شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۰۳/۰۷/۱۳۹۹
دوشنبه، 5th می 2014
8:26 ب.ظ
تحلیل یک مضعل اجتماعی

دلایل بروز خشونت در سقز در گفتگو با جامعه شناسان

در شهر هر روز خبری از کشته یا زخمی های ناشی از دعوا و نزاع های خیابانی به گوش می رسد چنان که خانواده ها نگران حضور جوانان خود در خیابان ها شده اند. میزان این خشونت ها در ماه های اخیر بسیار بیشتر شده و به همان نسبت نگرانی از وضعیت آینده این شهرهم دوچندان شده است. dargiri

چند جامعه شناس سقزی در مورد دلایل این وضعیت تاسف بار با شارنیوز به گفتگو پرداختند و سرفصل هایی از دلایل بروز چنین رفتارهایی را در سقز مطرح کردند به این امید که باب گفتگو در این خصوص گشوده شده و با حضور نخبگان به همه زوایای موضوع پرداخته شود.

دکتر خالد توکلی رواج خشونت را منحصر به سقز ندانسته و آن را معضلی عمومی و مربوط به همه مناطق ایران می داند اگرچه نوع خاصی از خشونت یعنی چاقو کشی در سقز را چشمگیر تر می داند. وی با اشاره به سابقه تاریخی موضوع گفت: از اولین ریشه های تاریخی این مسئله می توان به حمله ی “رشید خان بانه” به این شهر اشاره کرد که منجر به تحقیر شهر سقز در ان مقطع تاریخی شد و این حس زمینه ی بروز این رفتارها را فراهم کرد.  هر چند این یک فرضیه است و برای اثبات ان نیاز به تحقیق زیادی است.

وی در ادامه به عامل دیگری اشاره کرد: عامل دیگر را می توان وجود  فرهنگ پهلوانی بدون توجه به فرهنگ سازی و توجه کامل به آن دانست. به ورزش هایی که مروج این فرهنگ هستند در سقز توجه بیشتری می شود.  برخی از افراد که ادعای پهلوانی داشتند بدون توجه به فرهنگ اصیل آن به جای ترویج روح جوانمردی و گذشت، خشونت و نوچه پروری را ترویج میکردند.

دکتر توکلی همچنین افزود: تاثیر افراد تبعیدی از مناطق مختلف ایران در مقاطع تاریخی به این شهر از جمله دلایل قابل ذکر است که در برخی موارد به عنوان گروه مرجع قرار گرفتند. 

وی همچنین گفت: می توان به  نبود گروههای مرجع برای یک نوع نظارت غیر رسمی (ریش سفیدی) اشاره کردکه در هنگام وقوع چنین نزاع هایی به انان مراجعه شود.

دکتر “مهدی رضایی”  مورد بروز چنین رفتارهایی گفت: وجود تعداد زیادی قهوه خانه و باشگاه های ورزشی در سطح شهر که در مواردی تاثیرات منفی خشونت باری را ترویج می کنند را می توان به عنوان مکان های جدیدی برای جامعه پذیری نوجوانان و جوانان دانست که بعضا تاثیرات منفی داشته اند.

وی افزود: زمانی در میان شهرهای اطراف تنها سقز سالن  سینما داشت و در آن مقطع اکران فیلم های که مروج خشونت بودند بدون ملاحطاتی که امروزه در نظر گرفته می شود اکران می شدند و همین مسئله موجب شد سینما و کاراکترهای سینمایی به عنوان گروه مرجع مطرح شده و الگوهای رفتاری خاص در جامعه سقز ترویج یابد که این الگو ها به نسل های بعد هم تسری پیدا کرد.

“جمشید مظفری” از نگاهی متفاوت به مسئله می پردازد: نقش اقتصاد را نمی توان در این میان نادیده گرفت که متاسفانه در سقز به ان پرداخته نمی شود. تحقیقات و مشاهدات نشان می دهد که افراد با پایگاه اجتماعی و اقتصادی پایین نسبت به افرادی که در پایگاه اقتصادی و اجتماعی بالاتری قرار دارند بیشتر چنین رفتارهایی را بروز می دهند.

