شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۰۲/۰۳/۱۳۹۸
چهارشنبه، ۱۴ام خرداد ۱۳۹۳
۷:۴۶ ب.ظ
عکس های شارنیوز از غار کرفتو

“اين خانه هراكلس است، هر كس در آن وارد شود در امان است”

غار کرفتو که روزگاری ملک بلاشک سقز و بخشی از تاریخ این شهر به شمار می آمد چند سالی است به حریم شهر همسایه یعنی دیواندره وارد شده است اما همچنان یکی از معدود نشانه هایی است که می تواند بر 3 هزار ساله بودن سقز گواهی دهد. 

karafto (12)

karafto (11)

karafto (10)

karafto (9)

غار كرفتو مجموعه اي از زيبايي هاي طبيعي و تلاش انسان هاي پيشين براي غلبه بر طبيعت و زندگي بهتر و ايمن تر است. اين اثر باستاني و تاريخي در صخره ي مرتفعي در حدود ٧٠ كيلومتري شرق شهر سقز واقع شده است. غار كرفتو از نوع غارهاي آهكي و طبيعي است و به احتمال زياد در دوران سوم زمين شناسي شكل گرفته است.

karafto (8)

karafto (7)

karafto (6)karafto (5)

در گذشته بر اثر سكونت اقوام گوناگون تغييرات، دگرگونيها و دخل و تصرفاتي در غار ايجاد شده و فضاهايي به صورت اطاق هاي تودرتو، راهرو و دالان عبوري و … به وجود آمده و از اين جهت غار كرفتو در ميان غارهاي دست كن از شهرت خاصي برخوردار است و اين شهرت بي دليل نيست، زيرا اين غار از لحاظ بافت ساختماني بي نظير است. ارتفاع دهانه ورودي غار (دهانه ورودي فعلي) از سرِ تپه در حدود ٢٠ الي ٢۵ متر بوده كه در گذشته راهي نسبتاً سخت و دشوار در كمر كوه و صخره بيروني، هدايت بازديدكنندگان به داخل غار را به عهده داشت، به صورتيكه ب ا قرا ر دادن تعدادي سنگ چين و استفاده ا ز پلكانهاي چوبي علاقمندان مي توانستند ب ا دشواري به داخل راه يابند. در قسمت جلويي غار، چهار طبقه معماري صخره اي و دست كن ايجاد شده كه در هر طبقه علاوه برايجاد اطاق هاي تو در تو با پنجره ها و نورگيرهايي به فضاي بيروني و در گاهي هاي مربوطه ساخته شده اند.

karafto (22)

karafto (21)

karafto (19)

karafto (18)

دالان ها و راهروهاي عبوري به منظور ارتباط به طبقات، پله اي تراشيده شده در سنگ و حتي ايجاد جاي مناسب كلون و چفت و بست پنجره ها و درگاهيها باعث تأمين امنيت هر قسمت مي شده و اين موضوع نشان از نوعي معماري پيشرفته در آن زمان دارد . البته به دليل ريزش هايي كه در اثر گذشت زمان در صخره هاي بيروني و پيرامون دهانه ورودي در مجموعه معماري صخره اي غار ايجاد شده، تعداد اتاق ها و راهروهاي موجود دركليه طبقات در حال حاضر مشخص نيست و به نظر مي رسد مجموعه معماري صخره اي و دست ساز غار بسيارگسترده تر از وضعيت كنوني آن بوده باشد و آثار اين تخريب ها هنوز هم كاملا مشخص است. روي ديوارهاي برخي از اطاق هاي غار و راهروهاي عبوري آنها نقوشي از جانوران و گياهان وجوددارد. زيباترين بخش معماري غار، طبقه سوم آن است.

karafto (17)

karafto (14)

karafto (13)

karafto (12)

 

