شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۲۶/۰۴/۱۳۹۸
سه شنبه، ۲۰ام خرداد ۱۳۹۳
۹:۱۷ ب.ظ
برای اولین بار در تاریخ و بر اساس تصمیم اداره اماکن

تفكيك جنسيتي در تالارهاي عروسي به اجرا درامد

یک ماه از ابلاغ دستور اداره ی اماکن سقز، مبنی بر تفکیک جنسیتی سالن های عروسی  این شهر، می گذرد و علی رغم انتظار افکار عمومی، این اداره همچنان بر اجرای این دستور مصمم است.

جدای از تاثیر نامطلوبی که این رویه ی  جدید بر کسب و کار صاحبان تالارهای عروسی گذاشته، ابعاد فرهنگی- تاریخی مسئله هم قابل توجه است. چراکه کردها از ابتدای حیات خود تاکنون مسئله ای به نام جداسازی جنسیتی را در مراسم های عروسی خود، تجربه نکرده اند و در سخت ترین شرایط زیست تاریخی خود، تحت سیطره ی هر حکومت و سیستمی بر رعایت آداب و سنن شان پای فشرده اند چراکه یکی از برجسته ترین نماد های فرهنگی کردها، همین عروسی ها و شیوه خاص برگزاری آن است.

talarpo (1)

اصرار بر دیوار کشیدن بین زنان و مردان حکایت از نگرشی متضاد و یا ناآشنا با سنت و فرهنگ منطقه دارد، که ممکن است مقاومت هایی را در بین شهروندان به وجود آورد. عدم استقبال از این طرح که با بی میلی نسبت به استفاده از تالارهای عروسی همراه بوده، ممکن است باعث شود مردم، مراسم هایشان را در منازل، باغ ها و هر مکان دیگری(تالارهای شهرهای مجاور) که تحت چنین نظارت هایی نباشد برگزار کنند.

نکته حائز اهمیت این است که این دستورها فقط در محدوده ی کردستان اجرایی شده و چند کیلومتر آن طرف تر، در قلمرو آذربایجان غربی، خبری از تفکیک جنسیتی نیست و “ره ش به له ک” همچنان برپاست. تردیدی نیست که از این پس بوکان، بیش از پیش پذیرای مراسم سقزی ها خواهد بود.

talarpo (2)

خبرنگار شارنیوز با پیگیری موضوع به گفتگو با چند تن از مدیران تالارهای شهر پرداخت. آنها با انتقاد از چنین تصمیمی، به تشریح تلاشهای خود برای جلوگیری از دیوارکشی، در تالارهای سقز پرداختند و ضمن بیان بی نتیجه بودن این تلاشها_ که به دیدار با ریاست اماکن استان هم کشیده_ از بازار کساد این روزهای خود گلایه کردند. دستوری که به گفته ی آنها بعضا تا 12 میلیون تومان هم برای آنها هزینه در بر داشته است.

یکی از صاحبان این تالارها به شارنیوز گفت : در سال های اخیر و خصوصا امسال در پی مواجه با این دستور ادراه ی اماکن در نامه ای  به رییس و مسئولین این اداره، که به  امضای همه ی مدیران تالارهای سطح شهر رسید، به طور مفصل به تشریح مراسم عروسی و فرهنگ مناطق کردنشین از دیرباز پرداخته ایم و همواره تاکید کرده ایم این اقدام ، آثار و نتایجی معکوس خواهد داشت و مشکلاتی اعم از انسداد معابر عمومی و ایجاد آلودگی صوتی گرفته، تا سخت تر شدن کار نیروی انتظامی برای کنترل و برقراری نظم عمومی را در پی خواهد داشت.

نامه "اماکن سقز" که بر دیوارکشی تاکید می کند

نامه “اماکن سقز” که بر دیوارکشی تاکید می کند

وی با انتقاد ازاین تصمیم گفت : با اینکه شهرستان بوکان در فاصله 30 کیلومتری سقز قرار دارد، هیچ گونه دستوری مبنی بر تفکیک تالارهای این شهر به آنها ابلاغ نشده و چون فاصله سقز- بوکان زیاد نیست، اکثر همشهریان سقزی مجبورند تالارهای بوکان را اجاره کنند، یا مراسم را در خانه های خود با انسداد کوچه و خیابان برگزار کنند.وی افزود : در دیدار با رییس اداره اماکن استان به این نکته که در بوکان و مهاباد و دیگر شهرهای کردنشین هم جوار اقدامی مشابهه داده  صورت نگرفته است، اشاره کردیم، که مسئول مربوطه عدم کفایت و لیاقت مدیران اماکن این شهرها را دلیل این عدم تفکیک بیان کرده است.

همانطور که گفته شد، مجموعه تالار داران سقزی نامه ای به مسئولان ذی ربط نوشته اند که نکات قابل توجهی در آن ذکر شده است. متن کامل این نامه به این شرح است:

 

فرماندهی محترم نیروی انتظامی استان کردستان

با سلام

احتراما به استحضار می رسانم که از طرف اداره ی محترم اماکن شهرستان سقز به کلیه ی تالارها ابلاغ گردیده که اقدام به تفکیک محل اسکان خانم ها و آقایان گردد. در حالی که امر فوق با توجه به بافت فیزیکی و تک سالنی بودن و تک سرویس بهداشتی بودن امکان پذیر نبوده، در حالی که عملا در حین اجرای مراسمات افراد به صورت منفک از یکدیگر اسکان یافته اند.تاکنون جلسات متعددی در این خصوص در مجمع امور صنفی برگزار گردیده که به علت دلایل ذیل نتایج خاصی حاصل نگردیده است. لذا مستدعی است با عنایت به موارد معنونه این اتحادیه را مساعدت فرمایید.

1-کلیه ی تالارهای شهرستان حسب نظام صنفی با طی مراحل قانونی و بازدید و بررسی کلیه دوایر دولتی اعم از اداره ی محترم اماکن موفق به اخذ مجوز کسب از مجمع امور صنفی گردیده اند و به تمامی آیین نامه های ابلاغی متعهد و ملتزم هستند.مضافا در داخل محدوده ی شهری واقع و اغلب کم وسعت و تک سالنی می باشند و کلیه ی پرسنل مربوطه اعم از گروه فیلمبرداران و تیپ های موسیقی و غیره مرتبا تحت نظارت اند و اجرای هر گونه مراسمی تحت الحفظ و کنترل برادران زحمتکش و مسئول اداره ی اماکن بوده است و از هر گونه تداخل منافی عفت و اصدار اصوات و اشعار ناهنجار و مسایل ترافیکی و موارد غیر مبین با شرع مقدس اسلامی و ارزش های ضد تخلاقی جلوگیری بعمل آمده است.

2-اهداف توجیهی تالارها همواره مراعات ضوابط مندرج و انسجام اجتماعات و حفظ و پاسداری از مسائل اخلاقی و اسلامی و سنتی عرف محل می باشد. برگزاری هر نوع مراسم و مناسک در جای جای ایران اسلامی تا حد زیادی ریشه در فرهنگ و تاریخ آن منطقه دارد. امت شریف نیز در حفظ آداب و سنن اسلامی و حراست از رسوم و عرف محل پیوسته کوشا بوده اند.

3-اجرای مراسمات در استان کردستان همواره به صورت گروهی و خانوادگی می باشد که مراتب اجرای مراسمات در تالارها نیز بر این اساس استوار بوده و عملا محل اسکان خانم ها و آقایان توسط مدیریت تالار و مجری برنامه به صورت مجزا می باشد. در یک طرف سالن خانم ها و در طرف دیگر آقایان اسکان دارد و مسافت زیادی مابین افراد، خالی و به عنوان اجرای سایر مناسک از آن استفاده می گردد. استقرار هر گونه حائلی مابین افراد موجب به هم خوردن مراسم و دلخوری و تالار گریزی مردم در اماکن تحت الحفظ قانونی می گردد.در نتیجه مردم جهت اجرای مراسمات به طرق سنتی، و در منازل و معابر و کوچه ها به صورت غیر مجاز روی می آورند که از پیامدهای منفی آن می توان موارد ذیل را عنوان کرد: 

الف) عدم کنترل اجتماعات عمومی، ب) انسداد معابر و خیابانها و ایجاد امورات ترافیکی، ج) ایجاد بی نظمی و درگیری های فیزیکی افراد و ایجاد بار مسئولیت بیشتر برای نیروی انتظامی، د) ایجاد آلودگی صوتی و مزاحمت برای همسایگان، ه) اشاعه ی امکنه ی فاقد مجوز توسط افراد سودجو، و) دخول افراد فاقد صلاحیت و غیر مسئول و بدون مجوز اعم از فیلمبرداران و تیپ های موسیقی، ز) پخش نوارهای صوتی و تصویری مجالس خصوصی به صورت غیر مجاز در بازار و تبلیغ و ترویج اکاذیب و انحراف اذهان عمومی و سرودن اشعار مبتذل مغایر با قانون و فلکور محل توسط نامبردگان(بند و)، ح) نسخ کلیه ی آیین نامه های اماکن عمومی مصوب 1363 علل الخصوص  مواد 22 و 24، ط)عزیمت همشهریان با تمامی مخاطرات برون شهری به شهرستانهای همجوار جهت اجرای مراسمات، ی) رسوخ فرهنگ های مبتذل در اجتماعات و مسائل منافی با عفت و ترویج مدل و مانکن های بیگانگان و خیلی مسائل دیگر که به لحاظ اطاله ی اوقاف شریف از بیان ان خودداری می گردد.