وی در پیش گرفتن سیاست های ورزشی درست، الگو سازی مناسب از جانب اموزش و پروش، فراهم سازی امکانات بهتر و بیشتر در جهت جامعه پذیری نوجوانان و جوانان در مسیر صحیح، نظارت دقیق و جلوگیری از سازمان یافتن افراد بزهکار در محلات جرم خیز شهری را از جمله راهکارهایی برای کاهش خشونت در سقز دانست.

کد خبر: 8048






۱۲ دیدگاه

  • اشنا
    اشنا: 5-6-2014 . 12:01 ق.ظ :

    با سلام

    ضمن عرض تشکر باید بحضور برسانم که بنظر بنده متاسفانه یکی دیگر از این مسایل نبود فرهنگ شهرنشینی و همچنین معضل بیکاری است

    پاسخ دهید

    • سعید
      سعید: 5-6-2014 . 6:47 ب.ظ :

      براستی خنده داراست این که بگوییم بین(حه مه رشی خان بانه)وچاقوکشی درسقزارتباط وجوددارداین کاربایستی بایک کارمیدانی وطرح فرضیه وسپس تحقیق وآنگاه نتیجه گیری تاییدکردبسیاری ازنسل فعلی سقزآشنایی کاملی بامردی که بیش از50سال است فوت کرده ندارند،تازه ممکن است این مسئله باعث تفرقه افکنی بیمورد بین اهالی سقزوبانه گردد.

      پاسخ دهید

      • ارسلان
        ارسلان: 5-6-2014 . 10:02 ب.ظ :

        به نظر من طرح این مسئله از بیخ نامربوط است …
        اتوبوسی در شهر تصادف می کنه بعد حضرات می فرمایند تقصیر رشیدخان بانه است !
        حضور رسانه های مجازی متعدد در این شهر بزرگترین دلیل بازگو کردن و انعکاس حوادث است …
        بر هیچ کس پوشیده نیست که رسانه نقش بسزایی در بزرگنمایی و یا لاپوشانی یک موضوع دارد …
        شارنیوز سالهای 85 و 86 را بیاد بیاورید … شده بود تریبون اعلام ترحیم و حوادث …
        در همان سالها که در سنندج ، بوکان ، مهاباد و … لشکر کشی هم میکردی آب از آب تکان نمی خورد … دعوای خروسان سقزی در کوچه هم منعکس و تحلیل و تفسیر می شد …!
        خدا خیرتان بدهد … شما که زحمت می کشید … یه کم هم حرفه ای عمل کنید …
        14 سال است مردم این شهر برای سوار تاکسی شدن صف می بندند …14 سال دیگر هم هیچکدام از شهر های ایران به این سطح از فرهنگ شهروندی نمیرسند … چرا دکتر توکلی و دیگر دوستان این نکات مثبت رو ریشه یابی نمی کنند !
        وجود سینما از نشانه های فرهنگی هر شهر است … چرا از دید بدبینانه مروج خشونت بودن برسی شود ، ولی از دیدگاه تاثیران مثبت آن بررسی نشود …
        اگر گردانندگان و صاحب نظران این سایت قدیمی و صد البته مردمی را از نزدیک نمیشناختم ! شک نداشتم که دستی در کار است … !

        پاسخ دهید

        • سلێمان عه‌بدی
          سلێمان عه‌بدی: 5-6-2014 . 11:31 ب.ظ :