دقت در تراشيدن و كندن اطاق ها، فرم خاص سقف ها به شيو ه كماني و ايجاد درگاهي ها و پله هاي آستانه آن در پنجره ها و نورگيرهاي اطاق ها از اهميت خاصي برخوردار است و از نظر تزئينات موجود در پنجره ها قابل مقايسه با آثار موجود در معماري تپه نوشيجان ملاير از دوران مادهاست. برروي سردر ورودي يكي از اطاقهاي طبقه سوم كتيبه اي يوناني وجوددارد كه تا حد زيادي صدمه ديده است . در اين كتيبه از الهه هراكلس ياد شده و به همين دليل بسياري اين غا ر را معبد الهه يوناني نامگذاري كرده اند . در اين كتيبه آمده است : ” اين خانه هراكلس است، هر كس در آن وارد شود در امان است.” وجود اين كتيبه سبب شده تا برخي را عقيده بر اين باشد كه احتمالاً اين غار مدتي به صورت موقت مورد سكونت و استقرار سلوكيان (جانشينان پس از اسكندر مقدوني ) قرار گرفته كه پس از فتوحات مهرداد دوم اشكاني به سمت غرب ايران حركت نموده اند. ستون فقرات اصلي غار نزديك به ٧۵٠ متر طول دارد كه در اين مسير پرپيچ و خم، دهانه ها و دالان هاي گوناگوني منشعب مي گردد و به همين جهت تاكنون كسي قادر به شناسايي ت مامي اين مسيرها و تهيه نقشه كامل از آن نشده است. مسير طبيعي غار در طول خويش داراي تفاوت هاي بسياري است، به طوري كه در برخي بخش ها علاوه بر وسعت خاص دالان ها و تالارهاي طبيعي و ارتفاع زياد سقف آنها، قسمتهايي وجوددارد كه بايستي به حالت سينه خيز و به دشواري از آن ها عبور نمود . همين وضعيت خاص باعث شده تا افسانه ها و داستان هاي بسياري در ميان اهالي منطقه وجود داشته باشد و بسياري از طلسم غار و نحوه ايجاد آن سخن به ميان آورند. حتي اين امر در نوشته هاي مؤلفين محلي استان تأثيرگذارده و به ذكر چنين مطالبي پرداخته اند. 

 

karafto (4)

karafto (3)

karafto (2)

karafto (1)

غار كرفتو با شماره ٣٣٠ در فهرست آثار ملي ايران ثبت شده است.

 

کد خبر: 8580






۲۲ دیدگاه

  • حیران سنندجی
    حیران سنندجی: ۳-۱۴-۱۳۹۳ . ۱۰:۲۳ ب.ظ :

    دراینجا جاداردیادی بکنیم از استادسیروس عیسی زهی که جزومعدود افرادی هستند که درگذشته تحقیقات میدانی پایان نامه کارشناسی خودرادررشته مرمت آثارباستانی به غارکرفتو اختصاص دادندوبخشی از اطلاعاتی که بین مردم وحتی توسط راهنمای موزه ایران باستان درمورد این غار ردوبدل می شود.حاصل کوشش وجمع آوری ایشان ازباستان شناسان بنام وتحقیقات میدانی وتطبیقی خوایشان است.ضمناًطرح پلکان کنونی ورودی غارنیز یکی از طرحهای ارزشمند ایشان می باشدکه مسئولین میراٍ ث فرهنگی سقز درآن زمان ،به جای قدردانی،حتی نامی ازاین دلسوز اهل سقزنبردند.
    بااین اوصاف به نظر شمابهترنیست متولی ابنیه باستانی شهری باشدکه به آن اهمیت می دهد.چه فرقی دارد سقز باشد یانباشد.مگربااین کارتاریخ وشناسنامه اقوام مادی وسکایی وغیره به کسان دیگری منتقل می شود.اینجا فقط بحث شناساندن ابنیه وتاریخ قوم کرد به دیگران است مگر چندین دهه وصده که مالکیت اداری غاردراختیار سقز بود چه آبادانی خاصی درآن صورت گرفت؟