آنچه شایان ذکر است پیوسته ما بین برادران مسؤول اماکن و متصدیان تالارها روابط حسنه و ضوابط قانونی حاکم بوده که در این خصوص نیز انتظار مساعدت  و همکاری متقابل را جهت حفظ نظم و قانون و ارزش های مقدس انقلاب شکوهمند اسلامی را داریم خادمین نیز همواره مطیع اوامر و فرامین مقامات محترم بوده و استدعا داریم در اجرای موارد صنوف موصوف را مورد عنایت و همکاری قرار دهید.

 

تالارهای شهرستان سقز

  

 

کد خبر: 8666


۷۷ دیدگاه

  • محمد
    محمد: ۳-۲۰-۱۳۹۳ . ۹:۴۸ ب.ظ :

    خیلی جالبه مثلا ما مسلمون هستیم و به این کار اعتراض می کنیم همه ی ما خوب می دونیم که در این تالار ها وضع لباس و پوشش خانم ها چه جوریه با این اوضاع فکر می کنم اگه کمی هم به فکر اخرتمون باشیم بد نباشه !!!!!!!!!!!!

    پاسخ دهید

    • مسلمان
      مسلمان: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۱:۱۲ ق.ظ :

      درحكومت اسلامي قاطي پاتي كردن زن ومرد كاري زشت وناپسند است
      دست خوش كه ريشه فساد را نشانه گرفتيد

      پاسخ دهید

      • علی
        علی: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۱۱:۵۰ ق.ظ :

        آقای مسلمان و آقای محمد اگه شما به همچین مجلسی دعوت شدید میتونید تشریف نبرید کل اون جمع هم قطعا خوشحال میشن،گویا حکومت دلش برای درگیری در کردستان تنگ شده

        پاسخ دهید

        • ناشناس
          ناشناس: ۳-۲۲-۱۳۹۳ . ۸:۰۲ ق.ظ :

          چه ربطی داشت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

          پاسخ دهید

          • علی
            علی: ۳-۲۴-۱۳۹۳ . ۸:۳۱ ق.ظ :

            ربطش اینه که حکومت حق دخالت توو هر مسئله ای رو نداره، اگه به حکومت اجازه داده بشه توو این مسئله دخالت کنه بعدها توو هر مسئله ای دخالت میکنه که ربطی بهش نداره، حکومت باید درک کنه که کردستان فرهنگ خاص خودش رو داره و باید به این فرهنگ احترام بزاره

            پاسخ دهید

        • karo
          karo: ۳-۲۲-۱۳۹۳ . ۴:۳۴ ب.ظ :

          پس شما بهتره تشریف ببرید افغانستان و عربستان .اینجا کردستان است و این مراسم در فرهنگ و خون کردها جاری است.

          پاسخ دهید

          • مسلمان
            مسلمان: ۳-۲۲-۱۳۹۳ . ۶:۳۵ ب.ظ :

            من كُرد هستم البته يك كُرد مسلمان و اينجا آب وخاك منم هست، اگر شما وخانواده يا فاميلتان رقص و آواز مختلط وقاطي پاتي دوست داريد مشكل از شماست.
            ميتوانيد خانوادگي تشريف ببريد خارج يا اروپا يا هر جاي ديگر كه رقاصخانه و رقاصي بازارش گرم است.
            شما شارنيوزي ها عجب سانسورچي هايي هستيد چرا جوابيه هاي ما را حذف ميكنيد مگر به خدا و قيامت باور نداريد؟
            والسلام

            پاسخ دهید

            • اشنا
              اشنا: ۳-۲۲-۱۳۹۳ . ۱۰:۴۴ ب.ظ :

              اقای کرد مسلمان میشه ۵ دقیقه به متنی که نوشتی فک کنی ؟ استاد بزرگوار محترم اولا تو کوردی و زرتشتی دوما ….. استغفرالله این داعشی هم که داره مثلا جهاد میکنه از نسل تو ی استاده بزرگوار

              پاسخ دهید

            • آسردار اردلان
              آسردار اردلان: ۳-۲۳-۱۳۹۳ . ۶:۰۷ ب.ظ :

              آقای خیلی مسلمان
              بیایید کمی ساده تر و بی تعصب تر بیندیشیم و انصاف بخرج دهیم
              کردها بیش از چند هزار سال قبل از اسلام در این سرزمین حضور داشته اند و بنا به گواهی تاریخ اسلام به آنان تحمیل شد .
              اینجا تنها آب و خاک شما نیست که بخواهید بقیه را از آن اخراج یا تبعید کنید بقیه هم برابر با شما در تن سهیم.
              اگر شما عروسی مختلط دوست ندارید حق انتخاب دارید که در آن شرکت کنید یا نکنید
              شما کاملا حق دارید عروسی های مربوط به خود را در حجاب کامل برگزار کنید.
              انتخاب دیگر این است که جهت رفاه حال خود به کشور عربستان مهاجرت کنید تا در مهد اسلام از عقاید و باورهای خود لذت ببرید.
              اما نکته دیگر اینکه رقصیدن بر خلاف باور شما بد نیست رقص کردی از اصلیترین رفتارهای اجتماعی است که بد نیست در خصوص آن اندکی مطالعه کنید. اساسا رقص در هر ملتی یکی از نمادهای تمدن محسوب میگردد همین اعراب عزیز هم رقص های خاص خود را دارند که البته کاملا جای احترام است شما اگر آنها را ببینید حتما سکته قلبی و مغزی خواهید فرمود.

              پاسخ دهید

              • karo
                karo: ۳-۲۵-۱۳۹۳ . ۱۲:۵۴ ق.ظ :

                خوشبختانه روز به روز مردم رو به جلو حرکت می کنند و از این عقب ماندگی فاصله میگیرند نمونەش انتخابات کردستان جنوبی که گروهک های اسلامی ارائشان ریزش قابل توجهی داشت.امیدوارم یه روز در همین تالارها جشن برچیدن این تفکرات زنگ زده را برگزار کنیم

                پاسخ دهید

          • وفا
            وفا: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۴:۵۷ ق.ظ :

            ما خوب نمی دونیم وضع لباس خانم ها چطوریه. لطفا برامون شرح بدید که شما چی فکر میکنید راجع به دیده هاتون.
            فکر میکنم شما بجای پرده کشیدن بین اعضای یک خانواده باید به فکر طرز فکرتون باشید.
            هروقت هرجا با یک جمع شاد نتونستید کنار بیایید بجای زهر کردن اون شادی، تشریفتون رو ببرید بیرون.
            کردها چند هزار سال پیش از تولد اسلام فرهنگ انسانی خودشون رو داشتن و هنوز هم حفظ کردن نیازی به آقا بالاسر هم ندارند.

            پاسخ دهید

            • ناشناس
              ناشناس: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۸:۱۷ ق.ظ :

              دوست عزیزماقبل ازاینکه به کردبودن مان بنازیم به مسلمان بودن مان بایستی بنازیم واسلام هم برای ماحیات طیبه خواسته است وحیاط طیبه درعدم رعایت مرزهای اخلاقی بدست نمی آید

              پاسخ دهید

              • فرشید
                فرشید: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۱۱:۳۷ ب.ظ :

                اولا که شما کرد نیستید پس فعل هاتون رو طوری جمع بزنید که شما قاطی ماها نشید.
                ثانیا چرا باید اول به کرد بودنمون ننازیم؟
                مرزهای اخلاقی در سرزمین های غیر مسلمان و به روایت شما بلاد کفر که بهتر رعایت شدن.
                سر مساله حجاب هم کردستان تا بوده اینطور بوده و کمترین فساد اخلاقی رو نسبت به جا های دیگه داشته.
                حجابی که شما دنبالش هستید پوشش زنان عرب در بیابان های عربستان است نه کوهستان های کردستان.
                در نهایت به قول رئیس جمهور، دکتر روحانی، بهتر است در زندگی روزانه مردم دخالت نکنیم.
                فکر میکنید مردم چکار خواهند کرد؟ در تالار های دیوار کشیده عروسی رو برگذار میکنند؟ گه‌مان نه‌که‌م فلانی

                پاسخ دهید

                • ناشناس
                  ناشناس: ۳-۲۳-۱۳۹۳ . ۳:۴۵ ب.ظ :

                  په نه په فقط شماکردهستیدازقضایک کردغیوروشجاع ، چرافک می کنیدهرکسی باشماهم نظرنبودحتمن غیرکردبایدباشه دورازجون شمامثل آمریکاکه میگه هرکی بامانیست پس برعلیه ماست .این اصل راهرگزفراموش نکنیدیک کرداصیل به غیرت ،فتوت ،جوانمردی ،ناموس ،حیا ،عفت وده هاخصلت منحصربه فردش می نازدنه به بی بندوباری ،ولنگاری وبی عفتی .فرشیدعزیز

                  پاسخ دهید

            • دختر کرد
              دختر کرد: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۸:۰۷ ب.ظ :

              هر کسی باید خودش به فکر اخرت خودش باشه ونه این که به زور اون رو بهش دیکته کنن. در ضمن مردان کرد همیشه به با غيرت بودن معروفن واگر این نوع مراسم مشکلی میداشت خودشون رسما تغییرش میدادن ونیازی به زورگویی نبود.

