خبر شده و از سایت شما گله مند خواهند شد

                                                    عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                                  • هنر جو
                                                    هنر جو: ۷-۲۳-۱۳۸۸ . ۱۱:۵۷ ق.ظ :

                                                    جناب آقای ریاست ارشاد همه فرمایشات آقای عابدی درست و منطقی و دلسوزانه است و کل زندگیش را صرف موسیقی محلی را کرده است
                                                    ریاست ارشاد آیا به انجمن ها سر می زنید در طول سال ؟
                                                    من خودم از هنر جوهای انجمن فیلم وعکس هستم
                                                    یک سال که ما هزینه و وقت خود را صرف آموزش نمودیم .
                                                    آقای ریاست ارشاد چه آموزشی؟
                                                    جناب رن… را مسول کردید ؟ آیا ایشان سواد سینمایی را دارند یا مثل همان مدرسان که بعنوان مدرس انتخاب شدند فقط چند کتاب را می خوانند و در سر کلاس می گویند که من قبلا همین کتابها را در منزل خوانده ام /آیا ما را به بازیچه گرفتین همین مدرسان مبانی و تصویر برداری و فیلمنامه نویسی و کارگردانی حتی یک فیلم را نساخته اند ؟ چطور این اجازه را به این آقای رن …و مدرسان دیگر را دادی
                                                    چرااز اول سر ما شیر مالیدی.
                                                    بس همه نگر انی های آقای عابدی را از نزدیک
                                                    می بینم و درک می کنم

                                                    عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                                    • هنرجو
                                                      هنرجو: ۷-۲۳-۱۳۸۸ . ۲:۱۳ ب.ظ :

                                                      حواب برای کسی که خو درا دوست دلسو ز نامیده. جناب به حساب دلسو ز شما به خاطر غرضت سخنان وتقد آقای عابدی را درک نکرده ای یا خود را به بی درکی می زنی نظر ایشان این است که سیاسیونی که همچو بختک خو درا به فرهنگ وهنر تحمبل نموده اند حوزه فرهنگ وهنر را رها کنند وکارا به کاردان بسپارند .مگرملت ما چه گناهی کرده است که سیاسیون کرد با زوروشانتاژ درتمام لا یه های زندگی مردم دخالت مستقیم وغیر مستقیم می کنند سیاسیون برای ماندگاری خود هنررا همچو ابزاری به کا رمی برند.جناب دلسوز اولا : آقای عابدی بخاطر چندین شاگرد مثل من که شهریه کلا سهای خصوصی راندارد درخانه فرهنگ تدریس می کند تو اگه مغرض نبودی این را درک می کردی. دوما:خا نه فرهنگ وادارات دیگر مال هیچ قدرتی نیست ومال مردم است مردم ما برای بدست آوردن این امتیا زات خون وبهای گزافی را پرداخته است .ماکه مد تها ست در خدمت استا دعابدی شا گردی می کنیم خیلی خو ب آگا هیم که با چه صدا قتی به این ملت خدمت کرده است منهم با نظر آقای عابدی کاملا موا فقم احزاب کرد وحکومت کردی هنر را که بر ای امتیا ز گیری خو د به گروگان گرفته است با ید آزاد کند بخش ناچیزی از ثروت ونفت به سرقت رفته کردستا ن را دراختیا رفر هنگیان وهنرمندان دلسو زقرا ردهند تا کردستان ما ازاین همه فساد اداری و حزبی وفرهنگی نجات یا بد

                                                      عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                                      • دۆستی دڵسۆز
                                                        دۆستی دڵسۆز: ۷-۲۴-۱۳۸۸ . ۴:۵۶ ب.ظ :

                                                        شاگرد گرامی هنرمند گرامی جناب اقای عابدی… سیست سیاست است و هنر ..هنر.. هنرمندان واقعی به‌راه خویش رفته‌اند و سیاسیان رانیز به‌ پیروی و تحسین خویش وادار کرده‌اند.. خواهشا در این مورد بیشتر مطالعه‌ کنید! سپاسگزارم

                                                        عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                                      • ناصر فیض اله بیگی
                                                        ناصر فیض اله بیگی: ۷-۲۳-۱۳۸۸ . ۳:۳۱ ب.ظ :