          وێڕای ده‌ست خۆشی له‌ ده‌ر خستنی ئه‌م کێشه‌ کۆمه‌ڵایه‌تیه‌ ،لانی که‌م وه‌ک سه‌ردێڕێکی هه‌واڵیش بوو بێ له‌ لایه‌ن به‌ڕێزانی شارنیووزه‌وه‌ خوازیارم منیش وه‌ک مامۆستایێکی قوتابخانه‌کانی ئه‌م شاره‌ چه‌ند تێبینیه‌کی خۆم له‌ سه‌ر وته‌ی به‌ڕیزان و ته‌وه‌ره‌که‌ زیاد بکه‌م.
          یه‌که‌م باسی من له‌ سه‌ر ئه‌وه‌یه‌ ئێمه‌ چۆن چاو له‌و کێشه‌ ده‌که‌ین،یا باشتر وایه‌ بڵێم له‌ کام ڕوانگه‌وه‌ بۆ کێشه‌که‌ ده‌ڕوانین؟
          من ئه‌م ڕوانگه‌ به‌ دوو ڕوانین دابه‌ش ده‌که‌م.
          1- له‌ڕوانگه‌ی به‌رپرسانی پێوه‌ندی دار به‌ بابه‌ته‌که‌وه‌
          2- له‌ ڕوانگه‌ی تاکێکی کۆمه‌ڵگا
          له‌ ڕوانگه‌ی به‌رپرسان ئه‌م کێشه‌ به‌ ده‌ره‌جه‌ی یه‌که‌م زۆر بچووکه‌و و به‌ وته‌ی به‌رپرسی ده‌ستگای له‌ش ساقی و سڵامه‌تی ئه‌م شاره‌ له‌ ئاستی سه‌رئێشه‌یێکی بچووکدایه‌ و به‌ ئیستامینیفۆنێک چاره‌سه‌ر ده‌کرێ،یا ئه‌وه‌تا ده‌بێ به‌رپرسانی هێمنایه‌تی شار به‌ توند و تیژی دژی بوه‌ستنه‌وه‌،هه‌نێکیش به‌ ده‌ستکردی ڕۆژ ئاواو و شاڵاوی فه‌رهه‌نگی غه‌رب و ….. داده‌نێن و خوازیارن به‌ شێوازی دینی هه‌ڵس و که‌وتی له‌ گه‌ڵ بکرێ،که‌ ئه‌م ڕوانینانه‌ ته‌مه‌نێکی درێژیان هه‌یه‌و هه‌ر به‌رپرسه‌و به‌ پێی ته‌مه‌نی ده‌سه‌ڵاتداریه‌کی شێوازی خۆی تاقی کردوه‌ته‌وه‌، زه‌ق بوونه‌وه‌ی ئه‌م کێشه‌ کۆمه‌ڵایه‌تیه‌و مه‌ترسییه‌کانی ئێستا ی کۆمه‌ڵگا له‌ نه‌بوونی هێمنایه‌تی له‌و پێوه‌ندییه‌وه‌ خۆی ئاستی سه‌رکه‌وتوویی ئه‌و به‌رپرسانه‌ له‌ چاره‌سه‌ر کردنی ئه‌م کێشه‌ کۆمه‌ڵایه‌تیه‌ ده‌ر ده‌خات.
          2-له‌ ڕوانگه‌ی تاکێکی کۆمه‌ڵگا که‌ له‌ واقعه‌که‌دا ده‌ژی و به‌ هه‌موو جۆرێک هه‌ستی به‌ ئازاره‌کانی ئه‌م کێشه‌ کۆمه‌ڵایه‌تیه‌ کردوه‌،کێشه‌که‌ گه‌وره‌تره‌ له‌ وه‌ی که‌ به‌ ئیستامینیفۆنێک!چاره‌سه‌ر بکرێ یا ته‌نیا به‌ سه‌ر دێڕ کردنی بابه‌ته‌که‌ له‌ توێی وت وێژێکی کورتدا شرۆڤه‌ بکرێ.پانتایی کێشه‌که‌ ،ده‌رئه‌نجامه‌کانی ،قوربانیه‌کانی و دۆخی کۆمه‌ڵگا پێویستی لێکۆڵینه‌وه‌و شرۆڤه‌ی کێشه‌که‌ی له‌ ئاستێکی زانستی و پسپۆڕانه‌دا بۆ هه‌موان ئاشکرا کردوه‌،ته‌نانه‌ت بۆ ئه‌و به‌رپرسانه‌یش به‌ڵام مه‌خابن ئه‌وان که‌ ئه‌و پسپۆڕی و هه‌ستی به‌رپرسیاره‌تییه‌ له‌ خۆیاندا نابینن دێن حاشا له‌ گه‌وره‌یی کیشه‌که‌ ده‌که‌ن. ڕه‌خساندنی ده‌ره‌تان بۆ باس کردن له‌ سه‌ر بابه‌ته‌که‌ له‌ هه‌موو ئاستێکدا باشترین یارمه‌تی ده‌ره‌ بۆ چاره‌سه‌ر کردنی کێشه‌که‌ من وه‌ک خۆم بێ هیوا بووم له‌ وه‌ی که‌ ئه‌و ده‌ره‌تانه‌ به‌ فه‌رمی له‌ لایه‌ن دام و ده‌ستگا فه‌رمییه‌کانه‌وه‌ ده‌سته‌به‌ر بکرێ هه‌ر بۆیه‌ هه‌ست ده‌که‌م ئه‌وه‌ ده‌بێ ببێته‌ ئه‌رکی ڕووناکبیران،مامۆستایانی ده‌ستگای په‌روه‌رده‌و …… بۆ ئه‌وه‌ی که‌ قورسایی کێشه‌که‌و قورسایی زانستیانه‌ی لێکۆڵینه‌وه‌کان ده‌ستگای فه‌رمی پێملی داخوازی کۆمه‌ڵگا بۆ چاره‌سه‌ر کردنی ئه‌و کێشه‌ کۆمه‌ڵایه‌تیه‌ له‌ ڕوانگه‌ی زانستی و پسپۆڕانه‌که‌یه‌وه‌ و به‌ دوور له‌ شێوازه‌ کۆنه‌کان، بکات.

