شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۰۳/۰۶/۱۳۹۸
سه شنبه، ۲ام اردیبهشت ۱۳۹۳
۱۰:۱۰ ب.ظ
گفتگو با "بی ای" خواننده سقزی موسيقی رپ

آغاز عصرموسیقی زیر زمینی در سقز

از ظهور و فعاليت موسيقي زيرزميني در ايران مدتي  مي گذرد. مقاله هاي پژوهشي  تاريخ تولد اين سبک موسيقي را در ايران   سال هاي 76 و 77 عنوان کرده اند.  سالهايي که با بر سر کار امدن دولت جديد، تغيير در سياست هاي دولت  و ورود گفتمان هاي جديد به اجتماع،  تحمل حاکميت در برخورد با سليقه هاي متفاوت افزايش يافت و بستري براي ظهور اين هنر نو  فراهم شد.babak abdolahi2

موج عظيمي از  گروه هاي موسيقي زير زميني در کشور فعال شدند و توانستند جريان هاي اصلي موسيقي ايران را تحت تاثير قرار دهند، اما دامنه هاي اين موج  انچنان که بايد به کردستان نرسيد،و خصوصا  در سقز در درياي سليقه ي غالب مردم گم شد. سليقه اي که  در ديار موسيقي سنتي جا خوش کرده و حتي موسيقي پاپ هم رقيبي اين چنين قدر را از ميدان به در نکرده بود. 

اکنون هم با توجه به اين سليقه ي عمومي به نظر مي رسد مردم اين شهر هنوز آمادگي پذيرفتن موسيقي جديد  را نداشته باشند و گفتمان مقتدر موسيقي سنتي کردي يا فارسي چنان زمام امور را به دست دارند، که کنسرت هاي برگزار شده يا قطعات اجرا شده در برنامه هاي مختلف هم  همگي سنتي بوده و حتي موسيقي پاپ هم هنوز در توليدات منحصر به اين هنر جايگاهي نيافته است. 

اما علي رغم يکه تازي موسيقي سنتي در عرصه ي هنر، اين روزها صداهايي جديد از خيابان هاي سقز به گوش مي رسد،  چنا نکه ظاهرا جوانان نسل هاي سوم و چهارم، چندان علاقه اي به گفتمان غالب موسيقايي ندارند و سليقه شان با عرف وسنت هاي حاکم بر جامعه همخواني ندارد . آنها رپ و راک و… گوش مي دهند و اسطوره هايشان  “هيچ کس”، “زد بازي”و  “ابليس”است . اسطوره هايي که تحکم خود را حتي  بر شيوه ي لباس پوشيدن مخاطبين  به رخ مي کشند و جوانان نسل جديد از اينکه نماد و پيرو اين نوع سليقه متفاوت در موسيقي باشند ابايي ندارند. 

اينبار موسيقي زير زميني از بطن خيابان جمهوري  سقزکه مامن هميشگي همين جوانان است سر براورده.  سرآغاز فصلي نو،فصل  توليد موسيقي زير زميني در شهري که  در ان موسيقي سنتي  ميدان را به راحتي ترک نمي گويد. سقز امادگي پذيرش اين اتفاق را داشته باشد يا نه داستان اغاز شده و عده اي از جوانان علاقمند به موسيقي زيرزميني  شروع به ضبط و انتشار ” رپ خواني” هايشان کرده اند و ناخودآگاه حلقه اي  از علاقمندان به رپ و آنچه در زيرزمين موسيقي افتاق مي افتد، تشکيل شده، که خبر از توليد بيشتر، مخاطب بيشتر و وسعت بيشتر اين هنر در آينده دارد. 

بابک عبدالهي اصلي ترين عضو اين جريان جديد است و به گفته دوستان اهل نظراش به تکنيک هاي رپ خواني به خوبي آشناست، متن هاي خوب مي نويسد و خلاصه کارش را خوب بلد است. ترک هايي  هم که از او منتشر شده گواه پيگيري، پيشرفت و آينده اميدوارکننده ي  اوست.

بابک که در دنياي موسيقي زيرزميني سقز به “بي آي” ملقب است. مهمان شارنيوز بود و از چند و چون کارهايش گفت. 

او متولد 72 است و ديپلم مکانيک دارد و همچون اغلب هم سن و سالهايش تحت تاثير “رپرهاي” شاخص ايراني به اين وادي کشيده شده است. بنابراين “سروش هيچ کس” را مي توان اولين مشوق وي در ورود به دنياي موسيقي دانست. چرا که اولين  تمرين رپ را با بازخواني تکست هاي او آغاز کرده واين چنين استعداد خود را در اين زمينه شناخته است.