              پاسخ دهید

              • ناشناس
                ناشناس: ۳-۲۲-۱۳۹۳ . ۷:۴۷ ق.ظ :

                2014.06.12 07:46
                صدچهل چراغ داردوبیراهه میرود بگذاربرودوبیافتدوبیندسزای خویش.لابدنعوذ بالله حضرت موسی (ع)چشمش ناپاک بوده که دختران شعیب درمقابلش (تمشی علی استحیا)باحیاراه می رفتندودربرخی ازاحادیث نبوی داریم سعی می کردندحضرت موسی جلوترازآنهاحرکت کنه که مبادانگاه موسی به آنهابیافتدطبق آیات وحی زنان پیامبرمن وراءحجاب بااصحاب درصورت ضرورت حرف میزدندآیا… فطره انسان دنبال زیبایی هاست اگرمردی زیبایی راببیندوتحریک نشودپس بایدبه مردبودنش شک کرداسلام هم می فرمایداگه ناخواسته واردمجالس گناه شدی وگناه نکردی مردی (قل للمومنین یغضوا… ) .دختران کردمانبایدهیچ وقت اصالت خودراکه هماناعفت وپاکدامنی است فراموش کنند وپاکدامنی درقراردادن خوددرمعرض دیدمسموم مردان بدست نمی آیدزنان ودختران کردخودرانبایددرمعرض نگاههای مسموم نامحرم قراربدهندکه پیامبراسلام خطاب به خانمهافرمود(ان ثمن ابدانکم الجنه فلاتبعوهابغیرها)ارزش بدنهای شمابهشت است مبادابه کم ترازآن بفروشیدکه قطعاضررکردیدهمانطورکه برادران یوسف باثمن بخس وی رافروختندوننگ راتاابدالدهربه جان خریدند.

                پاسخ دهید

            • شاهو
              شاهو: ۳-۲۰-۱۳۹۳ . ۱۰:۳۱ ب.ظ :

              آقا محمد ظاهرا شما با فرهنگ کردها اشنایی نداری و خودت را به خواب زده ای عروسی مختلط از زمانهای قدیم در بین کردها رایج بوده و جز لاینفک فرهنگ مردم کرد میباشد.جداسازی تالار کار بسیار مسخره و باعث فاصله گرفتن مردم از حکومت خواهد شد.

              پاسخ دهید

              • ده هاتی
                ده هاتی: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۴:۰۸ ب.ظ :

                ایا بخشی از چاقو کشی در تالارها ناشی از نگاه آلوده کسی به ناموس دیگری نبوده؟ طرز بوشش خانمها نسبت به فقط 10 سال بیش انچنان زننده شده که ناموس برستی و صیانت از حریم خصوصی که کردها در آن همیشه شهره بودن امروز زیر سوال است .

                پاسخ دهید

                • دیاکو
                  دیاکو: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۱۱:۴۲ ب.ظ :

                  چاقو کشی ربطی به حجاب نداره داداش دهاتی.
                  چاقو کشی سر ناموس نبوده. سر سه‌رچوپی بوده.
                  چرا بحث رو گل آلود میکنید؟
                  شما هم به جای اینکه رو سلیقه،ی خانم ها ریز بشی و حدود ناموس رو بسنجی بهتره از مراسم لذت ببری.
                  داستان درویش و ملا رو شنیدی که میرسن به یه رودخونه که یه خانم می خواسته ازش رد شه؟

                  پاسخ دهید

                  • ناشناس
                    ناشناس: ۳-۲۲-۱۳۹۳ . ۷:۴۶ ق.ظ :

                    صدچهل چراغ داردوبیراهه میرود بگذاربرودوبیافتدوبیندسزای خویش.لابدنعوذ بالله حضرت موسی (ع)چشمش ناپاک بوده که دختران شعیب درمقابلش (تمشی علی استحیا)باحیاراه می رفتندودربرخی ازاحادیث نبوی داریم سعی می کردندحضرت موسی جلوترازآنهاحرکت کنه که مبادانگاه موسی به آنهابیافتدطبق آیات وحی زنان پیامبرمن وراءحجاب بااصحاب درصورت ضرورت حرف میزدندآیا… فطره انسان دنبال زیبایی هاست اگرمردی زیبایی راببیندوتحریک نشودپس بایدبه مردبودنش شک کرداسلام هم می فرمایداگه ناخواسته واردمجالس گناه شدی وگناه نکردی مردی (قل للمومنین یغضوا… ) .دختران کردمانبایدهیچ وقت اصالت خودراکه هماناعفت وپاکدامنی است فراموش کنند وپاکدامنی درقراردادن خوددرمعرض دیدمسموم مردان بدست نمی آیدزنان ودختران کردخودرانبایددرمعرض نگاههای مسموم نامحرم قراربدهندکه پیامبراسلام خطاب به خانمهافرمود(ان ثمن ابدانکم الجنه فلاتبعوهابغیرها)ارزش بدنهای شمابهشت است مبادابه کم ترازآن بفروشیدکه قطعاضررکردیدهمانطورکه برادران یوسف باثمن بخس وی رافروختندوننگ راتاابدالدهربه جان خریدند.

                    پاسخ دهید

                    • یکی بود یکی نبود
                      یکی بود یکی نبود: ۳-۲۵-۱۳۹۳ . ۹:۰۱ ق.ظ :

                      سلام دوست عزیز با احترام به نظرتون چرا فقط به منابع نقلی رجوع می کنید …هه ل په رکی انواع و اقسام داشته و دارد یکی از آنها شرکت در خوشحالی ازدواج دیگران است ما نفهمیدیم شما کرد هستی یا عرب ؟بالاخره تنها چیزی که برامون مونده همین دست گرفتن با همدیگیر است …خیلی از اقوام حسرت این فرهنگ زیبا را می خورند…در انتها مگر هر کسی به قبر خود نمی رود ؟ شما چرا نگران جای بهشت دیگران هستی
                      ؟…یکم کوانتم به تغیر دیدگاهتون کمک میکنه!

                      پاسخ دهید

              • گمنام
                گمنام: ۳-۲۰-۱۳۹۳ . ۱۱:۳۱ ب.ظ :

                حمله به تالارهای بوکان!!!

                پاسخ دهید

                • گمنام
                  گمنام: ۳-۲۰-۱۳۹۳ . ۱۱:۳۶ ب.ظ :

                  ولی دوستان بیایید یه کم منطقی قضاوت کنیم تالارهای سقز واقعا تالار نیستند ،در اصل کاربری دیگری داشتن و وقتی دیدن که درآمد خوبی ندارن تغییر کاربری دادن و به تالار عروسی.
                  امیدوارم در آینده ای نزدیک به تالار عروسک بوکان دعوت شوید تا لذت واقعی عروسی را در تالار بچشید

                  پاسخ دهید

                  • ZODIAC
                    ZODIAC: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۷:۱۳ ق.ظ :

                    من تهران چندتا عروسی تفکیک شده رفت که بیشتر احساس کردم عروسی هم جنس بازان است !! می دونید چرا ؟ خیلی خیلی زشته مرد مقابل چشم مرد برقصه حالا همین حالت برای خانوم ها هم هست اما کمی قابل قبول تر ولی تصور کنین 50 تا مرد جمع شدین دارید برای همدیگه می رقصید !!

                    پاسخ دهید

                    • دهاتی
                      دهاتی: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۷:۲۱ ق.ظ :

                      ای کاش دستان پشت پرده ای که از طریق رییس پلیس امنیت ناجا این حرکت روشروع کردن یه کمی عاقلانه تر به این موضوع فکرمیکردند.قطعا اگر کسی به وضعیت پوشش زنان کرد نگاه کند میفهمد که چقدر از سایر اقوام از لحاظ پوششش و…..جلو هستیم،وبازمیفهمد جای کشیدن”دیوار چین”بین زن ومرد،به فکر درست کردن اوضاع چندش آور این تالار ها می افتادند،بی شک بدترین وضع تالارهای استان را تالارهای سقز دارا هستند:چه از لحاظ امکانات،فضا ،بهداشت وتمامی آن آیتمهایی که برای برگزار کردن عروسی دلبندانمان میتواند یک شب روییای را رقم بزند.وانگهی مگر تمامی اصول اسلامی در شهرهااجرا می شود که ما دست روی این یکی گذاشته وشادی مردم را زهر مارشان می کنیم وبیشک تبعات منفی این تصمیم بسیار بیشتر از عملکردهای مثبت آن است و………..

                      پاسخ دهید

                      • ناشناس
                        ناشناس: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۸:۰۸ ق.ظ :

                        باسلام :مردان کردازقدیم الایام به فتوت، جوانمردی وغیرت وزنان کردبه حیا،عفت وپاکدامنی شهره خاص وعام بوده انداختلاط زن ومرددرعروسیهاوجشنهاجزلکه دارکردولجن مال کردن این خصیصه مهم چیزی رابه دنبال نخواهدداشت آمارطلاق های رسمی وعاطفی وبی میلی به خانواده تزلزل خانواده هاحکایت ازاین امرخلاف آموزه های دینی وگاهاضددینی داردشارنیوزعزیزبجای اینکه به نکات مثبت طرح بپردازدوبرای عفت عمومی دل بسوزاندسعی درتریج بی بندوباری داردکه مطابق نص قرآن بایدمنتظرعذاب الهی بود(الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فی الذین آمنوالهم عذاب علیم فی الدنیاوالآخره )به نظرمی رسدشارنیوز عزیز قبل ازتشریح آداب وسنن قوم اصیل کردکه به بلندای تاریخ قدمت داردبایدبه بازنگری درافکارواندیشه ونگرش خودبه قوم کردبپردازد

                        پاسخ دهید

                        • یک شهروند
                          یک شهروند: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۸:۳۷ ق.ظ :

                          دوستان عزیز ، این طرح چندسال پیش هم یه مدتی اجرا شد و بعد از مدتی لغو شد . نگران نباشین

                          پاسخ دهید

                          • کورد
                            کورد: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۸:۵۳ ق.ظ :

                            هه ر کوردین و هه ر کورد ئه بین

                            پاسخ دهید

                            • رضا
                              رضا: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۹:۰۹ ق.ظ :

                              این دو دوست اول که مسلما کرد نیستند بهتر است بدون اطلاع از فرهنگ کردها اظهار نظر نکنند.در هر موردی محدود کردند مردم نتیجه عکس می دهد. هرچند این کارها برای عروسی ها بی فایده است.

