شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۰۷/۰۷/۱۳۹۹
چهارشنبه، 23rd آوریل 2014
9:06 ب.ظ
گلایه های هنرمند از فرماندار

بی احترامی به عرصه‌ی فرهنگ توجیه ندارد

نویسنده ی مقاله

شارنیوز: فرمانداری سقز  طی نامه‌ای از انجمن‌های فرهنگی و هنری دعوت کرد تا جهت بررسی مشکلات و نیازها‌یشان در تاریخ ۶ بهمن ماه92 در این فرمانداری حضور یابند. ظاهراً فرماندار سقز در جلسه حضور نیافته و این کار موجب نگرانی و اعتراض مدعوین می‌شود وآن‌ها بعداً در اعتراض به این جلسه نامه‌ای منتشر می‌کنند.

یکی از کسانی که به عدم حضور فرماندار اعتراض کرده و جلسه را ترک می‌کند آقای سلیمان محمودی هنرمند عکاس سقزی است که بعداً فرمانداری در جوابیه‌ای به نامه اعتراضی انجمن ها که در روزنامه سیروان منتشر شد، ایشان را به صورت غیرمستقیم با تعابیری مورد خطاب قرار داده و به برهم زدن جلسه و تشویش اذهان عمومی متهم کرده‌ بود. از ایشان خواستیم به صورت مختصر موضوع را برای شارنیوز بازگو نماید.