          پاسخ دهید

          • مجنون 258
            مجنون 258: 5-6-2014 . 11:44 ب.ظ :

            زنده باشي دكترخالدتوكلي
            نكته سنجي شما بسيار دقيق و جالبه !!!
            هههه هههههه
            لطفاً توجه بفرماييد:
            بنظرم وقتي درسقز سرنخ و فرمان ورزش پهلواني دردست “افرادي خودخواه و …” بوده باشه همين چيزي ميشه كه الآن شده !!!!!

            پاسخ دهید

            • همشهری law
              همشهری law: 5-6-2014 . 11:53 ب.ظ :

              ضمن سلام حضور اساتید محترم بنظر یکی از عوامل موثر در این موضوع که از نظر مخفی مانده جرایم رقم سیاه عناوین جرم شناختی و نیز موضوعات مطرح در آمار دادگستری می باشد که متاسفانه بجای بررسی موضوعات آماری این عناوین داده های مطرح و منتج به نتیجه متروک مانده و به جای بررسی پیشگیرانه طرح موضوعاتی کلیشه ای و رایج در کتب علاج واقعه نیست و نمی توان گفت که اغلب جامعه این فرهنگ را دارا می باشند بلکه بصراحت شاید بتوان گفت این نوع رفتارها بیشتر شایع بین چند خانوار در سطح شهر است و زیر ساخت فرهنگی این افراد نیز به مشابه دیگر افراد مطرح در پروندهای دادگستری مشهور و مشهود جامعه هستند و کنترول این افراد بایستی مد نظر باشد تا نسخه پیچیدن برای تمام اقشار جامعه و با این راه برد رسیدن به نتیجه علاج هم سریعتر است .ولی متاسفانه همیشه این آمار یا در دسترس نیست یا فراموش می شوند امید است تا محققین محترم این مورد را نیز مد نظر داشته باشند با تشکر .

              پاسخ دهید

              • مجنون 258
                مجنون 258: 5-7-2014 . 12:11 ق.ظ :

                شرّ و شرارت و اشرار،
                همه جمع گرديد
                در خُدعهِ اين شب
                لات ها شغال كردار
                نوچه ها تمساح وار
                اشك و آه و وِرد و هزيان
                بر شُبههِ اين لب
                همه چيز و همه جا
                هاج و واج
                در اين وادي فرموندني
                خِطابه گويان ستودني
                وامانده اند در خُطبه اين تب
                (مامه خه مه)

                پاسخ دهید

                • هیوا
                  هیوا: 5-9-2014 . 2:12 ق.ظ :

                  به نظر من که باید مسولین این مسله باید واقعا در سقز پیگزی شود . و من از مسولین می خوام که هرچه سریع تر به این معذل در شهرمان بپردازند.