                              پاسخ دهید

                              • آرمان
                                آرمان: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۹:۱۴ ق.ظ :

                                بیایند دیوار بکشند چه فرقی می کند مگر صدها سال است بدون تالار عروسی گرفته ایم چی شده ؟از این به بعد هم توی خونه ها و باغ ها و حتی کوچه ها عروسی می گیریم. محض اطلاع محمد و مسلمان .

                                پاسخ دهید

                                • سقزی
                                  سقزی: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۱۰:۴۴ ق.ظ :

                                  سلام دوستان
                                  نظرها رو خوندم وضعیت نامطلوب پوشش و لباس خانما رو قبول دارم ولی توروخدا بگید مردای ما چکاره هستن آخه؟؟؟؟
                                  منکه نمیدونم غیرتشون چجوری قبول میکنه که ناموسشون رو با اون ریخت و قیافه برای نامحرمان و بیگانگان در دید عموم قرار میدن….
                                  خدا به مردای زن نما رحم کنه آخر زمان که میگن اینه

                                  پاسخ دهید

                                  • دختر کرد
                                    دختر کرد: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۸:۱۷ ب.ظ :

                                    مرداس کرد انقدر چشمشون پاک هست که به خاطر نفس خودشون چادر سر زن وبچشون نمیکنن . چیزی به اسم ناموس توی فرهنگ غنی کرد بی معنیه چون زنان کرد هم همپای مردان کرد هستن. اگر کشاورزی بوده زنان هم پا به پای مردان تلاش کردن اگر جنگ بوده زنان پا به پای مردان جنگیدن واگر رقص هم بوده پا به پای مردان رقصیدن .

                                    پاسخ دهید

                                    • من
                                      من: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۱۱:۳۰ ب.ظ :

                                      دختر خانم کرد، مردها در این محافل به اندازه کافی مست هستن که نفسشون از دستشون دربره.

                                      البته این دیوارها به احتمال زیاد متحرک هستن.
                                      وقت عروسی اینا برش میدارن و وقت های دیگه میارنش سر جای خودش.

                                      پاسخ دهید

                                      • محمد
                                        محمد: ۳-۲۲-۱۳۹۳ . ۱:۰۴ ق.ظ :

                                        دختر کرد شما یا توی یه دنیای دیگه داری زندگی می کنی یا معنی غیرت رو درست نمی دونی که چیه

                                        پاسخ دهید

                                        • ناشناس
                                          ناشناس: ۳-۲۲-۱۳۹۳ . ۸:۲۱ ق.ظ :

                                          دخترمحترم کردلطفااگه ممکن است بفرماییدمرزبین زن ومردکجاست تاحداقل حرمتهاحفظ بشودآنانی که چادرسرزنشان می کنندچون زن کالافرض نکرده تادرمعرض عموم قراردهندوزن راحریم خصوصی خودمیدانندطبق نص قرآن (قوانفسکم واهلیکم نارا…)ومثل اتوبوس عمومی زنشان رانمی پندارندکه کرامت آن رالجن مال کنند هرننه غریبی به آن نگاه کنددخترکردعزیزباکمال احترامی برای شماقائلم گمانم بایدمقداری درافکارت تجدیدنظرکنی شایدم کردنباشی چراکه این نوع تفکربرازنده دختراصیل کردنیست والله اعلم

                                          پاسخ دهید

                                      • شاپور
                                        شاپور: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۱۱:۲۳ ق.ظ :

                                        آقایان محمد و مسلمان !فرهنگی که در خون ما کردهاست با این کارها زدوده نمی شود. ما حاظریم عروسی هایمان را در دشت و صحرا بگیریم اما این مسخره بازی های جدا بودن را که واقعا خنده دار است را نپذیریم. کسانی که فکرشان مریض است از اختلاط مرد و زن می ترسند نه آدمهای سالم. کسی هم از آدمهای مریض دعوت نکرده میان عروسی های ما بیایند

                                        پاسخ دهید

                                        • جعفر
                                          جعفر: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۱۲:۲۰ ب.ظ :

                                          روحانی موچکریم !
                                          میگم دیگه کم کم گشت ارشادو بیارید تعارف نکنید !
                                          فقط میتونم بگم متاسفم …
                                          هرجا مردم لبخند بزنن فورا درش رو تخته میکنن متاسفم که مردم هم همینحوری نشستن و تماشا میکنن. فردا پس فردا دیگه گشت ارشاد رو هم میارن ای مردم مواظب خودتون باشید 35 ساله داریم شکنجه میشیم یکم فکر کنید.

                                          پاسخ دهید

                                          • آرام
                                            آرام: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۱۰:۵۲ ب.ظ :

                                            عنوان آقای روحانی رئیس جمهوره ولی در ایران نیروی انتظامی دست ایشون نیست. محض اطلاعتون که فرمانده اش هم هموشونی بوده که هشت سال پیش هم بوده.
                                            در نتیجه نظر شما فقط جنبه‌ی ماهی گرفتن از آب گل آلود رو داره.

                                            پاسخ دهید

                                          • همشهری law
                                            همشهری law: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۵:۵۸ ب.ظ :

                                            سلام بنظرم بین کرسی عروس خانم و آقا دامادنیز یک دیوار فرضی با خط تالوگ بسازید تا اگه چشم مردان ناپاک به اعماق نگاه محضر عروس خانم افتاد غرق بشه وبرعکس چون اقا داماد نیز در مسیر دید مهمانهای خانم قرار دارد با این خط فرضی همه مشکلات حل میشه انشالله بابا دست بردارید از این نظریات راستی خیابانهای ذوج و فرد چی نظری ندارید مثلا یک روز برای زنها پنج روز برای مردها و یک روز هم مشترک ممنونم که حوصله کردید .

                                            پاسخ دهید

                                            • kamal
                                              kamal: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۶:۰۴ ب.ظ :

                                              خب من میخوام عروسی کنم و مختلط باشه اسلام رو هم قبول ندارم.اون وقت تکلیف چیه جناب محمد. من به عنوان یه کرد مراسم کردی میگیرم نه اسلامی

                                              پاسخ دهید

                                              • دیاکو
                                                دیاکو: ۳-۲۱-۱۳۹۳ . ۱۱:۴۷ ب.ظ :

                                                فکر کنم باید مهاجرت کنی بوکان

                                                پاسخ دهید

                                                • ناشناس
                                                  ناشناس: ۳-۲۲-۱۳۹۳ . ۷:۵۹ ق.ظ :

                                                  دوست عزیزجنابعالی قطعامسلمانی ودینت راهم دوست داری امااگرشخص غیرمسلمانی هم درجامعه اسلامی زندگی کندنمی تواندقانون وهنجارهای آن جامعه رازیرپابگذاردهمانگونه که پیامبراسلام باغیرمسلمان عهدنامه می بست وآنان ملزم به رعایت الزامات دین مبین بودند

                                                  پاسخ دهید

                                                  • سردار اردلان
                                                    سردار اردلان: ۳-۲۳-۱۳۹۳ . ۱:۳۷ ب.ظ :

                                                    جناب ناشناس
                                                    یارو به زبان خودش میگه اسلام رو قبول ندارم اون وقت شما کاسه داغتر از آش شدی یا شاید از دل و درون ایشان بیشتر اطلاع داری.
                                                    اما در قانون هنجار های اجتماعی
                                                    شما بعنوان یک انسان چقدر به قوانین دیگر کشور ها احترام میگذارید مثلا وقتی در فرانسه و ترکیه حضور در دانشگاه با حجاب ممنوع شد واکنش شما چه بود. یا شما به کاریکاتوریست دانمارکی در خاک کشور خودش چقدر آزادی استفاده از حقوق کشورش را میدهید و یا سلمان رشدی بعنوان یک انسان آزاد در کشوری آزاد چقدر مختار به استفاره از حقوقش است در صورتی که تنها ذره ای نسبت به اینها انتقاد داشته باشی باید نسبت به افکار و حقانیت خودت تجدید نظر کنی

                                                    پاسخ دهید

                                                    • ناشناس
                                                      ناشناس: ۳-۲۴-۱۳۹۳ . ۸:۱۰ ق.ظ :

                                                      سردارعزیزخوشم میادکه وکیل الرعایاشدی جونم برات بگه که قوانین دیگرکشورهاتاحدی قابل احترام است که به دین وفطرتت ضربه نزنداگرقانونی باشدبه دین ضربه بزندولوحکم پدرت باشدلازم الاجرانیست واین راهم بدانیدآزادی درچارچوب شرع وقانون، متخذه ازشرع ممدوح است ولاغیر، یک زمانی بحث آزادی مطرح شدبرخیهاازآن برداشت ولگاری کردندوازجامعه سلب آسایش کردندکه متولیان وقت مجبوربه موضع گیری شدندوآنراراتفسیرکردندبه اینکه (آزادای تاحدی که ضربه به آزادی دیگران نزند)

                                                      پاسخ دهید

                                                      • سر چه می
                                                        سر چه می: ۳-۲۴-۱۳۹۳ . ۱:۰۱ ب.ظ :

                                                        درود بر تو . کسانی که مسلمان نیستن باید پایبند به قوانین کشور باشند و اگه نمی توانند تحمل کنند زمین خدا بزرگ است

                                                        پاسخ دهید

                                                        • یکی بود یکی نبود
                                                          یکی بود یکی نبود: ۳-۲۵-۱۳۹۳ . ۹:۰۸ ق.ظ :

                                                          اخه دوست عزیز اینجاخاک آبا و اجدادی ماست این یک .دوماً مگه خارج شدن از ایران و کشور دومی اینقد راحته ! شما جور کنید مابریم سویس بقیش با خودم از آتش جهنم گرفته تا شکنجه و … فراموش نکمیم اول انسان هستیم بعد احیاناً مسلمان و….

