شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۲۳/۰۵/۱۳۹۹
یکشنبه، ۱ام آذر ۱۳۸۸
۲:۱۹ ق.ظ
از ابتدای سال جاری تاکنون؛

31 هزار نفر از غار باستانی کرفتو بازدید کردند‌

علی فعله‌گری امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: با توجه به قرار داشتن این غار در مثلث گردشگری تاریخی زیویه، کرفتو و تخت سلیمان و توسعه زیر‌ساخت‌های منطقه از جمله راه، اماکن اقامتی و … امیدواریم هر روز شاهد افزایش بازدید علاقمندان به فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم از این مکان طبیعی تاریخی باشیم. مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری کردستان  افزود: غار کرفتو از غارهای آهکی و طبیعی است که در ادوار مختلف برای استفاده و سکونت انسان تغییر حالت داده و انسان‌ها با حفر و ایجاد معماری صخره‌ای در چهار طبقه جلوه ویژه‌ای یافته است. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان بیان داشت: این غار درسال 1379 گمانه‌زنی شد و با بررسی باستان‌شناختی در محوطه بیرون و داخل غار،‌ آثاری از دوران‌های مختلف به دست آمد، کشف تراشه‌های سنگی در طبقه چهارم و محوطه بیرون غار بیانگر استفاده انسان در دوران پیش از تاریخ از این غار است. فعله‌گری افزود: نمونه سفال‌ها و اشیای به دست آمده، ادامه سکونت انسان را در طول دوران تاریخی اشکانی و ساسانی و دوران اسلامی یعنی قرون ششم تا هشتم ه.ق مسجل می‌سازد. وی خاطرنشان کرد: با توجه تحقیقات به‌عمل آمده، در دوران مزوزوییک کرفتو در زیر آب بوده و در اواخر این دوره ارتفاعات آن از آب خارج شده است. رئیس سازمان میراث فرهنگی کردستان با اشاره به اینکه مستشرقین و محققین بسیاری از جمله دمرگان، راولینسون، کرپورتر، خانیکف و فون‌گال از غار کرفتو بازدید و نقشه‌هایی از آن تهیه و ارائه کرده‌اند، اذعان داشت: کرپورتر نقشه غار را تهیه کرد، استین آن را تکمیل و فون‌گال آن را تصحیح کرد که در مقالاتی که توسط محققان به چاپ رسیده، به دلیل وجود کتیبه‌ای یونانی بر سر در یکی از اتاق‌های طبقه سوم، از این غار به عنوان معبد هراکلس (هرکول) نام برده شده است. غار کرفتو در 72 کیلومتری شرق شهرستان سقز قرار دارد و طول آن حدود 750 متر است و راه‌های فرعی متعددی از آن منشعب می‌شود. در طول سکونت انسان در این غار، تغییرات و دگرگونی‌های عمده و دخل و تصرفات بسیار در آن به وجود آمده و حجاران هنرمند، به زیبایی، فضاهایی را در مدخل‌های غار تراشیده و اتاق‌ها، راهرو و دالان‌های متعددی را به وجود آورده‌اند. این غار در میان غارهای دست‌کن ایران، از معماری کاملی برخوردار است و ورودی آن از دامنه کوه حدود 25 متر ارتفاع دارد.کد خبر: 5697




    مطالب مرتبط:


۱۱ دیدگاه

  • saghezy
    saghezy: ۹-۱-۱۳۸۸ . ۱۱:۴۷ ق.ظ :

    سلام یه سوال داشتم: غار کرفتو الان جز سقزه یا دیواندره؟

    عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

    • دانشجوي سقزي ساكن تهران
      دانشجوي سقزي ساكن تهران: ۹-۱-۱۳۸۸ . ۱۱:۵۹ ق.ظ :

      با سلام اگه در ايران به اماكن تاريخي و باستاني واقعا توجه شود ايران هم مثل آمريكا ميتواند چاه هاي نفت خود را پلمپ كند و از درامد گردشگري استفاده كند كه بسيار بيشتر از درامد نفتي خواهد بود مثل تركيه يا اسپانيا اميدوارم مسولين به امر گردشگري بيشتر توجه داشته باشند به اميدآنكه ايران خصوصاكردستان در راس 10كشور برتر گردشگري دنيا باشد
      با تشكر

      عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

      • farhad
        farhad: ۹-۱-۱۳۸۸ . ۷:۱۶ ب.ظ :

        la jvabi av aziza abe bezhm ch farghe akat jozve saghz be ya divandara
        mohem avaya ka jozvi kurdstana.

        عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

        • مامه
          مامه: ۹-۲-۱۳۸۸ . ۳:۱۲ ق.ظ :

          بهتون قول ميدم ما هيچوقت از لحاظ گردشگري جايي در دنيا نداريم. تا يه خارجي مي بينن بهش لقب جاسوس ميدن و به گروگانش ميگيرن معلومه ديگه كسي ديوونه نميشه بياد اينورا….
          دوبي رو ببينيد در عرض 30 سال به كجا رسيد…
          غار كرفتو هم تا 10 – 15 سال ديگه كاملا تخريب ميشه و براي هميشه ما از ديدنش محروم ميشيم. آخه تا به حال رفتين داخلش…حتي يه جاي سالم بدون يادگاري هم نداره…

          عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

        • ماد
          ماد: ۹-۴-۱۳۸۸ . ۱۲:۲۶ ق.ظ :

