شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۰۴/۰۹/۱۳۹۹
پنج‌شنبه، 15th اکتبر 2009
12:56 ق.ظ

بازدید از قبرهای منسوب به پادشاهان “سکا” در 6 کیلومتری سقز

شارنیوز:انسان شناسان یکی از شاخص های تاریخی بودن یک منطقه را قدمت قبوری می دانند که در آن ناحیه کشف شده است به همین سبب است که وقتی از قدمت شهر سه هزار ساله مان یاد می کنیم نمی توانیم از عدم شناسایی قبور پادشاهان و حکام در سقز ابراز شگفتی نکنیم.
چندی است عمر فاروقی -محقق و نویسنده سقزی- از هر فرصتی استفاده می کند تا در مورد قبر پادشاهان سکاها اطلاع رسانی کرده و اذهان عمومی را نسبت به به آن تحریک کند. قبوری که به گفته وی در همین نزدیکی است و شواهد کافی برای اثبات تاریخی بودن آن نیز وجود داد چه که خود فاروقی مدتی مسئول اداره میراث فرهنگی سقز بوده و در زمان مسئولیت خود گام هایی را نیز برداشته بود.
بعد از مطالعه مقالات این محقق سقزی از وی خواستیم در بازدید از  مزار حاکمان سکاها ما را همراهی کند تا ضمن آشنایی با محل، از یافته های فاروقی نیز به طور دقیق آگاه شویم که ایشان با رویی گشاده همراهی ما راقبول کرد.

آرامگاه منسوب به پادشاهان سکاها در تپه ای کوچک واقع در شش کیلومتری سقز روبروی کوه بالوقایه واقع شده است که ساکنان روستاهای اطراف آن را “کونه مشکان” نامیده اند

آرامگاه منسوب به پادشاهان سکاها در تپه ای کوچک واقع در شش کیلومتری سقز روبروی کوه بالوقایه واقع شده است که ساکنان روستاهای اطراف آن را “کونه مشکان” نامیده اند. در این تپه تخت سنگ های به نسبت بزرگی وجود دارد که یافته های اهالی منطقه و نشان های تاریخی حکایت از خاص بودن این قبور دارد. بکر و دست نخورده بودن این منطقه تاریخی و عدم حصار بندی باعث شده توجه رهگذران در نگاه اول به آن جلب نشود مگر دقت در تخته سنگ های بزرگ مسطح که این روزها زیر همه آنها به دلیل حفاری های غیر مجاز خالی شده، موجب جلب توجه شود.

فردی به نام حسن مدعی است از این قبرها  زین، افسار ولگام اسب به اضافه یک کوزه پر از ماده ای چرب یافته است

“مقابر در اواخر سال 1356 کشف شد و در حین شناسایی مورد دستبرد پسر مالک روستای سرا قرار گرفت. این فرد که از منصوبان دربار شاهنشاهی بوده،زیر سنگ ها را کنده و جواهرات گرانقیمتی بدست می اورد و همه آن را به تهران می برد.” فاروقی توضیحات خود را با این جمله آغاز میکند و ادامه می دهد:”فردی به نام کاک حسن که ادعای مالکیت این تپه را دارد به من گفت که بعد از سرقت اشیاء توسط پسر مالک سرا، در این تپه به جستجو پرداخته و زین،  افسارو لگام اسب و البته یک کوزه حاوی ماده ای چرب پیدا می کنند که یکی از مقامات از آن مطلع شده و وسایل را از وی می گیرد و به تهران می برد.”

شواهد به دست آمده با توصیف هردوت از شیوه به خاکسپاری پادشاهان سکاها مطابقت دارد

فاروقی با استناد به سخنان این شاهد عینی نتییجه میگیرد که به طور قطع در این محل پادشاه یا حاکمی به خاک سپرده شده است و برای ارتباط دادن آن به سکاها که همانا نیاکان ما هستند به کتاب هردوت استناد می کند و می گوید: “هرودت راجع به خاکسپاری سکاها می نویسد: هرگاه پادشاه فوت می کرد یا کشته می شد جسد او را سوار بر عرابه در نقاط تحت فرمانروایی جولان می دادند و مردمان بر آن زاری کرده و مو های خود را میکندند سپس محلی را برای دفن او درنظر می گرفتند و چون عقیده داشتند به زودی رستاخیز شده و فرمانروا زنده می شود، بهترین زن، چالاک ترین غلام و ندیمه را می کشتند و حتی اسب مخصوص پادشاه را نیز خفه کرده و به همراه پادشاه در گور می کردند و مردم طوری بر آنها  خاک می ریختند که تلی از خاک ایجاد شده و هچون تپه ای نمایانگر شود تا غیر سکائیان از محل دفن آنها مطلع نشوند.هردوت همچنین به زیور آلات و ظروف سیمین هم اشاره کرده که به همراه پادشاه در گور می کردند تا در هنگام زنده شدن از آن استفاده کنند.” این محقق سقزی همچنین می افزاید: “زرتشتی ها اعتقادی به خاک سپاری اجساد نداشته و در زمان اسلام نیز جز کفنی ساده چیز دیگری به همراه مردگان ددفن نمی شود لذا آثار به دست آمده ما را مطمئن می کند که این قبر ها مربوط به پادشاهان سکاها می باشد.”

