شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۲۴/۰۹/۱۳۹۷
چهارشنبه، ۲۰ام آبان ۱۳۸۸
۷:۵۸ ب.ظ
در گفتگو با سیامک عبداللهی :

مروری بر کارنامه انجمن موسیقی

گفتگو را با پرسشی از تاریخ تاسیس انجمن موسیقی و کارهای صورت گرفته آغاز کردیم و در پاسخ شنیدیم که انجمن در سال 1378 تاسیس و هیئت رئیسه ی دوره اول عبارت بودند از آقایان مظفر گلکار ، احمد رجبی ، وریا کیوان ، صلاح معمارزاده ، علی طاهری و سیامک عبداللهی . عمده ترین فعالیتهای هیئت رئیسه در این دوره به گفته ی عبداللهی، ساماندهی وضعیت کلاسهای موسیقی و برگزاری کنسرت موسیقی گروه کامکارها در سال 1379 در سالن کاوه بود . به گفته ی عبداللهی، اعضای انجمن سه ماه کار شبانه روزی برای تهیه ی مقدمات و برگزاری این کنسرت دو روزه انجام دادند؛ کنسرتی که تاکنون نظیر آن در سقز تکرار نشده است. در ادامه از رئیس انجمن موسیقی سقز درباره ی تعداد هنرجویان و نیز بودجه ی اختصاص  یافته به انجمن پرسیدیم؛  وی تعداد هنرجویان انجمن را در سال 1378، صد و هشتاد و هفت نفر و در سال 1388 حدود هشتاد نفر اعلام و دلیل آن را هم تاسیس دو موسسه ی خصوصی آموزش موسیقی  “لاوژه” و “هوره” در سالهای اخیر در سطح شهر دانست. عبداللهی در خصوص بودجه انجمن نیز گفت: در سال 78 انجمن موسیقی سقز بیشترین سهم از بودجه ی انجمنهای سطح استان را به خود اختصاص داده بود، اما در 2– 3 سال اخیر بودجه ی انجمن قطع شده و تنها منبع درآمد انجمن برای انجام امور معمول، از محل شهریه های پرداختی هنرجویان انجمن و به میزان 10درصد شهریه ها می باشد. وی افزود: از ابتدای تاسیس، انجمن تاکنون بودجه ای برای خرید ابزارآلات موسیقی نداشته و تنها امسال 800 هزار تومان به خرید ساز از جانب اداره ی ارشاد اسلامی اختصاص یافته است . رئیس انجمن موسیقی سقز در ادامه از ارائه ی طرح برگزاری هفتمین جشنواره ی موسیقی استان در سقز خبر داد و گفت: شش دوره ی پیشین این جشنواره در سنندج برگزار شده و تلاش داریم در صورت تصویب، این دوره جشنواره را با شرکت هنرمندان از استانهای خراسان، ایلام، لرستان، آذربایجان غربی، همدان و کردستان و اختصاصاً با موسیقی کردی برگزار کنیم. وی در ادامه گفت: فراخوان ارسال آثار در آذر ماه و تاریخ برگزاری جشنواره در اسفند ماه سال جاری با شرکت گروههای محلی، گروههای حرفه ای و تکنوازان خواهد بود. همچنین برای تکنوازان، گروههای سنی 8-15، 16-20 و 21 سال به بالا در نظر گرفته شده است. عبداللهی در مورد تعداد افراد پیش بینی شده برای شرکت در جشنواره گفت: پیش بینی و برنامه ریزی، دعوت از 150 نفر در قالب 10 گروه ده نفره و 50 نفره در بخش تکنوازی است. همچنین بجز شرکت در بخش مسابقه هر کدام از گروهها دو اجرای عمومی خواهند داشت. وی افزود: برآورد هزینه انجام شده برای این جشنواره 17 میلیون تومان می باشد؛ همچنین جشنواره دارای یک میهمان ویژه نیز خواهد بود. در بخش دیگری از این گفتگو از رئیس انجمن موسیقی درباره سه موضوع بیمه هنرمندان، مراحل تاسیس آموزشگاه و نیز روند اعطای مجوز و اجرای کنسرتها پرسیدیم که وی چنین پاسخ داد: بیمه: هر هنرمندی که در حیطه موسیقی فعال باشد می تواند با ارائه آثار و مدارک به انجمن مراجعه و از سوی انجمن برای وی درخواست بیمه خواهد شد. پس از پیگیریهای لازم از سوی انجمن در آخرین مرحله، فرد متقاضی با مراجعه به خانه موسیقی عضو خانه موسیقی ایران شده و بیمه می شود. تاسیس آموزشگاه موسیقی: در صورتی که فرد متقاضی تاسیس آموزشگاه مدرک تحصیلی در رشته موسیقی داشته باشد به انجمن مراجعه، با تکمیل فرم تقاضانامه، انجمن پیگیر کارهای تاسیس آموزشگاه به نام شخص متقاضی خواهد شد، در صورتی که فرد متقاضی فاقد چنین مدرک تحصیلی باشد با ارائه مدارک لازم مبنی بر اثبات توانایی در زمینه آموزش موسیقی، از وی در تهران آزمونی گرفته می شود. مجوز کنسرتهای موسیقی: در حال حاضر برای اجرای هر کنسرتی، باید از اداره ارشاد درخواست مجوز نمود. این درخواست به اداره کل استان و از آنجا به تهران ارجاع داده می شود که این کار، سبب طولانی شدن روند بررسی می شود؛ به طوری که گاه تا 6 ماه این پروسه طول می کشد. علاوه بر آن، مجوز صادر شده تنها برای اجرای کنسرت در همان شهر اعتبار دارد و به فرض اجرای همان کنسرت در شهر دیگری، اینکار مستلزم کسب مجوز دوباره خواهد بود حال آنکه پیشتر چنین نبود.کد خبر: 5579


