شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۰۶/۰۸/۱۳۹۹
دوشنبه، 11th ژانویه 2010
1:27 ب.ظ

منتخب جشنواره تئاتر کردی اجازه حضور در جشنواره فجر را نیافت

مسئولان جشنواره تئاتر فجر از پذیرش منتخب جشنواره تئاتر کردی خودداری کرده و اعلام کردند این جشنواره در سطحی نیست که اثری را به فجر معرفی کند.
به گزارش شارنیوز علی رغم اعلام مکرر مسئولان برگزاری جشنواره هشتم تئاتر کردی و تصریح بیانیه هیات داوران به حضور مستقیم نمایش منتخب این جشنواره درجشنواه بین المللی تئاتر فجر، مسئولان فجر ضمن نپذیرفتن “ره ش دانه وه ی سپی و چه ن خه ونیک” به تریفه کریمیان کارگردان این نمایش اعلام کرده اند که نه تنها قرار نبوده از جشنواره تئاترکردی، اثری معرفی شود بلکه جشنواره هایی چون تئاتر معلولین به لحاظ اهمیت از درجه بالاتری برخوردار است.
برگزارکنندگان همچنین گفته اند که به اداره کل ارشاد استان به دلیل اعلام حضور مستقیم نمایش منتخب جشنواره هفتم و اشاره به این مسئله در بیانیه اعتراض کرده اند.
تریفه کریمیان کارگردان برتر جشنواره هشتم تئاتر کردی سقز در گفتگو با شارنیوز ضمن ابراز تاسف از وضعیت پیش آمده به نکات دیگری نیز اشاره کرد. وی اظهار داشت” بعد از پایان جشنواره چند بار با اداره ارشاد سقز و اداره کل ارشاد استان تماس گرفته و پیگیر جشنواره فجر شدم که پاسخ درستی دریافت نکردم. در نهایت 10 روز قبل که به سقز آمدم از طریق ارشاد من را به سنندج فرا خواندند و بعد از کندوکاو در مورد محتوای نمایش که آن را حاوی مضامین سیاسی و فمینیستی خواندند، بالاخره رضایت دادند که سی دی نمایش من به همراه معرفی نامه را به دبیرخانه جشنواره فجر ارسال کنند که البته خودم را مامور بردن آنها کردند”.
کریمیان به نکته حائز اهمیت دیگری اشاره می کند” اگرچه اقدامی از طرف مسئولان استان برای ارسال نمایش من صورت نگرفته بود اما آثار برتر جشنواره استانی بیجارو خیابانی مریوان قبلاً ارسال شده بود”. وی تصریح می کند حتی اگر مسئولان جشنواره فجر، جشنواه تئاتر کردی را هم به رسمیت می شناختند دیگر فرصتی برای ارسال و بازبینی آثار نمانده بود و دلیل این تاخیر از سوی اداره کل فعلاً نامشخص است.
کارگردان برتر جشنواره تئاتر کردی می افزاید” اولاً ارسال سی دی و معرفی نامه باید زودتر و توسط خود اداره کل ارسال می شد، ثانیاً زمانی که با اصرار خودم پیگیر ماجرا شدم زمانی سی دی و معرفی نامه به من داده شد که دبیرخانه در حال تنظیم جدول اجراها بود”.
کریمیان گفت” اگرچه عدم پذیرش نمایش من در حالی که ماهها برای آن زحمت کشیده بودم ناخوش آیند بود اما انکار جشنواره تئاتر کردی بسیار دردناک تر بود”.
وی افزود” جشنواه ای که با هماهنگی خود انجمن هنرهای نمایشی کشور برگزار، داوران از سوی آنان انتخاب و در سایت رسمی خانه تئاتر اخبار آن پوشش داده می شود چرا باید اینگونه با بی مهری با آن برخورد شده و سطح آن پایین تر از جشنواره معلولین کشور ارزیابی گردد”.
تریفه کریمیان همچنین می گوید” من به تازگی کار حرفه ای تئاتر را آغاز کرده ام و اینگونه برخوردها و عدم حمایت مسئولان شهر و استان دلزده ام کرده است”.
وی تاکید می کند ” من با زد و بندهای موجود در تئاتر استان آشنا نیستم  و شاید به همین دلیل است که مسئولان علاقه به پیگیری کار من ندارند.