 

اما اینکه بعد از شناسایی این منطقه و جمع اوری داده های اولیه چه پیش آمد که هیچ گاه تحقیقات باستان شناسی آغاز نشد خود بحث مهم دیگری است که عمر فارقی چنین آن را تشریح می کند:” در زمان مسئولیت من دیگر قبرها سالم و دست نخورده بود لذا به سرعت منطقه را حصار کشی کرده و با نصب تابلویی از مردم خواستیم از حفاری خودداری کنند حتی انجمنی متشکل از کدخدا،امام جماعت و ریش سفیدان سرا برای حراست از این اثر تشکیل دادیم.” به هرترتیب سال های اول انقلاب است و حضور فاروقی مانند بسیاری افراد دیگر برتابیده نمی شود و با کنار رفتن وی از اداره میراث فرهنگی سقز آروزی مطالعه و حفاظت از این اثر نیز بر باد می رود. فاروقی با تاثر می گوید: “بعد از سال ها که سری به این تپه زدم دیدم نه اثری از حصار و تابلو باقی مانده و نه دیگر قبرها سالم هستند که همگی حفاری شده و تنها چیزی که باقی است سفال ها و استخوان های شکسته است.”
این تمام آن چیزی است که ما از مقبره منسوب به پادشاهان سکا می دانیم و اراده ای هم برای پیگیری و مطالعه بر روی سفال یا استخوان های به دست آمده مشاهده نمی شود. محلی که می توانست به یکی از ارزشمندترین داشته های سقزی ها و میراث بشریت به شمار آید به امان خدا رها شده است.
فاروقی اما این روزها با نوشتن مقالات در مجلات مختلف و همراهی دانشجویان در بازدید از این محل سعی می کند توجهات را به این قبور جلب کند تا در نهایت مسئولان قانع شوند که این منطقه ممکن است ارزشمند باشد و هزینه های کار مطالعاتی بر روی آن را شروع کنند.

کد خبر: 4970


۷ دیدگاه

  • سقزی
    سقزی: 10-15-2009 . 1:07 ب.ظ :

    افسوس که مطالعات باستانشناسی در کشور ما و باالخص در استان ما بسیار کم رنگ بوده و ما ایرانیان از قدمت سرزمین خود و آثاری که میتوان به آن افتخار کنیم همیشه دور می مانیم .مگر چندی پیش در حاشیه آبیدر سنندج مکانی با کلی اشیاء قیمتی یافت نشد . پس چه شد ؟ چه اطلاع رسانی از این محل به خود مردم کردستان انجام شد ؟ چه برسد به اینکه در سطح کشور اطلاع رسانی شود ؟

    پاسخ دهید

    • ماد
      ماد: 10-15-2009 . 11:28 ب.ظ :