۱۱ دیدگاه

  • هیوا
    هیوا: ۸-۲۳-۱۳۸۸ . ۱۱:۰۸ ق.ظ :

    آقای عبداللی دلیل کاهش هنرجویان در شهر را وجود دو آموزشگاه هوره ولاوژه میدانند .انگار که همه برای کلاسهای این دو آموزشگاه صف کشیده اند. نه آقای عبداللهی جوانان جویای هنر این شهر دلسرد شده اند دیگر جوانان مستعد موسیقی دنبال این هنر نمیروند و این دلسردی از عملکرد مسئولان موسیقی این شهر است .شما که میفرمایید بودجه ای برای این انجمن در نظر نگرفته اند چرا مسئولیت آن را بر عهده گرفته اید که رک میدانید ارزشی برای آن قائل نیستند.مکر می شود انجمنی مانند انجمن موسیقی بدون بودجه اداره شود؟ انجمن موسیقی به جای گرفتن کنسرت برای کامکارها بهتر نبود به فکر اجرای کنسرت برای هنرمندان و پیشکسوتان شهرمان جهت تجلیل از آنان می بود ؟ شما که مسئول انجمن موسیقی هستید چرا این کار را انجام نمیدهید ؟چرا زمانی که یک هنرمند بزرگ این شهر ماهها در بستر بیماری بود از او عیادت نکردید ؟چرا یک تبریک خشک و خالی به خاطر تالیف دو کتاب ارزشمنداز او نکردید ؟ من نمیدانم شما دنبال چی هستید ؟ یا هنرمندان شهر خودمان را کم ارزش میدانید ویا به دنبال این هستید که مردم به خاطر اجرای کنسرت برای گروهی که تا چند سال پیش حتی یک آهنگ کردی هم اجرا نمیکردند کلاه به هوا بیندازند؟ شما چنین کارهای را جز اقدامات ارزشمند خود به حساب می آورید؟

    پاسخ دهید

    • خشايار
      خشايار: ۸-۲۹-۱۳۸۸ . ۱۱:۱۷ ق.ظ :