                                                          پاسخ دهید

                                                          • سردار اردلان
                                                            سردار اردلان: ۳-۲۶-۱۳۹۳ . ۷:۵۸ ق.ظ :

                                                            انصاف و پایبند شما به اصول انسانی تا زمانی است که منافع شما را تامین می کند .
                                                            اول اینکه به خود حق اظهار نظر میدهید اما زمانی که پای آرا و نظرات مخالف به میدان می آید بقیه را محروم از این حق میدانید و چه بسا که از راه توهین و تمسخر سعی در مغالطه میکنید.
                                                            دوم اینکه حقوق و قوانین جاری در مملکت را برای همه لازم الاجرا میبینید اما تا زمانی که این حقوق بر خلاف باورها و منافع شما نباشد. به راحتی معتقدید که حتی اگر در جامعه ای دیگر باشید اگر قانون آن بر خلاف میل و باور شما باشد لازم الاجرا نیست مبادا که بیضه مقدس اسلام بشکند. این هم نوعی دیگر از مغالطات اسلامیون است که خود را وار قانون مینگرند.
                                                            سوم عدم توان تحمل مسایل خارج از چهار چوب فکری خود و اصرار بر گنجاندن همه این امور در این ظرف فکری محدود . اینکه در مورد آزادی شروع به تحلیل میکنید و آنرا تنها در قالب اسلام مجاز میدانید و بسیار ساده با یکی دیگر از مغالطات آزادی را ولنگاری میخوانید. علت ساده است هر چیزی خارج از محدوده فکری شما نا مقدس شیطانی و کریه است و البته بدلیل نشناختن آن در مقابل آن موضع گیری سریع میکنید. از نمونه ای بارز میتوان به مخالفت با تمامی دستاوردهای جهان نوین تکنولوژی پرداخت زمانی دوش آب ، تلفن ، ماهواره و … از جانب عزیز آن اسلامی حرام گردید. آزادی هم زیر همین تیغ قراردارد.
                                                            از خصوصیات بارز شما عدم اعتراف به حق مردم در داشتن اموال ملک ملیت و … است اگر خارج از چهارچوب فکری شما باشند البته این مسئله حتی خدایتان را نیز درگیر کرده چنانکه همه ملیت های غیر مسلمان را تنها در صورت پرداخت جزبه و آن هم به صورت نابرابر و بعنوان شهروند درجه دو قبول میکند.
                                                            و اما مهمتر از همه پنهان شدن شماست در ورای نامهای غیر حقیقی چون در درون خود نسبت به میزان پذیرش افکارتان در اجتماع آگاه و از آشکار شدن هراس دارید.
                                                            امیدوارم همانگونه که نسل جوان راه آزاد اندیشی را در پیش گرفته و بی شک به نتیجه خواهند رسید جامعه از گزند افکار طالبانی ، داعش اندیشی و وهابیت در امان بماند.

                                                            اندیشه ابدی ، آری این بهای آزادیست.

                                                            پاسخ دهید

                                                    • سقزی
                                                      سقزی: ۳-۲۲-۱۳۹۳ . ۷:۰۶ ق.ظ :

                                                      مسلمان بودن هیچ ربطی به پوشش مردم و روسری و چادر و عروسی و با هم بودن زن و مرد نداره. در قرآن هیچ جا هیچ اشاره ای به این خزعبلات که به نام اسلام به مردم تحمیل میشود نیست .
                                                      اگر پیرو قرآنید حقیقت همین است که گفته شد اگر هم یهودی تشریف دارید بروید و به آن چادر و برقع و حجاب و منورا و تفیلین و شبات و شرع و تلمود و کابالا و صوفی بازی و درویشیگیریتان مشغول باشید تا هم از نعمات الهی دنیا بی بهره بمانید و هم در روز قیامت به جهنم موعودتان خداوند رحمان واصلتان نماید.

                                                      پاسخ دهید

                                                      • یکی بود یکی نبود
                                                        یکی بود یکی نبود: ۳-۲۵-۱۳۹۳ . ۸:۵۷ ق.ظ :

                                                        سلام خوشحالم که همشهری هایی مثل شما دارم.ای کاش بقیه هم کمی مطالعه ی تاریخ و فرهنگ خودشان را می کردندواینکه این ها از کجا آمده اند….

                                                        پاسخ دهید

                                                      • بازاری
                                                        بازاری: ۳-۲۲-۱۳۹۳ . ۹:۳۴ ق.ظ :

                                                        واقعااگه بتوانند اجراکنند بهترین کاراست چون تمام فرهنگ کردوعروسی اسلامی داشت ازبین میرفت چون قبلا فقط اقوام وفامیل تو عروسی قاطی میشدن ولی اکنون وقتی دوبار با یکنفرسلام علیک یاتجارت میکنی به عروسی اودعوت می شوی اصلا هیچ کس را نمی شناسی فقط مثل این که به کاباره دعوت شدی برای دیدن یک سری ادم نیمه لخت ودریک جمله الان مثل قدیم نیست نباید با هم قاطی شوندهردوزمان نه ربطی به کورد دارد ونه به فرهنگ کورد

                                                        پاسخ دهید

                                                        • اشنا
                                                          اشنا: ۳-۲۲-۱۳۹۳ . ۱۲:۳۵ ب.ظ :

                                                          سلام
                                                          بله ،صحبت ازهمه چی شد … راستی کمیته فرهنگی شورای به اسم محترممون چیکار کرد ؟ ره ش به له ک جز فرهنگ های کرد ، دوستان وسرورانی که با این طرح موافقا صمیمانه دستشان را میفشاریم لطف کنن به چنین مراسماتی تشریف نیارند حال تکلیف این طرح چیست ؟؟؟
                                                          ۱.شورای شهر محترم و اقای بیگلری میتوانند درخواست تشکیل جلسه ی ش،رای امنیت شهری بدن و عزیزانی که به این امر دسورداده اند رو توجیه کنن که انسان، این جز فرهنگمونه
                                                          ۲.روزهای جمعه خروجی های سقز راببندد نکنه مردم برای مراسماتشان را به بوکان ببرند فساد فساده شاید اونجا مفسد شن !
                                                          ۳. با داعش تماس فوری بگیرند وتاکیید کنند که اینجا تشریف بیارید وجهاد اعلام کنید
                                                          ۴. اقایان کمیته های فرهنگی

                                                          پاسخ دهید

                                                          • اشنا
                                                            اشنا: ۳-۲۲-۱۳۹۳ . ۱۲:۴۲ ب.ظ :

                                                            ببخشید
                                                            ۴.اقایان عضوکمیته های فرهنگی شورای شهر بنظرتون دیگه وقتش نیس یه تکونی به خودتون بدید ؟ تورو به خدا به پیر به پیغمبر به دا به دیوار یه تکونی بخورید بخدا قسم مردم پشتتونه اقای تیفوری شما بعنوان مسول کمیته ی فرهنگی باید یه جوابی حداقل به وجدانت بدی اقای عزیزی شما که همیشه تو فیس بوکی وسرتم خیلی شلوغه اقای وفادار اقای ریس شورا اقای باغبانی خانم رحیم پور و باغبانی و مهندس دروغی یه تکونی بخورید که مردم نگن کاشکی پاهامون میشکست و رای نمیدادیم پس شما. چیکاره اید ؟نمیتونید ؟ مثل مرد استعفا بدید البته اگه معنی استعفا رو بدونید ؟ که …. که وتبی نمیدونید

                                                            پاسخ دهید

                                                            • فوئاد
                                                              فوئاد: ۳-۲۲-۱۳۹۳ . ۷:۰۸ ب.ظ :

                                                              زور تری ئه وانی کامنتیان دانا له ژێر ئه م هه واڵ له لاین گرکانی داعش ئه چن؛ داعش ناحقی نیه خه ریکه ته پ ئه داته سه رمان ئه زانێ چه نێ مێشک کرموڵ لای ئێمه یش هه یه به لام شتێه که زور جێگای سه رنجه ئه وی ته واوی ئه و که سانی که ده م له غیرت و خرتوی لباسی ژنکان ئه دن خویان له دنیا چاو ناپاک تر و … ئێستا هاتن لێره به رماڵ له سه ر ئاو داخن
                                                              گه لی کورد چه ن هه زار ساڵ ره ش به ڵه کی بووه وهیچ کێشه یکیشی بو پێش نه هاته
                                                              ئێستایش ته واوی قوڕکان ئه چێ به سه ر خاون هه وڵه کانا چوون خه لکی ئه چێ له ماڵ و کوڵانی خوی جه ژن ئه گرێت و ناچێته ژێر باری زور