آهنگ “پا نمي ده” را بشنويد.

“بي آي” در مورد اولين روزهاي ورودش به موسيقي رپ مي گويد:” قبل از اينکه به صورت جدي وارد عرصه موسيقي رپ شوم، آهنگ هاي “سروش هيچکس” را بارها گوش مي دادم، تکست آن را پياده کرده و بازخواني مي کردم. بعد از مدتي سعي کردم در نوع خواندن تغييراتي ايجاد کنم.” تمرين هاي مکرر بر روي آهنگ هاي ديگر هنرمندان ضمن پيشرفت در تکنيک هاي خواندن، موجب جلب نظر دوستان هم سليقه ام  شد و تشويق هاي آنها باعث جدي تر شدن کار شد .سال 87 بود که شروع به تکست نوشتن کردم و روي بيت هاي ساده اجرا کردم. اين تجريه جديد را در جمع دوستانم ارائه دادم و حمايت هاي آنها باعث شد به فکر ضبط اولين کارم بيفتم.”

babak abdolahi

از او درمورد شيوه آهنگ سازي قطعات مي پرسيم. مي گويد:” آهنگ ها را به وسيله نرم افزارهاي کامپيوتري مي سازيم. اوايل روي ” بيت هاي ميني” که فقط سر ضرب دارد، قطعات ويولن يا پيانو اضافه مي کرديم و بعدا از بيت هاي ترکيبي و پيچيده تري با ميکس و مستر خودمان استفاده کرديم..”

او هيچ آموزش متعارفي در زمينه موسيقي نديده است و در مورد رپ هم تنها با پيگيري خود و دقت در شيوه هاي خواندن خوانندگان و تمرين و تکرار در تکست نويسي توانسته است در کار خود پيشرفت کند. 

” بي آي” 12 ترک دارد که با توجه به آزمون و خطا هايي که لازمه فرآيند پيشرفت او بوده است، از4 – 5 ترک خود راضي است و آن را قابل عرضه مي داند. او اين آهنگ ها را در بوکان ضبط کرده، چراکه به گفته وي استديو هاي موجود در سقز هم گران هستند  هم تجربه ي ضبط آهنگ هاي رپ را نداشته اند که به لحاظ فني تفاوت هايي با ضبط موسيقي هاي رايج دارد.

babak abdolahi2

 

بابک عبداللهي در ادامه مصاحبه به شيوه آماده کردن ترک ها و دوستان همراهش اشاره مي کند:” تکست همه ي  آهنگ ها را خودم نوشته ام، اما به صورت گروهي بيت ها را آماده مي کنيم و دوستانم راميار و اشکان در اين کار با من همکاري مي کنند.” راميار و اشکان هم همچون اغلب فعالان در اين نوع موسيقي القابي دارند و انها را “مهيار” و “سامي” خطاب مي کنند.

آهنگ “با قصه ي من و تو” را بشنويد.

اعتراض جانمايه موسيقي زيرزميني است که هم مي تواند معطوف به قدرت و حاکميت باشد و هم به عرف، سنت و يا روابط اجتماعي و شخصي دلالت داشته باشد. از همين رو وجوه اعتراضي در تکست هاي”بي آي” کاملا مشهود است. وي در اين باره مي گويد: “تمرکز خاص روي موضوعي ندارم و هرچه به ذهنم بيايد يا دغدغه اي برايم ايجاد کند را تبديل به تکست مي کنم که ممکن است سياسي، اجتماعي، لاو يا ديس لاو باشد.” وي در ادامه مي گويد:” بي پرده سخن گفتن و لختي کلام از ويژگي بارز تکست هاي رپ است که الان به اين نتيجه رسيده ام بهترين راه براي بيان دغدغه هايم  است و از اين طريق بهتر مي توانم درباره آنچه که در ذهنم مي گذرد با دوستان، خانواده يا جامعه ام حرف بزنم.”

از او در مورد واکنش ها به کارش مي پرسيم. مي گويد: “خانواده هيچ حمايتي از کارم نکردند و بايد بگويم مخالف هم بودند و براي تامين هزينه آهنگ ها مجبور به کارکردن هاي مقطعي شدم. از هيچ کسي هم توقع حمايت ندارم. من و دوستانم همواره در معرض متلک ها و شوخي هاي کساني هستيم که قادر به برقراري ارتباط با اين نوع موسيقي نيستند اما اين نوع عکس العمل ها تاثيري بر کار ما ندارد.”

کد خبر: 7707






۱۲ دیدگاه