          صداي دهول از دور خوش است .
          براي فجايعي كه فعله گري و دوستانش به بار اوردند به اساني يك ليوان اب خوردن مي توانيد روي خبر وضعيت نابسامان غار كرفتو در ارشيو شارنيوز و سمت راست صفحه اولين خبر كليك كرده و مشاهده كنيم و بعد به قضاوت بنشينيم .
          کرپورتر نقشه غار را تهیه کرد، استین آن را تکمیل و فون‌گال آن را تصحیح کرد که در مقالاتی که توسط محققان به چاپ رسید ، پس تو و دوستانت چه كاري براي غار انجام داديد به غير اخذ پول بليط ورودي غار كه با اين اماري كه خودتان گفته ايد حدود 15/500/000 تومان پول را در هرجايي توانسته ايد خرج كنيد غير از غار كرفتو كه سيماي غار سندي دال بر اين موضوع مي باشد .
          شرق شناساني كه نامبرده ايد از ان سر دنيا به غار كرفتو امده اند چون دنيا اثر چو كرفتورا كه شما ها ان را به تخته سياه تبديل و ويران نمودايد نديده و نخواهد ديد .
          جناب اگر كرفتو تبليغات و امكاناتي داشت به جاي 31 صد هزار نفر به انجا مي رفتند و اين رقم هم ربطي به عملكرد شما و دوستان شما ندارد و قطعاً تمام اين 31 هزار نفر حدود 80% راه غار را با چراغ دستي رفته اند و شما و تيم نيرومند شما حتي به خود زحمت تعويض اين چند لامپ راهم نداده ايد ( پول بليط كجا رفته ) .
          تاجايي كه من يادم هست و از زمانهاي قديم قرار بر اين بود كه نماي بيروني غار كرفتو نور پردازي شود و اخرين نفري كه اين وعده را داده است مدير جديد پايگاه زيويه اقاي موچشي بودند در حالي كه فقط نصف رقم حاصل از درامد خود غار براي اين كار كافي است اگر خود و دوستان كمي هم به وظيفه اصلي تان توجه فرمائيد .
          اقاي رئيس مي توانم از شما بپرسم كه چرا پايگاه پژوهشي كرفتو را تعطيل كرده ايد و بودجه بيش از 60 ميليوني ان را به كمتر از 5 ميليون كاهش داده ايد اين هم حتماً از ديد شما و دوستان يك نوع امتياز به نفع شما به حساب مي ايد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
          اقاي رئيس جريان ان دكل تقويتي موبايل چيه كه راست روي دهانه غار كرفتو قرار گرفته كه حريم منظري غار را به تمامي به هم زده است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
          از كتيبه اي كه گفته اي رئيس هيچي با قي نمانده است بر اثر عدم حفاظت حروفهاي كتيبه پا به فرار گذاشته اند .
          از رئيس فعله گري و معاون عزيزي مي توانم بپرسم كه غير از 31 هزار نفري كه خودشان بنا به علاقه به انجا امده و همه ناراضي رفته اند و به غير دريافت پول ورودي غار و سفر هاي تفريحي خودشان به كرفتو چه اقدامي براي كرفتو انجام داده اند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
          با تشكر از شارنيوز كه تريبون مستضعفان است .

          عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

          • محمودی
            محمودی: ۹-۶-۱۳۸۸ . ۱۱:۵۴ ب.ظ :

            جناب ماد واقعا به حق حقایق را انعکاس دادی دمت گرم .آقای رئیس سازمان جواب بده

            عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

            • کامران
              کامران: ۹-۷-۱۳۸۸ . ۶:۴۳ ب.ظ :

              سلام
              ماد دمت گرم واقعاً نظر شما غیر از حقیقت چیز دیگری نیست به حق مادی .
              باتشکر از شما ( ماد ) .
              رئیس جوابی ندارد به غیر از تکذیب کردن !!!!!!!

              عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

              • سروه
                سروه: ۹-۸-۱۳۸۸ . ۸:۲۹ ب.ظ :

                سلام
                پانزده ميليون تومان حاصل از فروش بليط ورودي غار به حساب ( اداره ميراث) رئيسان ميراث كه در كاخهاي خود در سنندج نشسته اند رفته است بدونه اينكه يك ريال از اين پول براي خود غار هزينه شود من خودم چند هفته پيش كرفتو بودم دريغ از يك ريال و نظر ماد به طور كل درست مي باشد و مسئولان با چه رويي اسمي از اثار باستاني سقز مي برند .

                عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                • اسعد
                  اسعد: ۹-۱۰-۱۳۸۸ . ۱۲:۳۰ ب.ظ :

                  من هم با همشهریان خود موافقم و اقای رئیس جواب نظر ماد را بدهید اگر جوابی دارید که فکر نمی کنم داشته باشید .

                  عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]

                  • سارو
                    سارو: ۹-۱۵-۱۳۸۸ . ۱۲:۳۶ ب.ظ :

                    سوال بی مورد از جناب رئیس نفرمائید ایشان جواب دادند !!! یه نفس 31 هزار نفر را با خرج میراث فرهنگی به غار تخریب شده کرفتو اوردند از این اقدام بزرگتر دیگه وجود ندارد چی میخواین دیگه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                    عضو شويد تا بتوانيد نظر دهيد. ]