    پاسخ دهید

  • منیره
    منیره: ۳-۱۴-۱۳۹۳ . ۱۱:۴۷ ب.ظ :

    واقعا جای دیدنی وباصفایی است هرکس نره نصف عمرشو از دست داداه

    پاسخ دهید

    • فضول باشی
      فضول باشی: ۳-۱۵-۱۳۹۳ . ۱۰:۲۹ ق.ظ :

      ضمن تشکر از گزارش زیبای شارنیوز.
      راست می گویید این غار همراه با کوه زیبای چهل چشمه زمانی در محدوده شهرستان سقز قرار داشت اما در زمان یکی از نمایندگان مجلس برای افزایش جمعیت دیواندره و در نهایت ارتقا به شهرستان به دیواندره الحاق شد.حالا که دیواندره شهرستان شده است لازم است از این شهرستان باز پس گرفته شود.گذشته از روستاهای منطقه اوباتو تعدادی از روستاهای منطقه خورخوره یعنی تا روستاهای بست و بناوچان زمانی نه چندان دور جزو سقز بود که حالا هم برای الحاق مجدد به سقز در حسرتند.
      زمانی قرار بود کمپینی برای الحاق مجدد آن روستاها راه بیفتد اما یا من خبر ندارم یا در نطفه خفه شد.
      ای کاش نماینده محترم تلاش می کرد تا آن روستاها باز پس گرفته می شد.
      هیچ می دانید افزایش جمعیت شهرستانها باعث جذب اعتبار و توجه بیشتر میشود؟ اما کو گوش شنوا و مسئولی دلسوز؟

      پاسخ دهید

      • کردستانی
        کردستانی: ۳-۲۰-۱۳۹۳ . ۱۲:۴۴ ق.ظ :

        آخه فضول خان چه فرقی میکنه مال سقز باشه یا مال دیواندره طوری حرف میزنی انگار از کردستان جدا شده و مثلا به بعثیها واگذار شده اتفاقا عزیزانمان در دیواندره خیلی بهتر بهش رسیدگی میکنند همین نزدیکای عید بود که فراخوان دادن و همه رفتن پاکسازیش کردن قبلنا فکر میکردم دیواندره ایها وسعت نظر و دیدشون کمه و خیلی عشیره ای و طایفه ای فکر میکنند اما اونا پیشرفت کردن و این مرحله رو پشت سر گذاشتن متاسفم شمای سقزی هنوز در خم یک کوچه ای

        پاسخ دهید

      • مجنون 258
        مجنون 258: ۳-۱۵-۱۳۹۳ . ۴:۳۹ ب.ظ :

        سلام
        آفرين به شرافت وانسانيت نويسنده مطلب
        ثابت كنيد كه سقز شهر جايگاه و پايگاه چاقوكشان و اَرازل و اُوباشان بي منطق و بي ارزش نبوده ونيست وجداناً ثابت كنيد كه ديگراني بدور از منطق و كاملاً ظالمانه و بي شرمانه قصد تجاوز و دست اَندازي به تاريخ مقدّس ومطهّر شهرمان سقز را داشته ودارند.
        ١- درود بر سقز مهدفرهنگ وتمدن کردستان
        ٢- درود بر شارنیوز و شجاعت و صداقت هیئت تحریریه اش
        ٣- باورکنید دردوران غیبت و نبودن شما شارنیوزی ها و روشنفکران همشهری، کسانی بصورت کاملاً تعمدی و با اهدافی شوم میخواستند اسم سقز فرهنگي و سقزی متمدن را مصادف با تصویری از شهرجنگ ودعوا وچاقوکشی و اوباش گری و شهربي فرهنگهاي فاقد تمدن بنمایانند که الحمدولله با بازگشت شما وزحمات بي شائبه تان این تصاویر قابلیّت تعویض و بازسازی در اذهان عمومی را خواهد داشت.
        ٤- من باور دارم كه اگر شهر ما به گلستاني بسيار زيبا با گلهاي متنوع ومطبوع تبديل و مزيّن گردد ما نيز همان انسانهاي بهشتي خواهيم بود كه در مدينه فاضله خواهند زيست!!!
        ٥- و خداي ناخواسته اگر سقز به جهنمي پُرآشوب وآتش با زبانه هاي كينه و شمشيرطعنه صورت بپذيرد ما نيز همان جهنّميان مغضوب و مغلوب و مغبون خواهيم بود!!!
        پس بياييد:
        دست در دست هم دهيم به مهر
        شهر و ديار خويش راكنيم آباد