                                                              پاسخ دهید

                                                              • اس اس
                                                                اس اس: ۳-۲۴-۱۳۹۳ . ۷:۵۶ ق.ظ :

                                                                دوستان عزیز، کمی بیشتر فکر کنید و به نظرات همدیگر توهین نکنید فقط نظر خودتان را بیان نمایید.درسته که هه لپه رکی جزء فرهنگ کرد بوده ولی نه به این صورت.به خدا فقط شده جای فساد .چرا دختر پسرا همین که پاشونو میزارن داخل تالار بلوتوزشون رو روشن میکنن؟بابا به خدا کسی مخالف شادی مردم نیست ولی هر چیزی حد و حدودی دارد.این ربطی به اسلام ندارد به اخلاقیات ربط داره .چشم خودمونو نبندیم،پس این همه فساد در جامعه ما ناشی از چیست، یکیش همین نوع مراسماست.قبلا کجا این طوری بود؟برین فیلم عروسی ده سال پیش رو نگاه کنید ببینید پوشش اینطوری بود؟!!!نه به خدا.مراسم عروسی شده مکانی برای صرف……و چشم چرانی و شماره دادن و بعدش…….به خدا چند سال دیگه دخترتون یا پسرتون جلو چشمتون کارهایی میکنه که خودتون اصلا نمی پسندین و هیچ چیزی هم نمیتونین بگین.

                                                                پاسخ دهید

                                                                • سقزی
                                                                  سقزی: ۳-۲۵-۱۳۹۳ . ۱:۴۶ ق.ظ :

                                                                  کاملا با شما موافقم هر چیزی حدوحدودی داره من هم کرد هستم وبارها به مجالس عروسی رفته ام اما تغییری که هربار بیشتر از قبل در مراسم دیده ام کوتاه تر شدن ونازک تر شدن لباسها ی خانمهاست واین مایه تاسف است برای ما زنان کرد که لباس کردی را که لباسی بسیار زیبا ودر عین حال پوشیده است اینگونه تغییر داده ایم که تا چند سال بعد شاید به لباس فارسی بیشتر شبیه باشد تا لباس زیبا وآراسته اصیل کردی اگر بنا بر خود نمایی هم باشد باید بپرسیم به چه قیمتی ؟؟! ! !

                                                                  پاسخ دهید

                                                                  • علی
                                                                    علی: ۳-۲۵-۱۳۹۳ . ۷:۳۰ ق.ظ :

                                                                    یعنی اگه اون دیوار رو بزارن اون وسط بلوتوسها دیگه کار نمیکنن،مثلا توو تهران و شهر های دیگه عروسی ها جدا برگذار میشه همه پاک دامنن، تو شهری مثل تبریز حتی توو تالاراشون نمیزارن موسیقی زنده پخش شه،پس باید تبریزیا همه از خاندان پیامبر باشن دیگه

                                                                    پاسخ دهید

                                                                    • مامه‌ خه‌مه‌
                                                                      مامه‌ خه‌مه‌: ۴-۳-۱۳۹۳ . ۵:۰۸ ب.ظ :

                                                                      كاك عه‌لی، تۆش ڕاست ده‌كه‌یت و (اس اس) یش ڕاست ده‌كات ئه‌م دوو نه‌زه‌ره‌، دروسته‌كانی تێكه‌ڵ كه‌ین به‌ بڕوایه‌كی دروستتر ده‌گه‌ین، منیش دژبه‌ری جوداسازی ته‌لاره‌كانم، به‌ڵام به‌ ڕاستی ده‌بێت فكر بكه‌ینه‌وه‌ له‌ لیباسی كوردی ژنانه‌ی چه‌ند ساڵ پێشتر و هی ئێستاش، و ئه‌وه‌ی كه هه‌ڵپه‌ركێ و ته‌نانه‌ت ڕه‌شبه‌ڵیكیش له‌ قه‌دیمه‌وه‌ به‌شێك له‌ فه‌رهه‌نگی خۆشه‌ویستی ئێمه‌ بووه‌ به‌ڵام ده‌بێ هۆشمان بێت نه‌چێت به‌ره‌و لای ڕه‌قسی فارس و تورك و دانسی كلووپی شه‌وانه‌ی ئورووپاییه‌كان؛ نابێ حورمه‌ت و ئه‌خلاق و غیره‌تی كوردانه‌شمان له‌ بیر بچێت و ئیسلامیش زۆر ئازیزه‌ به‌ڵام به‌ دوور بێت له‌ له‌ك لابینی و توندڕه‌وی و زۆره‌ملی عه‌له‌ف و سه‌له‌ف!

                                                                      پاسخ دهید

                                                                  • فرزاد
                                                                    فرزاد: ۳-۲۴-۱۳۹۳ . ۱۰:۵۶ ق.ظ :

                                                                    واقعا براشوووووووون متاسفم

                                                                    پاسخ دهید

                                                                    • فرزاد
                                                                      فرزاد: ۳-۲۴-۱۳۹۳ . ۱۱:۰۰ ق.ظ :

                                                                      متاسفیم. برای این مملکتی که داریم

                                                                      پاسخ دهید

                                                                      • رضا
                                                                        رضا: ۳-۲۴-۱۳۹۳ . ۱:۲۳ ب.ظ :

                                                                        توروخدا از این حرفهای پوچ وبیهوده دست بردارید
                                                                        آیا ماهیچ مشکلی نداریم غیر ازتفکیک جنسیتی مردان وزنان در تالارها
                                                                        این طرز تفکر غلط برمیگردد به قرنها پیش توروخدا از فشار آوردن برمردم دست بردارید
                                                                        چرامراسم شادی مردم راخراب میکنید
                                                                        اگر مقامات شهرراست میگویند به داد این همه جوان بی کاربرسند
                                                                        فکری برای افرادمعتاد وبدبخت بکنند
                                                                        وخلاصه این هم بدانیدکه:آنهایی که ماراازدیدن ورابطه با جنس مخالف منع میکنند مطمئن باشید نمازهایشان رابرای رسیدن به حوریهای بهشت میخوانند

                                                                        پاسخ دهید

                                                                        • سقزی
                                                                          سقزی: ۴-۱-۱۳۹۳ . ۳:۴۹ ب.ظ :

                                                                          دوست عزیز آقا رضا درسته که ما مشکلات زیادی داریم قبول دارم من خودم یکی از تحصیل کرده های بیکار این شهرم.
                                                                          اما در مورد اینکه هدف افراد از نماز خواندن چیه شما حق نداری بهتان بزنی

                                                                          پاسخ دهید

                                                                        • یک شهروند
                                                                          یک شهروند: ۳-۲۴-۱۳۹۳ . ۵:۴۷ ب.ظ :

                                                                          آنهایی که مارا ازرابطه باجنس مخالف منع می کنند خودشان نمازهایشان رابرای رسیدن به حوریهای بهشت میخوانند

                                                                          پاسخ دهید

                                                                          • مسعود
                                                                            مسعود: ۳-۲۷-۱۳۹۳ . ۲:۱۴ ق.ظ :

                                                                            واقعا با این کاراشون یعنی جدایی مرد و زن به هیچ جا نمیرسن فقط ادم رو بیشتر از گذشته عقده ای میکنند……. اخه من نمیفهمم چرا باید مراسم ما کردها که قدمت چندین هزار ساله داره این طوری باهاش برخورد کنند..هر چند مطمین مطمینم این طرح نمیتونه موفق بشه…اینو بهتون قول میدم…اونایی که موافق این طرح اند زندگی و ادمها رو خیلی کوچک میبینند همانند مغزشان که کوچک است کوچک هم هم فکر میکنند

                                                                            پاسخ دهید

                                                                            • سقزی
                                                                              سقزی: ۴-۱-۱۳۹۳ . ۳:۵۵ ب.ظ :

                                                                              دوست عزیز من هم مطمئنا که جواب نمی دهد چون فکرها مسمومنداما از نظر شریعت رفتن به چنین مجلس هایی جایز نیست

                                                                              پاسخ دهید

                                                                            • حآج ن
                                                                              حآج ن: ۳-۲۷-۱۳۹۳ . ۵:۴۳ ب.ظ :

                                                                              هر وقت دم از دمکراسی و برادری زده میشود ایران خود را. روشن فکر ترین کشور دنیا میداند اما باید این مسئله را روشن کنیم آیا شهروندان این شهر هیچ نقشی در رابطه با تفکیک جنسیتی که فقط طالبان از این کارها میکند دارد. آیا مردم رازی ب این قانون هستند ،در واقع این قوانین له کردن فرهنگ و آداب و رسوم ملت هاست امیدوارم این توهین ها هرچه زودتر به پایان برسد و همه در دنیا ازاد زندگی کنند ک هیچ کس به زور اعتقادات و افکار شخصیش را به کسی تحمیل نکند. البته من هیچ دشمنی با کشورم ایران ندارم و عاشق میهن خویشم ولی امیدوارم موضوع سیاسی نشود. از همه خواهش میکنم بخاطر حفظ اصالت و فرهنگ خودمان تلاش کنیم

                                                                              پاسخ دهید

                                                                              • سقزی
                                                                                سقزی: ۴-۱-۱۳۹۳ . ۴:۰۲ ب.ظ :