      سلام
      بانهايت تشكر از استاد ارجمند و سرورگرامي اقاي عمر خان فاروقي .
      بله سرزمين پر راز و رمز ما غني از چنين اثاري است كه برخي ناشناخته و بعضي هم اشكار و ويران شده و در دست ويراني اند واگر زماني فرارسد و ما مسئوليني واقعاً مسئول نه ( جنگ جوياني برسر پست ومقام )داشته باشيم با اندكي پژوهش و تعمق مي توان ديد كه سرزمين ما نجات دهنده قسمت عمده اي از تاريخ خواهد بود اما افسوس كه سند ها و مدارك مربوطه را به تاريخ شوم مي سپاريم و به ارشيو خاطرات فوق تلخ مان .
      دوستان امروزه ديگه مد شده كه هر روز صبحمان را بايد با خبرهاي تكاندهنده اي از تخريب اثار منطقه سقز بايد شروع كنيم و بايد بي تفاوت از كنار ان بگذريم چون مجبوريم كسي كه نيست در مقابل اين تخريبات پاسخ گوباشد و هركس كه سركارمي ايد گندهاي كه به بار مي اورد به مسئولين گذشته نسبت مي دهد و اين سلسله حدود سي ساله كم و بيش نظم و ترتيب خود را رعايت و لاين خود را بخوبي طي مي كند .
      ما در جوامع متمدن اروپاي مي بينيم كه چقدر براي تاريخ و فرهنگ خود ارزش قائل اند كه باپرداخت هزينه هاي زيادي هرروزه برگ جديدي به گذشته خود اضافه و اگر كساني مانند اقاي فاروقي را بيابند با جان و دل از نظريات ايشان استقبال كرده و از تجربيات استاد استفاده مي كنند. ولي متاسفانه ما با كساني طرف هستيم كه غير از خود كسي را قبول ندارند و با پيروي از قانون جنگل اظهار نظر و مداخله ديگران را پا گذاشتن و تجاوز به حريم قدرت خود مي دانند و هرچه در توان دارند بكار مي گيرند كه افراد مذكور را با حمايت دوستان قدرتمند ديگر خود از قلمرو خود بيرون رانند .
      ما انتظار داشتيم و داريم كه ميراث استان براي معرفي محوطه هاي تاريخي منطقه سقز از سايت شارنيوز و اقاي فاروقي نهايت تشكر را عمل اورد ولي دركمال تعجب با خشم اژدها در جواب خبرهاي منتشر شده از شارنيوز و حتماً منتظر خشم دوم هم نسبت به افشا گري هاي اقاي فاروقي هستيم.
      و اگر دوباره فعله گري با فارس مصاحبه كرد و از دستگيري 10 حفار غير مجاز با هم خبر داد هيچ انگشت به دهن و متحير نمانيد چون هر وقت خبري در مورد حفاري منتشر مي شود رئيس فعله گري 20 حفار را يك جا با هم دستگير و بعد ازاد مي كند ، شايد بعد از مدتي احساس بي اطلاعي به او دست داده و خبر را تكذيب كند و نه شايد بگويند اين حفارهاي محترم در منطقه بانه دستگير شدند البته فرقي ندارد سقز و بانه يك نماينده دارند يكي هستند .
      در نهايت براي اثار كردستان متاسفم كه بايد قرباني منافع شخصي و ناكارشناسانه شودند .
      به كدامين گناه .

      پاسخ دهید

      • ريحان
        ريحان: 10-16-2009 . 6:09 ب.ظ :

        جالبه بود دست شارنيوز و استاد فاروقي درد نكنه و انتظار ميرود سايت شارنيوز به مسئولين اعلام كنه كه گذشته انسان مثل شناسنامه اي كه المثني ندارد لطفا در حفظ آن كوشا باشند

        پاسخ دهید

        • شهروند سقزي از تهران
          شهروند سقزي از تهران: 10-18-2009 . 12:27 ب.ظ :

          واقعا دست شارنیوز و استاد فاروقی درد نکنه از سایت شارنیوز و اقای فاروقی نهایت تشکر را دارم براي مسولين واقعا متاسفم همين…….

          پاسخ دهید

          • صالح
            صالح: 10-24-2009 . 11:43 ق.ظ :

            میراث استان سنندج که به اثار سقز توجه ای نمی کند !!!!!!

            پاسخ دهید

            • کاوه
              کاوه: 1-10-2010 . 2:18 ب.ظ :

              «تاریخ را نمی توان زنده کرد اما حفاظت چرا»
              باسلام . دست شارنیوز درد نکنه برای اطلاع رسانیش . همچنین باید از آقای فاروقی و امثال ایشان هم سپاس گذار بود چون در راستای شناساندن تاریخ و هویت شهر و تمدنمان تلاش کرده اند . من یک شهرونئد سقزی و دانشجوی مرمت آثار تاریخی هستم ، با شنیدن این خبر متأثر و متأسف شدم که چرا در مورد آثار به این با ارزشی باید تا این حد بی تفاوت بود که منجر به گم شدن و یا بهتره بگم از دست دادن این آثار و اطلاعات تاریخی مهم شود . مشتاقم که با آقای فاروقی ملاقات داشته باشم چون می خواهم راجع به این تپه تحقیقلات بیشتری را به کمک ایشان صورت دهم . لذا از طریق شارنیوز می خواستم با ایشان ارتباط برقرار کنم و هدف خویش را باایشان بیان نمایم . اگر می توانید کمکم کنید لطفاً از طریق جی میلم به من پاسخ دهید .تشکر

              پاسخ دهید

              • namr
                namr: 5-25-2010 . 4:25 ب.ظ :

                کاک عمر از اینکه به فکر تاریخ کردستان زیبا وسقز شهر دلیران هستید سپاس قدردانیم.فرشید.لیسانس تاریخ.سقز

                پاسخ دهید