      جناب هيوا عزيز همه اهالي موسيقي ميدانند كه نام مستعار هيوا مال چه كسيست .اگر ان گروه اهنگ كردي اجرا نكرده اند شما چه گلي به سر موسيقي سقز زده ايد جز نق زدن خوشبختانه موسيقي سقز هميشه مطرح بوده است و هميشه حرفي براي گفتن داشته است .شما اگر راست ميگوييد و از انجمن موسيقي دل خوشي نداريد كلاسهاي مجتمعتان را تعطيل كنيد.دليل دلسرد شدن هنرجويان هم حرفهاي شما و امسال شماست.مطمئن باشيد با اين حرفها ضعف خودتان را از ايني كه هستسيد بيشتر نشان ميدهيد. چون انتقاداتتان اگر سازنده بود ريس انجمن تا حالا جوابتان را داده بود.شما از طرفي از استاد قاله مره دفاع ميكنيد وميگوييد كسي از او ياد نميكند ودر جايي ديگر ميگوييد او بوكاني است وبا سقز ارتباطي ندارد.يا در پيام تسليتي كه گروه لاوژه و اموزشگاه ان فرستاده بودند دوباره گفتيد اين كار براي چاپلوسي و خود نمايي بوده است .وقتي استاد بهمن رجبي به سقز امدند وچنين پيشوازي از او شد باز شما ان حرفها را زديد كه شنيديم .شما اگر مورد قبول اهالي موسيقي بوديد بي شك به ان مجلس دعوت ميشديد.در خبر جشنواره بيت وحيران سردشت ان را در سطح پايينتري از پارسال دانستيد كه دقيق برعكس حرفهاي شما بود و شما با نام مستعار از خودتان تعريف ميكنيد گويي كه كسي نميداند شما كي هستيد. دست از اين حرفها برداريد جناب . . . عزيز.

      پاسخ دهید

      • فرهاد
        فرهاد: ۸-۲۹-۱۳۸۸ . ۱۱:۲۷ ق.ظ :

        باسلام به دوستان شارنيوز . من هم با نظر بالا موافقم همه ما ميدانيم كه اين هيوا كيست . اقاي هيوا شما استيل ساز گرفتنتان هم غلط است . ديگه اين همه ادعا چرا من از خيلي وقت پيش مي خواستم جوابتان را بدهم ولي گفتم به من چه همه كه مي دانند هيوا چه كسي است و با شيوه حرف زدنش اشنا هستند اما بي انصافيست كه كارهاي انجمن را ناديده بگيريم مخصوصا از وقتي كه اقاي عبدالهي مسول انجمن شده اند.

        پاسخ دهید

        • هیوا
          هیوا: ۸-۳۰-۱۳۸۸ . ۱۱:۵۰ ق.ظ :