                                                                                دوست عزیز اگه بحث مسلمان بودن باشه خودت را با هیچ مسلمانی عوض نمی کنی پس این بی فرهنگی که بهش فرهنگ می گید کجایی این دین تایید شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

                                                                                پاسخ دهید

                                                                              • شوان
                                                                                شوان: ۳-۳۰-۱۳۹۳ . ۴:۱۷ ب.ظ :

                                                                                اینکه یک اتفاق جدید تو شهر میفته و به مضاق بعضی ها خوش نمیاد، قرار بر این نیست که بی مضاقی آنها حق باشد و آن را توجیه کرد.
                                                                                ” رةشبةلةک” مراسمی است کاملاً غیر اسلامی. قطعاً نبود آن خیلی پر خیر و برکت تر از بودن آن است.
                                                                                هر آن کسی که موافق همچین مراسم هایی است، تا الان پیش اومده که از خودش بپرسه که چرا دوست داره همچین مراسم هایی رو بره؟؟؟
                                                                                اگه جذبه و کششی نداره برای هر دو جنس، پس چرا نمیتونند از رفتن به اونجا صرف نظر کنن.
                                                                                مطمئناً با این توجیهات فقط سر خودمون کلاه میزاریم.
                                                                                اینگونه مراسم ها، شروعیست برای ناهنجاری، … دور شدن از هویت اسلامی و…
                                                                                تاریخ و فرهنگ ملت کرد هم بزرگتر از آنیست که شما بخواهید این مسئله را بخشی از آن بدانید.
                                                                                تاریخ و فرهنگ فقط هویت ملی را نشون نمیده، بلکه بیانگر هویت اسلامی نیز هست و این هویت کیفیت هر تاریخی رو بیان میکنه.

                                                                                پاسخ دهید

                                                                                • مسعود
                                                                                  مسعود: ۴-۴-۱۳۹۳ . ۹:۵۲ ق.ظ :

                                                                                  دوست عزیز بحث سر این نیست که این مراسم ها واسه ی جنس مخالف جذبه داره یا نه بحث اینه که اگه این طرح عملی بشه فردا و پس فردا دوباره اطلاعات یا هر ارگان دیگه ای میاد یه بهانه جدید تحویل مردم میده و میان میگن که کلا مخالف جشن عروسی میشن حتی مراسم جداگانه .. ویا هر چیز دیگه ای فقط به مراسم عروسی ربط نداره……… اگه ما در برابر این خواسته ی اونا تسلیم بشیم مطمینا دوباره به یه چیز دیگه ی ما گیر میدن……در ضمن الان دیگه شما چه بخوای چه نخوایی حتی اگه این مراسم ها هم برگزار نشن پسر و دختر تو جاهای دیگه ای به قول معروف عشق بازی یا هر چیز دیگه ای رو انجام میدند…اون کسی هم که به فکر اسلام و شرع هست اگه خیلی دوست داره زندگی رو از خودش سخت بگیره میتونه تو این مراسم ها نیاد کسی مجبور نکرده…مطمینا الان درصد مخالف ها با این طرح تو شهر بیشتر از موافق ها با این طرحه…در ضمن دوست شدن دختر و پسر یک غریزه جنسی عادیه از قدیم هم بوده و در اینده هم خواهد بود چیزی نیست که بخواد تو دو روز اونم با این طرح ها از بین بره……..

                                                                                  پاسخ دهید

                                                                                • بی کس
                                                                                  بی کس: ۴-۲-۱۳۹۳ . ۶:۵۷ ب.ظ :

                                                                                  سلام
                                                                                  دوستان کمی به خودمون بیاییم تو زندگی هیچ وقت به حرف هوا و نفسمون گوش ندیم از روی منطق و عقل تصمیم بگیریم حتما جوابه درستو میگیریم
                                                                                  من میگم این کار نه درسته نه نادرسته…
                                                                                  با دلایلی منطقی و کاملا خونسردانه با هم بحث کنیم نه تعصب کورکورانه به اسلامو به کرد بودن عزیزان

                                                                                  پاسخ دهید

                                                                                  • مامه‌ خه‌مه‌
                                                                                    مامه‌ خه‌مه‌: ۴-۳-۱۳۹۳ . ۴:۴۱ ب.ظ :