        پاسخ دهید

        • کردستانی
          کردستانی: ۳-۲۰-۱۳۹۳ . ۱۲:۵۰ ق.ظ :

          جناب مجنون قبول دارم که سقز شهر باستانی و نسبت به شهرهای مجاور دارای قدمت و تمدن بیشتری است اما داشتم داشتم حساب نیست حالا چی داریم؟پیشنهاد میکنم یکم واقعیتهای شهرمان را هم ببینید هر چند تلخند اما وجود دارند.

          پاسخ دهید

        • هاوشاری (اونم از نوع راه دور)
          هاوشاری (اونم از نوع راه دور): ۳-۱۶-۱۳۹۳ . ۳:۵۴ ق.ظ :

          من هم سالها به این غار افتخار کرده و می کنم و جز معدود جاهایی است که می توانم به عنوان جاهای دیدنی شهرم نام ببرم بحث الحاقش به دیواندره که اصلا قابل درک نیست.
          کاش دوستان اشاره می کردند که جایی که 70 کیلومتر از شهر سقز و نزدیک به همین مسافت هم از دیواندره فاصله دارد چرا مربوط به این شهرها هست یا نیست.
          اگر مدارک تارخی آن را به سقز ربط می دهد پس چرا دیواندره می تواند براحتی متولی آن شود مگر یه مکان تاریخی که نیاز به هزینه زیاد و بازدهی کم دارد چه تاثیری بر شهرستان شدن آن داشته است.
          راستش اصلا برایم سئوال شده چرا کرفتو متعلق به سقز است. که اگر هست چطور می شود با نام شهر دیگری معرفیش کرد !
          کاش کرفتو متعلق به هیچ کجا و هیچ کس نبود همچنان که همه به آن افتخار می کنیم بر سر جایی که همه صاحبش هستیم دعوا نمی کردیم !

          پاسخ دهید

          • غارنشین( درجواب هاوشاری)
            غارنشین( درجواب هاوشاری): ۳-۱۷-۱۳۹۳ . ۸:۲۶ ق.ظ :

            اینکه کرفتو جزو سقز بوده باید گفت که همان گونه که فضول باشی هم اشاره کرده،آری در زمان تبدیل دیواندره به شهرستان برای افزایش جمعیت و اصالت تاریخی به این شهرستان الحاق شد.اینو همه می دونند. گذشته از این وجود این غار می تواند درآمدی برای شهر ایجاد نماید.

            پاسخ دهید

            • علي سقزي
              علي سقزي: ۳-۲۰-۱۳۹۳ . ۸:۰۹ ق.ظ :

              مهم حفظ اين ميراث گران بهاست نه تعلق آن

              پاسخ دهید

            • ديوانه 258
              ديوانه 258: ۳-۱۸-۱۳۹۳ . ۱۱:۵۸ ب.ظ :

              سلام
              هههههه هههههههه هههههههههه
              جالب اينكه ديواندرّه پانزده ساله تبديل كرداندنش به شهر، و مسئولين حرفه اي ولي بي تفاوت منطقه، هنوز هم مردم پاك و مظلوم ومحرومش را طي مراسماتي هرچندساده آموزش نداده اند كه درهنگام عبور از خيابان چطور از پياده رو و خط عابرپياده استفاده كنند!!!!!
              و جالبتر اينكه همين مسئولين حرفه اي و بي تفاوت، چند اثر تاريخي چندهزارساله مربوط به تمدّن و مدنيَّت و جامعه شهري و فرهنگ شهرنشيني را از شهرسقز بيچاره و همسايه برايش سرقت يا مصادره فرموندانده اند؟؟؟!!!!
              والله خيلي عجيب مگر نه ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!

