شارنيوز- اخبار سقز

امروز ۱۰/۰۷/۱۳۹۹
یکشنبه، 27th جولای 2014
3:38 ب.ظ

شورای افتای اهل سنت کردستان اعلام عید فطر از سوی <<مکتب قرآن >>را محکوم کرد

خبرگزاری مهر: شورای افتا اهل سنت و ائمه جمعه کردستان با صدور بیانیه ای خواستار هوشیاری مردم در مقابل توطئه های تفرقه افکنانه دشمنان در خصوص عید فطر و رویت هلال ماه شوال شد و اطلاعیه منتشر شده از سوی شورایی با عنوان مدیریت مکتب قرآن را محکوم کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، در این بیانیه خطاب به مردم شریف و روزه دار کردستان آمده است، متاسفانه در اطلاعیه ای منتشر شده ازسوی شورای مدیریت مکتب قرآن آغاز و پایان ماه مبارک رمضان از پیش اعلام شده است. از همه بدیع تر و بی سابقه تر اینکه این فتوای جدید و غیرسدید را به مذهب فقهی امام شافعی رضی الله عنه نسبت داده اند و در بخشی از بیانیه آنها آمده است که براساس فقه شافعی شروع این ضیافت انسان ساز برای مسلمانان منطقه ما روز شنبه هفتم تیر و عید فطر نیز یکشنبه پنجم تیرماه است. البته این قبیل فتاوای عامیانه و غیرعلمی و انتساب آن به مذهب فقهی امام شافعی اگر ناشی از سوء قصد به مذهب امام شافعی نباشد لااقل نشانه سوء فهم آن است زیرا مذهب شافعی اصول و قواعدی دارد مدون و منابع و متونی دارد متقن و ازاین جهت که خشت های زیربنایی این مذهب یعنی قواعد، اصول ومبانی آن توسط خود امام بنیان نهاده شده، از سایر مذاهب متمایز و درمیان آنها ممتاز است از این رو نمی توان اینگونه اقاویل بی اساس را به امام شافعی علیه الرحمه نسبت داد. چرا که بر اساس این مذهب اثبات حلول ماه های قمری ازجمله رمضان و شوال فقط به دو صورت ممکن است، رویت هلال ماه و یا تکمیل عده. بنابراین اعلان پیش از اوان رمضان و نیز عید سعید فطر نه تنها با مذهب امام شافعی بلکه با فتاوای ائمه سایر مذاهب اهل سنت و جماعت سازگار نیست و شایسته است مردم مسلمان کردستان ضمن رعایت احتیاط به ویژه در ماه مبارک رمضان از عمل به این قبیل سخنان و اینگونه نظرات خودداری کنند.
منبع خبر: مهر
کد خبر: 9563






۱۱ دیدگاه

  • شابادی
    شابادی: 7-29-2014 . 3:23 ب.ظ :

    عید فطر بر شیعه و سنی مبارک

    پاسخ دهید

    • دلسوز
      دلسوز: 7-30-2014 . 7:36 ب.ظ :

      خودتان قضاوت کنید کدام روش عامیا نه است ؟

      پاسخ دهید

      • ناشناس
        ناشناس: 7-30-2014 . 10:05 ب.ظ :

        توضیحات لازم در سایت مکتب قران با استدلال موجود است لطفا آن را دانلود کنید ومطالعه نمایید.ضمنا قرن فناوری وپیشرفت علم است.
        وضمنا نباید علمودین باهم منافتی داشته باشند

        پاسخ دهید

        • محمد
          محمد: 7-31-2014 . 10:11 ق.ظ :

          آیا تفرقه این است یا به اسم دین هزار کاری را انجام داده و کسی از همان شورای افتا اهل سنت و جماعت کردستان حاضر نیست در مورد آن اظهار نظر کرد واقعاً…

          پاسخ دهید

          • محمد
            محمد: 7-31-2014 . 2:02 ب.ظ :

            بنده خدا این برادران مکتبی دچار سوء تفاهم شده اند.
            در نرم افزار وضعیت ماه در آسمان که این عزیزان بر آن تکیه و تاکید می نمایند در بخشی از نرم افزار خطای یک روز در محاسبات اشاره شده که نشانگر عدم اطمینان کامل به آن می باشد. بنابراین استفاده از روش های سنتی می تواند مفیدتر و دقیق تر باشد. البته در نهایت هدف این عزیزان نیز انجام فریضه روزه و برگزاری صحیح و شایسته عید بوده است.