 بنده به عنوان عضوی از جامعه هنری سقز دعوت فرمانداری از انجمن های هنری را (البته با چند سال تأخیر) یک عمل توام با حسن نیت و در راستای کاهش مشکلات انجمن‌ها تلقیsoleyman mahmodi نموده و در این جلسه حاضر شدم اما در کمال تعجب متوجه شدم از حضور فرماندار خبری نیست. بر اساس انتظاری که جمع برای حضور فرماندار در جلسه داشتند به عدم حضور ایشان معترض شدم و استدلالم این بود که اگر نمی‌توانست در جلسه حضور داشته‌باشد می‌بایست قبلاً اطلاع می‌داد چون عدم حضور ناگهانی و بدون اطلاع ایشان تفسیری جز بی‌توجهی به عرصه‌ی فرهنگ و جدی نگرفتن آن نخواهدداشت. بنده پس از اعتراض و درخواست حضور فرماندار، با توجه به این‌که کلاس‌های درس را به خاطر این جلسه را تعطیل کرده بودم از فرمانداری خارج شدم. این در حالی بود که هیچ یک از دوستان و همکاران‌ام در سایر انجمن‌ها هیچ فُـرم یا صورت‌جلسه‌ای را امضا نکرده و هیچ تصمیمی درباره‌ی آن‌چه «مشکلات فرهنگی شهر سقز» خوانده می‌شد گرفته‌ نشده بود.
پس از این ماجرا دوستان به من زنگ زدند تا نامه‌ای را که جهت اعتراض به برخورد فرمانداری با این جلسه تنظیم شده‌بود امضا کنم که بنده نیز به حکم وظیفه و جهت دفاع از حریم و شخصیت نهادهای مدنی نامه را امضا کردم. امضای بنده آخرین امضای نامه بود که این خود بیانگر این واقعیت است که علی‌رغم ادعاهای موجود بنده نامه‌ای را تنظیم یا کسی را تحریک نکرده‌ام. بعد از گذشت چند روز و بازگشت از سفری که به تبریز داشتم در نمایشگاه نقاشی آقای خلیل رحیم‌پور برخی دوستان به شوخی و کنایه به من گفتند‌: «جناب هویت معلوم» که بعداً متوجه شدم فرمانداری در پاسخ به نامه‌ی انجمن‌ها جوابیه‌ای منتشر کرده که متأسفانه کلاً بر اساس پیش‌فرض‌های اشتباه تنظیم شده‌بود. لازم می‌بینم جهت تنویر افکار عمومی مواردی از اشتباهات این جوابیه را که به عنوان اتهام به من وارد شده‌اند یادآوری کنم:
در ابتدای جوابیه‌ آمده که جلسه در فضایی مطلوب و مفید برگزار شده و تنها یک نفر با «هویت معلوم»! برخلاف فضای حاکم بر جلسه عمل کرده‌است. بنده ابتدا می‌خواهم به لحاظ حقوقی این موضوع یعنی «هویت معلوم» را پیگیری نمایم. به‌راستی استفاده از چنین تعابیری آن‌هم از سوی عالی‌ترین نهاد اجرایی شهر برای شهروندان چه معنایی دارد؟ البته شاید بعدا دوستان فرمانداری این موضوع را توجیه کرده و بگویند که منظورشان از هویت معلوم این بوده که ایشان را می‌شناسیم. اگرچه در این ارتباط اسمی از من برده نشده اما تلاش شده اعتراض من به عدم حضور فرماندار در این جلسه‌ تعمدی و با قصد قبلی جلوه داده‌شود تا بدین وسیله شخصیت و استقلال‌ام زیر سئوال برود که خوشبختانه هویت و شخصیت بنده برای همه‌ی این بزرگواران شناخته‌ شده است و به خوبی می‌دانند که با این رویکردهای غیرواقعی و ایراد اتهام نمی‌توانند بر موضوع اصلی یعنی بی‌اعتنایی و بی‌احترامی به فرهنگ و فعالین فرهنگی شهر سرپوش بگذارند.
هم‌چنین در این جوابیه ادعا شده که بنده برای تشویش اذهان عمومی جلسه را برهم زده‌ام که این هم یک ادعای غیرواقعی است و جای بحث زیادی دارد. اولاً من جلسه ره به هم نزدم. ثانیاً اعتراض بنده به شخص فرماندار بود نه حکومت و دولت. اصل موضوع این است که فرماندار شهر، مسئولین انجمن‌ها و فعالین فرهنگی را دعوت کرده و خود در جلسه حضور پیدا نکرده بود؛ امری که نمی‌تواند تعبیری جز بی‌اعتنایی و بی‌احترامی به اصحاب فرهنگ داشته‌باشد. اگر قرار بود فرماندار حضور پیدا نکند چرا جلسه تشکیل داد و انجمن‌ها را دعوت کرد و یا چرا عدم حضور خود را اطلاع نداد. اصلاً با چنین رویکردی چگونه می‌توان به حل مشکلات این نهادهای فرهنگی و مدنی امیدوار بود یا چگونه می‌توان انتظار داشت مسائل فرهنگی جامعه به‌صورت واقعی و صادقانه ریشه‌یابی شوند؟ از سوی دیگر اعتراض من در فضای فرمانداری صورت گرفت و همه‌ی افرادی که در آن‌جا حضور داشتند زیرمجموعه‌ی فرمانداری بودند پس اعتراضی در فضای عمومی صورت نگرفته تا تشویش اذهان عمومی را به دنبال داشته باشد. اگر منظور از «اذهان عمومی» دوستان و همکاران بنده هستند که باید بگویم همگی با هم به این جلسه دعوت شده‌ بودیم و کسی هم اطلاع نداشت که قرار است جلسه بدون حضور فرماندار برگزار شود تا مثلاً من با آمادگی قبلی حضور یافته و قصد تحریک همکاران و دوستانم را داشته‌باشم. از طرف دیگر همان‌طور که قبلاً هم گفتم من جزو آخرین کسانی بودم که نامه‌ی اعتراضی را امضا کردم.
در پایان باید یادآوری کنم که یک‌بار دیگر از همه‌ی گفته‌های خود دفاع کرده و پیگیر اتهاماتی که بی‌دلیل و غیرمنصفانه به بنده وارد شده خواهم بود. شخصیت و هویت من برای بسیاری از شهروندان سقزی شناخته شده‌است. من در راه اعتلای فرهنگ و هنر شهرم خصوصاً در حوز‌ه‌ی عکاسی تلاش زیادی نموده و تا به‌حال نیز چندین مدال ملی و بین‌المللی برای این شهر کسب کرده‌ام.

کد خبر: 7873






۱۴ دیدگاه

  • آرتا
    آرتا: 4-24-2014 . 2:16 ق.ظ :

    آقایان مسئول به جای انگ زنی و اتهام دادن به شهروندان محترم و هنرمندان گرامی ، به وظایف خود عمل کنند و مسئولیت پذیر باشند…

    پاسخ دهید

    • اشنا
      اشنا: 4-25-2014 . 1:33 ق.ظ :

      عالیجنابان ی که هنوز نمیدانید هنر مندان ما چه کسانی هستند البته حق دارید شما که اهل این شهر نیستید تا بدانیدکسانی امثال سلیمان محمودی چه شخصیتی دارد ، البته متاسفانه تعبیر شما اقایان از هنرمند چیز یا موجود دیگری هست کسی که دست بسینه و سر انداخته در حضورتان باشد امثال (( بز )) امثال محمودی کم هست جان عزیزتان همانند قهرمانژاد فراریش ندید تا مردم بهیتان بدبین نشند

      پاسخ دهید

      • سقز
        سقز: 4-28-2014 . 11:50 ق.ظ :

        کدام هنرمند که شما با وی صحبت کرده ای چه آثاری از وی وجود دارد که شهروندان نمی دانند، ای سایت بسیار الکی و بی محتوا.