          برادران عزیز چرا اینقدر تند میروید شما که اهل هنر هستید چرا با چنین زبان خشونت آمیزی نقد میکنید .1برای شمای که از زبان نوشتار یک کامنت میتوانید حدس بزنید که طرف کیست میخواهم عرض کنم که بنده نوازنده نیستم که شما از استیل ساز گرفتن من انتقاد میکنید2آقای فرهاد شما بهتر بود به جای پرخاشگریتان اقدامات انجمن موسیقی را که شما آن را بهتر از من میدانید میفرمودید یا اینکه شما هم آن را آنقدر ناچیز میدانید که لزومی برای بازگو کردن آن نمیبینید3از سخنان آقای خشایار عزیز میتوانم حدس بزنم که ایشان منظورشان چه کسی است.ایشانی که شما منظورتان است نیازی به مقبولیت کسی ندارند تا شما ایشان را قبول داشته باشید یا نه مقبولیت یک هنرمند از استقبال مردم به دست می آید نه از هنرمندانی که چشم دیدن پیشرفت همشهریان خود را ندارند 4 ظاهرا شما نمیخواهید کسی از شما نقد کند ومی خواخید که همه برایتان مدح و ثنا بنویسند که چنین انتظاری دارید؟ من اگر نوک انتقادم به طرف اهالی موسیقی این شهر است چون هرگز چیز قابل دفاعی از ایشان ندیده ام. کجای سخنان من نشان از کینه و دشمنی به انجمن موسیقی دارد ؟من میگویم که به جای بیگانه پرستی وخرج پولهای این مملکت برای گروههایی که هیچ مقبولیتی در بین مردم ندارند بیایید واز هنرمندان پیشکسوت این شهر تجلیل کنید من از همه هنرمندان عزیز درخواست میکنم که اگر چنین درخواستی نقد مغرضانه است جواب بدهند. شما به جای اینکه دنبال کسی باشید که این نظرات را مینویسد بهتر است که ببینید آیا این نقد درست است یا نه ودر غیر اینصورت با بیان اقدامات خود غیر آن را اثبات کنید .من نه هنرمندم ونه نوازنده .من تنها هنردوستی هستم که دوست دارم اعتلای این رشته هنری یعنی موسیقی را ببینم ودر حال حاضر با درکی که من از وضعیت موجود دارم بعید میدانم که به دست آید.و واضح نیز میدانم که شما از هنرمندی که فکر میکنید من هستم کینه به دل دارید وگرنه چنین با زبان بی ادبانه ای به ایشان نمی تاختید شما اگر ایشان را هنرمند قابل ارزشی نمیدانید چرا در یک برنامه از ایشان دعوت نمیکنید که به نقد وبررسی هنر بپردازند وشماها هم جواب ایشان را بدهید تا همه حقانیت شما را ببینند .ایشان چه اقدامی انجام داده اند که شما فکر میکنید به ضرر موسیقی کردی است .چرا از آن اقدامات نام نمیبرید ؟یا نمیتوانید وهمینطوری برای خالی نماندن عریضه هرچه بر زبانتان می آید مینویسید . ولی من به شما میگویم که چرا انجمن موسیقی لب تر نمیکند .چون چیزی برای دفاع ندارد. میخواهند کدام اقدامات را برای دفاع کردن نام ببرند .حتما ایشان هم خریدن پرینترو اسکنر را اقدام میدانند .برادران عزیز من برای خود شیرینی از حقیقت چشم پوشی نکنید شما در هیچ جای این کردستان به اندازه آن هنرمندی که فکر میکنید من هستم صاحب حرمت وکرامت نیستید .ایشان .من حساب هنرمندانی همچون بهنام طاهری را از شماها جدا میدانم ولی ایمان دارم که شماها هیچ خدمت قابل توجهی به هنر موسیقی در این شهر نکرده اید پس لازم است که به جای کاراگاه بازی به فکر ضعفهای بیشمار خود باشید وفکری به حال وضعیتتان بکنید

          پاسخ دهید

          • چيا
            چيا: ۸-۳۰-۱۳۸۸ . ۱۱:۲۸ ب.ظ :

            با سلام. جناب هيوا شما اگر هنرمند ونوازنده نيستيد چطور ميدانيد انجمن موسيقي پرينتر و چابگر خريده؟ چطور حدس زديد منظور اقاي فرهاد شخصي است كه شما مي گوييد و ازاو يعني (خودتان) تعريف مي كنيد . جناب علي عابدي عزيز عجب اعتماد به نفسي داري . شما در حدي نيستي موسيقي سقز را نقد كني من هم بااقاي فرهاد موافقم.مطمن هستم و با شناختي كه دورادور از 10 سال يا بيشتر از شما دارم اگر فردا با اقاي بهنام طاهري هم اختلاف نظري داشته باشي پشت سر او هم هزارتا از اين حرفها ميزني.

            پاسخ دهید

            • هیوا
              هیوا: ۹-۲-۱۳۸۸ . ۱۰:۰۰ ق.ظ :

