شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۱۰/۰۷/۱۳۹۹
سه‌شنبه، 20th اکتبر 2009
11:18 ق.ظ
خبر و گزارش تصویری

انحراف مناره غربی مسجد دومناره و احتمال تخریب کامل آن

انحراف حدود  30 سانتی متری  مناره ضلع غربی مسجد دو مناره به طرف کوچه غربی مسجد روز به روز بیشتر شده و و ترک های بزرگی را در سقف و دور قوس های این مناره ایجاد کرده است همچنین آجرها و تزیینات دور مناره خرد شده و به تدریج پایین می ریزند. به گزارش شارنیوز: وضعیت فعلی این مسجد تاریخی سقز به شکلی که در صورت عدم حضور اساتید سازمان میراث فرهنگی و عدم اقدام به ترمیم، روند انحراف مناره غربی کماکان ادامه یافته و در آینده شاهد افتادن کامل آن خواهیم بود. از طرف دیگر نحوه مرمت قسمت سرویس بهداشتی حوزخانه این مسجد هم انتقاد صاحب نظران را به دنبال داشته است چرا که استفاده از حوض خانه دلنشین و زیبای مسجد مستلزم عبور از فضای سرویس های بهداشتی است. در ضمن در بازسازی سرویس های بهداشتی از محصولات جدید یعنی آجر معمولی و سیمانی بسیار سفید استفاده شده که با معماری خاص مسجد همگون نیست.
مناره ضلع غربی که انحراف در ان به وضوع دیده می شود
مناره ضلع غربی که انحراف در ان به وضوع دیده می شود
ترک های ناشی از انحراف مناره غربی
ترک های ناشی از انحراف مناره غربی
ترک های ناشی از انحراف مناره غربی
ترک های ناشی از انحراف مناره غربی
سرویس بهداشتی
سرویس بهداشتی
از جمله موارد دیگری که دومناره را تهدید می کند، ساخت و سازهای بی رویه در حریم منظری مسجد با مصالح جدید است به شکلی که هم اکنون ساختمانی با اسکلت فلزی،چسپیده به حوض خانه مسجد، در حال ساخت است. گزارش ها رسیده به شارنیوز حکایت از کاهش بودجه حفاظت و مرمت بنا های سقز به کمترین میزان در چند سال اخیر دارد. اطلاعات کلی درباره مسجد: موقعیت : مسجد دو مناره سقز واقع در محله ی میان قلعه سقز ودر دامنه یگانه تپه تاریخی داخل شهر یعنی نارین قلعه و در واقع در بافت قدیم شهر در خیابان امام خمینی و در پشت حسینیه سقز قرار دارد. این مسجد در محیطی ازاد ساخته شده و از هر چهار طرف باز است .این مسجد در سال 1380 به شماره 2600 جزو اثار ملی کشور به ثبت رسید . ارزش تاریخی مسجد : بنای مسجد طبق روایات محلی به زمان شیخ حسن مولان اباد از عرفای حکیم و ریاضیدان مشهور عصرافشاریه برمی گردد.هنگام عزیمت نادرشاه افشاربه بغداد وی از منطقه سقز عبور کرد وطبق در خواست شیخ حسن مولان اباد برای ساخت مسجدی برای اهالی شهر سقز  نادرشاه دستور ساخت این مسجد را در بافت قدیمی شهر سقز داد .همچنین با توجه به کاشی کاری های این مسجد که بیشتر مربوط به اواخر افشاریه و اوایل زندیه است و خصوصیات ان دو دوران را دارد. عناصر تزیینی : عناصرتزیینی به کار رفته در داخل این مسجد همان تاقچه های گچ کاری شده، شومینه ضلع شمالی شبستان و سرستونهای چوبی به کار رفته در مسجد است. دیوارهای بیرونی مسجد با استفاده از طاق نماهای اجری تزیین شده است.درهرطاق نما مقدار زیادی شمسه کلوک معقلی به طور ساده یا چهار لنگه با ترکیب زیبا یی به کارفته است . از دیگر عناصرتزیینی سرومعقلی می باشد که همه این عناصر تزیینی برروی زمینه اجری بابافت ساده یا حصیری نقش شده است .کاشیهای معقلی که برای تزیین به کار رفته اند . شامل چهاررنگ :سفید-ابی – زرد و سیاه است .کد خبر: 5093


۱۶ دیدگاه

  • سعید
    سعید: 10-20-2009 . 6:31 ب.ظ :

    لطفاً دومناره را مانند زیویه و صاحب رها نکنید .

    پاسخ دهید

    • شهاب
      شهاب: 10-20-2009 . 6:49 ب.ظ :

      اقای فعله گری حتماً این خبر را هم ، همانند رانش تالار ستون دار خواب و خیال می دانند .

      پاسخ دهید

      • شاهو
        شاهو: 10-20-2009 . 11:56 ب.ظ :

        نمي دانم ميراث فرهنگي چه نقشي در حفاظت اثار سقز دارد بغيره تخريب انان .

        پاسخ دهید

        • كورش
          كورش: 10-21-2009 . 12:01 ق.ظ :

          مسئولين به داد دومناره برسيد تا به مانند زيويه ، كرفتو، تپه صاحب ، تپه كوشكله ، بالوقايه، گورهاي سكائي ، تپه كاني رشكه ، تپه سردشت ، ويران نشده و بعد ها با كمال بي شرمي اين جنايتها را خواب وخيال فرض كنند .

          پاسخ دهید

          • هرکول پوارو
            هرکول پوارو: 10-21-2009 . 1:34 ب.ظ :

            میدونید چیه ….
            تنها براتون متاسفم که در برابر هرکول پوارو مغلوب شدید!
            پوارو شکست ناپذیره …………….