              پاسخ دهید

              • هاوشاری
                هاوشاری: ۳-۲۷-۱۳۹۳ . ۶:۵۶ ب.ظ :

                جناب دیوانه یا مجنون 258، همانطور كه (كردستانی) گفت، هر چند كه همه ما شهر خود را دوست داریم نباید اینقدر تنگ نظر و منطقه‌ای فكر كنیم. شما نباید به مردم دیواندره‌ به خاطر عبور یا عدم عبور از خیابان طعنه بزنید، بعضی عادات و فرهنگ شهرنشینی نیاز به مدت زمان دارد و به قول شما برنامه‌ریزی و فرهنگ سازی هم در آن مؤثر اما توهین به هم زبانان و هم خونان خودمان در دیواندره، ناشایست است. آیا در همین سقز خودمان حتی با وجود نرده‌ كشی دور میدان (به‌ر گاراج) هنوز هم تعدادی از عابرین از میان ماشینها و وسط میدان عبور نمی كنند و در سقزی كه چند سال است آپارتمان سازی در آن شروع شده‌ است، تا مدتها شاهد عدم رعایت فرهنگ درست آپارتمان نشینی نخواهیم بود؟ پس توهین نكن!

                پاسخ دهید

              • علي سقزي
                علي سقزي: ۳-۲۰-۱۳۹۳ . ۷:۲۹ ق.ظ :

                غار كرفتو بخشي از تاريخ ماست بيائيد با حفظ و ومعرفي وشناساندن آن به جهانيان كمك كنيم

                پاسخ دهید

                • علي سقزي
                  علي سقزي: ۳-۲۰-۱۳۹۳ . ۸:۰۲ ق.ظ :

                  كاش ميدانستي چه دل انگيز است است با كتري سياه وآب غار كرفتو يك چايي دم كني ودر هواي آزاد وسكوت مطلق طبيعت غار كرفتو كنار آتش وكتري سياه ساعتي آرامش را به دور از هرگونه هياهو تجربه كني وبه نواي دلنشين طبيعت گوش كني و…….

                  پاسخ دهید

                  • ه.ح
                    ه.ح: ۳-۲۰-۱۳۹۳ . ۶:۱۵ ب.ظ :

                    یکی از راه های الحاق مجدد کرفتو به سقز تاسیس بخش تیلکو با مرکزیت ایرانخواه است که قاعدتاً با تاسیس بخش جدید روستاهای خیلی نزدیک شهرستان همجوار نیز به آن بخش افزوده می شوند، دو سه سال پیس این اتفاق برای تاسیس بخش حسین آباد سنندج افتاد و 12 روستای دیواندره به بخش حسین آباد سنندج ضمیمه شد، یا همان زمان الحاق کرفتو به دیواندره دلیلش تاسیس بخش کرفتو با مرکزیت زرینه بود. از اهل قلم تقاضا دارم راهکار یا پیشنهاد را به گوش نماینده مجلس، …. برسانید تا ببینیم چه کار می تونند بکند( ایرانخواه هم زادگاهشونه باید براش تلاش کنند، طبق قانون جدید در خصوص تبدیل روستا به شهر، هر نقطه روستایی اگر مرکز بخش باشد به شهر تبدیل می شود و این فرصت مناسبی برای مرکز بخش شدن و شهر شدن ایرانخواه هستش و نتیجتاً الحاق دوباره کرفتو به سقز که اصلی ترین هدف برای سقزه
                    راهکار دوم : اقدام به نظر سنجی شبیه به برگذاری رفراندوم در خود کرفتو هست توسط انجمنی فعال مانند انجمن چیا در مریوان، مثلاً به بهانه برگزاری برنامه ای در آن روستا و رسانه ای کردن خواسته آنان- اگر مردم آن روستا خواستار الحاق به سقز باشند باید براشون کاری کنیم و اگر هم خواستارند در همان شهرستان دیواندره بمانند حق خودشان هست و دیگه نباید این مسئله مطرح شود.)