                  پاسخ دهید

                  • حسه‌ینی محه‌مه‌دي
                    حسه‌ینی محه‌مه‌دي: 5-12-2014 . 7:02 ب.ظ :

                    وای سڵاو و ڕێز بۆ هه‌موان:
                    پێم وایه‌ خوشوونه‌ت و تووره‌ و تۆسنی هێند داوێنگیری ێمه‌ و کۆمه‌ڵگامان بووه‌ که جودا له‌ خیابانه‌کانی نێو شار هه‌ر له‌م کۆمێنتانه‌شدا دیاره‌، هیوادارم لانیکه‌م هێنده‌ خۆڕاگر و هێدی بین که ته‌حه‌مولی بیر و ڕای جیاوازمان ببێت جا ئه‌و کات باس بکه‌ین له‌ چۆنیه‌تی چاره‌سه‌ر دۆزینه‌وه‌ بۆ کێشه‌ کۆمه‌ڵایه‌تییه‌کان. به‌ڵێ له‌وانه‌یه‌ منیش له‌گه‌ڵ ڕوانگه‌ی دوکتو ته‌وه‌کوللیدا موافق نه‌بم به‌ڵام ئایا سووکایه‌تی و مه‌سخه‌ره‌ پێکردن خۆی جۆرێک له‌ توند و تیژی و خوشوونه‌ت نییه‌؟! اک ئه‌رسه‌لان و کاک سه‌عید، دروسته زۆر لاوی ئه‌مڕۆژی ناوی حه‌مه‌ ڕه‌شید خان و باسی مێژوویی تریان نه‌بیستووه‌ به‌ڵام ئه‌مه‌ نابێته ده‌لیل که فڵانه‌ ڕووداوی په‌نجا یان پێنجسه‌د ساڵ پێش له‌ ئاکاری ئه‌مڕۆماندا کاریگه‌ر نه‌بێت. هه‌ڵبه‌ت له‌م باسه‌دا وه‌ک گوترا منیش ئه‌وه‌ ته‌نیا به‌ بیرۆکه‌یه‌ک ده‌زانم که ده‌بێ تاقی کرێته‌وه‌ و بخرێته‌ به‌ر باس. وه‌ک بیر و ڕای خۆشم زۆرتر له‌ هه‌موو شت ئه‌م هۆکارنه‌ به‌ زه‌ینمدا دێت بۆ توند و تیژی له‌ سه‌قزدا:
                    ١- بێکاری و که‌مایه‌سی ئابووری به‌رچاو له‌ سه‌قزدا له‌ چاو هه‌موو شاره‌کانی ده‌وربه‌ر
                    ٢- نه‌بوونی سیسته‌می دروستی په‌روه‌رده‌ له‌ فێرگه‌کانیش و له‌ ماڵیشدا. له‌ ماڵه‌وه‌ پاڵ له‌ منداڵه‌وه‌ ده‌نێن بچێ بۆ فێرگه هه‌تا له‌کۆڵیان بێته‌وه‌؛ له‌ فێرگه‌ش ته‌حه‌مولیان ده‌که‌ن هه‌تا به‌شکم ڕۆژ ته‌واو بێت و بچنه‌وه‌ ماڵ؛ ئیدی نییه‌تی چاکخوازی له‌ ڕه‌فتاردا، به‌رنامه‌ و هه‌وڵ بۆ ئه‌م کاره‌ یان هه‌ر نییه‌ یان ئه‌گه‌ریش هه‌بێت له‌ لایه‌ن سیسته‌می گه‌نده‌ڵی فێرکارییه‌وه‌ که‌سانی دڵسۆز و کارا، دڵسارد و جاری وایه‌ ته‌مبێ ده‌کرێن و وه‌لا ده‌نرێن
                    ٣- له‌ ئارادا نه‌بوونی سیسته‌می په‌روه‌رده‌ی کۆمه‌ڵایه‌تی و نه‌ته‌وه‌یی: ١٠٠ ساڵ له‌مه‌ پێش لاو و پیری ئێمه‌ ده‌یزانی کێیه‌، – هه‌ر چه‌ند هه‌موو ئاکارێمی ڕاست و دروست نه‌بووبێت- به‌ڵام که‌سایه‌تی ئه‌و ڕاهاتوو و په‌روه‌رده‌کراو و پوخت بوو. چونکه له‌ منداڵیدا گوێی له‌ لایلایه‌ و چیرۆكی دایكی ده‌بوو و پاشان له‌ مێرمنداڵیدا له‌گه‌ڵ به‌یت و حیكایه‌تی دیوه‌خان و كۆڕ و مه‌جلیساندا ئاوێته‌یه‌ك له‌ مێژوو و فه‌رهه‌نگ و ئه‌خلاقی كۆمه‌ڵایه‌تی كوردانه‌ی پێ ده‌گه‌یشت و له‌ هاونشینی پیاوانی به‌ساڵاچوودا فێری خۆڕاگری و هێدی و هێمنی و ئه‌ده‌ب و ته‌حه‌ممول ده‌بوو و … به‌ڵام ئێسته‌كانێ هیچ له‌و ڕاگوێزه‌ره‌ فه‌رهه‌نگییانه‌ نه‌ماون و لاوی ئێمه‌ نه‌ فه‌رهه‌نگی خۆی پێ ده‌گا و نه‌ فه‌رهه‌نگی بێگانه‌ش به‌ جوانی فێر ده‌بێت ئه‌وی پێی ده‌گات كۆڵنه‌ده‌ری كوردانه‌یه‌ به‌ڵام له‌سه‌ر لاساكردنه‌وه‌ی ناشیانه‌ی فه‌رهه‌نگی بێگانه‌. كتێب و خوێندن و مه‌دره‌سه‌ش كه له‌ خاڵی دووهه‌مدا باسمان كردن! ۴- هه‌بوونی ناوبانگ پێشینه‌ی شه‌روشۆڕ له‌ نێو لاوانی سه‌قزیدا و جۆرێک له‌ ڕاکێشه‌ و جازبه‌ی نه‌رێنی که به‌ داخه‌وه‌ شتێکی دیکه‌ بۆ دوور خستنه‌وه‌ی لاوان له‌م ڕاکێشه‌ و نه‌لکان به‌م نه‌ریته‌دا وه‌ک ئاڵتێڕناتیڤێک نییه‌ و ناچار زۆر له‌ لاوان نیازی به‌ که‌سایه‌تی و سه‌ربه‌خۆیی ، ته‌نیا له‌ لاتیگه‌ریدا ده‌دۆزنه‌وه‌.
                    ۵- نه‌بوون یان گران بوونی ئیمکاناتی وه‌رزشی و سه‌یاحه‌تی