              عزیزم شما که از موضوع پرتی چرا الکی نظر میدی. رئیس ارشاد در جوابیه ای که برای آقای عابدی در همین شارنیوز فرستاده بودند از جمله اقدامات اداره ارشاد را خریدن پرینترو چاپگر عنوان کرده بودند. آقای علی عابدی هم که شما کشف کرده اید که من هستم که ای کاش بودم. استادی هستند که بدون هیچ واسطه بازی وتنها از روی استعداد ونیروی خود پله های ترقی را طی کرده اند ومورد قبول تمامی اهالی موسیقی و هنر هستند ولازم نیست که شما با عنوانهای مستعار که نشان از ضعفتان دارد در مورد کارهای ایشان نظر بدهند2اسم واقعی من هیوا است واگر روزی لازم بدانم با نام کامل خود مطالبم را به عرضتان میرسانم .شما اگر آقای عابدی را در حدی نمیدانید که از موسیقی سقز نقد کندچرا واضح وبا نام اصلیتان جواب نقدهای ایشان را نمیدهید .ولی من میدانم که شا چیزی برای گفتن ندارید ومیدانم اگر روزی رودررو با ایشان مواجه شوید ونقدهایشان را بشنوید زبانتان در دهن نمیچرخد چون هم شما وهم کسانی که شما از آنان دفاع میکنید حرفی برای گفتن ندارند .چرا پیشنهاد من را نمیپزیرید وایشان را به یک جلسه نقد وبررسی موسیقی دعوت نمیکنید تاهم شما جواب ایشان را بدهیدوهم ایشان؟عزیز من موسیقی سقز با نام افرادی همچون اقای عابدی شناخته می شود .چرا نام نمیبرید که کدام یک از کسانی که شما از آنان دفاع می کنید تنها یک میزان آواز که ساخته وپرداخته خودشان باشد ساخته اند .کدام یک از آنان مورد قبول اساتید موسیقی کردستان هستند. برادر من بزرگان موسیقی کردستان همه مانند آقای عابدی در گوشه ای گذاشته شده اند تا نورسیده هایی ظهور کنند که هنرشان تنها خم وراست شدن در برابر قدرت است .کجایند هنرمندانی مثل قادر سیاحی .محمد ناهید. یدالله محمدی .مخمد دانش .همه گوشه گیر شده اند ودر کنج خلوت خسرت میخورند حالا چه انتظاری از شماها است که به هنرمندی مانند آقای عابدی احترام بگذارید .ایشان اگر هنرمند بزرگی هم نباشند لااقل در حد یک نوازنده مثل آقایانی که شما آنان را بتهوون میدانید که هستند .کجاست احترام وارج به هنرمندان واقعی ملت؟ ایشان به اندازه تمام عمر شماها به موسیقی وهنر این شهر خدمت کرده اند و همه حتی شماها که خود رابه اون راه میزنید آگاهند.این است جواب خدمتهایشان .دیگر چه انتظاری از مردم عادی است که قدر هنر رابدانند.

              پاسخ دهید

            • حه یده ر
              حه یده ر: ۹-۳-۱۳۸۸ . ۱۰:۱۵ ق.ظ :