        پاسخ دهید

        • ZODIAC
          ZODIAC: 4-28-2014 . 12:55 ب.ظ :

          کاک سلیمان عزیز، من از دست شما ناراحتم ، چطور دلتان می آید ، منظورشان از ((هویت معلوم)) شما این است که خواسته اند بگویند چون شما با جوایز بین المللی و جایگاه هنری فرامرزی که دارید کاملاً شناخته شده اید اما به علت بی فرهنگی و بی هنریشان قافیه کم آوردند برای همین شعرشان کج شده است.
          از محاسن ایشان کم نیست ، فرماندار زمانی رئیس هیات کشتی سقز بودند که من و یاد ((نقی معمولی)) انداختند، در روند انتخابات شورا و در نهایت شهرداری هم یک سمند صفر هدیه گرفتند از دست جناب رحیمی و نهایتا گزینه خودشان از گلدان درآمد.
          اگر سر جلسه نیامده اند احتمالاً در حال کشتی گرفتن بوده اند برای ابقا در پستشان یا در شهرداری دنبال پست جدیدی بوده اند.
          خداییش بی خیالش بشید ایشان که رفتنی اند.
          درک هنر هنرمند ظرفیت ویژه ای نیاز دارد که خدا به هرکسی این نعمت را نداده است.

          پاسخ دهید

          • مختاراصغری
            مختاراصغری: 4-28-2014 . 1:28 ب.ظ :

            ماهنرمندان در هردوره وزمان زیرتیغ بودیم ومتاسفانه به جای درک ما وتاثیری که در جامعه داشتیم باز مورد انگ وتهدید قرار گرفتیم چه بسا وقتی که رخ کشیدن قدرت از نطر دولتمردان صورت می گیرد همین هنر وفرهنگ این زیر تیغ رقتگان است که دست مایه قرار میدند-ولی بدانید برای ما تاثیری در هنر وعشقمون ندارد چون ما برای فرهنگمون وملتمون وعشقمون راهمون همینه وادامه دار حالا چه مورد تشویق ویا تهدید قرار بگیریم-استاد محمودی یکی ازاستادان پرافتخار شهر وکشورمونن که در حیطه هنر عکاسی در دنیار نام آورند -کارهای ایشون برای ما افتخارآفرینه وقابل لمس چون ما هم هنرمندیم وبا دغدغه های یکسان -ما انتظار نداریم قدرتمندان درک کنند چون هنرمند نیستند اگه هنری داشتند باچرخیدن دوریک میزوصندلی عمرشونو تلف نمی کردند ومطمئنا این هنراست که می ماند نه یک پست درحال گردش-بنده هم به عنوان نایب ریس هنرهای تجسمی-سقزشورای هنرمندان استان کُردستان وانجمن گرافیک ایران ازحقوق هنرمندواستاد عزیزسلیمان محمودی دفاع میکنم

            پاسخ دهید

            • همشهری
              همشهری: 4-28-2014 . 10:38 ب.ظ :

              استاد محمودی یکی از افتخارات شهر ماست و همه مردم شریف سقز به این قضیه واقفند من از آقای فرماندار می پرسم که با قدرت اجرایی که دارند چه گلی به سر این ملت زدند.(ما را به خیر تو امیدی نیست شر مرسان)

              پاسخ دهید

              • پریسا
                پریسا: 4-28-2014 . 10:47 ب.ظ :

                به نظر بنده این اولین باری نیست که به قشر هنرمندان بی حرمتی می شود .جناب فرماندار باید شخصا از این هنرمند شهرمان عذرخواهی کند در غیر این صورت واقعا باید تاسف خورد به حال شهری که بالاترین قدرت اجرایش که ایشان باشند.

                پاسخ دهید

                • شهروند
                  شهروند: 4-29-2014 . 10:00 ق.ظ :

                  بهتر نیست آقای فرماندار اشتباه خود را بپذیرد

                  پاسخ دهید

                  • بوکانی
                    بوکانی: 4-29-2014 . 11:28 ق.ظ :

                    یک انتقاد:اول از همه ممنون از شما که شجاعانه مسائل ومعضلات را بازتاب می دهید فقط در معرفی این استاد عکاسی کوتاهی کرده اید شما گفته اید یک هنرمند عکاس اگر من ایشان را نمی شناختم فکر می کردم یک هنرجوی عکاسی هستند اگر حتی خودشان تواضع به خرج دادند شما وظیفه دارید خوب معرفی کنید تا کسایی که نمی شناسند ایشان را بدونند که جناب فرماندار به چه کسی اهانت کرده اند.ایشان کسی هستند که لقمان رحیمی عکاس معروف کرد بوکانی پرتره ایشان را در مجموعه پرتره مشاهیره کورد ارائه و به نمایش درآوردند.