 

وی در پایان این سوال را مطرح کرد که آیا مسئولان استان جوابی برای زیر سوال رفتن جشنواره و ظلمی که بر من رفت دارند؟

کد خبر: 6179


۱۲ دیدگاه

  • صلاح محمدی
    صلاح محمدی: 1-11-2010 . 3:38 ب.ظ :

    ضمن تبریک به‌ خانم کریمیان برای آغاز کار حرفه‌ای تئاتر!
    نخست متاسفم. چرا که‌ حضور در هر عرصه‌ای تجربه‌ای متفاوت با خود دارد.
    ولی اما خوشحالم! چرا که‌ حضور در هر عرصه‌ای به‌ موضعی مشخص و متفاوت نیاز دارد.

    پاسخ دهید

    • پرویز احمدی
      پرویز احمدی: 1-11-2010 . 6:25 ب.ظ :

      خیلی متاسفم از اینکه عده ای به این صورت زحمات دیگران راپایمل میکنند،ولی خانم کریمیان نرفتن به این چنین جشنوارههایی نباید شما راناامید کند.مهم مردم ونظرآنهاست که آنرا هم درجشنواره تئاتر کردی دیدیم.

      پاسخ دهید

      • امین
        امین: 1-11-2010 . 6:38 ب.ظ :

        واقعا متاسفم برای مسولین.کارایشان بایدازهرلحاظ حمایت میشدمتن کارایشان فوق العاده بودویقین دارم مسولین نمیخواهند زنان ودختران کردابراز موجودیت کنندمطمن بودم خانم کریمیان درجشنواره فجر میتوانستندنام کردوتاترکردی راسربلندکنندامااین به مزاج دوستان خوش نیامداثری که بازیگری اول کارگردانی اول وطراحی صحنه برتر وکاربه عنوان کار برتر انتخاب شده بود چگونه نمیتوانست کارموفقی درفجرباشدچرادوستان تاتری درسقز این بانوراحمایت نمیکنند تاکی باهم سرجنگ دارید وازتاترکردی بهامید هید .مسولین جواب دهند

        پاسخ دهید

        • داریوش رفعتی
          داریوش رفعتی: 1-11-2010 . 6:40 ب.ظ :

          من هم از این رویداد بسیار ناراحت و متأسف هستم.
          ولی علی ایهالحال این مسائل جایگاه تئاتر کردی و ارزش کار خانم کریمیان را کم رنگ نکرده است و تنها این سوال را پررنگتر می کند که اگر کار منتخب از سنندج بود بازهم اینگونه مورد بی مهری قرار می گرفت؟ و همچنان که خانم کریمیان هم گفته اند مرکز هنرهای نمایشی خود داور جشنواره را انتخاب می نماید و در پوستر جشنواره نام این مرکز درج شده است. با امید به اینکه خانم کریمیان و امثال ایشان با پیشآمدن چنین مواردی که طبیعی شده است دلسرد نشوند و در آتیه کارهای بهتر با اجراهای قویتر ارائه نمایند. من فکر میکنم منظور خانم کریمیان از کار حرفه ای تئاتر ، گام نهادن جدی در این مسیر باشد چون کار حرفه ای در تئاتر و هر هنر دیگری مقوله ای جداست .