            آوواغ موسیو!!

            پاسخ دهید

            • دوستدار ميراث
              دوستدار ميراث: 10-21-2009 . 10:32 ب.ظ :

              سلام
              پس ميراث فرهنگي چه نقشي در حفاظت و مرمت اثار باستاني دارد .
              مي شينند توماري 2 متري سرتا پاي دروغيني كه نصفي از ان فقط تهديد و ترساندن مردم است تنظيم مي كنند اما هر روز ما بايد شاهد نابودي يكي از اثار سقز با شيم كسي هم نيست از اين اقايان كه اگر پاش بيفته در راستاي حفظ جاي و مقام خود اسم خودشان را هم تكذيب مي كنند بپرسه كه شما حافظ چه ميراثي هستيد .
              اي اقايان شوراي شهر شما كه با راي مردم سر تاج و تخت رفته ايد چي شد چقدر زود همه چيرو فراموش كرديد اين اثار شهر سقزه كه هر روز يكي از انها كم مي شود اثار مياندواب كه نيست كه سكوت كرديد ماها شماهارا كه براي تكميل دكوراسيون ساختمان شوراي شهر انتخاب نكرديم ، اثاري براي سقز باقي نمانده ، ( زيويه ، كرفتو ، كاني ره شكه ، تپه صاحب ، تپه سردشت ، گورهاي سكائي ها ، محوطه بالوقايه ، مسجد دومناره و صدها اثر ديگر ) اين محوطه هاي كه نام برده شد قطره از دريايي تخريبي است كه توسط سهل انگاري يك عده گنده گوي صورت گرفته كه براحتي همه كارهاي خود را نيز تكذيب مي كنند اقايان شوراي شهر من كه تا به حال فكر مي كردم شهرما فقط شماها رو دارد ولي كم كم دارم به اين نتيجه مي رسم كه شما رو هم نداريم .

              پاسخ دهید

              • محمودی
                محمودی: 10-21-2009 . 11:48 ب.ظ :

                به اطلاع دوستان عزیز می رسانم که ساختمان جدیدی که دارای ارتفاعی دو برابر حوضخانه مسجد است توسط هیئت امناء محترم مسجد در حال ساخت است که با پرس و جوهایی که از میراث فرهنگی کردم متوجه شدم که این آقا یان سر خود این کار را کرده و هیچ استعلامی به میراث فرهنگی نداده اند و قرار است که تخریب شود ولی دوستان من چشمم آب نمی خوردهیچ کسی بتواند آن را تخریب کند چون امام جماعت مسجد دستور ساخت را صادر فرموده اند ولی از طریق همین نوشته عاجزانه از ماموستا خواهشمندم که بیشتر از این به مسجد دو مناره آسیب وارد نیاورند.با تشکر از دوستان و زحمتکشان شارنیوز که همیشه بیدارند

                پاسخ دهید

                • علي
                  علي: 10-23-2009 . 5:56 ب.ظ :

                  مسئولان سقزي در خواب خرگوشي بسر مي برند ، ميراث سنندج به ميل خود با اثار سقز معامله مي كنند !!!!!!!!!!!!!

                  پاسخ دهید

                  • كوردستان
                    كوردستان: 10-23-2009 . 5:59 ب.ظ :

                    شوراهاي شهر كمي هم به فكر شهر باشيد !!!!!!!
                    شهر سقز بي صاحبه !!!!!!!!!!!!!!

                    پاسخ دهید

                    • سرشیو
                      سرشیو: 10-25-2009 . 5:48 ب.ظ :

                      پس شهردار به چه دردی می خوره

                      پاسخ دهید

                      • ساکز
                        ساکز: 10-27-2009 . 11:11 ق.ظ :

                        شارنیوز : تکراری – قابل انشار نیست
                        ماجد، سعید، اشکان ساکز …

                        پاسخ دهید

                        • ماردین
                          ماردین: 11-2-2009 . 5:59 ب.ظ :

                          دوستان هیچ کسی نمی تواند میراث مخرب فرهنگی کردستان را محکوم کند انها وجود خودشان را هم تکذیب می کنند واثار سقز را به ویرانی کشانده اند
                          سقز هم که مسئولی برای نمونه دلسوز ندارد اگر داشت تابه حال صداش درامده بود در نتیجه باید نشست و فقط نگاه کرد .

                          پاسخ دهید

                          • دیاکو
                            دیاکو: 11-2-2009 . 6:03 ب.ظ :

                            سقز مانده و یک مسجد دومناره لطفاً ان را تک مناره نفرمایید افایان فعله گری و عزیزی .

                            پاسخ دهید

                            • کامل
                              کامل: 11-4-2009 . 12:20 ب.ظ :

                              حتماً مدیر استان این فاجعه را هم مانند رانش تالار ستوندار زیویه خواب و خیال می دانند و تا به کلی ویران نشود اقدام نمی کنند . متاسفانه.

                              پاسخ دهید

                              • منصور
                                منصور: 12-1-2009 . 12:15 ب.ظ :

                                بزارين خراب شه جاش يكي نو مي سازن.در عصر مدرن در ساختمان هاي مدرن بايد زندگي كرد.

                                پاسخ دهید

                                • محمودی
                                  محمودی: 12-10-2009 . 11:35 ب.ظ :

                                  دوستان به جای این همه بد بینی دتی بالا بزنید تا بیشتر در مورداین بنای با ارزش شهرمان اطلاعات جمع کنیم .جناب آقای ماد به نظر من در حال حاضر مسئله بانی واقعی مسجد بسیار ب اهمیت تر از اینگونه مسائل است .لطفا اگر مطلب سازنده ای دارید بنویسید…… با تشکر.

                                  پاسخ دهید