            پاسخ دهید

          • فرهنگی
            فرهنگی: 8-1-2014 . 12:01 ب.ظ :

            این شورای افتا چرا در مواقعی که به اعتقادات اهل سنت توهین می شود ! تکانی نمی خورد و چیزی از خودشان در نمی کنند؟

            پاسخ دهید

            • متحد
              متحد: 8-2-2014 . 5:24 ب.ظ :

              جنابان شورای افتا برطبق آیه ی 27سوره حج باید برای انجام فریضه ی از شتر وچهارپایان لاغر باید استفاده کرد شماها اکثرا این فریضه را انجام داده اید وبا وسایل این عصر تشریف برده اید پس انجام فریضه ی شما درست نیست!!!!!؟

              پاسخ دهید

              • یک همشهری
                یک همشهری: 8-15-2014 . 12:10 ب.ظ :

                آنچه شورای مدیریت مکتب قرآن به آن استناد نموده، پدیده ای علمی بنام «مقارنه» است که اصول علمی و دقت آن مورد قبول تمامی دانشمندان علم نجوم میباشد. این پدیده یک اختراع نیست بلکه یک قانون دقیق الهی است که بشر آنرا کشف کرده است و از زمان خلقت آسمانها و زمین، این قانون وجود داشته است.بطور مثال، بر اساس این واقعیت علمی، زمان دقیق خسوفها و کسوفها و محل وقوع آنها با دقت صدم ثانیه قابل محاسبه بوده و بر همگان نیز پابت شده است. حال که دقت این محاسبات اینقدر قابل استناد هستند، بهتر نیست برای اعلان شروع و پایان ماههای قمری از جمله ماه رمضان، مورد استفاده قرار گیرند؟ واضح است با استفاده ازاین اصل علمی، در شروع و پایان رمضان بین مسلمانان وحدت و همدلی و همبستگی ایجاد خواهد شد نه تفرقه و چند دستگی! بعلاوه نیازی به صرف هزینه های گزاف برای اعزام گروههای استهلال نیز نخواهدبود. همچنین منبع و منشأ علم و دین خدای خالق و علیم است، پس نباید این اصل مسلم علمی با دین منافاتی داشته باشد. ببخشید سخن به درازا کشید. شرح مفصل این پدیده و نیز دلایل فقهی ای که مکتب قرآن به آنها استناد نموده است همه در سایت مکتب موجود است و علاقمندان میتوانند برای آگاهی بیشتر و رفع سوء تفاهمات به سایت مذکور مراجهع نمایند.

                پاسخ دهید

                • زانست
                  زانست: 8-27-2014 . 8:28 ق.ظ :

                  بهتر است این شورای بسیار عالی مقامان مدبر العلم!!!!از این پس به مردم افتا بفرمایند که به جای استفاده از اوقات شرعی که به دست نامسلمانان از خدا بیخبر ستاره شناس ملحد نوشته شده است از حرکت سایه یا شبح خود برای تعیین اوقات نماز استفاده بکنند چرا که در گذشته چنین روالی وچود نداشته و زحمت بکشند و امر بفلرمایند در تمام مساجد این جدولهای اوقات شرعی جمع آوری شده و در جایی متروک به دار اویخته شوند و خاکسترشان به باد واگذار شود تا بویی از پیشرفت و علم به مشام مسلمانان گریزان از دانش نرسد.

                  پاسخ دهید

                  • احمد زانایی
                    احمد زانایی: 8-6-2015 . 11:28 ب.ظ :

                    سلام بر اهل فکر و عمل
                    اهل تشیع بر اهل سنت به طور عام و کلی ایراد می گیرند که از مجتهدین مرده تقلید می کنید. در مکتب قران مجتهدین زنده راه شافعی و حنبلی و …. را ادامه می دهند که نیاز روز است. حالا سؤال اول این است که از اجتهاد تازه در اهل سنت می ترسند یا خوشحالند؟
                    و سؤال بعدی در مورد موضوع استفاده از نجوم و خاصتا پدیده ی مقارنه در اعلان شروع و پایان رمضان است که واقعا ایراد دینی و علمی دارد؟ پس چرا با بحث و روشنگری آن را رد نمی کنید؟!(البته که کسی توانش را ندارد) یا نگران این هستید که در آینده ای نزدیک مجبور به پذیرش آن خواهید بود!(مطمئناً) و لابد غصه ی مداوم خواهید خورد که چرا به ذهن مجتهدین بیشمار ما نخورده تا زودتر اعلام کنند.؟؟!!
                    مکتب قرآن بیش از 70 صفحه از زوایای مختلف فقهی و علمی در تأیید استفاده از نجوم و مقارنه نوشته است.
                    چرا 7 صفحه در رد آن نمی نویسید تا صحت نظر خود را ببینید لابد می دانید که به اثبات بیشترش خواهد انجامید! یقین دارم.
                    کلامی بسیار کوتاه از تازه وارد مکتب

                    پاسخ دهید