                                                                                    به‌ ڕاستی خه‌مم هێنده‌ی تریش هاته‌ بانی به‌ دیتنی ئه‌م مشت و مڕانه‌‌ی هه‌ندێك له‌ لاوه‌كانمانی به‌ خۆیه‌وه‌ خه‌ریك كردووه.
                                                                                    له‌ پێشدا بڵێم من خۆم زۆر به‌ موسوڵمانتر ده‌زانم له‌و كه‌سانه‌ی به‌ ناوی موسوڵمانه‌تییه‌وه‌ كامێنتیان داناوه‌ و گوتوویانه‌( ئه‌گه‌ر پێتان قه‌بووڵ ناكرێ،« زه‌وی خودا پان و به‌رینه‌» وڵات بۆ ئێمه‌ به‌ جێ بێڵن)!!
                                                                                    من ئینسانم، كوردم،موسوڵمانم.
                                                                                    موسوڵمانه‌تي له‌ ئاخره‌وه‌یه‌، نه‌ك له‌به‌ر كه‌م بایه‌ختر بوونی، به‌ڵكوو چون هه‌تا ئینسان نه‌بم، ئه‌گه‌ر موسوڵمانیش بم ده‌بمه‌ ئابڕووبه‌ره‌ی ئیسلامیش و وه‌ك سه‌له‌فی و عه‌له‌فییه‌كان ده‌بمه‌ دڕنده‌یه‌كی به‌ره‌مێژوویي كه‌ ئینسان له‌ هه‌رچی بیر و باوه‌ڕه‌ بێزار ده‌كات!
                                                                                    دوای ئینسان بوون، كوردم، چونكه خودا منی له‌سه‌ر ئه‌و زبان و ڕه‌گه‌زه‌ خولقاندووه‌ و هیچ كحه‌متریش له‌ عه‌ره‌ب و فارس و … نیم كه‌واته كوردم و چون له‌ ڕووی دڵ و عه‌قڵه‌وه‌، ئیسلامیشم «به‌ باشترین ڕێگای ژیان» زانیوه‌، شانازي پێوه‌ ده‌كه‌م. به‌ڵام ئیسلامی موحه‌ممه‌دێك كه له‌گه‌ڵ قاتڵی جه‌رگخۆری مامی خۆی، ڕه‌فتاری وه‌ك مڕۆڤێكی «ڕه‌حمه‌تون لیلعاله‌مین» بوو نه‌ك ئه‌و نائیسلامه‌ی داعش و ماعش به‌ دنیای ده‌ناسێنن.
                                                                                    له‌ وڵامی ئه‌و كوردانه‌شدا وا گوتوویانه‌ كورد زه‌رده‌شتییه‌، ده‌ڵێم نا، منی كورد زه‌رده‌شتی بووم و به‌وه‌ش شانازی ده‌كه‌م، به‌ڵام ته‌نیا به‌وه‌ی ١٥٠٠ ساڵ له‌وه‌ پێش ئه‌جدادی من زه‌رده‌شتی بوون نابێته‌ هۆی ئه‌وه‌ی منیش خۆم به‌وه‌ بزانم ئه‌دی خۆ، زیاتر له‌ هه‌زار ساڵه‌ موسوڵمانین، و ئه‌و كاتیش له‌وانه‌یه‌ كورد ماوه‌یه‌كی كه‌متر له‌ هه‌زار ساڵ زه‌رده‌شتی بووبێت، ئه‌وه‌ش بزرانین تۆزێك پێش هاتنی ئیسلام دینی زه‌رده‌شتیش له‌ ژێر ده‌ست تێوه‌ردان و ته‌حریف و مفته‌خۆری شازاده‌كان و موغه‌كاندا به‌ لاڕێ چوبوو و ده‌یناڵاند و خه‌ڵكی ئێران ڕوویان له‌ مه‌سیحییه‌ت و دینه‌كانی تر كرد، كه پاشان به‌ هاتنی ئیسلام زۆربه‌یان ( به‌ ئیشتیا و خواستی خۆیان) ئیسلامیان هه‌ڵبژارد نه‌ك ته‌نیا به‌ زۆره‌ملی.
                                                                                    پاشان كاكی خۆ به‌ موسوڵمان زان ئه‌گه‌ر تۆ ڕێگایه‌كی چاكترت پێ شك دێت بۆ ژیان( و نه‌ بۆ مه‌رگ)، ئه‌وه‌ ده‌بێت به‌ ڕه‌فتاری جوان و وتاری نه‌رم و نیان خه‌ڵك ڕاكێشی بۆ لای خۆت چونكا ( خه‌ڵك به‌ زۆره‌ملی ڕاناكێشرێن بۆ به‌هه‌شت!!)
                                                                                    و ئه‌وه‌ش كه (ئه‌ڕزوڵڵاهی واسعه‌تون) مه‌عناكه‌ی ئه‌وه‌یه‌ ئه‌گه‌ر جه‌نابت ئێره‌ت وه‌به‌ر دڵان نه‌كه‌وت هیجره‌ت بفه‌رمووی بۆ لای ئه‌و شێخه‌ عه‌ره‌به‌ زگ زلانه‌ی نێریش له‌ خۆیان ماره‌ ده‌كه‌ن چ بگات به‌ كه‌نیز و حه‌ره‌مسه‌را!
                                                                                    له‌وانه‌یه‌ منیش پێم خۆش نه‌بێت له‌ زه‌ماوه‌ندا، به‌ هۆی ئاره‌ق خواردنه‌وه‌ و لاتیگه‌ری و بێنامووسی هه‌ندێكه‌وه‌، شادی ببێته‌ ماته‌م و هه‌ڵپه‌ڕكێ ببێته‌ سه‌ره‌تای چه‌قۆكێشي، به‌ڵام پێم وایه‌ هه‌ڵپه‌ڕكێ فه‌رهه‌نگی ئێمه‌یه‌ و ته‌نانه‌ت ڕه‌شبه‌ڵیكیش له‌ شێوه‌یه‌كی ئاو له‌ ئاوه‌ڕۆ ده‌رنه‌كرێت هیچ زه‌ره‌رێكی بۆ په‌ز نابێت!
                                                                                    له‌ ته‌واوی ئه‌و هه‌موو ئه‌حكامه جوانه‌ی ئیسلامیشدا ته‌نیا و ته‌نیا داكۆكی ده‌كه‌یته‌ سه‌ر (نامووس پارێزی) ئه‌ویش به‌و شێوه‌ی كه خۆت لێی حاڵي بووی! بۆچی؟ ئایا كوشتنی بنیاده‌م به‌ سووك و ئاسان زانین، گوناح نییه‌؟!! مه‌گه‌ر ئایه‌تی قورئان نییه‌ كه ( ئه‌گه‌ر یه‌ك نه‌فه‌ر به‌ ناهه‌ق بكوژیت، وه‌ك ئه‌وه‌ وایه‌ ته‌واوی دنیات كوشتبێت) ؟
                                                                                    ئایا به‌ زۆر داسه‌پاندنی بیر و باوه‌ڕ، زه‌ربه‌ له‌ مرۆڤایه‌تی و ئیسلامیش نادات؟ ئه‌ی كوانێ ( لا ئیكڕاهه‌ فیددین)!!!
                                                                                    ئایا ڕیا، درۆ، دزی، به‌رتیل، و هه‌زاران گوناح و نه‌خۆشینی تر له‌ وڵاتدا نییه‌ كه ئێوه‌ ته‌نیا و ته‌نیا و ته‌نیا حیجاب و ڕووبه‌ند ده‌بینن؟!
                                                                                    ئایا زوڵم قه‌بووڵ كردن و پشتیوانی له‌ زاڵم و چه‌وساندنه‌وه‌ی خه‌ڵك به‌ ده‌ستی بێگانه‌ی زاڵم، ختیلكتان نادات بۆ جه‌هاد و تێكۆشان؟
                                                                                    ئایا جه‌هاد، مه‌عنای ته‌نیا شه‌ڕ و كوشتنه یان له‌ بنه‌ڕه‌تدا ( تێكۆشان بۆ به‌رزی دین و بڕوای جوانه‌) ئایا پێغه‌مبه‌ر كه بۆ نه‌جاتی خه‌ڵك له‌ نه‌زانین، به‌ پیاده‌ ده‌چوو بۆ تایف و به‌ پێی خوێناوی ده‌گه‌ڕاوه‌، ئه‌وه‌ جه‌هاد و تێكۆشان نه‌بوو؟!
                                                                                    ئایا ته‌نانه‌ت شه‌ڕ و جه‌نگه‌كانی پێغه‌مبه‌ر؛ هه‌مووی دیفاعي نه‌بوون؟
                                                                                    ئایا ئه‌گه‌ر جه‌نابت بۆ پێش خستنی وڵاته‌كه‌ت له‌ لایه‌ن فه‌رهه‌نگی و ئابووریدا تێكۆشان كه‌یت جیهاد نییه‌، به‌ڵام به‌ وره‌ملی ژن و كچی خه‌ڵك له‌ مه‌دره‌سه‌كان بڕفێنیت و قورئانیان پێ له‌به‌ر بكه‌ی ئه‌وه‌ جه‌هاده‌؟
                                                                                    بۆتان به‌ داخه‌وه‌م وا، ئابڕووی خۆتان و دینه‌كه‌شتان بردووه‌!!!!!!!!!!!!!!!
                                                                                    (شه‌هربان) له‌و وتاره‌ ته‌نزه‌یدا له‌ ژێر ناوی « نیوه‌ بووك و نیوه‌ زاوا»، باشی فه‌رمووبوو، كه ئه‌گه‌ر له‌ لایه‌كه‌وه‌ به‌رگری بكرێت له‌ هه‌ر جۆره‌ دیتنی كچ و كوڕ و مه‌جال پێدان به‌ لاوان بۆ ده‌ربڕینی هه‌ندێك له‌ شه‌وق و هه‌ست و ئینێڕژي جه‌وانی، به‌ شێوه‌یه‌كی لانیكه‌م چاوه‌دێری عموومی و ڕه‌سمییه‌تی عورف و داب و نه‌ریتیشی له‌ پشته‌( واته‌ له‌ زه‌ماوه‌نده‌كاندا) به‌ڵام له‌ لایه‌كی تره‌وه‌ له‌ هه‌زاران شوێنی نادیار و بێ چاوه‌دێری ده‌رفه‌تی هه‌مووو كارێك ببێت ئه‌وه‌ زه‌ره‌ری زیاتره‌.
                                                                                    بژیت ئازادی و سه‌ربه‌ستی، بژی چاكخوازی و نیه‌تپاكی بۆ مرۆڤه‌كان
                                                                                    بژی بیر و فكر و هه‌ڵبژاردن
                                                                                    بژی خه‌بات بۆ نه‌مانی «بیروشكی» و «زۆره‌ملی له‌ ئاییندا»

                                                                                    پاسخ دهید

                                                                                    • امید
                                                                                      امید: ۴-۶-۱۳۹۳ . ۹:۱۲ ب.ظ :

                                                                                      بجای تفکیک تالارعروسی برن کافه سنتی هاروجمع کنن بهتره

                                                                                      پاسخ دهید

                                                                                      • زن مسلمان عصبانی
                                                                                        زن مسلمان عصبانی: ۴-۲۰-۱۳۹۳ . ۱۰:۳۱ ب.ظ :

                                                                                        من باتمام احترامی که برایه شماهاقائلم اماخودم بعنوان زن مسلمان ازاینجابه شماهایی که مخالف تفکیک جنسیتیداعلام میکنم حاشابه غیرت مردانگیتون شمابراتون مهم نیست که چ کسانی مادرخواهرشمارواونم تومراسم عروسیه خودمون که لباس بانوان متاسفانه مثال جلدنازک خرماانگارنه انگارلباس پوشیدن دیگه الان فقط عروس روازتورش بایدشناسایی کردشماهاهنوزاصل دین رونگرفتیداصلی روکه درحجاب نهفته من محجبه درک میکنم نه شماهایی که متاسفانه به عقایداحترام نمیگذاریدورهایی وآزادی انسانهارودربی بندوباری عریانی خانمهامیدونیدمن نه کردبودنم برام افتخاره نه ایرانی بودن تنهاافتخارم خدام وپیغمبرش وقرآن کوته نظراونایین که مخالف اینن ناموسشون روازنگاه حرام مصون بدارن اونم باآرایش زشت وزننده خانماکه نه اصلا”زیبنده اشونه نه مصنوعی بودن زیبایی ارزش میاره من به مسلمان بودنم افتخارمیکنم این شماییدکه راحت اجازه میدیدبه عقایدمیلیونهانفراهانت کنیدخیلی حرف دارم برایه گفتن امانه حوصله بیانشودارم نه طاقت کل انداختن باشماها اگرخانمهابدونن که چقدرارزش ولیاقت دارن پیش خداراحت خودشون روبه بهای ناجیزاین دنیانمیفروختن.متاسفانه الان همگی کلاس روتومانتوکوتاه وآرایشایه مسخره میبینن که خلاف شئونات نه تنهااسلامی بلکه انسانیه ومردانگی به قپه ی سمیلوو قه وقیافه نیه مردانگی صفته نه جنسیت که متاسفانه کم هستن افرادی که به تمام معنااین صفت رودارن من محجبم به دین واعتقاداتم احترام میذارم تاپایه جونمم هستم شمافرق شادی وبی بندوباری روهنوزدرک نکردید.آقای سرداراردلانی متوجه حرف زدنت ونظردادنتون باشیدبرادرچون این اعتقاداتتون فقط برایه خودتون محترمه اونم توسایت گذاشتیدهرکی هم مخالفه نظرش برایه خودش حق اهانت به دین خداروندارید نداریدبعدتواین سایتم میگن حق نظرات توهین آمیزروندارید ولی راحت این نظرات روتاییدمیکنیدکه حتی بخداهم اهانت میکنن برایه شهرسقزمتاسفام

                                                                                        پاسخ دهید

                                                                                        • بيطرف
                                                                                          بيطرف: ۵-۷-۱۳۹۳ . ۷:۰۰ ب.ظ :

                                                                                          درودبرشرفت زن مسلمان عصبانى واقعا شرف وناموس شما زنان پاكدامن است كه باعث افتخار خواهدبود عده اى منتظر هستندحتى صيغه عقدهم بصورت شرعى نيز جارى نشود شمامرادوست داريدبله منهم شمادوست دارم دبكربقيه كلاس ندارد اياغيرت وناموس كرد جرابه بهانه تمدن نوين به تمسخركرفته شده است اياكدام كردبه شرفى مى بذ يردناموس وى مترتكب كناه نكاه حرام شود انجه براى خودت نمى خواهيدبراى ديكران ترويج نكنيد

                                                                                          پاسخ دهید