          پاسخ دهید

          • jomong
            jomong: 1-12-2010 . 1:12 ق.ظ :

            به نطر بنده بیخ گوش دبیر جشنواره را بگیره چون دود از کنده بلند میشه

            پاسخ دهید

            • هاوار
              هاوار: 1-12-2010 . 6:40 ق.ظ :

              از اینکه برخورد اداره ی ارشاد و جشنواره ی فجر باعث دلسردی خانم کریمیان شده است متأسفم.
              اما خدمت ایشان عرض کنم که اتفاقا باید این شیوه ی برخورد را به فال نیک گرفت.متأسفانه کار ایشان را ندیده ام اما گمان می کنم اثر زیبایی بوده که حضرات تمایلی به حضورش در جشنواره نداشته اند.اینها اصولا با هنر و زیبایی های آن مشکلات جدی دارند.
              وانگهی جشنواره ی فجر نیز دیگر آن اعتبار هنری سالیان پیش را ندارد و بسیاری از آثار جدی را به محاق سانسور انداخته است.
              خانم کریمیان! حالا که تازه آغاز کرده اید زود نروید.بمانید و تنها به تئاتر بیندیشید.فراموش کنید این برخوردهایی را که کارگزاران هنر ستیز در عرصه ی هنر می کنند.آنها رفتنی هستند.شمائید که ماندگار خواهید بود و در روزگاری نه چندان دور با مقیاس های حقیقی هنر سنجیده خواهید شد.چه بسا یکی از هنرمندانی باشید که ما به وجودش افتخار خواهیم کرد.

              پاسخ دهید

              • ارسلان
                ارسلان: 1-12-2010 . 8:40 ب.ظ :

                به خانم كريميان تبريك مي گويم…
                مي توان برداشت ديگري از اين قضيه نمود…
                اين جشنواره و اين نمايش به قدري مذاق آقايان را تلخ كرده كه چنين آشكار حق كشي مي كنند …پس تبريم خانم كريميان ، تبريك…

                پاسخ دهید

                • امید
                  امید: 1-12-2010 . 8:53 ب.ظ :

                  این حادثه را به فال نیک بگیرید و خاک تئاتر سقز را برای کسانی بگذارید که نه مطالعه ای دارند و نه درک درستی از تئاتر. تئاتریهای سقز سالهاست کتاب و مقاله ای را ندیده اند..

                  پاسخ دهید

                  • هنرمند
                    هنرمند: 1-13-2010 . 7:51 ق.ظ :

                    خانم کریمیان انتخاب اثر شما به مذاق بعضی از هنرمندان شرکت کننده در جشنواره خوش نیامد و همین به اصطلاح هنرمندان عمدا جوسازی لازم را برای کار شما کردندتا این اثر شما نتواند در جشنواره حضور یابد و موفق شدند. از ماست که بر ماست

                    پاسخ دهید

                    • سۆران
                      سۆران: 1-13-2010 . 2:21 ب.ظ :

                      من هم تبریک میگم به خانم کریمیان عزیز.
                      این شمایید که پیروزید……و این…

                      پاسخ دهید

                      • رحیم عبد الرحیم زاده
                        رحیم عبد الرحیم زاده: 1-14-2010 . 4:11 ب.ظ :

                        سلاو ریزی تا یبه ت بو شار نیوزی خو شه ویستی دلان
                        و هه ر وها بو هو نه ردو ستانی شاری سه قز
                        شانوی شه قا می سه قز له گه ل شانو شه قا میه کانی.ولاتی لهستان هروها چکسلواکیو چند ولاتی ده روه رقابت ده کا من ئه موه بلیم پیروز بایی له تواوی ملتی کورد ده کم به تا یبه ت سه قزی خو شهویست
                        و سایتی به ئه مگی شار نیوز بو گرو پی کا که حه می زار ع زاده

                        پاسخ دهید

                        • شنو
                          شنو: 6-17-2010 . 12:14 ب.ظ :

                          متاسفم و امیدوارم هیچگاه با زد و بند تئاتر آشنا نشوید.

                          پاسخ دهید