                    پاسخ دهید

                    • تلخك
                      تلخك: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۱:۴۸ ق.ظ :

                      سنندجي هاي متعصب هيچ وقت نميذارن سقز ترقّي كنه!!!!!!
                      ديواندرّه و بيجار و قروه كم بودن، ايرانخواه هم تشريف فرما شد!!!!!!!!!

                      پاسخ دهید

                      • ابوبکر
                        ابوبکر: ۶-۳۱-۱۳۹۳ . ۲:۴۸ ب.ظ :

                        سلام
                        سنندجی ها برادر دینی ما هستند ، همچنین ایرانخواه و دیواندره و منطقه تیلکو خیلی هم انسانهای شریفی هستند… ..اینجور برخوردها اصلا درست نیست ترقی آنها ترقی ماست.

                        پاسخ دهید

                    • مجنون 258
                      مجنون 258: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۱:۴۵ ق.ظ :

                      همه چيز سقز درحال غارت است!!!!
                      تمدن، آثارباستاني، فرهنگ شهرنشيني و مدنيّت!!!!
                      همش از بي تفاوتي ما سقزيهاي بي خياله!!!!!
                      ازقديم الايام گفتن:
                      از بي خبران كشكك صلوات!!!!!
                      از سقزيها ……… صلوات!!!!

                      پاسخ دهید

                      • سقزي
                        سقزي: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۵:۰۸ ب.ظ :

                        سلام
                        براستي ظلم صددرصد ولي اين اَواخر چندين ساله يه عده آدم زرنگ نما پيدا شدن كه همه چيز رو در قالب ما همه كُرديم و ما همه برادريم و همه جاي اين آب و خاك كردستان و ايران است پس چه فرقي داره يا چه چرا فرقي ميكنه هميشه و همه جا به آساني از سقز و سقزيهاي بيچاره كُلاهبرداري ميكنن و متأسفانه دولت هم فقط شده تماشاچي!!!!!!!!!!
                        باوركنيد اين انسانهاي زرنگ نما با اين سخنان و تردستي ها، بعضي موقع كاري كردن كه من بخاطر دفاع از حقوق سقز و تعصبات سقزي بودنم در منظر عوام الناس، دچار خجالت و احساس شرمندگي كردم!!!!!! و و و و

                        پاسخ دهید

                        • سیدصلاح
                          سیدصلاح: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۹:۱۵ ب.ظ :

                          سلام
                          در سال 622 میلادی قیصر روم هراکلیوس به کردستان و ارمنستان حمله ور گردید و از آنجا آذربایجان را به تصرف در آورد و نواحی غرب امپراتوری ساسانی را مورد تاخت و تاز و کشتار قرار داد آتشکده ها و معابد زرتشتی را با خاک یکسان کرد به ویژه آتشکده آذر گشناسب (تخت سلیمان ) را ویران و تاراج کرد در این لشکر کشی ها نواحی شرقی و مرکزی کردستان آسیب فراوان دید هراکلیوس مدتی در شهرزور کردستان اقامت و سپس به اردلان رهسپار شد و در تمام ابن مدت به تخریب دهات و شهرها و قتل و غارت ادامه داد ( برگرفته از کتاب خلاصه تاریخ کردستان نویسنده احمد قاضی ص 88) با توجه مطلب مذکور و در نظر نگرفتن جنبه ی توریستی آن این مکان از دید هراکلیوس چگونه می تواند مکان امنی باشد ؟

                          پاسخ دهید

                          • رهگذر سقزی