              به ریزان من وه ک یه کیک له شاگردانی کاک عه لی که له نزیکه وه له بارودوخی ژیانی ئه و هونه رمه نده ئاگاداریم هه یه ده لیم که کاک عه لی به هوی ئیش و کاریکی زوره وه که له ئه ستوی دایه وهه موو ئه و به ریزانه ش ده زانن که تا چ راده یه ک سه رقالی کاره کانیه تی ناتوانی که روژانه به رده وام سه ردانی مالبه ره کان بکات وبوچوون له سه ر بابه ته کان بنوسیت .ئه و هونه رمه نده ئه گه ر جوابی ئه و هه موو نه یاره خوی بداته وه ئیتر ناتوانیت کار بکات وده بی هه ر خه ریکی ئه وئیشه بیت .ئه ویش جوابی چه ند که سیک که به بی ناونیشان وهه موو عاله میش ده زانی که کین . برایانی به ریز داوا له هه موو ئه و که سانه ده که م که ئه و هونه رمه نده یان خوش یا ناخوش ده وی ئه گه ر ره خنه یا بیشنیاریکیان له سه ر ئه وبه ریزه هه یه ده توانن روووبه رو چاویان به و هونه رمه نده بکه ویت وراو بوچونه کانیان ده ربرن .وه ک من ئاگادارم درگای مالی ئه وان ئاوه لایه به رووی هه موو خه لکیکی ئاسای و هه موو هونه رمه ندان وهونه ردوستان .ئه گه ریش هه ر رقی لی ده کیشن وبیتان خوشه که قسه بکه ن من بیتان ده لیم که هونه رمه ند عه لی عابدی وه خت وکاتی نیه ولامی ئیوه بداته وه که به بی هیچ بنه مایک بوچوون ده نوسن ودژایه تی ده که ن.من هه ر ئه وه نده ده لیم که ئه وانه ی وا ده ترسن وهیچیان بی نیه ئاوا دوراودور قسه ی زل ده که ن وئه وتوانا له خویاندا نابینن که بین وبوچونه کانیان ده ربرن.به کاک عه لیش ده لیم ئه گه ر هاتوو ئه م بوچوون و نه زه رانه یان دیت هیچ نیگه ران نه بن .وه ک کاک ره حیمی لوقمانی له بیشه کی کتیبه که ی دا ده لی که هوی ده سه لات وسه رکه وتووی ئه وله وه دایه که سه ربه خویه وسه ربه هیچ ده سه لات ولا یه نیکی سیاسی و غه یره سیاسیش نیه وهه ر ئه وه ش بوه ته هوی ئه وه ی که نه یارانیکی زوری هه بی وهونه رمه ندیش تاکو کار نه کات که س ره خنه ی لی ناگریت و ئه و هه موو ره خنه وله هه مانکاتیش دا دژایه تی کردنه نیشانه ی ئه وه یه که ئه و هونه رمه نده کاری باش ده کات وله هیچ کاتیک نه بینراوه که هونه رمه ندان له لایه ن خه لکی سه رده می خوی ریزی لی بگیری و ئه مه دیارده یه کی بی سرانه وه له ناو کومه لگای ئیمه دایه.به وبه ریزانه ش که له م به شه دا بوچوونیان نوسیوه ده لیم که کاک عه لی جوابی هه موو ره خنه گرانی به کاره کانی دهداته وه که هه ر ئه وه نده به سه که ئاوازو سرووده کانی ئه وهونه رمه نده به سه ر ئه و هه موو دژایه تی کردن ورقه به ریه ی ئیوه وه سنووره کانی به زاندووه و روژانه به رده وام ئاهه نگ وسرووده کانی له میدیا کوردیه کاندا لیده دری وبه گوی هه موو کوردیکی مروف دوست ونیشتمان به روه ر ئاشنایه .بیشتان ده لیم که ئه وهونه رمه نده بی بسانه وه و حه سانه وه کار ده کات وگوی له ئیوه نیه .بله و مه قامی هونه رمه ندیش خه لک وکومه لگا دیاری ده کات نه ک ئیوه که قه له م شورانه و بی ناونیشان هه لده کوتنه سه ر که سایه تی هونه رمه ندو ده یشزانین که هونه رمه ند هیچ کات ناتوانی ئاوا به بی هیچ سنوریکی ئیخلاقی تیروری شه خصیت بکات و هه ر بویه ش ده لیم که ئیوه ناتوانن هونه رمه ند بن با سازیکیشتان به ده سته وه بیت ویان ده نگیکیش هه لبرن|!!!

              پاسخ دهید

              • سيوان
                سيوان: ۹-۶-۱۳۸۸ . ۲:۱۷ ق.ظ :

                جناب حجت السلام اقای هیوا گل ما نفهمیدیم که شما چه مرامی داری نقدوانتقاد از موسیقی می گیری برای خودت میبری ومیبافی به گفته ی خودت نه هنرمندی ونه نوازنده پس شما به قول معروف نه سرپیازی نه ته سیری وتازگی یه سمت جدید هم پیدا کردی ونماینده هنرمندان ودوست داران اهل هنر وموسیقی هم شده ای واز طرف انها هم ازاقای عابدی تعریف وتمجید می کنید شما که انقدر اقای عابدی را قبول دارید چرا نمیری از اون هنر خدادادی ایشان چیزی یاد بگیرید. به روباه گفتن ………………….
                شارنیوز: نظر دیگر شما که با نام دیگری ثبت شده بود، منتشر نخواهد شد.

                پاسخ دهید

                • هیوا(گول)
                  هیوا(گول): ۹-۹-۱۳۸۸ . ۱۰:۰۶ ق.ظ :

                  با این کامنتی که از طرف سایت شارنیوز در پایین نظر شما گداشته شده مشخص شد که شما از هر ابزاری استفادهئ میکنید تا بر ضد یک نفر مطلب بنویسید شما میخواهید با گداشتن کامنت با چند نام مختلف به خواننده بفهمانید که شماها زیاد هستید وهمه دارند بر ضد من نظر میدند .نه عزیز من شما تعدادتان از انگشتان دست هم تجاوز نمیکند.شما چپاولگران فرهنگ وهنر این مملکت هستید ومردم گول این باندبازی وحقه بازیهای شما را نمیخورند

                  پاسخ دهید

                • فرهاد