                    پاسخ دهید

                    • حسین زا ه
                      حسین زا ه: 5-13-2014 . 4:47 ب.ظ :

                      بزرگترین معضل سقز بیکاری جوانان و پایین بودن سطح در آمد است که واقعا روی جامعه سقز فشار وارد کرده و سبب خشونت و بی اعصابی میشود.

                      پاسخ دهید

                      • آزاد
                        آزاد: 5-16-2014 . 9:42 ق.ظ :

                        به نظر بنده مهمترین عامل این نزاع های خیابانی نداشتن فرهنگ تمدن و شهرنشینی است.اینکه عکس العمل یک راننده تاکسی در برابر بوق های یک راننده آژانس فحاشی و چاقوکشی است چه ربطی به(حه مه رشی خان)دارد؟

                        پاسخ دهید

                        • مامه كه مه
                          مامه كه مه: 7-30-2014 . 2:48 ب.ظ :

                          دوستان چرا عمداسقز رابعنوان شهرخشونت معرفى ميفرماييد أيكا ش مى فرمودييد اظهارات تحريك اميز بعض ازروشنفكران درمناسبتهاى بى موردوتهاجم كسترده فرهنكهاى متفوات درسقز وسكونت انهازمينه خشونت رافراهم نموده است ضمنا خداراشكرسقزى نيستند اين اظهارات خودنوعى كم لطفى به مردم بافرهنك سقزمى باشد

                          پاسخ دهید