                                                        هنرمند یعنی خلاق بودن ولی همین خلاق بودن ریشه در عشق.روشنگری ومنتقد بودن دارد و اگر ما منتقدهای جدی. مستقل ومتنوع از لحاظ فلسفی داشتیم مطمئنا وضع مان از حال خیلی بهتر بود و استاد عا بدی بیشتر به کار هنری خود مشغول می شد ند و نیازی نبود که به کار نقد بپردازند و اگر از وضع موسیقی کردی نگران هستند به دلیل شناخت و عشقشان به موسیقی و فرهنگ کردی است و این اعلام خطر استاد نیز ناشی از آگاهی و واقع بینی ایشان است و این موجب دلسردی هنرمند و هنرجو و اقشار دیگر نمی شود بلکه انها را وادار به تفکر و فعالیت و حفظ فرهنگ خودشان میکند .من نیز معتقدم که ما در همه ی زمینه های فرهنگی واجتماعی در معرض خطر هستیم سرعت ما با توجه به سرعت رشد دنیای مدرن سرعتی لاک پشتی است.ما زمانی میتوانیم از این پیشرفتها به نحو احسن استفاده کنیم که ما مسلط به انها باشیم نه انها بر ما.بدبختانه ما یا در فکر گذشته به سر میبریم یا به قیمت فرار از مسئولیت و رنج و زحمت ان به راحتی به اسم جهانی بودن و مدرن بودن تسلیم خود خواسته ان میشویم.مدرن بودن یعنی خود انسان به اضافه امروز نه اینکه از خود و فرهنگ خودخالی شوی و دیگران برایت تعیین کنند که چه چیزی کهنه و چه چیزی مدرن است.ما باید خودمان را بشناسیم وبدانیم چه هستیم و چه میخواهیم و این اعلام خطر رابه فال نیک بگیریم و بار دیگر خودمان را نقد کنیم و وبا فکر خویش فرهنگ وموسیقی و دیگر هنرها را بررسی کنیم و فقط با افتخار از گذ شته نگوییم بلکه ما نیز افتخاری برای اینده بسازیم چون اگر از بی خیالی و خودباختگی رها نشویم وباهویت و فرهنگ خود بیگانه باشیم هر چند پیشرفت اقتصادی و علمی داشته باشیم باید ا سم خود را ربات یا برده بگذاریم نه انسان وحفظ بودنمان به همت و شجاعت همه انهایی بستگی دارد که عاشق فرهنگ خاکشان هستند.امروز زمان عقلانیت و تفکروخلاقیت برای ساختن آینده ای انسانی برای کودکان و نسلهای اینده مان است.

                                                        عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                                                        • هی هوووو برا
                                                          هی هوووو برا: ۷-۲۸-۱۳۸۸ . ۱:۰۶ ق.ظ :

                                                          سلام به همه دوستان هنرمند و غیر هنرمند
                                                          اولاً خدمت آقای فیض نژاد سلام ویژه ای دارم و از اینکه هنوز در فکر شهر و هنر شهرشان هست به خود می بالم جواب بسیاری مطالب را به درستی اشاره کردند
                                                          فقط می خواستم به حرف های ایشان یه موضوع رو اضافه کنم که سیساتهای حکومتما بر این منال است که کلاً موسیقی حرام بوده و…
                                                          به قول یکی از اساتید کهچند سال قبل مقاله ای در روزنامه همشهری چاپ کرده بودند اگه حرام است به ماهم بگین به خداما هم مسلمونیم و آخرت خودمونودوست داریم و اگه حروم نیست چرا تو تلویزیون ملی ما اجازه نشون دادن هیچ نوع سازی داده نمی شود پس یک جوان از کجا با موسیقی اصیل ملی خود اشنا شود …..
                                                          راستی به کاک علی دلسوز هم بگین وضعیت زندگیقبل از مرگشو خودش انتخاب کرده پس گله نکنه و الکی به زمین و زمان گیر نده انشالله بعد مرگش البته بعد از صد سال دیگه و ارائه کارهای و خدمات زیاد به ملت همیشه بدهکار کرد مجسمشو تو میدون تپه امام شافعی نصب کرده و اسم تپه رو می زاریم تپه موزیسن علی عابدی شاید التامی باشد…
                                                          آن آقای پر ادعای رئیس اداره ارشاد هم بهتره سر خودشو بندازه پایین حقوقشو بگیره از کی تا حالا کارمند با درجه ایشان قصد دلسوزی پیدا کرده که ایشون دومیش باشه
                                                          هر وقت تونست 20 درصد از هنرمندای واقعی و توانای شهر رو بدون باند بازی به انجمنای فعال در داخل ارشاد کشوند بعد به خودش می تونه اجازه اظهار نظر دادن بکنه
                                                          راشتی ایشون تو کدوم زمینه هنری تخصص دارن؟؟؟؟

                                                          عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]