                    پاسخ دهید

                    • کاوه
                      کاوه: 4-29-2014 . 11:42 ق.ظ :

                      ا. کسی که از این شهر اشنایی ندارد بیش از این نباید انتطار داشت

                      پاسخ دهید

                      • برهان مردانی: 4-29-2014 . 9:40 ب.ظ :

                        متاسفانه در این شهر آنچه ارزش و قرب ندارد هنر و هنرمند ( واقعی ) است از این اتفاقات بارها پیش آمده که اسم هنرمندان بزرگی از این شهر پاک شده یا اتهاماتی را به آنها نسبت دادند.فک کنم آخرین باری که به سقزی بودن خودم افتخار کردم توسط همین هنرمند بود که در سال 2011 جایزه بین المللی را دریافت کرد.بهتر است قبل از هر گونه وارد کردن اتهامات به افتخار آفرینی هایی که این هنرمند برای این شهر و مرزو بوم انجام داده نگاهی بیندازیم تا ایشان را بهتر بشناسیم.

                        پاسخ دهید

                        • Azad Karimi
                          Azad Karimi: 5-1-2014 . 4:22 ب.ظ :

                          آقاى فرماندار سقز حق دارن امثال سلى محمودى رو نشناسن…حضرت آقا اصولا غير از روئياهاشون كه براى خودشون روئياست و جالب اينجاست براى خلق الله عيان بلا بيان است از اتيكت وادب و الفباى معاشرت روزمره اى ناآشنا و نابلد و دور هستند كه طفل مكتب نرفته ى دانش نياموخته ى اين دوره تا آخرش رو بلده و با رفتار و كردار انجام مي ده و آخر معرفتشه…يكى نيس به اين آدم بكه كاكا! جان عزيزت اكه عزت و اكرام مي شناسى ده ست از سر آدمهاى معلوم الهويه يا هويت معلوم بردار اين صنف از شما و جماعت شما خير كه نديده هيج بلا و كزند بسيار هم از دولتى سر شما بهشان رسيده…تو كه حساب وقت و زمان دستت نيست و لابد آدم مجهول الهويه هم هستى جرا كه برات مهم نيست اتيكت و وقت شناسى و جلسه ى رسمى و هنرمند و اين قبيل مسائل ,به خودت فشار نيار تابيشتر از اين بند رو آب ندادى و موضوع عجيب اينجاست هنرمندان رفته اند امضا و بيانيه و اينجور كارهاى بلااستفاده رو انجام داده اند…آقا از كوزه همان تراود كه در اوست…برويد و به همان كارهاى روزمره و زندكى تكراريتون برسيد معقول تره …براى خودتون و بقيه هم دردسر درست نكنيد…اين ادا و اطوارها به ليبرالهاى غربزده مياد كه فقط بلدند اداى ادب و كلاس و فرهنك رو در بيارن…آدم درست كسييه كه خاكى باشه يعنى اكر با خاك هم يكسانش كردند (مثل دوره ى ارباب رعيتى )فقط بكه بلايت به جانم سرورم !اى جلالت مآب! اول خدا دوم سايه ى خدا كه شما باشين!كه صد البته اين شده بود يك عرف كه اول سايه ى خدا بعد خود خدا… اين رشته سر دراز داره و خدا آخر و عاقبت همه رو به خير كند…

                          پاسخ دهید

                          • سقزي 258
                            سقزي 258: 5-3-2014 . 7:36 ب.ظ :

                            جناب azad karimi
                            ادب مرد به از دولت اوست!!!!!!!
                            البته بعضيها كه مرد نيستند و از مردانگي بدورند فلذا ريشه و ستوني محكم هم ندارند بهترين حالت برايشان كاسه ليسي و پاچه خواري بالادستي هاي از خدا باخبر بوده و خواهد بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                            پاسخ دهید

                            • کژال
                              کژال: 5-4-2014 . 10:14 ق.ظ :

                              آقای سلیمان محمودی واقعا معلومه هویت هستید زیرا وجود پدر ومادر مشخص وعیان ،تحصیلات عالیه در دانشگاه معتبرو دریافت جوایزی بین المللی که شما دارید همه نشانه معلوم هویت بودنه.تا جایی که من بدونم مجهول هویت بودن زشت واسفناک است وبه هر پست ومقامی هم که برسی این لکه ننگ باهاته.الفاظی که از دهن انسان در میاد نشانگر شخصیت اوست.متاسفم آقای فرماندار…

                              پاسخ دهید